TURUN KAUPUNKISEUDUN
KUNTAYHTYMÄ
Yhden toimielimen malli
2.3.2022
PERUSSOPIMUS
SISÄLTÖ
1. LUKU – YLEISET MÄÄRÄYKSET 3
1 § Kuntayhtymän nimi ja kotipaikka 3
2 § Kuntayhtymän jäsenkunnat, jäsenkunnan ottaminen ja eroaminen 3
4 § Seutuhallituksen tehtävät ja toimivalta 3
5 § Jäsenkuntien tehtävät ja toimivalta 4
6 § Jäsenkuntien seutuhallitusedustajat 4
11 § Allekirjoittaminen ja tiedoksiannot 5
3. LUKU – KUNTAYHTYMÄN TALOUS 5
13 § Jäsenkuntien osuudet ja vastuu 6
14 § Talousarvio ja –suunnitelma 6
16 § Jäsenkuntien laskutus ja maksuosuusennakot 6
18 § Tilinpäätöksen allekirjoittaminen ja hyväksyminen 6
19 § Kuntayhtymästä eroavan ja toimintaa jatkavien kuntien asema 7
20 § Hallinnon ja talouden tarkastaminen 7
22 § Kuntayhtymän purkaminen ja loppuselvitys 7
23 § Sopimuksesta aiheutuvien erimielisyyksien ratkaiseminen 7
24 § Sopimuksen voimaantulo ja toiminnan aloittaminen 7
1 § Kuntayhtymän nimi ja kotipaikka
Kuntayhtymän nimi on TURUN KAUPUNKISEUDUN KUNTAYHTYMÄ ja sen koti-
paikka on Turun kaupunki.
2 § Kuntayhtymän jäsenkunnat, jäsenkunnan ottaminen ja eroaminen
Kuntayhtymän jäsenkunnat ovat:
1. Kaarina
2. Lieto
3. Naantali
4. Raisio
5. Rusko
6. Turku
Uuden jäsenkunnan ottaminen edellyttää kuntayhtymän perussopimuksen muuttamista kuntalainmukaisesti. Uuden jäsenkunnan jäsenyys kuntayhtymässä alkaa, ellei toisin määrätä, perussopimuksen muutoksen hyväksymistä seuraavan kalenterivuoden alusta.
Tällä perussopimuksella ei siirretä kunnan päätösvaltaa eikä kunnan lakisääteistä järjestämisvastuuta kuntayhtymälle.
Kuntayhtymä huolehtii
1) jäsenkuntien valtuustojen hyväksymässä seutustrategiassa kuntayhtymälle asetetuista tehtävistä
2) kuntayhteistyön yleisestä kehittämisestä ja kuntien välisen yhteistoiminnan kehittämisestä
3) yhteisten suunnittelu- ja kehittämishankkeiden toteuttamisesta
4) jäsenkuntien yhteisestä edunvalvonnasta
5) aluepolitiikan toteuttamisesta osaltaan
6) muista yhteisesti sovittavista seutuyhteistyöhön liittyvistä tehtävistä.
4 § Seutuhallituksen tehtävät ja toimivalta
Seutuhallitus käyttää kuntayhtymässä ylintä päätösvaltaa. Seutuhallitus valvoo kuntayhtymän etua, edustaa kuntayhtymää ja tekee sen puolesta sopimukset. Kuntayhtymän päätösvaltaa käyttää kuntayhtymän seutuhallitus siltä osin, kun sitä ei ole hallintosäännöllä taikka seutuhallituksen päätöksellä siirretty muille viranomaisille.
Seutuhallitus:
1. hyväksyy kuntalain säädösten mukaisesti kuntayhtymälle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvion sekä sen yhteydessä taloussuunnitelman,
ja tarkastuslautakunnan ehdottamista toimenpiteistä, joihin lautakunnan valmistelu ja tilintarkastuskertomus antavat aihetta,
2. hyväksyy tarkastussäännön ja hallintosäännön
3. valvoo kuntayhtymän etua ja edustaa kuntayhtymää ja tekee sen puolesta sopimukset,
4. valmistelee ja hyväksyy kuntayhtymän hallinnoimat ohjelmat,
5. valmistelee seutustrategian jäsenkuntien valtuustojen hyväksyttäväksi,
6. hyväksyy strategiaan perustuvien hankkeiden käynnistämisen,
7. tekee esitykset jäsenkunnille yhteistyön ratkaisuiksi,
8. antaa lausuntoja kaupunkiseutua koskeviin suunnitelmiin,
9. perustaa kuntayhtymän virat ja työsopimusperusteiset toimet,
10. ottaa seutujohtajan,
11. hyväksyy seutujohtajan johtajasopimuksen,
12. valitsee seutusihteerin,
13. valmistelee ja hyväksyy kuntayhtymän palkkaryhmittelyn,
14. nimittää kuntajohtajakokouksen ja sen puheenjohtajan,
15. nimittää pysyväisluonteiset seututyöryhmät,
16. valmistelee ja hyväksyy työjärjestyksen pysyväisluonteisille seututyöryhmille,
17. hyväksyy suunnitelman mukaisten poistojen laskentaperusteet,
18. vastaa lainan ottamisesta,
19. valmistelee ja hyväksyy kuntayhtymän sijoitustoiminnan periaatteet,
20. valmistelee ja hyväksyy hankinta- ja tilausvaltuuksien periaatteet,
21. vastaa kokonaisvaltaisen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä,
22. myöntää kuntayhtymän nimenkirjoitusoikeudet,
23. vastaa kuntayhtymän viestinnästä ja tiedottamisesta,
24. vastaa kuntayhtymän henkilöstö- ja taloushallinnon järjestämisestä,
25. vastaa, että asiakirjahallinnon ohjeistus, käytännöt, vastuut ja valvonta on määritelty eri tehtävissä,
26. kutsuu vuosittain seudun valtuutetut Seutufoorumiin,
27. edistää seutuasioiden etenemistä jäsenkunnissa ja
28. vastaa muista seutustrategian toimeenpanosta seutuhallinnolle määritellyistä tehtävistä.
Seutuhallituksen esittelijänä toimii seutujohtaja. Seutujohtajan ollessa poissa tai esteellinen, esittelijänä toimii hänen sijaisekseen nimetty.
Seutuhallituksen puheenjohtaja:
1) Johtaa seutustrategian sekä seutuhallituksen tehtävien toteuttamisen edellyttämää poliittista yhteistyötä käymällä asioiden käsittelyn edellyttämiä keskusteluja poliittisten ryhmien kanssa sekä pitämällä sopivin tavoin yhteyttä seudun asukkaisiin ja muihin sidosryhmiin,
2) Vastaa seutujohtajan johtajasopimuksen valmistelusta ja huolehtii seutuhallituksen valmisteluprosessiin tarkoituksenmukaisella tavalla sekä
3) Vastaa siitä, että seutujohtajan kanssa käydään vuosittain tavoite- ja arviointikeskustelut.
5 § Jäsenkuntien tehtävät ja toimivalta
Jäsenkuntien tulee:
1. valita jäsenet seutuhallitukseen 6 §:n määräämällä tavalla
2. päättää tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä
3. valita kuntayhtymän tarkastuslautakunta
4. valita JHTT-yhteisö tai yksi JHTT-tilintarkastaja ja hänelle varahenkilöksi JHTT-tilintarkastaja
6 § Jäsenkuntien seutuhallitusedustajat
Jäsenkunnat (pl. Turku) nimeävät hallitukseen kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanvaltuuston puheenjohtajan. Turku nimeää hallitukseen pormestarin sekä kaksi apulaispormestaria. Jäsenkunnat nimeävät nimeämilleen hallituksen jäsenille henkilökohtaiset varajäsenet.
Turun pormestari toimii seutuhallituksen puheenjohtajana. Seutuhallituksen varapuheenjohtajana toimii muun jäsenkunnan kuin Turun nimeämä jäsen siten, että ensimmäiseksi varapuheenjohtajana toimii Kaarinan nimeämä jäsen ja sen jälkeen varapuheenjohtajuus kiertää nimeämiskuntien aakkosjärjestyksen mukaisesti. Varapuheenjohtajan toimikausi on yksi vuosi.
Seutuhallituksen jäsenet valitaan kahden vuoden toimikaudeksi kerrallaan.
Seutuhallituksen kokouskutsu on vähintään 7 vuorokautta ennen kokousta lähetettävä
seutuhallituksen jäsenille.
Seutuhallituksen päätösvaltaisuus määräytyy kuntalain (410/2015) 103 § mukaisesti
Esittelystä määrätään 4 §:ssä
Seutuhallituksen on laadittava kultakin kalenterivuodelta toimintakertomus kuntayhtymän hallinnosta. Toimintakertomuksessa on esiteltävä selvitys seutuhallituksen asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Kertomus on annettava asianomaisen vuoden tilinpäätöksen yhteydessä.
11 § Allekirjoittaminen ja tiedoksiannot
Kuntayhtymän puolesta tehtävät asiakirjat, sopimukset ja sitoumukset allekirjoitetaan seutuhallituksen määräämällä tavalla.
Seutuhallitus voi valtuuttaa yhden tai useamman henkilön allekirjoittamaan hallituksen puolesta valtuutuksessa määrättyjä kirjeitä, sopimuksia ja kuntayhtymän maksuliikkeen hoidossa tarvittavia asiakirjoja sekä muutoinkin käyttämään seutuhallituksen puhevaltaa.
3. LUKU – KUNTAYHTYMÄN TALOUS
Peruspääoma muodostuu jäsenkuntien pääomasijoituksista. Peruspääomaa voidaan korottaa myös siirrolla oman pääoman muusta erästä. Peruspääoma jakaantuu jäsenkuntaosuuksiin.
Peruspääomaksi muodostetaan 1,00 € jäsenkunnan asukasta kohden. Peruspääoma jakaantuu 31.12.2020 väkiluvun mukaisesti seuraavalla tavalla:
Peruspääoma/€
Kaarina | 34 667 |
Lieto | 20 146 |
Naantali | 19 427 |
Raisio | 24 407 |
Rusko | 6 354 |
Turku | 194 391 |
Yhteensä | 299 392 |
Uuden jäsenkunnan peruspääomasijoituksen määrästä ja suoritusajasta sekä peruspääoman korottamisesta siirrolla muusta omasta pääomasta päättää seutuhallitus.
13 § Jäsenkuntien osuudet ja vastuu
Jäsenkunnan osuus kuntayhtymän varoihin sekä vastuu veloista ja velvoitteista määräytyvät peruspääomaosuuksien suhteessa.
Kuntayhtymässä on pidettävä rekisteriä jäsenkuntien peruspääomaosuuksista.
14 § Talousarvio ja –suunnitelma
Taloussuunnitelmaa valmisteltaessa jäsenkunnille on varattava tilaisuus esityksen tekemiseen kuntayhtymän toiminnan kehittämiseksi.
Talousarvio ja -suunnitelma kolmelle vuodelle tulee käyttötalouden osalta eritellä tehtävittäin ja investointien osalta hankkeittain. Seuraavan kalenterivuoden alustava talousarvio ja -suunnitelma on toimitettava jäsenkunnille 15.8. mennessä ja hyväksytty talousarvio ja -suunnitelma 15.1. mennessä.
Tilikauden aikana hyväksyttävien talousarviomuutosten on perustuttava määrärahojen, tuloerien sekä tavoitteiden osalta toiminnan tai palveluiden käytön taikka talouden yleisten perusteiden tilikauden aikana jo tapahtuneisiin tai arvioitaviin muutoksiin.
Suunnitelman mukaisten poistojen laskentaperusteet hyväksyy seutuhallitus.
16 § Jäsenkuntien laskutus ja maksuosuusennakot
Vuosittaisista käyttömenoista jäsenkuntia laskutetaan yhdenmukaisesti perustuen viimeisen virallisesti vahvistetun ajankohdan asukaslukujen suhteeseen.
Varainhoitovuoden yhteisten menojen suoritusta varten jäsenkunnilta peritään ennakkoja. Ennakkojen perusteena on varainhoitovuoden hyväksyttyyn talousarvioon sisältyvä yhteismenojen määrä. Maksuosuuksien ennakot maksuunpannaan neljännesvuosittain, jolloin maksuosuutena on neljäsosa (1/4) kuntakohtaisesta vuosiarviosta.
Seutuhallitus voi varainhoitovuoden aikana kuntayhtymän maksuvalmiuden salliessa siirtää ennakkojen maksuunpanon ajankohtaa myöhemmäksi tai jättää ennakot maksuunpanematta.
Vuoden 2022 kustannukset katetaan peruspääomasta.
Seutuyhteistyön rajoissa yhteisesti sovittujen erillishankkeiden rahoituksesta voidaan sopia erikseen.
Maksun viivästyessä ovat jäsenkunta ja kuntayhtymä velvolliset maksamaan viivästyneelle maksusuoritukselleen viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 3 momentin mukaisesti.
18 § Tilinpäätöksen allekirjoittaminen ja hyväksyminen
Tilinpäätöksen allekirjoittavat seutuhallituksen jäsenet ja seutujohtaja.
Hyväksyessään tilinpäätöksen seutuhallitus päättää samalla tilikauden tuloksen käsittelystä ja tarvittavista talouden tasapainottamista koskevista toimenpiteistä.
19 § Kuntayhtymästä eroavan ja toimintaa jatkavien kuntien asema
Jäsenkunnan, joka haluaa erota kuntayhtymästä, tulee ilmoittaa siitä seutuhallitukselle. Eroaminen tapahtuu kalenterivuoden päättyessä jäsenkunnan ilmoitettua eroamisesta vähintään vuotta aikaisemmin.
Jäsenkunnan erotessa kuntayhtymästä suoritetaan jäsenkunnalle jäsenkuntien valtuustojen päätöksellä sen osuus kuntayhtymän nettovarallisuudesta tai osa siitä. Mikäli kuntayhtymän nettovarallisuus on negatiivinen, eroava jäsenkunta on kuntien valtuustojen päätöksellä velvollinen suorittamaan kunnan osuuden negatiivisesta nettovarallisuudesta. Korvaus jäsenkuntaosuudesta ja kunnan korvaus kuntayhtymälle suoritetaan tasasuuruisina erinä neljän vuoden aikana eron voimaantulosta lukien.
20 § Hallinnon ja talouden tarkastaminen
Hallinnon ja talouden tarkastamisessa noudatetaan mitä siitä on säädetty kuntalaissa (410/2015) ja määrätty kuntayhtymän tarkastussäännössä. Tarkastuslautakuntaan kukin jäsenkunta nimeää yhden jäsenen. Turun kaupungin nimeämä jäsen nimetään tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi.
21 § Perussopimuksen muuttaminen
Seutuhallitus tekee jäsenkuntien valtuustoille kuntayhtymäsopimuksen muutosehdotukset.
22 § Kuntayhtymän purkaminen ja loppuselvitys
Kuntayhtymän purkamisesta päättävät jäsenkuntien valtuustot. Jäsenkuntien valtuustot päättävät kuntayhtymän purkamisen yksityiskohtia koskevasta sopimuksesta. Kuntayhtymän purkautuessa yhtymähallituksen on huolehdittava loppuselvityksestä, elleivät jäsenkunnat sovi muusta järjestelystä. Kuntayhtymän varat, joita ei tarvita loppuselvityksen kustannusten ja velkojen suorittamiseen eikä sitoumusten täyttämiseen, jaetaan jäsenkunnille peruspääomaosuuksien suhteessa. Jos kustannusten ja velkojen suorittamiseen sekä sitoumusten täyttämiseen tarvittava määrä on varoja suurempi, jäsenkunnat ovat velvolliset suorittamaan erotuksen edellä mainittujen osuuksien suhteessa.
Jäsenkuntien valtuustot hyväksyvät loppuselvityksen. Viimeinen tilinpäätös ja vastuuvapaus käsitellään jäsenkuntien valtuustoissa.
23 § Sopimuksesta aiheutuvien erimielisyyksien ratkaiseminen
Yhteistoimintasopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan hallintoriita-asioina Turun hallinto-oikeudessa.
24 § Sopimuksen voimaantulo ja toiminnan aloittaminen
Tämä perussopimus tulee voimaan, kun kaikkien jäsenkuntien valtuustot ovat sen hyväksyneet.
Allekirjoitukset
Kaarina xx.xx.2022
________________________________ ___________________________________
kaupunginjohtaja Harri Virta
Lieto xx.xx.2022
________________________________ ___________________________________
kunnanjohtaja Mika Ingi
Naantali xx.xx.2022
________________________________ ___________________________________
kaupunginjohtaja Laura Leppänen
Raisio xx.xx.2022
________________________________ ___________________________________
kaupunginjohtaja Eero Vainio
Rusko xx.xx.2022
________________________________ ___________________________________
kunnanjohtaja Kari Lehtinen
Turku xx.xx.2022
________________________________ ___________________________________
pormestari Minna Arve