Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus42513.09.20215

14110-2020 (08 00 00, 00 01 05)

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa - Turun kaksoisraiteen rakentaminen: Sopimus toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään Väyläviraston ja Turun kaupungin välille solmittavan sopimuksen hyväksymistä. Sopimuksen ehdot koskevat hankkeen toteuttamista, osapuolten osallistumista ja kustannusjakoa. Sopimuksen ehdot noudattavat kaupunginvaltuuston aiemmin tekemiä päätöksiä ja kaupunginhallituksen hyväksymän aiesopimuksen linjauksia.

Kh § 425

Omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen ja kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää 7.9.2021:

Kaupunginvaltuusto päätti 16.3.2020 § 33, että Turun kaupunki lähtee osakkaaksi Turku - Helsinki nopean ratayhteyden suunnittelusta vastaavaan Turun Tunnin Juna Oy nimiseen hankeyhtiöön. Turun Tunnin Juna Oy:n osakassopimuksen mukaan tavoitteena on edistää Turun ja Helsingin välisen raideyhteyden suunnittelua. Nopean junayhteyden voidaan katsoa koostuvan neljästä eri osakokonaisuudesta: Turun ratapihan kehittämisen eräät osa-alueet, Turku - Salo yhteysväli, Espoo–Salo-oikorata ja Espoo-rata. Nopea junayhteyden lisäksi Turku - Salo kaksoisraide mahdollistaa lähijunaliikenteen käynnistämisen yhteysvälillä. Suunnitteluhankkeen kohteena oleva ratayhteys on osa rajat ylittävää TEN-T -ydinverkkokäytävää.

Turun ratapihan ja Kupittaa – Turku -kaksoisraiteen toteuttaminen on edellytysinvestointi Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden toteutumiselle. Hanke on kuitenkin vaiheistuksen osalta selvästi edellä yhtiön toimialaan kuuluvia tehtäviä, eikä sen valmistelu näin ollen kuulu yhtiön vastuulle.

Kaupunginvaltuusto päätti 15.6.2020 § 97 hyväksyä valtion ja seudun kuntien välille solmittavan Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2020 - 2031. Osapuolet hyväksyivät sopimuksessa Turku - Helsinki välin nopean junayhteyden ja Turku - Salo välin lähijunaliikenteen edistämiseksi, että valtio ja Turun kaupunki käynnistävät sopimuskaudella vaiheittain Turun ratapihan ja Kupittaa - Turku -kaksoisraiteen muutostyöt.

Turun kaupunki ja valtio neuvottelevat sovitun mukaisesti tarkemmalla tasolla olevan sopimuksen muutostöiden toteutuksen kohdentamisesta, vaiheistuksesta ja aikataulusta. Neuvottelujen lähtökohtana pidetään kustannusten jakamista   50 - 50 % –periaatteella valtion ja kaupungin kesken. Elämyskeskuksen edellyttämät muutostyöt eivät sisälly kyseisen sopimuksen mukaisesti sovittavaan kokonaisuuteen. 

Lisäksi sovittiin, että valtio ja Turun kaupunki mainituille ratahankkeille täysimääräisesti Euroopan Unionin Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility, CEF) -rahoitusta tai mahdollisia muita saatavilla olevia taloudellisia tukia ja avustuksia. Kaikki investoinnille mahdollisesti myönnetyt tuet ja avustukset vähentävät sopimusosapuolten kustannuksia sopimuksessa määriteltyjen jako-osuuksien mukaisesti.

Kaupunginhallitukselle tässä yhteydessä esitettävän sopimuksen mukaisen hankkeen suunnitteluun on haettu etupainotteisesi edellä kuvattua CEF-rahoitusta. Komissiolta saadun vahvistusviestin mukaan Turun ratapihat ja Kupittaa - Turku -kaksoisraide on hyväksytty rahoitettavaksi valittujen hankkeiden listalle. Komissio on siten myöntänyt hankkeen suunnitteluun 6.289.000 euroa, mikä vastaa täysimääräisesti osapuolten hakemaa summaa.

Varsinaiselle rakentamiselle ei ole ollut vielä mahdollista hakea CEF-tukirahoitusta, sillä investointirahoituksen edellytyksenä on Euroopan komission hyöty-kustannusohjeistuksen mukaisesti laadittu hankearviointi, joka on valmisteltu kesän 2021 aikana. Arviointiraportin luonnoksessa on esitetty, että Euroopan komission hyöty-kustannusohjeistuksen mukaisella tavalla laskettuna hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,02 ja hanke on siten yhteiskuntataloudellisesti kannattava. Hankkeen toteutettavuuteen ei myöskään liity erityisiä riskejä, eikä sillä ole merkittäviä kielteisiä vaikutuksia maisemaan tai luonnon- ja kulttuuriympäristöön.

Ratahankkeiden rakentamisen CEF-rahoituksen myöntämisen edellytyksenä on Euroopan komission asettamien rahoituskriteereiden mukaan vähintään 1,0 hyöty-kustannussuhde, joten laaditun hankearvion mukaan hankkeelle on mahdollista hakea tukirahoitusta suunnittelun lisäksi myös rakentamiseen.

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 16.11.2020 § 188 talousarvion yhteydessä Turun ratapihat ja Kupittaa -kaksoisraidehankkeen rahoituksen infran investointiohjelmaan. Investointimenoksi on kirjattu 2,5 M€ vuodelle 2021, 10,25 M€ vuodelle 2022, 10,5 M€ vuodelle 2023 ja 10,5 M€ vuodelle 2024. Eduskunta on hyväksynyt joulukuussa 2020 ratahankkeelle vastaavasti 33,75 M€:n määrärahan, josta vuoden 2021 osuudeksi 2,5 M€.

Väylävirasto on laatinut Turun ratapihaa ja Kupittaa – Turku kaksoisraidetta koskevan Ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman, joka sisältää rautatieliikenteen kehittämisen ja junaliikenteen varikon siirtämisen edellyttämät toimenpiteet. Kaupunki on omalta osaltaan hyväksynyt kolme ratasuunnitelman ja ratapiha-alueen kehittämisen mahdollistavaa asemakaavamuutosta: "Rata-alueen laajennus itä", "Rata-alueen laajennus länsi I" ja "Turku Ratapiha". Ratasuunnitelmaan ja lainvoimaisiin asemakaavoihin perustava rakentamissuunnittelu käynnistetään vuoden 2021 aikana.

Kaupunginhallitus on hyväksynyt 17.12.2020 § 581 MAL-sopimusta, Turun Tunnin Junaa ja vuoden 2021 talousarviota koskevien kaupunginvaltuuston päätösten täytäntöönpanemiseksi aiesopimuksen; Turun ratapiha ja Kupittaa - Turku -kaksoisraide: aiesopimus ratasuunnitelmaan sisältyvien tiettyjen toimenpiteiden toteutuksesta

Kyseisen sopimuksen mukaan sopimusosapuolet neuvottelevat ennen varsinaisten rakennustöiden käynnistämistä aiesopimusta yksityiskohtaisemman toteuttamissopimuksen ja sitoutuvat edistämään hanketta. Tässä yhteydessä kaupunginhallitukselle esitettävä sopimus noudattaa kaupunginvaltuuston aiemmin tekemiä päätöksiä ja kaupunginhallituksen hyväksymän aiesopimuksen linjauksia. Lakipalvelut on tarkistanut asiakirjat eikä niihin ole huomautettavaa.

Sopimuksella Turun kaupunki valtuuttaa Väyläviraston toimimaan Turun kaupungin puolesta hankkeen rakennuttajana ja tilaajana sekä kilpailuttamaan ja vastaanottamaan tarvittavat urakat ja palveluhankinnat myös Turun kaupungin omistukseen tulevien väylien ja rakenteiden osalta. Väylävirasto jaTurun kaupunkisitoutuvat Turun ratapihan kehittämiseen ja Kupittaa - Turku kaksoisraiteen rakentamiseen yhteisrahoitteisena hankkeena.

Kaupungin rahoitusosuus hankkeen toteuttamiskustannuksista on 50 %, mutta kuitenkin enintään 33,75 miljoonaa euroa. Kyseinen enimmäisrahoitus perustuu valtion MAL-sopimuksen yhteydessä ilmoittamaan kustannusarvioon. Hankkeen investointikustannukset täsmentyvät edelleen rakennussuunnittelun ja urakkakilpailutusten yhteydessä. Valtion alkuperäinen kustannusarvio on perustunut vuoden 2020 ratasuunnitelman luonnokseen, eikä siihen ole huomioitu rakennuskustannusindeksin tai mahdollisten suunnitelmamuutosten vaikutuksia.

Tällä hetkellä alkuperäinen ratasuunnitelman luonnos on supistunut Pansion sillan satamaraiteen osalta ja laajentunut vastaavasti lähiliikennelaiturilla ja Logomon sillan tukitornin törmäyssuojalla. Kaikki hankkeeseen kuuluvien toteutusvaiheiden mahdolliset kustannusylitykset pyritään kattamaan ensisijaisesti hankkeen sisällä. Investointihankkeen kokonaiskustannusarvion ylittäminen edellyttää Turun kaupunginvaltuuston ja eduskunnan hyväksyntää.

Hankkeen kokonaiskustannuksiin vaikuttavat myös suunnitteluun ja rakentamiseen mahdollisesti saatavat Euroopan komission myöntämät rahoitustuet, jotka jakaantuvat osapuolten hyväksi samalla jaolla kuin investointimenot. Hankkeen suunnitteluun on myönnetty tähän mennessä 6.289.000 euroa.

Liite 1Sopimus toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä liitteineen

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä Turun ratapihan ja Kupittaa – Turku kaksoisraiteen toteuttamista koskevan sopimuksen liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Koivusalo ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Koivusalon tilalla asian käsittelyyn osallistui Pätäri.

Jakelu

aoVR-Yhtymä Oy
aoVäylävirasto
tpvKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKonsernihallinto, omistajaohjaus


Liitteet:

Kh § 425
Liite 1:Sopimus toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä liitteineen