Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus1517.01.20225

458-2022 (00 01 05, 00 01 05)

Pormestariohjelman viiden kärkihankkeen asettaminen

Tiivistelmä: -

Kh § 15

Kärkihankejohtaja Björn Grönholm 13.1.2022: 

Tausta

Osana Turun kaupungin Pormestariohjelman teemaa Jatkuvasti parempi Turku jatketaan kärkihankkeita koordinoimalla kaupungille tärkeää kehittämistä.

Edellisen valtuustokauden aikana olleiden kärkihankkeiden, Keskustan kehittäminen, Turun Tiedepuisto ja Smart and Wise Turku kokemusten pohjalta on arvioitu toimintaa, ohjausmallia ja tuloksia evaluoitu. Kokemuksista on laadittu uusi toiminta- ja ohjausmalli. Pormestariohjelmaan nostettiin yhteensä viisi kärkihanketta. Keskustan kehittämisen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeet jatkavat edelliseltä valtuustokaudelta uusilla päivitetyillä tavoitteillaan.

Pormestariohjelman myötä on luotu kolme uutta kärkihanketta, Osaamisen kärkihanke, Kulttuurin kärkihanke ja Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke (Yhteisöllinen Turku). Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat ja toimintamallit on luotu rinnakkain ja yhdessä jotta toimintaa tukisi mahdollisimman hyvin Pormestariohjelman tavoitteita. Kärkihankkeilla tavoitellaan parempaa valmiutta ja laaja-alaista yhteistyötä kaupungin eri palvelualueiden, kaupunkilaisten ja eri sidosryhmien kanssa sekä pyritään luomaan uusia palveluja ja vetovoimaa Turulle.

Kärkihankkeiden Ohjaus- ja toimintamalli

Turun kaupungin ohjausmalli rakentuu kaupunkistrategiasta, pormestariohjelmasta, toiminta- ja palvelusuunnitelmista.

Kaupunkistrategia asettaa kaupungin tavoitteet pitkälle aikavälille. Pormestariohjelma määrittää valtuustokausittain toiminnan painopisteet. Kärkihankkeet toteuttavat sekä kaupunkistrategian, että pormestariohjelman tavoitteita. Jokainen kärkihanke perustelee asettamispäätöksessä, mitä strategista tavoitetta se toteuttaa. Tavoitteiden toteutumista seurataan sekä strategia- että hanketasolla. Strategiatason seuranta tehdään strategiassa määriteltyjen mittareiden mukaisesti.

Kaupunginhallitus vastaa kärkihankkeen omistajana sen ohjauksesta. Kärkihankkeista raportoidaan vuosittain kaupungin talousarvioprosessin yhteydessä kaupunginhallitukselle. Kaupunginvaltuustolle kärkihankkeiden raportointi tapahtuu tilinpäätöksen ja osavuosikatsauksen yhteydessä. Kärkihankkeiden johtoryhmänä toimii Elinvoimajohtoryhmä. Sen tehtävänä on seurata ja ohjata hankkeelle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja tehdä hallinnolliset linjaukset ja päätökset. Kaksi kertaa vuodessa raportoidaan Kärkihankkeiden etenemisestä Kaupungin johtoryhmälle. Järjestämistoiminnon laajennettu kvartaali-johtoryhmä vastaa kärkihankkeen organisoinnista ja resursoinnista 1 + 4 + 10 vuoden horisontilla. Kärkihankkeiden koordinointiryhmän tehtävä on valmistella ja koordinoida hankkeiden toimintaa.

Kärkihankkeiden hankejohtajat koordinoivat yhdessä kärkihankejohtajan kanssa kärkihankkeeseen liittyvien hankkeiden ja projektien etenemistä, kytkee relevantit kehityshankkeet ja -projektit kärkihankkeiden sateenvarjon alle, ja hakee synergiahyötyjä eri projektien välillä, myös yli organisaatiorajojen. Hankejohto vastaa kärkihankkeeseen liittyvästä sidosryhmäyhteistyöstä ja viestinnästä.

Hankeorganisaatio suorittaa kärkihankkeiden suunnittelua ja toteuttamista ja toimii linkkinä kaupungin eri toimialojen ja toimintojen välillä. Tukipalvelut tukevat kärkihankkeiden hallintoa, sidosryhmäyhteistyötä sekä viestintää.

1. Keskustan kehittämisen kärkihanke

Keskustan kehittäminen -kärkihanke on kaupungin strategisen johtamisjärjestelmän työkalu kaupunkistrategian keskustaa koskevien tavoitteiden toteuttamiseksi. Strategian linjausten mukaan kaupungin ydin on näköiskuva kaupungin menestyksestä, hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä, ja siksi sen on koko ajan kyettävä jatkuvaan uudistumiseen. Kokonaisvaltaiseen kaupunkikehittämiseen tähtäävällä kärkihankkeella tavoitellaan Turun keskustan kilpailukyvyn ja vetovoiman vahvistamista niin liiketoiminnan ja matkailun kuin asumisenkin näkökulmista.

Yhtäältä tavoitteena on myös vahvistaa elinvoimaisen kaupunkikeskustan asemaa kaupunkilaisten yhteisenä viihtyisänä ympäristönä parantamalla julkisia kaupunkitiloja, lisäämällä ympärivuotista houkuttelevuutta sekä varmistamalla vilkkaan kulttuurielämän ja vireän tapahtumatoiminnan edellytykset kaupungin keskustatilassa. Turun keskusta on kaikkien kaupunginosa. Halutaan löytää keinoja kaupallisen keskustan elinvoiman vahvistamiseen ja palauttaa usko keskustaan kohdistuviin investointeihin. Tavoitteena on lisäksi varmistaa, että keskusta on tulevaisuudessakin saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla niin kansainvälisesti, kansallisesti kuin seudullisestikin.

Kehittämisen lähtökohtana on laaja-alainen ja avoin yhteistyö kaupungin ja sen sidosryhmien kesken kaikilla hankkeen osa-alueilla. Tulevaisuussuuntautuneena ja vuorovaikutteisena osallistamisen toimintamallina laajan suosion saanut Turku Future Forum (tulevaisuusorientoitunut vuorovaikutteinen yleisö- tai sidosryhmätilaisuus) tarjoaa tehokkaan alustan kaupunkikeskustan tulevaisuuden luomiselle yhdessä kaupungin asukkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

Keskustan kehittämisen painopistealueet ovat:

  1. Saavutettava ja helposti kuljettava keskusta
  2. Kaupallisesti houkutteleva keskusta
  3. Viihtyisä ja elävä kohtaamisten keskusta

Ensisijaiset toimenpidekohteet ovat Ydinkeskusta, Aninkainen, Vanhakaupunki ja Merellinen Turku sekä läpileikkaavina Liikenne ja liikkuminen, Keskustavalaistus sekä innovaatiokilpailu Sytytä Turku.

2. Turun Tiedepuisto- kärkihanke

Turun Tiedepuisto on kaupunkiseudun merkittävin kasvua tukeva kaupunkikehityskohde. Tiedepuisto kärkihanke on puolestaan kaupungin strategisen johtamisjärjestelmän työkalu kaupunkistrategian tiedepuistoaluetta koskevien tavoitteiden toteuttamiseksi. Kärkihankkeella tavoitellaan alueen kehittymistä kansainvälisesti kiinnostavana ja rohkean kokeilevana osaamiskeskittymä, joka on toiminnoiltaan monipuolinen ja logistisesti vetovoimainen. Tiedepuiston kärkihankkeen mukaisella kehittämisellä tähdätään ennen kaikkea siihen, että Tiedepuiston sijainnin poikkeukselliset lähtökohdat ja monipuolisuuden luoma potentiaali saadaan mahdollisimman täysimääräisesti hyödyntämään kokonaisvaltaista kehitystä.

Tiedepuisto kärkihankkeen toimenpidekokonaisuudet

1. Rohkeasti kokeileva innovaatio- ja osaamiskeskittymä

Turun Tiedepuisto profiloituu kansainvälisesti merkittävänä ja rohkean kokeilevana innovaatio- ja osaamiskeskittymänä, ja luo kilpailukyisen toiminta- ja kasvuympäristön osaamisintensiiviselle tutkimus- ja yritystoiminnalle.

2. Logistisesti vetovoimainen fiksun liikkumisen keskus

Turun Tiedepuisto on logistisesti vetovoimainen fiksun liikkumisen keskus, jossa saumattomasti toisiinsa kytkeytyvät kestävän liikkumisen eri muodot ja niitä tukevat palvelut tekevät arjesta sujuvaa.

3. 24/7/365 elävä kohtaamisten keidas

Turun Tiedepuisto on ympäri vuorokauden elävä ja viihtyisä kohtaamisten keidas, jossa hyvinvointia ja terveyttä edistävät alustat, ratkaisut ja palvelut nivoutuvat luontevaksi osaksi alueen asukkaiden, opiskelijoiden ja työntekijöiden arkea.

4. Kestävästi kasvava kaupunginosa

Turun Tiedepuisto on kaupungin energiatehokkain rakennettu alue, jonka kehittämisessä painottuvat laadukkaan perusinfran lisäksi älykkään ja kestävän kaupungin ratkaisut ja teknologiat.

3. Kulttuurin kärkihanke

Kulttuurin kärkihanke ponnistaa vuoden 2011 kulttuuripääkaupunkivuoden pohjalta ja vahvistaa edelleen kulttuurin merkitystä kaupungissa. Taustalla on myös vuonna 2019 uudistunut laki kuntien kulttuuritoiminnasta. Kulttuurin rooli kaupungissa tulee korostumaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä. Kärkihankkeen toimeenpano perustuu pormestariohjelmaan ja vuonna 2021 laadittuun Kulttuurilupaukseen. Lupaus on kulttuurivisio ja tulevaisuusnäkymä vuoteen 2029 saakka, ja se on työstetty osallistaen laajasti sidosryhmiä.

Kärkihankkeen valmistelua on koordinoinut vapaa-ajan palvelukokonaisuus, mutta toteutukseen osallistuvat muut kaupungin toimijat, taiteilijat ja kulttuurin vapaa kenttä sekä muut sidosryhmät ja kärkihankkeet.

Kulttuurilupaus tuodaan kaupunginhallitukselle päätettäväksi alkuvuonna 2022 ja se määrittää kulttuurin kärkihankkeen tavoitteet.

Kärkihankkeen kärkiteemoja ja tavoitteita ovat:

  1. Onnelliset ja sivistyneet turkulaiset: jokaisella turkulaisella ja kaupungissa vierailevilla on mahdollisuus itse osallistua, tehdä ja kokea kulttuuria.
  2. Taide ja kulttuuri työnä: kulttuurin- ja taiteen ammattilaisia tuetaan työssään ja luovuus tunnistetaan vahvuudeksi.
  3. Kutsuva ja kutkutteleva kulttuuritarjonta: taide ja kulttuuri ovat kaupungin vetovoima- sekä kilpailukykytekijöitä. Kansainvälinen yhteistyö on tiivistä.
  4. Rajattomat rakenteet: taide ja kulttuuri huomioidaan läpileikkaavasti kaupungin palveluissa ja kehittämisessä. Yhteistyö eri toimijoiden välillä on aktiivista.
  5. Uudistuvat ja luovat kohtaamisen tilat: investoinnit vahvistavat kulttuurikaupungin imagoa. Tiloja on taiteen ja kulttuurin tekemiselle ja kokemiselle.

4. Osaamisen kärkihanke 

Osaamisen kärkihankkeen tarkoituksena on vahvistaa turkulaisten osaamista, houkutella uusia osaajia Turkuun sekä paremmin tunnistaa kaikkea sitä osaamista, mitä turkulaisilla on.

Kärkihankeen taustalla on yhdessä Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuslaitoksen kanssa tehty Osaamisen visio 2040: ”Vuonna 2040 vetovoimainen ja monimuotoinen Turku on globaali edellä-kävijä oppimis- ja osaamisympäristönä. Kaupunki tarjoaa erinomaiset puitteet monialaiseen osaamisten uudistamiseen ja niiden kestävään hyödyntämiseen”.

Kärkihankkeen valmistelu ja toteutus on osa Pormestariohjelmaa ja sen valmistelussa on kuultu laajasti niin kaupungin toimijoita kuin myös Turku Science Parkia ja korkeakoulukenttää.

Osaamisen kärkihankkeen toimenpiteet kohdistuvat strategisesti kaupungin johtoon sekä koko kasvatuksen ja koulutuksen kenttään varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin ja edelleen työ- ja elinkeinoelämään.

Turku käynnistää Osaamisen kärkihankkeen, koska

Turku on ensimmäinen suomalainen kaupunki, joka tavoitteellisesti kehittää ratkaisuja tulevaisuuden osaamistarpeisiin.

Osaamisen kärkihankkeen kolme kärkeä ovat:

  1. Uusien innovaatio- ja osaamiskokonaisuuksien vahvistaminen Turkuun
  2. Turun elinvoiman vahvistaminen sekä työelämän osaamistarpeisiin vastaaminen
  3. Kaupunkilaisten täysmittaisen osaamispotentiaalin käyttöön saaminen

5. Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehittämisen kärkihanke (Yhteisöllinen Turku)

Yhteisöllisyyden kärkihankkeella luodaan turkulaisille mahdollisuuksia vahvistaa hyvinvointiaan, tehdä ja kasvaa yhdessä omaleimaisilla asuinalueilla.

Kärkihanke on rakennettu pormestariohjelman mukaisista toimenpideohjelmista ja teemoista. Kärkihankkeen toimenpiteillä vahvistetaan Turun elinvoimaa ja ratkotaan laajalla kumppanuudella visaisia yhteiskunnallisia haasteita; yksinäisyys, mielenterveyden ongelmat, syrjäytyminen, liikkumattomuus sekä alueellinen eriytyminen. Ilmiöihin vaikuttamisella voidaan saavuttaa isoja inhimillisiä ja taloudellisia hyötyjä. Hankkeen ydin on yhteisöllisyys ja osallisuus. Yhteisöllinen Turku on elinvoimainen, kaunis, kestävä ja inklusiivinen.

Kärkihanke koostuu koko kaupunkia koskevista toimista ja toteutetaan poikkihallinnollisesti yhdessä järjestökentän, asukkaiden ja yritysten kanssa. Kärkihankkeeseen on valittu toimia, jotka ovat jatkossakin kaupungin tehtäviä eli tukevat perustoimintaa ja vetovoimaa.

Hankeen kolme kärkeä ovat:

  1. Hyvän mielen Turku 
  2. Liikkuva Turku 
  3. Uudistuvien lähiöiden Turku

Kärkihanke toteutetaan vuosina 2022–2025. Yhteiset mittarit ja aktivoiva viestintä tukevat kaikkia hankkeen osa-alueita. Liikkumisen edistämisen ja syrjäytymisen ehkäisemisen osalta osallistavat prosessit toimenpideohjelmien laatimiseksi ovat käynnistyneet jo syyskaudella 2021.

Kärkihankkeiden resurssit

Kärkihankkeille tehdään vuosittaiset toimintasuunnitelmat, joissa huomioidaan tarvittavat resurssit (määrärahat ja henkilöstöresurssit) osana kaupungin talousarviota. Kaupunginhallitus hyväksyy toimintasuunnitelman pormestarin esityksestä.

Kärkihankkeisiin sidotaan henkilöstöresursseja tarpeen ja resurssien mukaan. Palvelualueiden avainhenkilöiden mukaan saaminen Kärkihanketoiminnassa on Kärkihankkeiden tavoitteille ratkaisevan tärkeä. Keskustan kehittämisen kärkihankkeen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeen kohdalla henkilöresurssi tarpeet on pääosin jo täytetty. Muut tarvittavat henkilöresurssit kärkihankkeisiin pyritään täyttämään sisäisellä rekrytoinnilla.

Kaupungin omien määrärahojen lisäksi haetaan aktiivisesti myös ulkoista rahoitusta ja ulkoisia verkostoja ja yhteistyökumppaneita vahvistamaan ja tukemaan kärkihankkeiden tavoitteiden saavuttamista.

Kärkihankkeen etenemisen seuranta, arviointi ja mittaristo

Kärkihankkeet toteutetaan hankemuotoisena, mikä tarkoittaa, että toteutettavat alaprojektit kootaan yhdeksi keskitetysti johdetuksi, resursoiduksi ja budjetoiduksi Kärkihanke kokonaisuudeksi. Kaupungin perustoiminnan rinnalla tapahtuvan hankemuotoisen työskentelyn tarkoituksena on luoda kokonaisnäkymä, välttää mahdollisia päällekkäisyyksiä, tunnistaa Kärkihankkeiden välisiä synergioita, sekä varmistaa Pormestariohjelman tavoitteiden ja hyötyjen toteutuminen.

Kärkihankkeista raportoidaan vuosittain kaupungin talousarvioprosessin yhteydessä kaupunginhallitukselle. Raportoinnissa käydään läpi raportointijaksolla tehdyt toimenpiteet ja niiden vaikutukset, sekä esitetään toimintasuunnitelma seuraavalle jaksolle.

Raportoinnin perusteena tulevat olemaan kärkihankkeiden

  1. toimenpiteiden etenemisen seuranta: onko hanke edennyt hankesuunnitelman mukaisesti ja mitä tuotoksia hankkeeseen käytetyillä resursseilla on saatu aikaan?
  2. toimenpiteiden vaikuttavuuden seuranta: mikä merkitys hankkeen toimenpiteillä on ollut kärkihankealueen ja toimijoille, asukkaille, asiakkaille ja sidosryhmille sekä kaupungin omalle toiminnalle? Vaikuttavuusmittaristoa päivitetään tarpeen mukaan ja tuodaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi osavuosikatsausten yhteydessä. (Katso Oheismateriaali 2: Kärkihankkeiden mittarit)
  3. ulkoisten resurssien saaminen kärkihankkeiden vahvistamiseksi

- ulkoisen rahoituksen kokonaismäärä

- ulkoisten asiantuntijoiden hyödyntäminen kärkihankkeissa

Kärkihankkeiden etenemisen raportoinnissa käytettävillä mittareilla pyritään mahdollisimman hyvin kuvaamaan, miten hankkeille asetetut tavoitteet on saavutettu. Mittarit kertovat siitä, onko hanke edennyt kehittämissuunnitelman mukaisesti ja millaista kehitystä hankkeeseen käytetyillä resursseilla on saatu aikaan.

Kärkihankkeiden mittareita voidaan tarkastelun yhteydessä täydentää tai tarkistaa, mikäli toimintaympäristön muutokset tai muut perustellut syyt sitä edellyttävät.

Liite 1Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat

Oheismateriaali 1Kärkihankkeiden esitysmateriaali, Pormestariohjelman kärkihankkeet

Oheismateriaali 2Kärkihankkeiden mittarit

Oheismateriaali 3Kärkihankkeiden henkilöstö ja talousresurssit

Oheismateriaali 4Turun Tiedepuisto- ja Keskustan kehittämisen kärkihankkeita koskevat aikaisemmat päätökset

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää asettaa kärkihankkeet ajalle 17.1.2022-31.12.2025 yllä esitetyn mukaisesti ja hyväksyy liitteenä 1 olevat kärkihankkeiden toimenpidesuunnitelmat.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kärkihankkeiden toimenpidesuunnitelmat lisätään osaksi vuoden 2022 konsernihallinnon toimintasuunnitelmaa.

Samalla kaupunginhallitus päättää, että kärkihankkeiden etenemisestä raportoidaan pormestaristolle neljännesvuosittain ja pormestaristo ohjaa kärkihankkeita kaupunginhallituksen päätöksen asettamissa rajoissa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedHyvinvointi
tiedKasvatus ja opetus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunginhallituksen konsernijaosto
tiedKaupunkiympäristö
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tpvKonsernihallinto, kärkihankkeet
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedTyöllisyys
tiedVapaa-aika
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta


Liitteet:

Kh § 15
Liite 1:Kärkihankkeiden toimintasuunnitelmat