Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 91 | 17.03.2022 |
13821-2021 (02 08 00)
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n mukainen päätös
Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen 15.3.2022:
Asian tausta
Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia viistoilmakuvauksen ja viistokuvien katselupalvelun hankintaan Turun kaupungin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden käyttöön. Asetettuun määräaikaan 17.2.2022 klo 15.00 tarjouksensa toimittivat MGGP Aero Sp. z o.o., TerraTec Oy ja Tripodi Finland Oy.
Terratec Oy on tehnyt 9.3.2022 tietopyynnön koskien MGGP Aero Sp. z o.o.:n kaikkia tarjousasiakirjoja. Turun kaupunki on toimittanut Terratec Oy:lle samana päivänä MGPP Auero Sp. z o.o.:n tarjousasiakirjat liikesalaisuudettomina versiona (erillinen vertailutaulukko, josta käy ilmi tarjousten julkiset tiedot, referenssit ja takuuta koskevat tiedot). Terratec Oy on samana päivänä uusinut tietopyyntönsä, ja se on nimenomaisesti pyytänyt saada MGGP Aero Sp. z o.o.:n hinnat, kuvaussuunnitelman ja kameran kalibrointitodistuksen. Terratec Oy:n samalla lisäksi ilmoittanut, että se haluaa siirtää tietopyyntöä koskevan asian viranomaisen ratkaistavaksi.
Keskeiset sovellettavat oikeusohjeet
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan tai avustajallaan ei ole oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa: a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.
Asian arviointi
MGGP Aero Sp. z o.o. on ilmoittanut liikesalaisuuksikseen tarjouksen yksikköhinnat, palvelukuvauksen, kuvaussuunnitelman, mittaussuunnitelman ja kameran kalibrointitodistuksen.
Julkisuuslain esitöiden (HE 30/1998 vp. s. 96) mukaan toiminnan harjoittajan salassapitotahto ei yksinään olisi ratkaiseva, vaan viranomaisen tulee arvioida asiaan liittyvät salassapitointressit kokonaisuutena. Yrityksen perusteltua arviota on kuitenkin yleensä mahdollista pitää liikesalaisuutta koskevan arvion perusteena, sillä liikesalaisuuden tarkoituksena on yksityisen taloudellisen edun suojaaminen. Yrityksen salassapitointressi liittyy useimmiten suojaan kilpailijoilta ja tiedon sisältämään kilpailuetuun (Olli Mäenpää – Julkisuusperiaate 2020, s. 470‒471).
Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 49/2018 vp. s. 123) mukaan eri laeissa liikesalaisuuden käsite on tulkittu pitkälti samalla tavalla eikä liikesalaisuuslailla ole haluttu muuttaa sitä oikeustilaa, mitä on pidettävä liikesalaisuutena. Mainittujen esitöiden mukaan yrityssalaisuuden ja pitkälti myös liikesalaisuuden tunnusmerkiksi on katsottu haltijan salassapitotahto, salassapitointressi ja tosiasiallinen salassapito.
Terratec Oy on kohdistanut tietopyyntönsä MGGP Aero Sp. z o.o.:n hintatietoihin. Terratec Oy:lle on hankintapäätöksen tiedoksiannon yhteydessä toimitettu tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaisesti. Oikeuskäytännössä on katsottu, että yksikköhinnat voivat olla liikesalaisuuksia, minkä perusteella myös nyt ko. tapauksessa MGGP Aero Sp. z o.o.:n tarjouksessaan ilmoittamia yksikköhintoja on pidettävä liikesalaisuuksina (ks. esim. KKO 12.12.2008, dnro R 2007/656 ja KHO 2007:83).
Terratec Oy on kohdistanut tietopyyntönsä myös MGGP Aero Sp. z o.o.:n kuvaussuunnitelmaan ja kameran kalibrointitodistukseen. Edellä kuvatut tiedot liittyvät tarjoajan elinkeinotoimintaan, eivätkä ne ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä yleisesti tunnettuja tai helposti saatavissa. Tiedot koostuvat myös yksityiskohtaisista palvelun tuottamiseen liittyvistä tiedoista. Edellä kuvattujen syiden vuoksi tiedoilla on tarjoajalle taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa. Tarjoaja on ryhtynyt myös kohtuullisiin toimenpiteisiin tietojen suojaamiseksi, kun se ovat ilmoittaneet Turun kaupungille, että ko. tiedot ovat salassa pidettäviä. Edellä kuvattujen tietojen paljastuminen aiheuttaisi tarjoajalle taloudellista vahinkoa, ja näiden tietojen joutuminen kilpailevien elinkeinoharjoittajien tietoon voisi antaa näille kilpailuetua.
MGGP Aero Sp. z o.o.:n liikesalaisuuksiksi ilmoittamilla tiedoilla on olennaista merkitystä ja taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa. Ko. tietojen antaminen olisi omiaan aiheuttamaan em. tarjoajille taloudellista vahinkoa.
Ottaen huomioon edellä kuvattu arvio ei MGGP Aero Sp. z o.o.:n liikesalaisuuksina ilmoittamia tietoja voida objektiivisesti arvioida muina kuin liikesalaisuuksina. Terratec Oy:lle ei siten tule luovuttaa MGGP Aero Sp. z o.o.:n tarjouksessaan liikesalaisuuksiksi merkittyjä tietoja.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön 42 §:n mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnossa ja koko kaupungin tasolla kuuluu päättää konsernihallinnossa 45 §:ssä tarkoitetuista asioista. Hallintosäännön 45 §:n nojalla kansliapäällikkö päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin edellä kuvatuin perustein, ettei TerraTec Oy:lle luovuteta MGGP Aero Sp. z o.o.:n tarjouksen liikesalaisuuksia sisältäviä tietoja julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan ja 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Valitusosoitus hallintovalitus liitteenä
Jakelu
aoMGGP Aero Sp. z o.o.
aoTerraTec
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX