Lausunto Turun hallinto-oikeudelle: asemakaavanmuutos- ja tonttijako/ tonttijaonmuutosehdotus, Tammitien kulma 2.0

14.2.2022 ympäristölakimies Nina Mattila

Viite: 43/03.04.04.04.16/2022

Turun kaupunki ilmoittaa lausuntonaan seuraavaa:

Valitusperusteet

Valituksen mukaan asemakaavamuutos ei noudata voimassa olevaa yleiskaavaa. Valituksen mukaan hanketta koskien olisi tullut tehdä YVA-lain mukainen ympäristövaikutusten arviointimenettely. Valituksen mukaan asemakaavanmuutoksen suunnittelussa on jätetty toteuttamatta hankkeen ympäristövaikutusten arviointiin liittyvä kaavan aloitusvaiheen vuorovaikutus (Maankäyttö- ja rakennusasetus 6 Luku 30 a §) ja ympäristövaikutusten arviointimenettely. Yhteysviranomaisen lausuntoa ei ole merkitty kaavaselostuksen luetteloon selostuksen liiteasiakirjaksi. Valituksen mukaan kaava on asemakaavan sisältövaatimusten vastainen, koska kaavan mahdollistama rakentaminen heikentää merkittävästi alueen muiden asukkaiden elinympäristön laatua ja viihtyvyyttä ja laskee heidän kiinteistöjensä arvoa. Lisäksi suunnitellut kerrostalot heikentävät rakennetun ympäristön arvojen säilymistä. Valituksessa on vedottu myös MRL 191 §:än. Valituksen mukaan asemakaava on myös Turun kaupungin rakennusjärjestyksen 2 luvun 4 §:n vastainen. Se, että julkisivumateriaalina sallitaan rappaus, poikkeaa huomattavasti Nummenmäellä vallalla olevasta lautaverhoilusta rakennusten pintamateriaalina. Valituksen mukaan asemakaavanmuutoksessa ja sen mahdollistavassa uudisrakentamisessa tulee ottaa huomioon myös Ympäristö- ja kaavoitusviraston yleiskaavatoimiston suunnitelma 15.5.2012. Valituksen mukaan Tammitien kulman asemakaavanmuutos 2.0 ei maakuntakaavan mukaisesti eheytä alueellista taajamakuvaa eikä huomioi taajamakuvallisia ominaispiirteitä. Lisäksi valituksessa on todettu, että kaavaselostuksen sivulla 30 oleva kohta on ristiriidassa kaavakarttaan merkittyjen kaavamerkintöjen selitysten kanssa. Valittaja katsoo, että kaavan hyväksyminen muodostaisi alueella ennakkotapauksen, johon vedottaisiin myöhemmin.

Kaavan tavoitteet ja sisältö

Kaavamuutoksen tavoitteena on kaavaselostuksen 2.2 kohdan mukaan muuttaa alue pienteollisuusalueesta asumiseen. Kaavamuutoksella tavoitellaan alueen kokonaisilmeeseen soveltuvaa matalahkoa 2-5 kerroksista kerrostalovaltaista asumista.  Tonteilla oleva pääosin heikkokuntoinen, vajaakäyttöinen ja nykykäytöltään epätarkoituksenmukainen rakennuskanta on tarkoitus korvata ajanmukaisilla ja samalla alueen kulttuurihistorialliseen ympäristöön sopivilla asuinrakennuksilla. Nummenmäen rakentamistavan ominaispiirteet ohjaavat tulevaa rakentamista. Erityinen huomio kohdistetaan Vanhan Hämeentien varren täydentyvään rakentamistapaan ja aluehistorialliseen merkitykseen. Tarvittavien autopaikkojen on tarkoitus sijoittua osittain maan alle. Muutoksilla voidaan kohentaa alueen siisteyttä ja viihtyisyyttä sekä kasvattaa alueen vetovoimaa. Rakentamistehokkuus asumisen korttelialueilla on keskimäärin e = 0,95. Alueelle arvioidaan tulevan n. 530 asuntoa ja n. 650 asukasta. Asuntojen tarvitsemista n. 264 autopaikasta vähintään puolet sijoittuu pihakansien alle.

YVA-menettelyn tarpeettomuudesta

YVA-lain (laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä) 3.1 §:n mukaan tätä lakia ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyä sovelletaan hankkeisiin ja niiden muutoksiin, joilla todennäköisesti on merkittäviä ympäristövaikutuksia. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä arvioitavat hankkeet ja niiden muutokset luetellaan liitteessä 1. YVA-lain 3.2 §:n mukaan arviointimenettelyä sovelletaan lisäksi yksittäistapauksessa sellaiseen hankkeeseen tai jo toteutetun hankkeen muuhunkin kuin 1 momentissa tarkoitettuun muutokseen, joka todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, 1 momentissa tarkoitettujen hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia. 

Nyt kyseessä oleva asuinalueen asemakaavoittaminen ei ole YVA-lain 3.1 §:n mukainen lain liiteluettelossa listattu hanke. Kaavamuutoksen kohteena olevan hankkeen ominaisuudet, luonne ja sijainti huomioon ottaen sen toteuttaminen ei aiheuta sellaisia todennäköisesti merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia, jotka ovat verrattavissa YVA-lain liiteluettelossa mainittujen ympäristövaikutusten arviointimenettelyä edellyttävien hankkeiden vaikutuksiin. Siten ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ei ole tarpeen soveltaa. Vaikutukset on arvioitu kaavoitusmenettelyssä. Näin ollen maankäyttö- ja rakennusasetuksen pykälät, jotka koskevat YVA-lain mukaisia hankkeita eivät tule asiassa sovellettaviksi. Myöskään yhteysviranomaisena toimiva Varsinais-Suomen ELY-keskus ei ole lausunnoissaan tuonut esille, että YVA-lain mukainen arviointimenettely olisi tämän hankkeen kohdalla mistään syystä tarpeen.

Yleiskaavan mukaisuus

Maankäyttö- ja rakennuslain 54.1 §:n mukaan asemakaavaa laadittaessa on maakuntakaava ja oikeusvaikutteinen yleiskaava otettava huomioon. MRL:n 42 §:n mukaan yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. Viranomaisten on suunnitellessaan alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta yleiskaavan toteutumista. Yleiskaava ei ole asemakaava-alueella voimassa muutoin kuin asemakaavan muuttamista koskevan vaikutuksen osalta.

Yleiskaava 2020:ssa suunnittelualue on osa laajaa pientalovaltaista asuntoaluetta (AP), joka ulottuu Hämeentieltä Kalevantielle asti. Pientalojen lisäksi alueelle voidaan toteuttaa muutakin asumista, palveluja ja ympäristöön sopivia työpaikkatoimintoja. Uusi koko kaupunkia koskeva yleiskaava on valmisteilla. Yleiskaavan AP-alueella oleva rakennuskanta koostuu pääosin edelleen pientalorakentamisesta asemakaavamuutoksen jälkeenkin. Turun hallinto-oikeus on ottanut kantaa voimassa olevan yleiskaava 2020 AP-alueen kaavamääräyksen tulkintaan asuinkerrostalojen rakentamisen mahdollistavaa Vähäheikkiläntie 37 asemakaavamuutosta koskenutta valitusta käsitellessään. Turun hallinto-oikeuden 14.3.2019 antamassa Vähäheikkiläntie 37 kaavamuutosta koskevassa päätöksessä on todettu ”Turun yleiskaava 2020 on esitystavaltaan varsin yleispiirteinen ja muun ohella AP-kaavamerkintään liittyvässä kaavamääräyksessä todetaan, että alue varataan pääasiassa pientalovaltaiselle asumiselle. Kaavamääräys ei siten ehdottomasti sulje pois kaavamuutoksessa osoitetun mukaista rakentamista, kunhan alueen pääasiallinen luonne säilyy pientalovaltaisena.” Korkein hallinto-oikeus ei myöntänyt asiassa valittajille valituslupaa.

Kaavamuutosalue sijaitsee vilkkaasti liikennöidyn Hämeentien läheisyydessä. Suunnittelualue on Nummenmäen reunalla eräänlaisessa vaihettumisvyöhykkeessä, jossa rakentaminen voi muuttua hallitusti pientaloista kerrostaloiksi ennen Hämeentien suurimittakaavaista tieympäristöä. Vanhan Hämeentien, Hämeentien sekä Tammitien välinen kiilamainen alue on kokonaisuudessaan toiminnoiltaan ja rakennuskannaltaan sekoittunutta ja siten luonteeltaan erilaista kuin muu Nummenmäki. Pääosa kaavamuutosalueen tonteista on pienteollisuuskäytössä eikä alue ole pääosin nykyiseltä maankäytöltäänkään pientaloaluetta. Lisäksi hyväksytyn kaavamuutoksen AK-1-kaavamääräyksen mukaan korttelialueelle saa rakentaa myös asuinkerrostalojen ja pientalojen yhdistelmiä sekä palveluasuntoja. Asemakaavamuutoksen mukaista suunnitteluratkaisua ja sen soveltuvuutta alueella on käsitelty muun muassa kaavaselostuksen luvussa 4.5.8. Yleiskaava on ollut lain edellyttämällä tavalla ohjeena muutettaessa asemakaavaa.

Vireillä olevan yleiskaava 2029 luonnoksen ja tammikuussa 2022 nähtäville asetetun ehdotuksen kartassa 2 asuminen alue on merkitty uudeksi tai olennaisesti muuttuvaksi asuinalueeksi. Kyseisellä merkinnällä osoitetaan alueet, joiden käyttötarkoitus muuttuu tai maankäyttö tehostuu olennaisesti. Alueen osoittamiselle kaavamuutoksessa muuhun kuin pientalorakentamiseen on ollut maankäytölliset perusteet myös tästä näkökulmasta. Valmisteilla olevan yleiskaavan yhteydessä on tutkittu yleiskaavan sisältövaatimusten täyttyminen ja kaavamuutoksen alue soveltuu myös yleiskaavalliseen kokonaisuuteen. Maankäyttö- ja rakennuslain 42.4 § mahdollistaisi myös voimassa olevasta yleiskaavasta poikkeavan rakentamisen. Tällaisessa tapauksessa arvioinnissa voitaisiin huomioida valmisteilla oleva yleiskaava ja voimassa olevan yleiskaavan jälkeen voimaan tullut maakuntakaava.

Toisin kuin valituksessa on väitetty Tammitien kulman asemakaavanmuutos 2.0 on myös maakuntakaavan mukainen ja eheyttää maakuntakaavan mukaisesti alueellista taajamakuvaa ja huomioi taajamakuvallisia ominaispiirteitä. Asemakaavaehdotuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että uudisrakentaminen sovitetaan hallitusti alueen rakentamistapaan.

Asemakaavan sisältövaatimusten täyttyminen

Valittajan mukaan 25 kerrostaloa, johon on kaavailtu 530 asuntoa 650 asukkaalle heikentää merkittävästi alueen muiden asukkaiden elinympäristön laatua ja viihtyvyyttä ja laskee heidän kiinteistöjensä arvoa. Lisäksi ne valittajan mukaan heikentävät rakennetun ympäristön arvojen säilymistä.

MRL 54.2 §:n mukaan asemakaava on laadittava siten, että luodaan muun muassa edellytykset terveelliselle, turvalliselle ja viihtyisälle elinympäristölle. Rakennettua ympäristöä tulee vaalia eikä siihen liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. MRL 54.3 §:n mukaan asemakaavalla ei saa aiheuttaa kenenkään elinympäristön laadun sellaista merkityksellistä heikkenemistä, joka ei ole perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen. Asemakaavalla ei myöskään saa asettaa maanomistajalle tai muulle oikeuden haltijalle sellaista kohtuutonta rajoitusta tai aiheuttaa sellaista kohtuutonta haittaa, joka kaavalle asetettavia tavoitteita tai vaatimuksia syrjäyttämättä voidaan välttää.

Turun kaupunki katsoo, ettei kaavan alueella mahdollistaman rakentamisen määrästä voi vetää valituksen mukaisia johtopäätöksiä. Alueen rakentamiselle on maankäytölliset perusteet. Kuten kaavaselostuksen sivulla 24 on todettu, alue sijaitsee mm. lähellä keskustaa, yliopistoja sekä sairaala-aluetta ja lisäksi alueen vierestä kulkee tiheävuorovälinen linja-autoreitti ja uusi päivittäistavarakauppakin on rakennettu alueen viereen. Tehokkaammalla rakentamisella voidaan tarjota useampia ja monipuolisempia asuntoja kuin pientalovaihtoehdossa. Valtatie 10:n läheisyys ja alueella nykyisin oleva pienteollisuus tarjoavat kohdan, jossa pientaloalue voi luontevasti muuttua hieman tehokkaamman rakentamisen alueeksi. Nummenmäellä on jo nykyisin Vanha Hämeentien varrella vanhoja, useita asuinhuoneistoja sisältäviä, 2-3-kerroksisia asuinkerrostaloja, joissa voi olla asuntoja vielä kellarikerroksessakin. Mittasuhteiltaan pienehköjen, hyvin suunniteltujen asuinkerrostalojen lisääminen sopii kaava-alueelle.

Kaavan vaikutuksia on käsitelty kaavaselostuksen luvussa 5.5. Jos asemakaavaa ei muuteta, alueen rakentaminen käsittää pääasiassa pienteollisuusrakennusten rakentamista ilman vaatimuksia ympäristöhäiriöiden tuottamattomuudesta. Kun otetaan huomioon viimeaikainen kehitys, pienteollisuus ei hakeudu tälle alueelle ja tilat jäävät tyhjilleen. Toimivalle teollisuustoiminnalle on alueita muualla. Rakennusten kunto heikkenee, kun tilat ovat tyhjillään. Joka tapauksessa voimassa olevan asemakaavan sallima pienteollisuustoiminta on huomattavasti huonommin yhteen sovitettavissa kaavan muutosalueen läheiseen maankäyttöön kuin asemakaavan muutoksen mahdollistama asuminen.

Kaavamuutoksen vaikutuksia rakennettuun ympäristöön on käsitelty kaavaselostuksen luvussa 5.5.3. Kaavaselostuksen mukaan ”Vanhan Hämeentien varren kaupunkikuva täydentyy ja sen luonne säilyy, vaikkakin rakennuskanta uudistuu. Myös muualla suunnittelualueella rakennuskantaa uudistuu ja kaupunkikuva täydentyy. Alueen olevia pinnanmuotoja käytetään hyödyksi rakennusten ja pihakansien toteuttamisessa. Tämän johdosta kannet saadaan osittain upotettua maahan ja korttelin keski- ja takaosiin voidaan toteuttaa hieman Vanhan Hämeentien kadunvartta korkeampia rakennuksia. Maaston laskiessa Vanhalta Hämeentieltä Hakakadulle päin, eivät taaempana olevat korkeammat rakennukset näytä kadulta katsottuna juuri Vanhan Hämeentien kadunvarren rakennuksia korkeammilta. Uudisrakentamiseen liittyy piha-alueiden istutusten ja viihtyisyyden lisääminen sekä alueen siistiytyminen. Nykyisiä pientaloja ja talousrakennuksia voi hyödyntää asumisen tiloina. Katujen varsille voi sijoittua pienehköjä liike- ja toimistotiloja, kuten aikaisemminkin alueella. Vaikka suunnittelualue uudistuu kaavan myötä voimakkaasti, arvioidaan sen parantavan ympäristön laatua, alueen viihtyvyyttä ja siisteyttä sekä kohottavan alueen arvoa. Muutoksen ei myöskään arvioida heikentävän rakennetun ympäristön arvojen säilymistä, sillä Nummenmäen arvot ovat ensisijaisesti alueellisessa rakentamistavassa eikä yksittäisissä rakennuksissa. Uudisrakentamisellakin pystytään turvaamaan alueellisen rakentamistavan jatkuvuus erityisesti tärkeimpänä kohteena pidetyllä Vanhalla Hämeentiellä ja sitten taas Hakakadun puoleisella pienteollisuusosalla ei mainittavia rakennetun ympäristön arvoja ole ollutkaan.”

Kaavaratkaisussa on kiinnitetty erityistä huomiota uudisrakentamiseen soveltuvuuteen ympäristöön ja rakennetun ympäristön arvoja vaalitaan lain edellyttämällä tavalla. Rakentamisella ei aiheuteta kenenkään elinympäristön laadun merkityksellistä heikkenemistä tai kohtuutonta haittaa. Edellä esitetyn perusteella asemakaavan sisältövaatimukset täyttyvät.

Rakennusjärjestyksen ja yleiskaavatoimiston suunnitelman soveltaminen

Valituksen mukaan kaupunginvaltuuston päätös on Turun kaupungin rakennusjärjestyksen rakentamisen sopeutumista ympäristöön koskevan määräysten vastainen. Rakennusjärjestystä ei kuitenkaan sovelleta oikeudellisesti sitovana ohjeena asemakaavan muutosta laadittaessa. Lisäksi kaavaratkaisussa on pyritty nimenomaan ympäristöön soveltuvaan ratkaisuun ja rakentamista koskien annetaan kaavakartassa yksityiskohtaisia määräyksiä.

Valituksessa on vedottu myös Ympäristö- ja kaavoitusviraston yleiskaavatoimiston suunnitelmaan 15.5.2012. Kyseinen selvitys ei ole asemakaavan muutosta laadittaessa velvoittava. Yleiskaavatoimiston 15.5.2012 laatimassa perusparannusalueiden suunnittelutilannetta kuvaavassa kartassa kaavan muutosalue ei kuitenkaan sisälly Nummenpakan perusparannusalueeseen.

Asemakaavamuutoksella on joka tapauksessa haluttu ohjata rakentamista ympäristöön soveltuvaksi. Kaavakartalla on annettu määräyksiä rakennusten sijoittelusta, kattomuodosta ja värityksen sopeuttamisesta ympäristöön. Rakennusaloille rakennettavien rakennusten kokoa, pituutta, julkisivumateriaalia sekä harja- ja räystäskorkeutta on säädelty kaavamääräyksillä.

Lautaverhoiltuja rakennuksia on Nummenmäellä kappalemääräisesti eniten, mutta alueelta löytyy lukuisa määrä myös mm. tiiliverhottuja ja rapattuja rakennuksia. Rakennusten erilaisuus on merkittävintä Vanhan Hämeentien alkuosassa ja suunnittelualueen kohdalla. Kyseessä on vastaava alue kuin mitä vireillä olevassa yleiskaava 2029:ssä on osoitettu uudeksi tai olennaisesti muuttuvaksi asuinalueeksi. Yleisesti ottaen yksi Nummenmäen rikkauksista on juuri sen moninaisuudessa, joka pohjautuu mm. erilaisiin julkisivumateriaaleihin ja -väreihin. Tätä taustaa vasten ei ole tarpeen pitäytyä vain yhdessä julkisivumateriaalissa. Lisäksi on todettava, että rappauksen salliminen kytkeytyy paloturvallisuuteen ja se on sallittu niillä rakennusaloilla, joissa rakentaminen voi olla kaksikerroksista rakentamista korkeampaa. Rappaus monipuolistaa paloteknisesti erilaisten rakennusten toteuttamismahdollisuuksia.

Asemakaavamuutoksen vähäisyys

Valituksessa on vedottu myös MRL:n 191.3 §:än, jonka mukaan, vaikutukseltaan vähäisenä ei ole pidettävä asemakaavan muutosta, jossa muutetaan rakennuskorttelin tai muun alueen pääasiallista käyttötarkoitusta, supistetaan puistoja tai muita lähivirkistykseen osoitettuja alueita taikka nostetaan rakennusoikeutta tai rakennuksen sallittua korkeutta ympäristöön laajemmin vaikuttavalla tavalla, heikennetään rakennetun ympäristön tai luonnonympäristön arvojen säilymistä taikka muutetaan kaavaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla. Kyseinen säännös koskee valitusoikeuden määräytymistä eikä sillä ole merkitystä arvioitaessa kyseisen asemakaavamuutoksen lainmukaisuutta, koska asemakaavamuutosta ei ole käsitelty tai hyväksytty niin sanottuna vähäisenä asemakaavamuutoksena.

Kaava-asiakirjojen soveltamisjärjestys

MRL:n 55 §:n 1 momentin mukaan asemakaava esitetään kartalla, jossa osoitetaan muun ohella rakentamisen määrä sekä rakennusten sijoitusta ja tarvittaessa rakentamistapaa koskevat periaatteet. Pykälän 2 momentin mukaan asemakaavaan kuuluvat myös kaavamerkinnät ja -määräykset. Pykälän 3 momentin mukaan asemakaavaan liittyy selostus, jossa esitetään kaavan tavoitteiden, eri vaihtoehtojen ja niiden vaikutusten sekä ratkaisujen perusteiden arvioimiseksi tarpeelliset tiedot.

Kaavaselostus itsessään ei voi olla muutoksenhaun kohteena. Kaavaselostuksella on muutoksenhaussa merkitystä siinä mielessä, että sen avulla voidaan esimerkiksi arvioida, perustuuko kaava riittäviin selvityksiin. Tammitien kulma 2.0 kaavaselostuksessa on sivulla 30 kirjoitusvirhe. Kaavaselostuksesta poiketen kaavakartassa edellytetään toteutettavaksi asuntoja, joissa on vähintään kaksi makuuhuonetta rakennusaloilla ak-3, ak-4 ja ak-5 eikä rakennusaloilla ak-2, ak-3 ja ak-4, kuten kaavaselostuksessa on todettu. Rakentamisessa tulee noudattaa kaavakarttaa ja sen määräyksiä. Asemakaava ei ole lainvastainen tämän kaavaselostuksessa olevan kirjoitusvirheen perusteella.

Ennakkotapauksen muodostuminen

Valittajan mukaan kaavan hyväksyminen muodostaisi alueella ennakkotapauksen, johon vedottaisiin myöhemmin. Kuten kaava-asiakirjoista käy ilmi, kyseinen suunnitteluratkaisu on perusteltu ja tarkkaan harkittu. Kyseisen kaavamuutosalueen on todettu eroavan Nummenmäen pientaloalueen ns. sydänalueesta nykyisen rakennuskannan ja toimintojen perusteella. Tammitien kulma 2.0 asemakaavan muutoksen perusteella ei voi päätellä, että vastaava rakentaminen olisi mahdollista mihin tahansa Nummen alueella. Jokaisen asemakaavamuutoksen tulee olla suunnitteluratkaisultaan perusteltu ja täyttää lainsäädännön asettamat vaatimukset.

Yhteenveto

Valituksessa ei ole esitetty perusteita asemakaavamuutoksen kumoamiseksi, joten valitus tulee hylätä. Edellä ja kaava-asiakirjoissa esitetyn mukaisesti hyväksytty asemakaavanmuutos- ja tonttijako/ tonttijaonmuutos Tammitien kulma 2.0 on laadittu maankäyttö- ja rakennuslain säännösten mukaisesti.

Oikeudenkäyntikulut

Valittaja on vaatinut oikeudenkäyntikulujensa korvaamista. Hallintoprosessilain 95 §:n mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle. Kyseessä on yhdistyksen tekemä asemakaavaa koskeva valitus, joka tulee perusteettomana hylätä. Edellä esitetyn perusteella oikeudenkäyntikuluvaatimus tulee myös hylätä.

Muuta huomioitavaa

MRL 188.2 §:n mukaan asuntorakentamisen kannalta tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittäväksi katsottavaa asemakaavaa koskeva valitus on käsiteltävä kiireellisenä. Muutoksenhakuviranomaisen on kunnan pyynnöstä ilmoitettava arvio siitä, milloin tällaista kaavaa koskeva päätös annetaan. Jos arvioitua aikaa ei ole mahdollista noudattaa, siitä on ilmoitettava kunnalle. Turun kaupunki pyytää, että Turun hallinto-oikeus käsittelee tämän asuntorakentamisen kannalta merkittävän kaavan kiireellisesti ja ilmoittaa, milloin päätös asiassa annetaan.

Turun hallinto-oikeutta pyydetään myös huomioimaan, että alueen kaavamuutosta koskeva valitusasia on ollut jo kerran aiemmin Turun hallinto-oikeudessa käsiteltävänä. Tuolloin Turun hallinto-oikeus ei lausunut kaikista valitusperusteista, joista osa oli samoja kuin nyt käsiteltävänä olevassa valituksessa. Jotta asian käsittely ei pitkittyisi enää enempää, Turun hallinto-oikeutta pyydetään ottamaan kantaa kaikkiin valitusperusteisiin.

Lisätietoja asiassa antaa tarvittaessa ympäristölakimies Nina Mattila, puh. 040-6741633,

nina.mattila@turku.fi, PL 355, 20101 Turku