Sopimusmuutos valkoisen kopiopaperin lavatoimitukset hankinnan (2187-2021) sopimuskautta 1.5.2021–30.4.2025 koskevaan hankintasopimukseen

 

 

1.Sopijapuolet

 

Tilaaja       Turun kaupunki

Y-tunnus       0204819-8

Osoite      Linnankatu 31 20101 Turku

 

Yhteyshenkilö:   hankinta-asiantuntija, Liisa Heinonen, 0400 944 064,

liisa.heinonen@turku.fi

 

Toimittaja       Lyreco Finland Oy

Y-tunnus       1870837-3

Osoite       Väinö Tannerin tie 3

 

Yhteyshenkilö    Harri Pohjankukka, myyntipäällikkö,

harri.pohjankukka@lyreco.com, 040 9033 290

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimusmuutoksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle kirjallisesti. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole

 

2.Tausta

 

Tilaajan ja Toimittajan välillä on Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalveluiden hankintapäällikön päätökseen 24.3.2021 § 29 perustuen solmittu valkoisen kopiopaperin lavatoimitukset hankinnan (2187-2021) hoitamista koskeva sopimus ajalle 1.5.2021-30.4.2025 (jäljempänä ’’Pääsopimus’’).

 

Tällä sopimusmuutoksella (jäljempänä ’’Sopimusmuutos’’) sovitaan Tilaajan ja Toimittajan välillä Pääsopimuksessa esitetyn hinnanmuutoskohdan muuttamisesta.

 

Tämä Sopimusmuutos perustuu hankintapäällikön tekemään päätökseen xx.xx.xxxx § xx.

 

3.Sopimusmuutos

 

 

Sopimuksessa on mainittu hinnanmuutoksesta seuraavasti:

 

“Toimittaja voi esittää alkuperäisen sopimuskauden aikana kerran hinnamuutosta. Mikäli Tilaaja hyväksyy Toimittajan hinnanmuutosehdotuksen, hinnanmuutos tulee voimaan 1.5.2023. Hinnanmuutosehdotus on esitettävä Tilaajalle kirjallisesti 28.2.2023 mennessä.

 

Hintojen tarkistamisen perusteena ovat yleisen kustannustason muutokset ja niitä arvioidaan Tilastokeskuksen Teollisuuden tuottajahintaindeksin C (Teollisuustuotteet: 17 Paperi ja paperituotteet) vuosimuutoksen perusteella. Arvioinnissa käytetään viimeisiä saatavissa olevia (sopimuksen aloitushetkellä ja hinnanmuutoksen esityshetkellä) valtakunnallisia Tilastokeskuksen tilastotietoja. Hinnanmuutos saa olla enintään muutoksen suuruinen, kuitenkin enintään viisi (5) prosenttia.

 

Mikäli Tilaaja päättää ottaa optiokauden käyttöön, voi Toimittaja esittää toista, vastaavaa kuin yllä kuvattu, hinnanmuutosta. Optiokautta koskeva hinnanmuutosesitys on esitettävä Tilaajalle kirjallisesti viimeistään 28.2.2025. Mikäli Tilaaja hyväksyy Toimittajan hinnanmuutosesityksen, tulee se voimaan optiokauden alkaessa 1.5.2025. Optiokaudelle ei voi esittää toista hinnanmuutosta.

 

Jos hinnanmuutoksesta ei päästä yksimielisyyteen, sopijapuolilla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään tässä sopimuksessa mainittujen irtisanomisaikojen mukaisesti. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti ennen uusien hintojen voimaantuloa. Irtisanomisaikana noudatetaan hintoja, jotka olivat voimassa ennen hinnanmuutosehdotuksen tekemistä.”

 

Lyreco Finland Oy on toimittanut hinnanmuutosesityksen koskien valkoisen kopiopaperin lavatoimituksia 2.12.2021.

 

Esitetty hinnanmuutos perustuu Lyreco Finland Oy:n koronasta johtuvien toimintakustannusten kasvuun. Selvityksen myötä on todennettavissa, ettei Lyreco Finland Oy:n ollut tarjouksen jättämisen hetkellä mahdollista varautua toiminta- ja raaka-ainekustannusten kasvuun.

 

Lyreco Finland Oy esittää liitteessä 1 olevaa hinnankorotusta kopiopapereille 1.1.2022 alkaen.

 

Tilaaja teki liitteessä 2 olevan vastaehdotuksen 21.12.2021 ja Lyreco Finland Oy hyväksyi sen 23.12.2021.

Sopimuksessa on todettu:

 

Hintojen tarkistamisen perusteena ovat yleisen kustannustason muutokset ja niitä arvioidaan Tilastokeskuksen Teollisuuden tuottajahintaindeksin C (Teollisuustuotteet: 17 Paperi ja paperituotteet) vuosimuutoksen perusteella. Arvioinnissa käytetään viimeisiä saatavissa olevia (sopimuksen aloitushetkellä ja hinnanmuutoksen esityshetkellä) valtakunnallisia Tilastokeskuksen tilastotietoja. Hinnanmuutos saa olla enintään muutoksen suuruinen, kuitenkin enintään viisi (5) prosenttia.

 

Tuottajahintaindeksin vuosimuutos on 20,8 %, joten näin ollen hinnanmuutos voidaan hyväksyä ja se tulee voimaan 1.3.2022 alkaen.

 

Koska sopimuksessa on mahdollistettu hinnankorotusmahdollisuus vasta 1.5.2023 alkaen, on nyt ehdotettu hinnanmuutos samalla sopimusmuutos voimassa olevaan hankintasopimukseen. Nyt tehtävä hinnankorotus korvaa sopimuksessa mainitun 1.5.2023 tehtävän hinnankorotuksen. Sopimusmuutos on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukainen vähäarvoinen muutos.

 

Muilta osin Pääsopimus jää muuttumattomana voimaan.

 

4.Allekirjoitukset

 

Tätä Sopimusmuutosta on tehty kaksi (2) saman sanaista kappaletta, yksi (1) kullekin sopijapuolelle.

 

Turussa xx.xx.2022 _____________ xx.xx.2022

 

Turun kaupunki Lyreco Finland Oy

Tilaaja Palveluntuottaja

 

 

­­­­____________ ____________

Susanna Sarvanto-Hohtari Harri Helenius

hankintapäällikkö toimitusjohtaja

 

 

 

 

Liite 1 Lyrecon hinnankorotusehdotus 1.1.2022 alkaen (salassa pidettävä)

Liite 2 Tilaajan vastaehdotus 1.3.2022 alkaen (salassa pidettävä)