Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, järjestämistoiminto 
Järjestämisjohtaja309.09.2021 

4355-2020 (00 01 05, 02 08 00)

Palveluohjauksen palvelupyyntöjen hallinnan käyttöönotto

Asiakkuusjohtaja Johanna Ritvanen 2.9.2021:

Digikannustin-hankkeet ovat VM:n rahoittamia digitalisaatiota edistäviä hankkeita, joilla uudistetaan kuntien toimintatapoja ja palveluprosesseja. Digikannustin - Kansalaisen palvelutarvearvioinnin ja tuotannon prosessikonsolidointi ja digitalisaatio -hankkeeseen (4355-2020) osallistuvat kaikki Varsinais-Suomen 27 kuntaa ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri.

Hankkeessa kehitetään ja käyttöönotetaan yhtenäinen maakunnan kattava, asiakaslähtöinen toimintamalli. Työssä hyödynnetään aiempia kokemuksia palvelutarpeen arvioinnin kehittämisestä. Toimintamalli perustuu käytettävissä olevan tiedon laajamittaiseen hyödyntämiseen ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan ja kulttuuriin.

Hankehallinnoijana toimii Turun kaupunki.

Digikannustin - Kansalaisen palvelutarvearvioinnin ja tuotannon prosessikonsolidointi ja digitalisaatio -hankkeen tavoitteena on

1) rakentaa malli julkisyhteisön palvelutuotannon prosessien konsolidointiin,

2) kehittää julkishallinnolliseen käyttöön tarkoitettu digitaalinen tuotannonohjausalusta palvelutarpeen kartoitukseen, arviointiin ja toimitukseen sekä

3) soveltaa prosessikonsolidointimallia, jossa tunnistetaan julkisyhteisöistä yhtenäisesti toimivat yksiköt, muodostetaan näille virtuaalikeskus ja järjestäydytään kohde-erikoisalan palvelun toimittamiseksi.

Turun kaupunki on hankkinut käyttöönottoprojektin asiakkuuksien hallintajärjestelmää varten siten, että Digia Finland Oy on valittu toteuttamaan Turun Asiakkuuksien hallintajärjestelmän käyttöönottoa (diaari 3628-2020).

Työikäisten asiakasohjauksen kokonaisuus rakentuu osaksi Varsinais-Suomen Digikannustin -hanketta. Tähän kokonaisuuteen on ollut tarkoituksenmukaista ottaa käyttöön keskitetty asiakkuudenhallintajärjestelmä Microsoft Dynamics 365. Projektikokonaisuutta kutsutaan CRM:n Case Managementiksi.

Microsoft Dynamics 365:n käyttöönottoa jatketaan yllä mainitun option kautta, jossa tavoitteena on ottaa Microsoftin monikanavainen asiakasohjaustyökalu käyttöön, ja pyrkiä hyödyntämään palveluohjauksen palvelupyyntöjen hallinnan ratkaisuja. Hankintakanavana työikäisten asiakasohjauksen kokonaisuudessa käytetään Digia Finland Oy:n sopimuksen optiota ja rahoitus saadaan VM:n rahoittamalta Digikannustin - Kansalaisen palvelutarvearvioinnin ja tuotannon prosessikonsolidointi ja digitalisaatio -hankkeelta.

Tarjouspyynnössä todettiin optiosta seuraavasti: "Optiot ja lisäpalvelut tulevat voimaan valitun toimittajan/toimittajien kanssa, mikäli asiakas päättää optiosopimuksen tekemisestä. Päätös optiosta tehdään ennen sopimuskauden päättymistä. Optiolle tehdään erillinen sopimus. Optiossa on kysymys asiakkaan oikeudesta, ei velvollisuudesta."

Digia Finland Oy on osoittanut täyttävänsä tarjouspyynnön vaatimukset sopimuskaudella.

Digia Finland Oy:n tarjouksen mukaan option ennakoitu arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 44 733 €. Hankkeen kustannuspaikka on 14220 / tilaus VM11429 / Palvelutarvearviointi 2/20-11/21. Hankkeen rahoittaja on VM, VM:n rahoituspäätös VN10844/2019.

Esitän, että optio "Sopimus asiakkuuksien hallintajärjestelmän käyttöönotosta palveluohjauksen palvelupyyntöjen hallintaan" ajalle 1.8.2021-30.11.2023 otetaan käyttöön Digia Finland Oy:n kanssa. Optiosta tehdään erillinen sopimus.

Järjestämisjohtaja Antti Parpo:

PäätösPäätin, että optio "Sopimus asiakkuuksien hallintajärjestelmän käyttöönotosta palveluohjauksen palvelupyyntöjen hallintaan" ajalle 1.8.2021-30.11.2023 otetaan käyttöön Digia Finland Oy:n kanssa. Optiosta tehdään erillinen sopimus.

Hankintayksiköt eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Antti Parpo

järjestämisjohtaja

 

Oikaisuvaatimusohje liitteenä.

Jakelu

aoDigia Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX