Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 172 | 16.08.2021 |
8244-2021 (02 08 02)
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n mukainen päätös
Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Kari Paara 5.8.2021:
Asian tausta
Turun kaupungin hankintapalvelut on kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja vapaa-aikatoimialan toimeksiannosta pyytänyt tarjouksia avoimella hankintamenettelyllä pienten infrahankkeiden ostopalveluista . Asetettuun määräaikaan 10.6.2021 mennessä tarjouksensa toimittivat Anlog Oy, Finaco Oy, Iletekniikka Oy, Infraroad Oy, Kuntec Oy, Oteran Oy, Resolum Oy sekä Suomen Pohjarakennusyhtymä Oy.
Infraroad Oy on tehnyt tietopyynnön koskien Anlog Oy:n ja Finaco Oy:n tarjoustietoja. Kun Turun kaupunki on kieltäytynyt luovuttamasta tarjoajien tarjoustietoa vedoten siihen, että ko. tiedot sisältävät tarjoajien liikesalaisuuksia, on Infraroad Oy ilmaissut halunsa pitää tietopyyntönsä voimassa senkin jälkeen, kun Turun kaupunki on ilmoittanut asian siirtyvän viranomaisen ratkaistavaksi.
Keskeiset sovellettavat oikeusohjeet
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan tai avustajallaan ei ole oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa: a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.
Asian arviointi
Anlog Oy on ilmoittanut liikesalaisuuksikseen toimialapätevyyksiinsä liittyvät tiedot. Anlog Oy on katsonut toimialapätevyyksiinsä liittyvät tiedot liikesalaisuuksiksi sen perusteella, että se katsoo henkilöiden pätevyyden yksityiseksi tiedoksi.
Finaco Oy on ilmoittanut liikesalaisuuksikseen osan yritysreferensseistään sekä osan toimialapätevyyksiinsä liittyvistä tiedoista. Finaco Oy on katsonut tiedot liikesalaisuuksikseen ensiksi siksi, että ne eivät ole julkisen hankinnan piirissä. Toiseksi Finaco Oy on katsonut, että referenssi- ja pätevyystiedot sisältävät asiakkaiden tietoja ja lisäksi tietoja henkilöreferensseistä. Kolmanneksi Finaco Oy on todennut, että sen liikesalaisuudeksi määrittelemillä tiedoilla on elinkeinotoiminnan kannalta taloudellista arvoa ja tietojen paljastuminen voi heikentää sen kilpailuasemaa ja aiheuttaa yritykselle taloudellista vahinkoa. Finaco Oy huomauttaa lisäksi, että tiedot sisältävät yritysten välisiin suhteisiin ja sopimuksiin liittyviä tietoja.
Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 40/2018 vp s. 84) mukaan liikesalaisuuden määritelmä on yleinen, eikä se aseta rajoituksia väärinkäytöltä suojattavalle kohteelle. Käytännössä liikesalaisuudet voisivat olla hyvin monen tyyppistä teknistä tai taloudellista tietoa. Liikesalaisuuksia voivat olla muun muassa valmistustiedot, testitulokset, liikeideat, hinnoittelutiedot, taitotieto, markkinaselvitykset, talousennusteet, kilpailija-analyysit, asiakasrekisterit ja yritysten hallinnollisorganisatoriset tiedot. Myös niin sanottu negatiivinen tieto voi olla liikesalaisuus. Oikeuskäytännössä on katsottu, että yrityssalaisuus voi olla myös yksittäisten tietojen yhdistelmä, kuten tietojen uudenlainen kokonaisuus tai suuri tietojen tallennemäärä kokonaisuutena, vaikka yksittäiset tiedot olisivatkin julkisia.
Julkisuuslain 24.1 §:n 20 kohdan yksityiskohtaisten perusteluiden (HE 40/2018 vp s. 123) mukaan yrityssalaisuuden ja siten pitkälti myös liikesalaisuuden tunnusmerkiksi on Suomessa perinteisesti katsottu sen haltijan salassapitotahto, salassapitointressi ja tosiasiallinen salassapito. Liikesalaisuuden haltijan salassapitointressi ilmenee siitä, että tieto on salaista ja sen paljastuminen olisi omiaan aiheuttamaan taloudellista vahinkoa elinkeinotoiminnassa. Tiedon tosiasiallinen salassapito ja salassapitotahto taas tarkoittavat, että tiedon haltijalla on pyrkimys ja tahto pitää tieto ulkopuolisilta salassa.
Anlog Oy:n ja Finaco Oy:n liikesalaisuuksiksi ilmoittamat tiedot liittyvät tarjoajien elinkeinotoimintaan, eivätkä ne ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä yleisesti tunnettuja tai helposti saatavissa, minkä vuoksi tiedoilla on tarjoajille taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa. Tarjoajat ovat ryhtyneet myös kohtuullisiin toimenpiteisiin tietojen suojaamiseksi, kun ne ovat ilmoittaneet Turun kaupungille, että ko. tiedot ovat salassa pidettäviä. Edellä kuvattujen tietojen paljastuminen aiheuttaisi tarjoajille taloudellista vahinkoa, ja näiden tietojen joutuminen kilpailevien elinkeinoharjoittajien tietoon voisi antaa näille kilpailuetua.
Ottaen huomioon edellä kuvattu arvio ei em. tarjoajien liikesalaisuuksina ilmoittamia tietoja voida objektiivisesti arvioida muina kuin liikesalaisuuksina. Infraroad Oy:lle ei siten tule luovuttaa Anlog Oy:n ja Finaco Oy:n liikesalaisuuksinaan pitämiä tietoja.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön (kv 17.5.2021 § 103) 42 §:n mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnossa ja koko kaupungin tasolla kuuluu päättää konsernihallinnossa 45 §:ssä tarkoitetuista asioista. Hallintosäännön 45 §:n nojalla kansliapäällikkö päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin edellä kuvatuin perustein, että Infraroad Oy:lle ei luovuteta Anlog Oy:n ja Finaco Oy:n tarjousten liikesalaisuuksia sisältäviä tietoja julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan sekä 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Valitusosoitus hallintovalitus liitteenä
Jakelu
tiedAnlog Oy
tiedFinaco Oy
aoInfraroad Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX