Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus49801.11.20217

11608-2021 (10 00 00)

Lausunto Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittisesta ohjelmasta 2022-2025

Tiivistelmä:

Kaupunkiseudun kuntien yhteistyössä on valmisteltu Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittinen ohjelma 2022-2025. Ohjelman laatimisesta on sovittu MAL-sopimuksessa. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turun kaupungilla ei ole huomautettavaa Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittisesta ohjelmasta 2022-2025.

Kh § 498

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi ja kaavataloussuunnittelija Sanna Kari 25.10.2021:

Taustaa

Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittinen ohjelma 2022–2025 perustuu valtion ja Turun kaupunkiseudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen 2020–2031 toimenpiteeseen 22: ”Kunnat päivittävät Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittisen ohjelman, jossa määritellään seudun asuntotuotantomäärät, jakaumat sekä ARA-tuotannon osuus vuosille 2022–2025. Ohjelmalla määritellään myös toimenpiteet sosiaalisesti kestävän kaupunkikehityksen edistämiseksi.” Ohjelma on jatkoa Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittiselle ohjelmalle 2018–2021, joka on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 27.8.2018 ohjeellisena noudatettavaksi.

Valmisteluprosessi

Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittista ohjelmaa on valmisteltu vuo-den 2021 aikana kaupunkiseudun maankäytön yhteistyöryhmän alaisuudessa toimivan valmisteluryhmän toimesta. Turun kaupunkiseudun MAL-ohjausryhmä käsitteli ohjelmaluonnosta 29.9.2021 ja päätti lähettää ohjelmaluonnoksen lausunnoille kuntiin, Varsinais-Suomen liittoon ja Varsinais-Suomen ELY-keskukseen. Tavoitteena on, että lausuntokierroksen jälkeen kunnat hyväksyvät ohjelman.

Lausuntopyyntö

Turun kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on pyytänyt lausunnot 30.9.2021 päivätystä ohjelmaluonnoksesta 3.11.2021 mennessä. Lausunto-pyynnössä on pyydetty täydennys- ja muutosesityksiä ohjelmaluonnokseen.

Ohjelmaluonnoksessa on maininta, että Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittista ohjelmaa noudatetaan ohjeellisena ja kunnilla voi olla lisäksi omia tarkempia ohjeistuksia. Ohjelmassa esitetyt tavoitteet ovat linjassa kaupunginvaltuustossa 15.6.2020 hyväksyttyjen Turun kaupungin asunto- ja maapolitii-kan periaatteiden kanssa.

Yleisiä huomioita ohjelmasta

Kaupunkiseudun yhteisellä asunto- ja maapoliittisella ohjelmalla pyritään edistämään maankäytön suunnittelun ja asuntopolitiikan yhteistyötä sekä tehostamaan maa- ja asuntopoliittisia toimenpiteitä rakennemallia tukevalla tavalla. Uusi asuntotuotanto sijoitetaan seudun kokonaisuuden kannalta yhteisvastuullisesti, tuottaen monipuolista ja houkuttelevaa kaupunkirakennetta. Kansallista ilmastopolitiikkaa tuetaan yhdyskuntarakennetta eheyttävällä maankäytön suunnittelulla.

Ohjelman ensimmäisessä luvussa on taustoitettu asunto- ja maapolitiikan lähtökohtia. Toinen luku käsittelee asunto- ja maapolitiikan tavoitteita: raakamaan hankintaa, maankäyttösopimusten periaatteita, tontinluovutusta, asemakaavojen toteutumisen edistämistä sekä rakentamisen ohjausta. Lisäksi toisessa luvussa määritellään kaupunkiseudun asuntotuotannon määrälliset tavoitteet, tavoitteellinen hallintamuotojakauma ja talotyyppijakauma sekä toimenpiteitä sosiaalisesti kestävän kaupunkikehityksen edistämiseksi.

Edellistä ohjelmaa (2018–2021) laadittaessa pinnalla oli positiivinen rakennemuutos. Ohjelman päivittämistä on leimannut koronapandemia ja sen mukanaan tuomat muutokset toimintaympäristöön. Monipaikkaisuustrendin voi olet-taa vahvistuvan entisestään, mikäli koronapandemian aikana alkanut etätyön merkittävä yleistyminen vakiintuu uudeksi normaaliksi. Monipaikkainen asuminen voi hyödyntää erityisesti pienempiä keskuksia. Vuonna 2020 kaupunkiseudun muuttovirroissa näkyi kehyskuntien muuttovetovoiman kasvaminen. Myös ulommat kehyskunnat saivat muuttovoittoa.

Ohjelman ensimmäiseen lukuun on lisätty alaluvut 1.3.1 Ilmastonmuutos sekä 1.4.3 Huoneluku. Luvun 2 tavoitteisiin on tehty pääasiassa vain vähäisiä tarkennuksia. Kunnat ovat halutessaan päivittäneet asuntotuotantotavoitteita vuosille 2022–2025. Turun osalta asuntotuotantotavoitteet 2022–2025 on tarkistettu kaupungin asunto- ja maapolitiikan periaatteiden mukaisiksi. Monipuoliseen asuntotuotantoon liittyen on nostettu esiin tavoite, että vähintään 20 % uusista asunnoista keskusta-alueilla on vähintään kahden makuuhuoneen perheasuntoja. Lukuun 2.6.2 Laadulliset tavoitteet on lisätty osio Sosiaalisesti kestävä kaupunkikehitys, jossa esitetyt toimenpiteet sosiaalisesti kestävän kaupunkikehityksen edistämiseksi ovat linjassa Turun asunto- ja maapolitiikan periaatteiden kanssa.

Lisäksi Turussa laaditaan vuoden 2022 aikana suunnitelma pientalotonttien määrän kasvattamiseksi siten, että se mahdollistaa merkittävästi useamman uuden pientalon rakentamisen vuosittain. Suunnitelman lähtökohta on tavoitteellinen ja siinä pyritään tarjottavien tonttien määrän kasvuun valtuustokauden aikana lineaarisesti 2023 200 tonttia, 2024, 250 tonttia, 2025 300 tonttia. Lopullinen tavoite asetetaan suunnitelman laatimisen jälkeen. Suunnitelmassa huomioidaan kestävä kaupunkirakenne ja sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys.

Liite 1Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittinen ohjelma 2022–2025, luonnos

Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan lausunnon Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittisesta ohjelmasta 2022-2025.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunkiympäristö


Liitteet:

Kh § 498
Liite 1:Turun kaupunkiseudun asunto- ja maapoliittinen ohjelma 2022-2025, luonnos