AIESOPIMUS TURUN TIEDEPUISTON KANSIHANKKEEN SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN PERIAATTEISTA

 

1. Aiesopimuksen osapuolet

 

1. Turun kaupunki (Y-tunnus 0204819-8)

PL 355, Yliopistonkatu 27

20101 TURKU

 

2. Väylävirasto (Y-tunnus 1010547-1)

PL 33, Opastinsilta 12 A

00521 HELSINKI

 

2. Aiesopimuksen tausta ja tarkoitus

 

Turun kaupunki on valmistellut Turun Tiedepuisto –kokonaisuuteen liittyen kaupunkikehityshanketta (myöh. Hanke), jolla yhdistetään kaksi kaupunginosaa, Kupittaa ja Itäharju, toisiinsa Helsingin radan ja –kadun ylittävällä kansirakenteella. Hanke on listattu Valtion ja Turun kaupunkiseudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL- sopimuksen 2020-2031 toimenpiteenä nro 40 seuraavasti:

“Toimenpiteet vuosille 2020-2023

-Turun kaupunki edistää yhteistyössä valtion kanssa Itäharjun ja Kupittaan yhdistävän Kupittaan Core -kaupunkikehityshankkeen toteuttamista. Hankkeen kautta alueelle syntyy merkittävä seudullinen kaupunkikeskus, muodostaen samalla merkittävän liikenteen solmukohdan. Kupittaa Core yhdistää tulevaisuudessa Tunnin junan (Kupittaan asema), raitiotie- ja runkobussilinjaston joukkoliikennevirrat.”

 

Hanke on sisällöllisesti jonkin verran kehittynyt ja kaupunki käyttää Hankkeen työnimenä Tiedepuiston kansihanke- nimeä MAL-sopimukseen kirjatun Kupittaa Coren sijasta. Hankkeen tavoitteena on luoda viihtyisää, laadukasta ja houkuttelevaa kaupunkitilaa sekä mahdollistaa joukkoliikenneakselin (raitiotie) toteutus kannen alueelle. Osalle kansirakennetta tai kansiranteeseen kytkeytyen tavoitellaan myös merkittävää määrää uudisrakentamista.

 

Aiesopimuksen tarkoituksena on Turun kaupungin ja Väyläviraston välisen yhteistyön käynnistäminen. Aiesopimuksen solmimisen jälkeen tarkoituksena on käynnistää yksityiskohtaisempi Hankkeen suunnittelu sekä Turun kaupungin ja Väyläviraston välisten sopimusten valmistelu.

 

Hankkeen jatkosuunnittelussa ja hankesopimusvaiheessa on huomioitava kaupungin kansihankkeen liityntä myös Turun Tunnin Juna Oy:n suunnitteluhankkeeseen. Lisäksi hankkeeseen liittyvän rautatieliikenteen liikenteenohjauksen ja hallinnan edellyttämän dynaamisen matkustajainformaation, kuulutusten ja kameravalvonnan osalta suunnittelu ja mahdollinen toteutus tehdään yhteistyössä rautatieliikenteen ohjaus- ja hallintapalveluita tuottavan Fintraffic Raide Oy:n kanssa.

 

Hankkeen suunnittelun ja menettelyiden osalta sovelletaan Liikenneviraston ohjetta 29/2015 Maaväylien päällerakentaminen – suunnitteluprosessin hallinta, ellei tässä aiesopimuksessa tai myöhemmin yhteisesti erikseen toisin sovita.

 

3. Hankkeen alustava laajuus ja asemakaavoituksen periaatteet

 

Hanke sijoittuu Kupittaan rautatieaseman eteläpuolelle, sopimuksen liitekartan 1 mukaiselle suunnittelualueelle. Liitekartan mukaisen alueen asemakaava tullaan päivittämään Hankkeen kehittämisen yhteydessä. Hankkeen kansirakenteen tarkempi sijoittuminen ja ulottuvuudet sekä muut maankäytölliset lähtökohdat ratkaistaan asemakaavan ja ratasuunnitelman laatimisen yhteydessä. Kannelle mahdollisesti toteutettavan joukkoliikenneakselin (raitiotie) yleissuunnitelma toimii yhtenä Hankkeen suunnittelun sijainnillisena lähtötietona.

 

Hanke tukee osaltaan Tunnin Juna –hanketta sekä Etelä-Suomen yhtenäinen asunto- ja työmarkkina-alueen kehittymistä. Hanke on osa Pohjoista kasvuvyöhykettä ja Euroopan Unionin TEN-T -ydinverkkokäytävää.

 

Hankkeella on rajapinta Turku – Kupittaa – ratahankkeeseen. Turku – Kupittaa ratahanke sisältää kaksoisraiteen suunnittelun ja toteuttamisen Kupittaalta Turun ratapihalle sekä Turun aseman ratapihan sekä Turun tavararatapihan parannustöiden suunnittelun ja toteutuksen. Turku – Kupittaa ratahankkeen toteuttaa Väylävirasto. Hankkeiden välille osapuolet tavoittelevat molempia hankkeita tukevaa yhteistoimintaa, jolla tuetaan molempien hankekokonaisuuksien suunnittelua ja toteutumista.

 

Hankkeella on rajapinta Salo-Turku kaksoisraiteeseen. Salo–Turku kaksoisraiteesta tullaan laatimaan ratalain mukaisia rata- ja yleissuunnitelmia vuosina 2021–2023. Suunnitteluosuudet perustuvat vuonna 2020 laadittuun ratatekniseen suunnitelmaan. Salon ja Turun väliselle pääosin yksiraiteiselle rataosuudelle tullaan suunnittelemaan kaksoisraide ja muita nopean junayhteyden edellyttämiä toimenpiteitä. Hankkeiden välille osapuolet tavoittelevat molempia hankkeita tukevaa yhteistoimintaa, jolla tuetaan molempien hankekokonaisuuksien suunnittelua ja toteutumista. Kupittaan aseman palveluja ja palvelurakennetta on kehittämisten yhteydessä tarkoitus myös tarkastella ja kehittää vastaamaan Tunnin Junan ja nykyajan asiakastarpeita.

 

4. Vastuun- ja kustannustenjaon periaatteet

 

Kyseessä on Turun kaupungin Hanke, jonka suunnittelu- ja toteutuskustannuksista vastaa kaupunki. Asiasta sovitaan yksityiskohtaisemmin hankesopimuksessa.

 

Sopimuksen osapuolet vastaavat kumpikin sopimusneuvotteluiden kustannuksistaan sekä muista omista kustannuksista, jotka johtuvat osapuolen omien etujen valvomisesta tässä sopimussuhteessa.

 

5. Hankkeen jatkosuunnittelun, rakentamisen sekä käytön ja kunnossapidon periaatteet

 

Kannen suunnittelun ja rakentamisen edellytyksenä on, että Turun kaupunki ja Väylävirasto laativat sopimukset, joilla varmistetaan radanpidon ja rautateiden turvallisuus ja toimintaedellytykset Kannen suunnittelussa, rakentamisen aikana ja sen jälkeen tapahtuvan Kannen käytön aikana.

 

Lähtökohtana on, että sopimusten osapuolina ovat Turun kaupunki ja Väylävirasto. Hankkeen aikana on kuitenkin syytä varautua siihen, että toteuttamis- sekä käyttö- ja kunnossapitosopimuksiin voi tulla mukaan Hanketta toteuttava osapuoli. Lisäksi on varauduttava esim. rasite- tai yhteisjärjestelysopimuksien laadintaan, joissa on mukana myös kolmansia osapuolia.

 

Osapuolten tarkoituksena on laatia koko Hanketta koskeva hankesopimus, missä sovittaisiin pääperiaatteet osapuolten yhteistoiminnasta, kustannusvastuista, vahingonkorvausvelvollisuuksista, Hankkeen aikataulusta, suunnittelusta, Hankkeen mukaisesta rakentamisesta ja Kannen käyttämisestä sen valmistuttua, rakennettavien rakenteiden omistusoikeudesta sekä yllä- ja kunnossapidosta ja muista keskeisistä ehdoista.

 

Lisäksi on tarkoituksena laatia myöhemmässä vaiheessa hankesopimukseen perustuva toteuttamissopimus sekä käyttö- ja kunnossapitosopimus. Toteuttamissopimuksessa sovittaisiin ehdot ja vaatimukset, joita asetetaan Kannen rakentamiselle ja rautatiealueella sekä sen välittömässä läheisyydessä työskentelylle. Käyttö- ja kunnossapitosopimuksessa sovittaisiin rautatien, radanpidon ja raideliikenteen toimintaedellytyksien turvaamisesta Kannen käytön aikana.

 

6. Aikataulu

 

Hanke ja siihen liittyvä kansi tullaan asemakaavan vahvistumisen myötä toteuttamaan allianssimallilla, mikäli kaupunki tekee sitä koskevat investointipäätökset. Hankkeen kilpailun voittaja valitaan 2022 alussa, kaavoitusvaiheen ollessa silloin jo osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) osalta käynnissä. Hankkeen kehitysvaihe kestää arvion mukaan 2023 kesään, jolloin asemakaavan tavoitellaan myös tulevan hyväksyttäväksi. Hankeinvestointi voisi siten tulla kaupungin päätettäväksi aikaisintaan 2023 syksyllä ja toteutus alkaa 2024 alussa.

 

Osapuolten tavoitteena on, että hankesopimus ja toteutussopimus ovat valmiina hyvissä ajoin ennen Hankkeen kehitysvaiheen loppua (kesä 2023), jotta Hankesopimuksen ja toteutussopimuksen kustannukset voidaan sisällyttää allianssin kustannuksiksi.

 

Toteutuksen aikataulu tarkentuu myöhemmässä vaiheessa.

 

7. Olemassa olevien ja rakennettavien rakenteiden, laitteiden ja rakennusten omistusoikeus sekä kunnossapito

 

Kaupunki omistaa ja kunnossapitää Hankkeessa toteutettavan Kannen laitteineen. Väylävirasto omistaa ja kunnossapitää olemassa olevat rautatien järjestelmät, laitteet ja rakenteet ja mahdollisesti Hankkeen toimesta muutettavat järjestelmät laitteet ja rakenteet. Yksityiskohtaisempi erittely omistuksesta ja kunnossapidosta tehdään hankesopimuksessa, missä huomioidaan myös Hankeyhtiön rooli hankesopimuksen laatimisajankohdan tietoon perustuen.

 

8. Luottamuksellisuus ja salassapito

 

Kumpikin osapuoli noudattaa asiakirjojen luottamuksellisuutta arvioidessaan ja mahdollisia tietopyyntöjä käsitellessään lakia viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tietopyyntöä käsittelevä osapuoli varaa toiselle osapuolelle mahdollisuuden lausua mielipiteensä, ennen kuin luovuttaa em. lain perusteella toiselta osapuolelta peräisin olevaa tietoa.

 

Aiesopimuksesta tai sen piiriin kuuluviin asioiden tiedottamisesta osapuolet sopivat erikseen.

 

9. Sopimuksen voimassaolo

 

Tämä sopimus tulee voimaan, kun kaikki osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

 

Tämä sopimus on voimassa siihen asti, kunnes osapuolet ovat solmineet hankesopimuksen ja enintään 31.12.2023 asti.

 

Osapuolet vastaavat itselleen aiheutuneista kustannuksista täysmääräisesti eivätkä ole korvausvelvollisia toista osapuolta kohtaan, mikäli tämä aiesopimus ei johda hankesopimukseen ja myöhemmin hankkeen toteuttamiseen.

 

10. Allekirjoitukset

 

Tämä sopimus on allekirjoitettu sähköisesti. Turun kaupungin puolesta allekirjoittajina ovat.... ja Väyläviraston puolesta.....

 

 

LIITE 1: Liitekartta, suunnittelualue. Kupittaan aseman laiturialuetta nähtävissä kuvan vasemmassa yläkulmassa.