KIINTEISTÖKAUPAN ESISOPIMUS
1. SOPIMUSOSAPUOLET
1.1. Turun kaupunki (jäljempänä ”Kaupunki”)
Y-tunnus 0204819-8
PL 355
20101 Turku
1.2. Kansallis-kehitys Oy (jäljempänä ”Kansallis-yhtiöt”)
Y-tunnus 2565823-9
Linnankatu 20 A 1
20100 Turku
Osapuolista käytetään jäljempänä yksin nimitystä ”Osapuoli” ja yhdessä ”Osapuolet”.
2. SOPIMUKSEN TAUSTA
Kaupunki ja Kansallis-yhtiöt allekirjoittivat 27.8.2018 kumppanuussopimuksen. Kumppanuussopimuksessa sovittiin yhteistyöstä asemakaavamuutoksen edistämiseksi Parkinkentän alueelle ja Kansallis-yhtiöiden kolmen (3) vuoden mittaisesta osto-optiosta asemakaavaehdotuksessa osoitettaviin asuin-, liike- ja toimistorakennusoikeuksiin.
3. ESISOPIMUKSEN TARKOITUS
Tämän esisopimuksen (”Esisopimus”) tarkoitus on sopia toteuttavien kiinteistökauppojen edellytyksistä ja pääasiallisista ehdoista sekä menettelytavoista, joilla asuinrakentaminen, urheilukentän ja liikuntatilojen kehittäminen ja maanalainen pysäköintilaitos toteutetaan Parkinkentän alueelle asemakaavamuutoksessa 16/2018 osoitettujen käyttötarkoitusten mukaisina, mikäli kaavamuutos saa lainvoiman ehdotetussa muodossa.
Esisopimukseen on kirjattu myös periaatteet, joita tullaan noudattamaan Kaupungin ja Kansallis-yhtiöiden välillä, mikäli Parkinkentän alle toteutetaan maanalainen pysäköintilaitos samanaikaisesti sopimusalueelle toteutettavan asuinrakentamisen kanssa.
4. PARKINKENTÄN ASEMAKAAVAMUUTOKSEN JA ESISOPIMUKSEN SUHDE
Parkinkentän alueelle ja siihen rajoittuvien katujen alueelle on laadittu asemakaavan muutosehdotus, joka mahdollistaa asuinrakentamisen ja pysäköintilaitoksen sijoittamisen asemakaavan muutosalueelle. Asemakaavan muutosehdotus on tehty vuorovaikutteisesti maankäyttö- ja rakennuslain säädösten edellyttämällä tavalla.
Sopimusneuvottelut on käyty erillään asemakaavan muutostyöstä. Sopijapuolet ovat tietoisia, että tällä Sopimuksella ei voida sopia asemakaavan sisällöstä sitovasti.
5. ESISOPIMUS UUSIEN TONTTIEN KAUPASTA JA MAANALAISESTA PYSÄKÖINTILAITOKSESTA
5.1. SOPIMUSALUE
Esisopimuksen kohteena on asemakaavamuutosalue, joka kohdistuu Turun kaupungin VI kaupunginosan Parkinkentän alueeseen ja jonka asemakaavatunnus on 16/2018 (jäljempänä ”Ase-makaavaehdotus”). Sopimusalueeseen kuuluvat seuraavat kiinteistöt ja rakennukset:
•Turun kaupungin VI kaupunginosan 29. korttelin tontti 3 (853-6-29-3)
•Turun kaupungin VI kaupunginosan 29. korttelin tontti 5 (853-6-29-5)
•Turun kaupungin VI kaupunginosa VU-alue 6P (853-6-9903-0)
Asemakaavaehdotuksen saadessa lainvoiman, sopimusalue tulee olemaan seuraavanlainen:
•Turun kaupungin VI kaupunginosan 29. korttelin tontti 6 (853-6-29-6), kaavassa sitova tonttijako. Jäljempänä ”29”.
•Turun kaupungin VI kaupunginosan kortteli nro 50, josta laaditaan erillinen tonttijako. Esisopimuksen laatimishetkellä tarkoitus on lohkoa kortteli neljäksi tontiksi. Jäljempänä ”50”.
•Turun kaupungin VI kaupunginosa VU-1 -alue. Jäljempänä ”VU-1”.
•Katualueeksi jäävä 29 ja 50 välinen Parkinportti -niminen alue, jäljempänä ”Parkinportti”.
Sopimusalue on esitetty liitteenä 5.1 olevalla kartalla (jäljempänä ”Sopimusalue”).
5.2. ASUIN- JA LIIKEKORTTELEIDEN 29 JA 50 KAUPAT
Tämän Esisopimuksen mukaisten edellytysten täytyttyä Kaupunki sitoutuu myymään ja Kansallis-yhtiöt sitoutuu ostamaan perustettavien yhtiöiden lukuun
•Korttelin 29 määräosan, joka oikeuttaa asuin-, liike-, toimisto ja urheilutoimintaa palvelevan rakennuksen rakentamiseen liitteenä 5.5 olevan hallinnanjakosopimuksen mukaisesti; ja
•Korttelin 50
Kiinteistöjen kaupat tehdään kolmen vuoden kuluessa siitä, kun Asemakaavaehdotus on tullut lainvoimaiseksi ja kun korvaava tekojääkenttä on otettavissa käyttöön tai kun Kaupunki on luopunut sitä koskevasta vaatimuksesta, mikä mahdollistaa rakentamisen aloittamisen. Esisopimus on voimassa 10 vuotta tämän Esisopimuksen allekirjoittamisesta lukien. Mikäli kiinteistönkauppoja ei ole tehty ostajasta johtuvasta syystä edellä esitetyssä määräajassa, on osto-oikeus menetetty.
Edellä mainituissa kiinteistökaupoissa käytetään rakennusoikeuden hintana 650 €/k-m2. Hintataso on määritetty ulkopuolisen auktorisoidun arviomiehen (AKA) lausunnon perusteella. Siltä osin kuin alueelle tehdään valtion tukemia asuntokohteita, käytetään näiden osalla rakennusoikeuden hintana ARA:n tällä hetkellä alueelle hyväksymää enimmäishintaa, joka on 420€/k-m2. Rakennus-oikeuden hinta sidotaan elinkustannusindeksiin siten, että kaupantekohetkellä käytettävissä olevaa tuoreinta elinkustannusindeksin pistelukua verrataan tämän sopimuksen allekirjoituskuukauden pistelukuun.
Selvyyden vuoksi todetaan, että Kansallis-yhtiöiden perustamille yhtiöillä on oikeus ostaa Asema-kaavaehdotuksen mukaiset tontit/määräalat/määräosa vaiheittain. Kiinteistön kauppojen pääasialliset ehdot on esitetty liitteissä 5.2(a) ja 5.2(b).
5.3. ARA- VELVOITE
Kansallis-yhtiöt sitoutuu toteuttamaan kortteleissa 29 ja/tai 50 asuntorakentamista yhteensä vähintään n. 3000 k-m2 hintasäädeltynä asuntotuotantona, jolla tarkoitetaan tässä ARAn hyväksy-mää lyhytaikaisen korkotukilainan (574/2016) avulla toteutettua asuntotuotantoa(”ARA-velvoite”). Mikäli ARA:n lyhytaikaisen korkotukilainan (574/2016) ehdot oleellisesti muuttuvat tai tukimuoto kokonaan poistuu, ei Kansallis-yhtiöitä voida velvoittaa em. ARA-tuotannon toteuttamiseen.
Mikäli em. ARA-velvoitteen ehdot täyttyvät, mutta Kansallis-yhtiöt ei siitä huolimatta toteuta sen mukaista asuntotuotantoa kohdan 6. mukaisessa aikataulussa, on Kansallis-yhtiöt velvollinen maksamaan tontista maksetun ARA-lunastushinnan lisäksi sopimussakkoa, jonka määrä on 650 euroa kerrottuna sillä rakennusoikeuden määrällä, jolla hintasäädeltyyn asuntotuotantoon toteutettujen rakennusoikeuksien määrä alittaa edellä sanotun ARA-velvoitteen (n. 3000 k-m2) määrän. Sopimussakon perusteena oleva hinta on sidottuna edellä kohdassa 5.2 tarkemmin määritellysti elinkustannusindeksiin. Selvyyden vuoksi todetaan, että sopimussakko on ainoa seuraamus velvoitteen täyttymättä jäämisestä, eikä Kansallis-yhtiöltä voida sopimussakon lisäksi velvoittaa ensimmäisessä kappaleessa sanotun ARA-velvoitteen täyttämiseen.
Rakentamisvelvoite katsotaan täytetyksi, kun uudisrakennukseen on tehty käyttöönottotarkastus.
Kaupungin tulee esittää sopimussakkoa koskeva vaatimus vuoden kuluessa siitä, kun em. rakentamisvelvoitteen määräaika päättyi ja Kansallis-yhtiöillä ei velvollisuutta sopimussakon maksamiseen myöhemmin esitettyjen vaatimusten perusteella.
5.4. PARKINKENTÄN SANEERAUS JA LUISTELUMAHDOLLISUUDEN TURVAAMINEN
Kaupunki toteuttaa kustannuksellaan Parkinkentän uudisrakentamisen. Asemakaavaehdotuksessa osoitettujen asuinrakentamiskortteleiden 29 ja 50 rakentamistöiden aloittamisen ja Parkinkentän käytöstä poistamisen ehtona on, että korvaava tekojääkenttä on otettavissa käyttöön
Kaupunki sitoutuu huolehtimaan, että korvaava tekojääkenttä on otettavissa käyttöön viimeistään kahden vuoden kuluessa siitä, kun Asemakaava on tullut lainvoimaiseksi. Vaihtoehtoisesti Kaupungilla on oikeus luopua korvaavaa tekojääkenttää koskevasta vaatimuksesta.
5.5. PARKINKENTTÄÄ PALVELEVIEN TILOJEN TOTEUTTAMINEN
Parkinkenttää palvelevat tilat sijoitetaan Kaupungin laatiman tilaohjelman mukaisina Asema-kaavaehdotuksessa osoitetun korttelin VI-29 (AL-2) pääosin Parkinportin puoleiseen maantasokerrokseen.
Osapuolet ovat sopineet, että korttelin 29 tontin omistus jaetaan määräosiin ja tontille on tarkoitus rakentaa rakennus, josta Kaupungin omistukseen ja hallintaan tulevat maantasokerrokseen sijoitettavat Parkin urheilukentän tarvitsemat asiakaspalvelu- ja huoltotiloihin liittyvät rakennuksen osat ja Kansallis-yhtiöiden omistukseen ja hallintaan tulevat muut, esim. asumiseen liittyvät, rakennuksen osat. Tontin omistuksesta, yhteisestä rakennushankkeesta ja tontin hallinnasta solmitaan olennaisilta osin liitteen 5.5 mukainen hallinnanjakosopimus.
Koko korttelin 29 rakentamisesta tehdään yksi urakkasopimus, joka kilpailutetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”Hankintalaki”) mukaisesti. Kilpailutuksen perusteella laadittavassa urakkasopimuksessa tilaajana ovat Osapuolten perustamat yhtiöt ja urakkahinta jakautuu ulkopuolisen asiantuntijan etukäteen määrittämässä suhteessa siten, kuin hallinnanjakosopimuksessa tarkemmin määrätään.
Kaupungin tekemän tilaohjelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio Parkinkenttää palveleville tiloille on 2,2 miljoonaa euroa (Haahtela-indeksi 10/2021, pisteluku 101). Lopullinen kustannus voi olla kustannusarviota korkeampi tai matalampi. Jos kilpailutuksen perusteella muodostuva kustannus ylittää indeksiin sidotun kustannusarvion, tulee kustannusylitykseen saada kaupunginhallituksen hyväksyntä.
5.6. MAANALAINEN PYSÄKÖINTILAITOS JA LIIKUNTATILA
5.6.1 Maanalainen pysäköintilaitos Parkinkentän alle
Asemakaavan saatua lainvoiman Kaupunki tulee luovuttamaan VU-1 alueen maanalaisen pysäköintitilan vuokraoikeuden Kansallis-yhtiöiden ja Kaupungin yhdessä perustamalle pysäköintiyhtiölle (”Pysäköintiyhtiö”). Kaupunki merkitsee Pysäköintiyhtiön osakkeita määrän, joka oikeuttaa vähintään 150 pysäköintipaikkaan tai pysäköintioikeuteen Pysäköintiyhtiön rakennuttamassa ja omistamassa pysäköintilaitoksessa. Maanalaisen pysäköintitilan maanvuokra on 15.000 €/vuosi ja se perustuu ulkopuolisen auktorisoidun arviomiehen (AKA) lausuntoon alueen käyvästä hintatasosta. Maanalaisen pysäköintitilan vuokrauksen pääasialliset ehdot on esitetty liitteessä 5.6.1(a) olevassa maanvuokrasopimusluonnoksessa.
Kansallis-yhtiöt sitoutuvat toteuttamaan korttelien 29 ja 50 rakentamiseen liittyvät pysäköintipaikat VU-1 alueelle edellyttäen, että Kaupunki osallistuu pysäköintitilan toteutukseen tässä Esisopimuksessa sovitulla tavalla.
Osapuolet tiedostavat ja hyväksyvät sen, että Pysäköintiyhtiöön voi tulla myös muita osakkaita, kuten esimerkiksi lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettujen pysäköintipaikkojen toteuttaja.
Pysäköintitilan rakentaminen kilpailutetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”Hankintalaki”) mukaisesti.
Pysäköintiyhtiön yhtiöjärjestys ja osakassopimus on esitetty liitteissä 5.6.1(b) ja 5.6.1(c) Pysäköintiyhtiön toiminnan on tarkoitus olla arvonlisäveronalaista ja asian varmistamiseksi Osapuolet pyytävät viipymättä Keskusverolautakunnalta ennakkoratkaisun pysäköintiyhtiön liiketoiminnasta, yhtiöjärjestyksestä ja yhtiön arvonlisäverokohtelusta. Jos ennakkoratkaisussa yhtiön toimintaa ei katsota arvonlisäveron alaiseksi, sitoutuvat Osapuolet tekemään tarvittavat muutokset yhtiöjärjestykseen, ja muihin asiakirjoihin, jotta arvonlisäveron vähennysoikeus saavutetaan. Osapuolet sopivat, että jos pysäköintiyhtiön arvonlisäverokohtelu rakentamisen jälkeen muuttuu mistä tahansa syystä ja muutoksen seurauksena tehtyjä alv-vähennyksiä joudutaan palauttamaan, vastaavat Osapuolet näistä palautuksista omistustensa suhteessa.
5.6.2 Vaihtoehtoinen maanalainen pysäköintilaitos
Mikäli VU-1 alueen maanalaista pysäköintilaitosta ei voida toteuttaa Parkinkentän uudistamisrakentamisen yhteydessä kohdan 6. mukaisessa aikataulussa Kaupungista johtuvasta syystä, tai sitä ei ole taloudellisesti tarkoituksenmukaista toteuttaa liian korkeiksi osoittautuvien toteutuskustannusten vuoksi, Kaupunki sitoutuu vuokraamaan Kansallis-yhtiöille tai sen perustamille yhtiöille Parkinportin maanalaisen alueen, joka sijaitsee luovutettavien asunto- ja liikekorttelien välissä. Tällöin Kansallis-yhtiöt toteuttaa korttelien 29 ja 50 autopaikkavelvoitteen rakentamalla maanalaisen pysäköintilaitoksen kyseisten tonttien ja Parkinportin muodostamalle maanalaiselle alueelle. Parkinportin alla olevan maanalaisen tilan vuokra määritetään samoin periaattein, kuin VU-1 alueen maanalaisen pysäköintitilan vuokra ja se perustuu käypään hintatasoon.
5.6.3 Maanalainen liikuntatila
Asemakaavaehdotuksessa on varattu mahdollisuus korkeintaan 2.500 k-m2 kokoisen liikuntatilan rakentamiseen Parkinkentän alle. Kaupunki ei sitoudu liikuntatilan rakentamiseen eikä rahoittamiseen, vaan liikuntatila tulee lähtökohtaisesti toteuttaa yksityisenä hankkeena. Kansallis-yhtiöillä on etuoikeus tilaan, mutta jos Kansallis-yhtiöt ei sitoudu liikuntatilan toteuttamiseen, voi toteuttaja olla myös Osapuolista riippumaton kolmas taho. Osapuolet sopivat, että liikuntatilan toteutuessa, noudatetaan seuraavia periaatteita.
•Kaupungille varataan etuoikeus tiloja vuokrattaessa
•Liikuntatila tulee rakentaa samanaikaisesti kohdan 5.6.1 mukaisen maanalaisen pysäköintilaitoksen kanssa ja noudattaen kohdan 6. aikataulua.
•Liikuntatila sijoitetaan kentän alle Arkistonpolun puoleiseen päähän siten, että mahdollistetaan maanalaisen kulkuyhteyden rakentaminen pysäköintilaitoksesta Ukkokodinpolun alitse tontille 853-6-26-5.
•Kaupunki luovuttaa liikuntatilan vaatiman maanalaisen tilan vuokraoikeuden erikseen kohdan 5.6.1(a) maanalaisen tilan vuokraoikeudesta, mutta noudattaen muutoin kohdan 5.6.1(a) mukaisia tontinvuokraehtoja.
•Liikuntatila ja maanalainen pysäköintilaitos sopivat tarvittavista rasiteoikeuksista, kuten kulkuyhteyksistä ja johtorasitteista
•Osapuolet tiedostavat, että liikuntatilan toteutuessa pysäköintilaitoksen autopaikat joudutaan sijoittamaan kahteen tasoon, joka saattaa nostaa pysäköintipaikan yksikköhintaa.
•Kaupunki sallii maanalaisen liikuntatilan käyttäjien kulkea samaa kulkuyhteyttä Parkin-portilta maanalaiseen pysäköintilaitokseen/-liikuntatilaan, kuin mistä Parkinkentän muut käyttäjät kulkevat
•Jos liikuntatilan toteuttaja on Osapuolista riippumaton kolmas taho, on kannen, ajoyhteyden, hätäuloskäyntien ymv. kannen alaisen rakentamisen kaikkia osapuolia palvelevien investointien kustannukset jyvitettävä liikuntatilan toteuttajalle.
6. RAKENTAMISJÄRJESTYS JA AIKATAULUT
Osapuolet sitoutuvat rakennuttamaan Sopimusalueelle tulevat rakennukset tämän kohdan mukaisessa järjestyksessä ja aikataulussa.
1. Korvaava tekojääkenttä
•Sijainti: Kupittaa
•Rakentamisen aloitus: Kaupungin päätöksen mukaan
•Valmistuminen: viimeistään 24kk kuluessa Parkinkentän asemakaavan lainvoimaisuudesta
2. Pysäköintilaitos: voidaan kohdan 5.6 mukaisesti toteuttaa joko VU-1 alueelle (2.1) tai Parkin-portin ja korttelin 50 alueelle (2.2)
2.1 VU-1 alueen maanalainen pysäköintilaitos
•Sijainti: VU-1
•Rakentamisen aloitus: aikaisintaan vaiheen 1 valmistumisen jälkeen tai, jos Kaupunki päättää luopua korvaavan tekojään vaatimuksestaan, sen jälkeen, kun tällainen päätös on tullut lainvoimaiseksi
•Valmistuminen:
o18kk rakennustyön käynnistymisestä valmiusasteen on oltava niin pitkällä, että vaihe 4 voidaan aloittaa
oTäysin valmis 24kk kuluttua rakennustyön käynnistymisestä
2.2 Parkinportin maanalainen pysäköintilaitos
•Sijainti: Kortteli 50 ja Parkinportti
•Rakentamisen aloitus: aikaisintaan vaiheen 1 valmistumisen jälkeen tai, jos Kaupunki päättää luopua korvaavan tekojään vaatimuksestaan, sen jälkeen, kun tällainen päätös on tullut lainvoimaiseksi
•Valmistuminen:
o18kk rakennustyön käynnistymisestä valmiusasteen on oltava niin pitkällä, että vaihe 4 voidaan aloittaa
oTäysin valmis 24kk kuluttua rakennustyön käynnistymisestä
3. Urheilun talo
•Sijainti: Kortteli 29
•Rakentamisen aloitus: aikaisintaan kohdan 1 valmistumisen jälkeen tai, jos Kaupunki päättää luopua korvaavan tekojään vaatimuksestaan, sen jälkeen, kun tällainen päätös on tullut lainvoimaiseksi
•Valmistuminen: viimeistään 24kk kuluessa rakennustyön käynnistymisestä ja samanaikaisesti Parkinkentän (kohta 4.) valmistumisen kanssa.
4. Uusi urheilukenttä
•Sijainti: VU-1
•Rakentamisen aloitus: heti, kun kohdan 2.1/2.2 rakentaminen sen sallii
•Valmistuminen: 6kk kuluessa rakennustyön käynnistymisestä
5. Parkinportti
•Sijainti: Parkinportti
•Rakentamisen aloitus: Kaupungin päätöksen mukaan
•Valmistuminen:
oSe osa, jota tarvitaan urheilukentän ja Urheilun talon käyttöön, tulee olla valmis vaiheen 2 kanssa samanaikaisesti
oAlue tulee viimeistellä täysin valmiiksi kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun vaiheen 6 ensimmäinen rakennus on valmistunut Parkinportin reunalle
6. Asuinrakentaminen
•Sijainti: Kortteli 50
•Rakentamisen aloitus:
oaikaisintaan voidaan aloittaa vaiheen 2 aloituksen yhteydessä
orakentaminen tulee aloittaa Parkinportin reunalta
•Valmistuminen: kokonaisrakentamisaika on enintään kuusi (6) vuotta vaiheen 2 valmistumisesta lukien.
7. Yleiset asiat rakentamiseen ja aikatauluun liittyen
•Alueella olemassa olevien rakennusten, tekniikan, johtojen tmv. purkaminen tulee aikatauluttaa siten, että purkutöistä ei ole haittaa tässä kohdassa määritetylle rakentamisen aikataululle
•Kansallis-yhtiöt vastaa kortteleissa 29 ja 50 sijaitsevien rakennusten (Pyrkivän urheilutalo ja Parkinkentän huoltorakennus) purkamisesta parhaaksi katsomallaan tavalla ja omalla kustannuksellaan. Kaupunki vastaa kuitenkin Parkinkentän huoltorakennuksen mahdollisten pilaantuneiden rakenteiden ja rakenneosien puhdistamisesta aiheutuvista kustannuksista. Kaupunki valtuuttaa Kansallis-yhtiöt hakemaan purkulupaa ja purkamaan rakennukset tai osan niistä jo ennen kuin rakennusten omistusoikeus siirtyy perustetuille yhtiölle. Purkutöitä ei saa kuitenkaan aloittaa ennen kuin urheilukentän toiminta on väliaikaisesti keskeytetty. Kansallis-yhtiöillä on vaiheen 2 alusta lukien oikeus vastikkeetta käyttää purettavia rakennuksia Sopimusalueen rakennushankkeiden tarpeisiin.
•Rakennus katsotaan tässä sopimuksessa tarkoitetulla tavalla valmiiksi, kun viranomainen on hyväksynyt sen käyttöönotettavaksi
Kaupunki sitoutuu myötävaikuttamaan rakennuslupien hakemiseen esim. siten, että tonttien ostajille mahdollistetaan rakennuslupien hakeminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa esimerkiksi valtuuttamalla Kansallis-yhtiöt rakennuslupahakemusten jättämiseen jo silloin, kun tonttien omistus on vielä Kaupungilla.
7. YLEISTEN ALUEIDEN TOTEUTUKSET
Kaupunki vastaa alueella sijaitsevien sähköverkon laitteiden ja johtojen, lämmön ja kylmän johtojen sekä vesi- ja viemärijohtojen sekä muun vastaavan tekniikan siirtojen kustannuksista; Sopimusalueella sijaitsevien ja/tai sitä palvelevien, yleiseen käyttöön tulevien katu- ja viheralueiden rakentamisen kustannuksista sekä kiinteistöjen 853-6-29-5 ja 6P mahdollisista pilaantuneen maa-perän puhdistamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Kansallis-yhtiöt vastaa kiinteistön 853-6-29-3 mahdollisista pilaantuneen maaperän puhdistamisesta aiheutuvista kustannuksista.
8. RASITEOIKEUDET
Alueella on sallittava yhtenäisen kokonaisuuden aikaansaamiseksi tarpeelliset rasite ja yhteiskäyttöjärjestelyt. Nämä voivat liittyä mm. hulevesijärjestelmään, kulkuyhteyksiin, autopaikkoihin. Edellä kuvatuista toimenpiteistä ei saa aiheutua osapuolille kohtuutonta haittaa, välttämättömistä rasitteista ei makseta korvauksia. Jos toimenpiteistä aiheutuu vahinkoa niin korvaus kattaa vain välittömän vahingon.
9. SOPIMUKSEN SIIRTO
Osapuolet eivät voi kokonaan eikä osittainkaan siirtää tätä sopimusta kolmannelle ilman toisen Osapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.
Kansallis-yhtiöt voivat kuitenkin osoittaa maanalaisen pysäköintitilan vuokralaiseksi sekä tonttien ostajiksi perustettavan yhtiön, jonka on perustanut Kansallis-yhtiöiden konserniyhtiö tai niiden kanssa samaan etupiiriin kuuluva taho.
10. RIITOJEN RATKAISEMINEN
Tätä sopimusta koskevat mahdolliset riitaisuudet ratkaistaan ensisijaisesti Osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli ne eivät johda sopimukseen, jätetään riitaisuudet Varsinais-Suomen käräjäoikeuden ratkaistavaksi.
11. SOPIMUKSEN VOIMAANTULO JA VOIMASSAOLOAIKA
Tämä sopimus tulee voimaan, kun Osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.
Mikäli Osapuolet eivät muuta sovi, päättyy tämän sopimuksen voimassaolo kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun kohdan 5.2 mukainen määräaika Asemakaavaehdotuksen mukaisten tonttien ostolle päättyy ja kaikki tähän sopimukseen liittyvät muut velvoitteet on täytetty sopimuksen mukaisesti. Kuitenkin, mikäli Asemakaavaehdotus hylätään ja Osapuolet eivät sovi muokatun Asemakaavaehdotuksen laatimisesta, tämän sopimuksen voimassaolo päättyy, kun Asemakaava-ehdotuksen hylkäävä päätös on tullut lainvoimaiseksi.
Tämän sopimuksen päättyessä kumpikin Osapuoli kantaa omat kulunsa eikä kummallakaan Osa-puolella ole oikeutta saada korvausta toiselta Osapuolelta sopimuksen päättymisen johdosta.
12. JAKELU
Tätä sopimusta on tehty kaksi samasanaista kappaletta, yksi kummallekin Osapuolelle.
13. LIITTEET
Liite 5.1 Sopimusalue
Liite 5.2(a) Korttelin 29 tontin 6 määräosan kauppaehdot
Liite 5.2(b) Korttelin 50 tonttien kauppaehdot
Liite 5.5 Hallinnanjakosopimus
Liite 5.6.1(a) Maanalaisen tilan maanvuokrasopimus
Liite 5.6.1(b) Pysäköintiyhtiön yhtiöjärjestys
Liite 5.6.1(c) Pysäköintiyhtiön osakassopimus
14. PÄIVÄYS JA ALLEKIRJOITUKSET
Turussa xx. xxxxkuuta 2021
N.N. Ilkka Paju
Turun kaupunki Kansallis-kehitys Oy
Kaupanvahvistajana todistan, että [Nimi] luovuttajan edustajana ja Ilkka Paju luovutuksensaajan edustajana ovat allekirjoittaneet tämän Esisopimuksen, ja että he ovat olleet yhtä aikaa läsnä Esi-sopimusta vahvistettaessa. Olen tarkistanut allekirjoittajien henkilöllisyyden ja todennut, että Esi-sopimus on tehty maakaaren 2 luvun 1 ja 3 §:ssä säädetyllä tavalla.
[Kaupanvahvistajan allekirjoitus]
Liite 5.2.(a)
Kauppaehdot
Kaupan kohteet:
Turun kaupungin VI kaupunginosan asemakaavaehdotuksessa ”Parkin-kenttä” 16/2018 AL-2 käyttötarkoitukseen osoitetun tontin VI-29-6 määräosa. Tontti tulee muodostumaan tontista VI-29-3 ja osasta yleistä aluetta 6P (853-6-9903-0). Tontin pinta-ala on noin 1100 m2.
Kauppahinta
Kaupan perusteet
Muut kaupan ehdot:
Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.
1. Kauppahinnan maksaminen
Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille
ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
2. Omistus- ja hallintaoikeus
Ostaja saa kiinteistön heti omistukseensa ja hallintaansa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
Kiinteistö myydään vapaana kiinnityksistä, rasitteista ja muista maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.
3. Käyttöoikeudet, rasitteet ja rasitukset
Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan kaupan kohteen omaisuuteen ei kohdistu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä rasituksia tai rajoituksia, eikä uusia asioita ole vireillä.
4. Verot, maksut ja vastuu vahingoista
Ostaja vastaa kaupanvahvistajan palkkiosta, kohteen lainhuudatuksesta sekä varainsiirtoverosta.
Myyjä vastaa kaupan kohdetta kohdanneista vahingoista siihen saakka, kunnes omistusoikeus siirtyy ostajalle. Ostaja vastaa vahingoista omistusoikeuden siirtymisen jälkeen.
5. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat
Tontti 853- on voimaan tulleen asemakaavan Parkinkenttä 16/2018 mukaista korttelialuetta ( ).
Ostaja on tutustunut:
•kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset nimi xx/xxxx sekä –selostus xx/xxxx sekä yleiskaava 2020)
Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:
•lainhuutotodistus
•rasitustodistus
•kiinteistörekisterin ote
Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.
6. Rakentamiskelpoisuus
Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.
Kaupunki vastaa myytävällä alueella sijaitsevien sähköverkon laitteiden ja johtojen, lämmön ja kylmän johtojen sekä vesi- ja viemärijohtojen sekä muun vastaavan tekniikan siirtojen kustannuksista; Sopimusalueella sijaitsevien ja/tai sitä palvelevien, yleiseen käyttöön tulevien katu- ja viheralueiden rakentamisen kustannuksista sekä kiinteistöjen 853-6-29-5 ja 6P mahdollisista pilaantuneen maaperän puhdistamisesta aiheutuvista kustannuksista.
7. Rakentamisvelvollisuus
Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 60 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta [aikamääre kirjataan kaupan-tekohetkellä vastaamaan esisopimuksessa sovittua] kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.
8. Rakennusten purkaminen
Kortteleissa 29 ja 50 sijaitsevien rakennusten purkamisesta ja purkamiskustannuksista vastaa ostaja.
9. Luovutusrajoitus
Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.
10. Sanktiot
Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 9. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.
11. Luiskat
Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- ja leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.
12. Rasiteoikeudet
Ostaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistön omistajalle korvataan em. toimenpiteestä mahdollisesti aiheutuvat suorannaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin ostajaa enempää kuulematta.
13. Lämpö- ja porakaivot
Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.
14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut
Turun Vesihuolto Oy:llä tai Turun kaupungilla on oikeus periä tontinomistajalta voimassaolevan taksansa mukaisen, runkolinjasta mahdollisesti rajalle tuodun, ns. tonttijohdon rakentamiskustannuksen välittömästi tämän kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Lisäksi Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä vesihuollon liittymismaksu sen jälkeen, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.
Turun kaupungilla on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan vahvistetun taksan mukainen vuotuinen hulevesimaksu.
Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistukset.
Ostaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.
15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet
Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korvaamaan ja korjaamaan aiheuttamansa vahingon.
Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevalle alueelle.
16. Kiinteistön käyttö
Kiinteistö on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.
17. Kauppaehtojen siirto
Edellä kohdissa 11 – 16 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 7. - 10. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.
18. Irtain omaisuus
Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.
19. Pilaantuneen maaperän puhdistaminen
19.1 VI-29-3 -alueen pilaantuneen maaperän puhdistaminen
Ostaja vastaa VI-29-3 alueen mahdollisista pilaantuneen maaperän puhdistamisesta aiheutuvista kustannuksista.
19.2 6P -alueen pilaantuneen maaperän puhdistaminen ja ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus
Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti myyjä ilmoittaa, että kaupan kohde on viimeksi ollut vuokrattuna xxx käyttöön ja vuokraus on päättynyt x.x.201_. Kaupungin taholta ei ole tutkittu onko alueella ympäristön-suojelulaissa tarkoitettuja jätteitä tai aineita, jotka saattavat aiheuttaa maaperän tai pohjaveden pilaantumista.
Mikäli myyjän tai sen edeltäjän omistusaikana syntynyttä maaperän pilaantumista ilmenee, ostaja laatii kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman ja myyjä vastaa maaperän puhdistuksen kustannuksista. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa.
Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.
Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen. Puhdistuskustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.
Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa viranomaiselle vuoden kuluessa kaupantekopäivästä tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt tai määräaika myyjän hyväksymiselle on päättynyt, vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.
Jos kunnostussuunnitelmasta ei saada sovittua ja maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukai-nen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.
20. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.
Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle
Liite 5.2(b)
Kauppaehdot
Kaupan kohteet:
Turun kaupungin VI kaupunginosan asemakaavaehdotuksessa ”Parkin-kenttä” 16/2018 AL-1 käyttötarkoitukseen osoitettu kortteli VI-50 (tai korttelin määräala), joka tulee muodostumaan Turun kaupungin VI kaupunginosan 29. korttelin tontista 5 (853-6-29-5) ja osasta yleistä aluetta 6P (853-6-9903-0). korttelin pinta-ala on noin 3400 m2.
Kaupan perusteet
Kauppahinta
Muut kaupan ehdot:
Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.
1. Kauppahinnan maksaminen
Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
2. Omistus- ja hallintaoikeus
Ostaja saa kiinteistön heti omistukseensa ja hallintaansa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
Kiinteistö myydään vapaana kiinnityksistä, rasitteista ja muista maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.
3. Käyttöoikeudet, rasitteet ja rasitukset
Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan kaupan kohteen omaisuuteen ei kohdistu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä rasituksia tai rajoituksia, eikä uusia asioita ole vireillä.
4. Verot, maksut ja vastuu vahingoista
Ostaja vastaa kaupanvahvistajan palkkiosta, kohteen lainhuudatuksesta sekä varainsiirtoverosta.
Myyjä vastaa kaupan kohdetta kohdanneista vahingoista siihen saakka, kunnes omistusoikeus siirtyy ostajalle. Ostaja vastaa vahingoista omistusoikeuden siirtymisen jälkeen.
5. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat
Tontti 853- on voimaan tulleen asemakaavan Parkinkenttä 16/2018 mukaista korttelialuetta ( ).
Ostaja on tutustunut:
•kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset nimi xx/xxxx sekä –selostus xx/xxxx sekä yleiskaava 2020)
•urheilukentän aukioloaikoihin ja kentän toiminnasta aiheutuvaan äänitasoon ja kentän ympäristöön heijastuvaan valaistukseen
Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:
•lainhuutotodistus
•rasitustodistus
•kiinteistörekisterin ote
Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.
6. Rakentamiskelpoisuus
Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.
Kaupunki vastaa myytävällä alueella sijaitsevien sähköverkon laitteiden ja johtojen, lämmön ja kylmän johtojen sekä vesi- ja viemärijohtojen sekä muun vastaavan tekniikan siirtojen kustannuksista; Sopimusalueella sijaitsevien ja/tai sitä palvelevien, yleiseen käyttöön tulevien katu- ja viheralueiden rakentamisen kustannuksista sekä kiinteistöjen 853-6-29-5 ja 6P mahdollisista pilaantuneen maaperän puhdistamisesta aiheutuvista kustannuksista.
7. Rakentamisvelvollisuus
Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 60 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta [aikamääre kirjataan kaupan-tekohetkellä vastaamaan esisopimuksessa sovittua] kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.
8. Rakennusten purkaminen
Kortteleissa 29 ja 50 sijaitsevien rakennusten purkamisesta ja purkamiskustannuksista vastaa ostaja.
9. Luovutusrajoitus
Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.
10. Sanktiot
Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 9. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.
11. Luiskat
Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- ja leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.
12. Rasiteoikeudet
Ostaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistön omistajalle korvataan em. toimenpiteestä mahdollisesti aiheutuvat suorannaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin ostajaa enempää kuulematta.
13. Lämpö- ja porakaivot
Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.
14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut
Turun Vesihuolto Oy:llä tai Turun kaupungilla on oikeus periä tontinomistajalta voimassa olevan taksansa mukaisen, runkolinjasta mahdollisesti rajalle tuodun, ns. tonttijohdon rakentamiskustannuksen välittömästi tämän kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Lisäksi Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä vesihuollon liittymismaksu sen jälkeen, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.
Turun kaupungilla on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan vahvistetun taksan mukainen vuotuinen hulevesimaksu.
Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistukset.
Ostaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.
15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet
Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korvaamaan ja korjaamaan aiheuttamansa vahingon.
Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevalle alueelle.
16. Kiinteistön käyttö
Kiinteistö on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.
17. Kauppaehtojen siirto
Edellä kohdissa 11 – 16 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 7. - 10. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.
18. Irtain omaisuus
Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.
19. Ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus
Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti myyjä ilmoittaa, että kaupan kohde on viimeksi ollut vuokrattuna xxx käyttöön ja vuokraus on päättynyt x.x.201_. Kaupungin taholta ei ole tutkittu onko alueella ympäristön-suojelulaissa tarkoitettuja jätteitä tai aineita, jotka saattavat aiheuttaa maaperän tai pohjaveden pilaantumista.
Mikäli myyjän tai sen edeltäjän omistusaikana syntynyttä maaperän pilaantumista ilmenee, ostaja laatii kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman ja myyjä vastaa maaperän puhdistuksen kustannuksista. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa.
Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.
Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen. Puhdistuskustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.
Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa viranomaiselle vuoden kuluessa kaupantekopäivästä tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt tai määräaika myyjän hyväksymiselle on päättynyt, vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.
Jos kunnostussuunnitelmasta ei saada sovittua ja maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.
20. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.
Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle