Liite 1 § 13

 

TARTUNTATAUTILAKIIN VÄLIAIKAISESTI LISÄTYN 48 a §:n SOVELTAMISEEN LIITTYVÄ SOTE-HENKILÖSTÖÄ KOSKEVA OHJE  

 

Tällä ohjeella ohjeistetaan sote-henkilöstön työskentelyä tartuntatautilakiin väliaikaisesti lisätyn 48 a §:n aikana. Sääntely on voimassa 31.12.2022 asti. Tämä ohje koskee viranhaltijoita, työntekijöitä ja työharjoittelussa olevia opiskelijoita.

 

Tartuntatautilain 48 a §:n mukaan sote-työnantajalla on velvollisuus huolehtia, että henkilöstö ei aiheuta hoidettaville covid-19 -tartuntavaaraa. Asiakas-/potilastyössä henkilöstöltä edellytetään rokotuksen tai enintään kuusi kuukautta aikaisemmin sairastetun laboratoriovarmistetun taudin antamaa suojaa covid-19-tautia vastaan. Työnantaja voi vain erityisestä syystä käyttää asiakkaiden ja potilaiden kanssa työskentelyyn henkilöä, jolla ei ole riittävää suojaa covid-19-tautia vastaan.

 

Uusi väliaikainen tartuntatautilain 48 a §

 

Tartuntatautilain 48 a §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa kaikissa tehtävissä, joihin liittyy lähikontaktin aiheuttama tartuntariski covid-19-taudin vakaville seuraamuksille alttiille asiakkaille tai potilaille, saa käyttää vain erityisestä syystä henkilöä, joka ei ole osoittanut, että hänellä on rokotuksen tai enintään kuusi kuukautta aikaisemmin sairastetun laboratoriovarmistetun taudin antama suoja covid-19-tautia vastaan. Työntekijä, joka ei lääketieteellisistä syistä voi ottaa rokotetta, voi osoittaa suojan covid-19-tautia vastaan todistuksella hänelle enintään 72 tuntia ennen työvuoroon saapumista tehdyn covid-19-testin negatiivisesta tuloksesta.

 

Soveltamisala

 

Tartuntatautilain 48 a §:ää sovelletaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa kaikissa tehtävissä, joihin liittyy lähikontaktin aiheuttama tartuntariski covid-19-taudin vakaville seuraamuksille alttiille asiakkaille tai potilaille. Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus ja Aluepelastuslaitos määrittelevät omalta osaltaan em. pykälän soveltamisalaan kuuluvan henkilöstön.

 

Riittävän suojan osoittaminen covid-19-tautia vastaan

 

Em. tehtävissä toimivan henkilön tulee osoittaa työnantajalle, että hänellä on lain edellyttämä riittävä suoja covid-19-tautia vastaan 1.2.2022 lukien. Lain edellyttämä riittävä suoja varmennetaan toimittamalla omalle lähijohtajalle kopio EU:n koronatodistuksesta (koronapassista) tai muu luotettava kirjallinen selvitys riittävästä suojasta covid-19-tautia vastaan.

 

Jos henkilö toimittaa lähijohtajalle kopion koronapassista, lähijohtajan tulee tarkastaa, että koronapassista ilmenee tiedot riittävästä suojasta covid-19-tautia vastaan. Riittävä suoja voidaan saavuttaa, jos henkilöllä on

-täysi covid-19-rokotesarja tai

-yli kuusi kuukautta aiemmin sairastettu covid-19-tauti ja yksi covid-19-rokotus tai

-enintään kuusi kuukautta aikaisemmin sairastettu laboratoriovarmistettu covid-19-tauti.

Henkilöllä voi olla myönnetty koronapassi myös negatiivisen covid-19-testituloksen perusteella, mutta tämä koronapassin sisältämä tieto ei riitä osoittamaan tartuntatautilain ja työnantajan edellyttämää covid-19-taudin riittävää suojaa.

 

Henkilö, joka ei lääketieteellisistä syistä voi ottaa rokotetta, voi osoittaa riittävän suojan covid-19-tautia vastaan todistuksella hänelle enintään 72 tuntia ennen työvuoroon saapumista tehdyn covid-19-testin negatiivisesta tuloksesta. Tällaisessa tapauksessa henkilön tulee esittää työterveyshuollon myöntämä todistus siitä, että hänellä on lääkärin toteama lääketieteellinen syy sille, ettei hän voi ottaa covid-19-rokotetta. Koronatestaus tulee tehdä luotettavalla laboratoriotestillä terveydenhuollossa, ei esimerkiksi kotona tehtävällä koronatestillä. Koronatestin tuloksesta tulee esittää työnantajalle kirjallinen luotettava selvitys.

 

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus ja Aluepelastuslaitos määrittelevät omalta osaltaan tietojen keräämisen ja säilyttämisen ottaen huomioon yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain säännökset. Yksityisyyden suojasta annetun lain mukaan terveydentilaa koskevia tietoja saavat käsitellä vain ne henkilöt, jotka näiden tietojen perusteella valmistelevat tai tekevät työsuhdetta koskevia päätöksiä taikka panevat niitä toimeen. Työnantajan on nimettävät nämä henkilöt tai määriteltävä tehtävät, joihin sisältyy terveydentilaa koskevien tietojen käsittelyä.

 

Työntekijän terveydentilaa koskevat tiedot säilytetään tietoturvallisesti erillään muista kerätyistä henkilötiedoista. Tiedot säilytetään niin kauan kuin ne ovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja koskevan valvonnan toteuttamiseksi, kuitenkin enintään kolme vuotta siitä, kun henkilön soveltuvuutta koskeva arviointi on tehty. Tietojen säilyttämisajan päätyttyä tiedot on hävitettävä tietoturvallisella tavalla.

 

Riittävän covid-19-taudin suojan puuttuminen

 

Jos henkilö ei osoita työnantajalle edellisessä kappaleessa mainittuja selvityksiä riittävästä suojasta covid-19-tautia vastaan, työnantajan on oletettava, ettei henkilöllä ole lain edellyttämää suojaa covid-19-tautia vastaan. Ko. henkilö ei voi työskennellä covid-19-taudin vakaville seuraamuksille alttiiden asiakkaiden ja potilaiden kanssa ilman erityistä syytä.

 

Edellä mainittu erityinen syy voi olla tartuntatautilain 48 a §:n 1 momentin mukaiset edellytykset täyttävän henkilöstön puute tilanteessa, joissa asiakkaiden tai potilaiden turvallisuus edellyttää henkilöstön läsnäoloa. Erityinen syy voi olla kyseessä myös silloin, jos henkilö on aloittanut covid-19-rokotesarjan, mutta ei vielä ole saanut täyttä rokotesarjaa rokotteiden antovälistä johtuen. Tällöin työnantajan tulee kuitenkin varmistaa, että erityinen syy tällaisen henkilön käyttämiseen näissä tehtävissä poistuu ja henkilö saa täyden covid-19-suojan rokotusten antoväliin liittyvän suosituksen mukaisesti.

 

Työskentely muissa tehtävissä ja mahdollinen palkanmaksun keskeyttäminen

 

Jos henkilö ei voi työskennellä omissa tehtävissään, työnantajan on ensisijaisesti tarjottava henkilölle muuta työsopimuksen tai virkamääräyksen mukaista työtä. Jos tällaista työtä ei ole tarjolla, työnantajan on tarjottava muuta henkilölle sopivaa työtä.

 

Työnantajan työntarjoamisvelvollisuus on laaja, se on voimassa koko työnteon estymisen ajan ja se koskee kaikkea henkilölle sopivaa työtä. Töiden sopivuutta on arvioitava ennen muuta henkilön ammattitaidon, koulutuksen, osaamisen ja työkokemuksen kannalta. Uudelleensijoittamisen toimenpiteet toteutetaan ensisijaisesti oman palveluyksikön/-alueen sisällä. Ellei sieltä löydy soveltuvaa työtehtävää, laajennetaan tarkastelua palvelukokonaisuuden tasolle. Viimeisenä vaiheena laajennetaan tarkastelu Turun kaupungin tasolle.

 

Jos henkilölle sopivaa työtä ei ole tarjolla tai hän kieltäytyy vastaanottamasta työnantajan tarjoamaa työtä, työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta työnteon estymisen ajalta ja työntekijän palkanmaksu voidaan keskeyttää tartuntatautilain 48 a §:n perusteella. Palkanmaksun keskeytys jatkuu, kunnes henkilöllä on tartuntatautilain 48 a §:n tarkoittama suoja covid-19-tautia vastaan tai työnantaja pystyy tarjoamaan henkilölle muuta työtä. Palkanmaksun keskeytys päättyy viimeistään silloin, kun tartuntatautilain 48 a §:n voimassaolo päättyy.

 

Mahdollisia palkanmaksun keskeytyksiä voidaan joutua tekemään Hyvinvoinnin palvelukokonaisuudessa ja Aluepelastuslaitoksessa. Päätöstoimivalta määräytyy Aluepelastuslaitoksessa Aluepelastuslaitoksen johtosäännön mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden osalta toimivalta määräytyy kansliapäällikön delegointipäätöksen mukaisesti.