Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, tilapalvelut, kohdejohtaminen | |||
Ylläpitopäällikkö | 14 | 07.09.2021 |
6810-2021 (02 08 00)
Rakennusautomaation saneeraus 2021 - 2022
Tilapalvelut, automaatioasiantuntija Marcus Karlsson ja LVIA-asiantuntija Mika Virta sekä hankintapalvelut, hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, 3.9.2021:
Hankinnan tausta
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt Turun kaupungin konsernihallinnon tilapalveluiden toimeksiannosta avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia vuosina 2021 ja 2022 toteutettavista rakennusautomaation saneerauksista.
Hankinnassa on kysymys rakennusurakasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot (kansallinen hankinta).
Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 17.6.2021 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 11.8.2021. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus 11.8.2021, jossa päivitettiin liitettä 6 Hankeselostus ja liitettä 9 Rakennusautomaatiotyöselostus.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä ja, että osatarjoukset hyväksyttiin ryhmittäin.
Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.
Hankinta on jaettu neljään (4) ryhmään. Tarkemmat tiedot ryhmistä oli esitetty tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit”.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjalliset sopimukset ryhmittäin yhden (1) palveluntuottajan kanssa.
Tarjoukset saatiin määräaikaan 26.8.2021 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:
•Caverion Suomi Oy (Ryhmät 1, 2, 3 ja 4)
•Schneider Electric Finland Oy (Ryhmät 1, 2, 3 ja 4)
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.
Molemmat tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.
Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Arvioinnissa todettiin molempien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta
Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kaikissa ryhmissä kokonaistaloudellisesti. Arviointi perusteena oli kokonaishinnaltaan edullisin (tarjotun ryhmän kaikkien kohteiden yhteenlaskettu summa).
Hankintayksikkö katsoo, että tässä hankinnassa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla halvin hinta, koska hankinnan laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa asettamalla tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset, joita tukevat osaltaan palveluntuottajan kanssa solmittavan hankintasopimuksen tarkat sopimusehdot.
Kokonaishinta € (Alv 0 %) | Sija | |
105 500,00 € | 1. | |
Schneider Electric Finland Oy | 107 000,00 € | 2. |
Ryhmä 2
Kokonaishinta € (Alv 0 %) | Sija | |
92 250,00 € | 1. | |
Schneider Electric Finland Oy | 94 200,00 € | 2. |
Ryhmä 3
Kokonaishinta € (Alv 0 %) | Sija | |
54 500,00 € | 1. | |
Caverion Suomi Oy | 57 950,00 € | 2. |
Ryhmä 4
Tarjoaja | Kokonaishinta € (Alv 0 %) | Sija |
65 400,00 € | 1. | |
69 850,00 € | 2. |
Ylläpitopäällikkö Soile Viiri:
Päätös Päätän edellä esitetyin perustein, että
•ryhmän 1 vuosina 2021 ja 2022 toteutettavien rakennusautomaation saneerauksien palveluntuottajaksi valitaan Caverion Suomi Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
•ryhmän 2 vuosina 2021 ja 2022 toteutettavien rakennusautomaation saneerauksien palveluntuottajaksi valitaan Caverion Suomi Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
•ryhmän 3 vuosina 2021 ja 2022 toteutettavien rakennusautomaation saneerauksien palveluntuottajaksi valitaan Schneider Electric Finland Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
•ryhmän 4 vuosina 2021 ja 2022 toteutettavien rakennusautomaation saneerauksien palveluntuottajaksi valitaan Schneider Electric Finland Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.
Hankintayksikköä sitovat sopimukset eivät synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävien kirjallisten sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Soile Viiri
ylläpitopäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894
Jakelu
aoCaverion Suomi Oy
aoSchneider Electric Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX