Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 288 | 25.11.2021 |
12476-2021 (01 01 00)
Kymmenen kuraattorin toimen perustaminen kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen 1.1.2022 lukien
Kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen 18.10.2021:
Turun kaupungin kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudessa toimii tällä hetkellä yhteensä 26 kuraattoria. Koulukuraattorin ja kuraattorin työssä toimitaan opetus-, sosiaali- ja terveystoimen rajapinnoilla. Sosiaalisten ongelmien tunnistaminen ja niihin puuttuminen on työn olennainen osa.
Oppilaat ohjautuvat kuraattoripalveluiden asiakkaaksi useimmiten käyttäytymiseen liittyvien syiden vuoksi. Näitä ovat poissaolot, koulunkäynnin laiminlyönti, uhmakkuus ja sääntöjen rikkominen, keskittymisvaikeudet, motivaatio-ongelmat ja väkivaltainen käyttäytyminen. Sosiaalisiin suhteisiin liittyviä syitä ovat kiusaamistilanteet ja kaverisuhdeongelmat.
Perheeseen liittyviä tulosyitä ovat lasten huoltoon ja kasvatukseen liittyvät asiat, perheen tilanteeseen liittyvät vakavat ongelmat (päihteiden käyttö, perheväkivalta ja mielenterveysongelmat) sekä perherakenteen muutokseen liittyvät asiat. Tunne-elämän vaikeuksista yleisiä ovat oppilaiden ahdistuneisuus ja pelot, masentuneisuus ja alakuloisuus sekä arkuus ja jännittäminen.
Kuraattoripalveluilla pyritään asiakkaiden tilanteita jäsentämällä lisäämään heidän voimavarojaan ja etsimään myönteisiä ratkaisuja. Oppilaan opiskelu- ja elämäntilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti sekä yksilö-, perhe- että kouluyhteisön tasolla. Kuraattoripalveluissa kiinnitetään huomiota oppilaiden arjen sujumiseen, toimintakykyyn ja vuorovaikutussuhteisiin.
Asiakastyössä ensimmäisenä tehtävänä on oppilaan tilanteen kartoitus ja tuen tarpeen arviointi oppilaan ikä ja kehitystaso huomioon ottaen. Kuraattoripalveluiden sosiaalisessa selvityksessä kartoitetaan oppilaan koulunkäyntiä, opiskelua ja oppimisympäristöä, oppilaan henkilökohtaista toimintakykyä, vointia ja jaksamista, perhe- ja kotitilannetta sekä kaverisuhteita, harrastuksia ja vapaa-ajan viettoa.
Tavoitteena on oppilaan ja perheen voimavarojen ja toisaalta heidän elämässään olevien riskitekijöiden sekä oppilaan tasapainoisen kasvun ja kehityksen esteiden tunnistaminen. Kartoitus ja arviointi tehdään yhteistyössä oppilaan, perheen ja opettajan sekä tarvittaessa muun tukiverkoston, esimerkiksi lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kanssa. Yhteisesti sovitaan tavoitteista, toimintatavoista ja vastuunjaosta.
Olennainen osa päivittäistä yhteistyötä opettajien kanssa ovat neuvottelut ja konsultaatiokeskustelut silloin, kun opettaja on huolestunut luokan tai oppilaiden tilanteesta. Keskusteluissa mietitään koulun sisäisiä opetusjärjestelyjä tai muita käytännön ratkaisuja opetuksen tueksi. Samalla arvioidaan oppilaan muuta tuen tarvetta ja suunnitellaan puheeksi ottamista ja tarvittavaa yhteistyötä vanhempien kanssa.
Koulunkäynnin nivelvaiheissa työskentely on tärkeää oppilaan onnistuneen koulupolun turvaamiseksi. Varsinkin yläluokilla opetusjärjestelyjen tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen yhteistyössä perheen ja oppilaan koko tukiverkoston kanssa on osa koulukuraattorin/kuraattorin työtä. Tavoitteena on nuoria kokonaisvaltaisesti tukemalla luoda heille edellytyksiä saada päättötodistus ja jatko-opintokelpoisuus.
Turvallisen arjen toteutumista ohjaavat osaltaan poissaoloihin, kiusaamis-, väkivalta-, päihde- ja kriisitilanteisiin laaditut toimintamallit. Koulukuraattori/kuraattori osallistuu niiden laadintaan, päivittämiseen ja soveltamiseen kouluillaan.
Laki oppilas- ja opiskelijahuoltolaista tuli voimaan 1.8.2014. Lain keskeisimmät kohdat kuraattoritoiminnan osalta ovat:
- | uudet kelpoisuusvaatimukset |
-
| lain ulottaminen esiopetukseen, perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatillisen koulutukseen |
-
| oppilaitoksen sijaintikunnan järjestämisvastuu nuorisoasteen oppilaitosten osalta |
-
| palveluiden laskuttamisoikeus opiskelijoiden kotikunnilta nuorisoasteen oppilaitosten osalta |
Opiskelijalla on lakisääteinen oikeus saada sellainen opiskeluhuolto, jota opetukseen tai koulutukseen osallistuminen edellyttää.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolakia ollaan muuttamassa. Valtioneuvosto on tehnyt esityksen lain muuttamiseksi 7.10.2021. Uusi lainkohta tulee voimaan 1.1.2022 lukien. Henkilöstön mitoitusperusteen mukaan opiskeluhuollon toteuttamiseksi tulisi olla käytössä yksi kuraattori 670:tä opiskelijaa kohti. Tällä hetkellä asiakkaita on 934/kuraattori eli huomattavasti voimaan tulevaa lakia enemmän.
Turun kaupunki on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä 399.000 euroa avustusta oppilas- ja opiskelijahuollon henkilöstön palkkaamiseen. Tämän lisäksi kaupungin omavastuuosuus on vajaat 120.000 euroa.
Lisäksi on sovittu, että liittyen tulevaan sote-uudistukseen, kuraattoritoiminta siirtyy hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden vastuulle vuodeksi 2022. Kuraattoritoiminta siihen liittyvine kustannuksineen siirtyy hyvinvointialueiden vastuulle vuoden 2023 alusta.
Lisäksi kaupungin palveluksessa on määräaikaisia kuraattoreita, joiden palvelusuhteeseen liittyy tiettyjä hankaluuksia.
Liite 1 Vakanssilomake
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus esittää, että kaupunki perustaisi 10 kuraattorin tointa 1.1.2022 lukien, jotta kaupunki voisi suoriutua oppilas- ja opiskelijahuoltolain asettamista velvoitteista vuoden 2022 aikana.
Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, palvelussuhdepäällikkö Riitta Palmroth 16.11.2021:
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus esittää kymmenen kuraattorin toimen perustamista kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen 1.1.2022 lukien. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden esityksen mukaan kuraattorien toimintaa säätelevän oppilas- ja opiskelijahuoltolain henkilöstön mitoitusperustetta tullaan muuttamaan siten, että opiskeluhuollon toteuttamiseksi tulisi olla käytössä yksi kuraattori 670:tä opiskelijaa kohti. Tällä hetkellä asiakkaita on 934/kuraattori eli huomattavasti voimaan tulevaa lakia enemmän. Jotta kaupunki voisi suoriutua oppilas- ja opiskelijahuoltolain asettamista velvoitteista, kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus esittää kymmenen uuden kuraattorin toimen perustamista.
Konsernihallinnon henkilöstöasioiden ohjaus –yksiköllä ei ole huomautettavaa kuraattorin toimille esitettyjen palvelussuhteen ehtojen suhteen. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden esityksen mukaan kuraattorin toimien palkkakustannukset henkilöstösivukuluineen ovat noin 500.000 euroa vuodessa, ja Turun kaupunki on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä 399.000 euroa avustusta oppilas- ja opiskelijahuollon henkilöstön palkkaamiseen.
Palvelukokonaisuus vastaa siitä, että toiminta on järjestetty tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Perustettavaksi esitettyjen toimien toiminnallisen tarpeen osalta konsernihallinnon henkilöstöasioiden ohjaus –yksiköllä ei ole perusteita lausua asiasta toisin palvelukokonaisuuden esityksen kanssa.Toimien perustamisesta aiheutuvat palkkakustannukset tulee sisältyä talousarvioon ja lisäksi palvelukokonaisuuden tulee ottaa huomioon asetetut tavoitteet henkilöstön määrän kehityksessä.
Hallintosäännön 78 §:n mukaan toimien perustamisesta päättää kansliapäällikkö.
Liite 1Vakanssilomake
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin, että:
- Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus, perustetaan 1.1.2022 lukien kymmenen kuraattorin työsopimussuhteista kuukausipalkkaista tointa, joiden tehtäväkohtainen palkka on 3.024,32 €/kk (SOTE-sopimus /02SOS04A), ja joiden kelpoisuusvaatimukset määräytyvät oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) 7 §:n mukaan, ja
- että perustettavat toimet voidaan täyttää ilman erillistä palkkaamislupaa.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Jakelu
tpvKasvatus ja opetus
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, henkilöstöohjaus
tpvKonsernihallinto, operatiiviset henkilöstöasiat
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Konha § 288
Liite 1:Vakanssilomake