Turun kaupungin selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle Hirvensalon osayleiskaavasta tehdystä valituslupahakemuksesta ja valituksesta
Ympäristölakimies Nina Mattila 5.8.2021.
Viite: 21056/03.04.04.04.16/2020
Turun kaupunki ilmoittaa KHO:n 7.6.2021 päivätyn kirjeen johdosta selityksenään seuraavaa:
Valitusperusteet
Valituksessa vaaditaan kaupunginvaltuuston ja Turun hallinto-oikeuden päätösten kumoamista. Valittajan mukaan hallinto-oikeuden päätökseen liittyy epäselvyyksiä, virheitä ja puutteita.Turun hallinto-oikeuden päätös on perustunut riittämättömiin sekä puutteellisiin selvityksiin. Valittajan mukaan asiassa on ratkaistavana se, millä edellytyksillä voi Suomessa toteuttaa yleensä massiivisia liikenneinfrahankkeita ilman YVA-menettelyä ja erityisesti Natura- 2000 verkostoon kuuluvalla alueella. Kaava ei valittajan mukaan perustu riittäviin selvityksiin etenkään mantereen puolelle kohdistuvien vaikutusten osalta. Yleiskaavan sisältövaatimukset eivät täyty Uittamon, Ispoisten ja Katariinan kaupunginosien osalta. Eri hankkeiden Natura-alueeseen kohdistuvia vaikutuksia ei ole otettu huomioon. Uittamon sillan ja tieliittymien rakennusaikaisia vaikutuksia ei ole otettu huomioon. Natura-arvioinnit ja ELY-keskuksen antama lausunto on puutteellinen ja epäselvä eikä niiden perusteella voi todeta, että niiden pohjalta tehdyt päätökset ovat perustuneet EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä tarkoitettuihin täydellisiin, täsmällisiin ja lopullisiin päätelmiin, joiden perusteella voidaan hälventää kaikenlainen tieteellinen epäilys asianomaisella suunnittelualueella suunniteltujen töiden vaikutuksista. Valituslupahakemuksen mukaan vuorovaikutus on toteutettu puutteellisesti, kun asukkaiden mielipiteet eivät ole vaikuttaneet kaavan sisältöön. Valittajien mukaan liikenneverkkotarkastelun eri vaihtoehdot ovat olleet puutteellisia. Lisäksi sillan maisemavaikutusten arvioimiseksi olisi pitänyt tehdä havainnekuva. Sillan rakentamisella on vaikutuksia uimarannan käyttöön. Taloudelliset vaikutukset on arvioitu puutteellisesti. Valittaja on myös vedonnut KHO:n päätökseen KHO 2018:151.
Selitysehdotus
Valituslupaa ei tule myöntää, koska valitusluvan myöntämisedellytykset eivät täyty. Turun hallinto-oikeuden päätöksessä on otettu kantaa kaikkiin asian ratkaisemisen kannalta olennaisiin seikkoihin eikä asiassa ole tapahtunut virhettä. Yleiskaavan selvitysten riittävyyttä koskeva lainsäädäntö on selkeä ja oikeuskäytäntö vakiintunut eikä asiassa ole näin ollen myöskään tarvetta antaa ennakkoratkaisua. Siltä varalta, että valituslupa kuitenkin myönnetään, kaupunginhallitus vastaa valitusperusteisiin.
Vuorovaikutuksen toteutuminen
Vuorovaikutuksesta kaavaa valmisteltassa säädetään maankäyttö- ja rakennuslain luvussa 8 ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen luvussa 6. Lain 62 §:n mukaan kaavoitusmenettely tulee järjestää ja suunnittelun lähtökohdista, tavoitteista ja mahdollisista vaihtoehdoista kaavaa valmisteltaessa tiedottaa niin, että alueen maanomistajilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (osallinen), on mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun, arvioida kaavoituksen vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti mielipiteensä asiasta. Vuorovaikutus ei valitettavasti aina voi johtaa jokaisen osallisen kohdalla kaikkien toiveiden täyttymiseen, koska kaavoitusprosessin aikana joudutaan yhteensovittamaan useita intressejä. Hallinto-oikeus on todennut, että vuorovaikutus on toteutunut vuorovaikutusmenettely kokonaisuutena huomioon ottaen maankäyttö- ja rakennuslaissa edellytetyllä tavalla.
Riittävät selvitykset
Kuten hallinto-oikeus on todennut, Hirvensalon osayleiskaava on yleispiirteinen maankäytön suunnitelma. Suunnitellun maankäytön merkittävät vaikutukset on maankäyttö- ja rakennuslain mukaan selvitettävä sillä tavoin ja siinä laajuudessa kuin selvittäminen yleiskaavan suunnittelutarkkuus sekä kaavan tehtävä ja tarkoitus huomioon ottaen on tarpeen ja mahdollista. Selvitysten perusteella on voitava varmistaa yleiskaavalle MRL:n 39 §:ssä asetettujen sisältövaatimusten täyttyminen.
Uittamon sillan ja katuyhteyden vaikutuksista on yhteenveto kaavaselostuksen sivulla 62. Yleiskaavoituksen yhteydessä on laadittu Hirvensalon sekä Satava-Kakskerran osayleiskaavojen liikenneselvitys (Nieminen 2008), Hirvensalon, Satavan ja Kakskerran joukkoliikenneselvitys (Laaksonen) sekä erillinen selvitys (SITO 2009) Hirvensalon uuden sillan (Uittamonsilta) vaikutusten arviointi mantereen puolella. Lisäksi on laadittu vuonna 2015 Hirvensalon osayleiskaavan liikenneverkkotarkastelu, jossa on tutkittu useita eri vaihtoehtoja liikenteen järjestämiseksi. Tieliikenteen melua on selvitetty myös Natura-arvioinnin yhteydessä tehdyissä meluselvityksissä (Hirvensalon osayleiskaavan vaikutukset Natura 2000 -alueisiin, Promethor). Yhteispohjoismainen tieliikennemelun laskentamalli on pohjoismaissa yhteisesti hyväksytty ja empiiristen tutkimusten perusteella kehitetty matemaattinen tapa arvioida melua tilanteessa, jota ei vielä ole olemassa.
Natura-arvioinnista on saatu yhteysviranomaisena toimivan Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto 29.3.2018. Sen mukaan laadittu arviointi on asianmukainen ja siinä on hyvin tunnistettu kaavan vaikutukset ja tarvittavat lieventämistoimenpiteet. Meluvaikutuksia on voitu tarkentaa kaavan tausta-aineistoon liittyvän meluselvityksen ja sen liitekarttojen perusteella siltä osin, kun tarkennus on ollut tarpeen. Lieventävät toimenpiteet on otettu huomioon kaavaehdotuksessa riittävällä tavalla. Kaava-alueen ulkopuolelle ulottuvan melutorjunnan sisältö on ollut tarpeen muotoilla kaavamääräyksessä niin, että sen velvoittavuus ulottuu yksiselitteisesti kaava-alueen ulkopuolelle. ELY-keskuksen mukaan em. tavoin tarkennettuna Hirvensalon osayleiskaavan ehdotus (4.12.2017) ei todennäköisesti merkittävästi heikennä niitä luonnonarvoja, joiden perusteella alue on valittu Natura 2000 -verkostoon. ELY-keskus on näin ollen todennut Natura-arvioinnin täyttävän sille laissa asetetut vaatimukset. Kaavakarttaan on otettu yleismääräyksiin määräykset Natura-alueen suojaamiseksi tarpeellisia toimenpiteitä koskien. Yleismääräyksiä on tarkistettu meluntorjunnan osalta ELY-keskuksen lausunnon (29.3.2018) perusteella.
KHO:n tapauksessa 2018:151, johon valituksessa on viitattu, yhteysviranomaisena toimiva ELY-keskus oli katsonut, että Natura-arvioinnin lopputuloksen ja ELY-keskuksen siitä antaman lausunnon välillä on ristiriita yleiskaavan tietyille alueille mahdollistaman rakentamisen vaikutuksista. Näin ollen jäi tieteelliseltä kannalta järkevä epäily yleiskaavan merkittävistä heikentävistä vaikutuksista Natura 2000 -alueen valinnan perusteisiin. ELY-keskus katsoi valituksessaan, että uusia asuntovaltaisia alueita ei tule rakentaa kyseisille alueille edes yksityiskohtaisemman suunnittelun avulla.
Hirvensalon osayleiskaava perustuu riittäviin selvityksiin ottaen huomioon kaavan tarkoitus ja tarkkuustaso. Jatkossa alueelle laadittavien asemakaavojen yhteydessä tutkitaan tarkemmat melu- ja muut vaikutukset ja tarvittavat torjuntatoimet. Myös sillan rakentaminen edellyttää asemakaavoitusta ja muuta yksityiskohtaisempaa suunnittelua. Havainnekuvien esittäminen sillasta ei ole ollut yleiskaavavaiheessa näin ollen tarpeen.
YVA-menettelyn tarpeettomuudesta
Uittamon ja Hirvensalon välinen silta- ja katuyhteys ei ole YVA-lain 3.1 §:n (ennen 4.1 §) mukainen lain liiteluettelossa listattu hanke. Yhteysviranomaisena toiminut Lounais-Suomen Ympäristökeskus on vuonna 2008 todennut, ettei YVA-menettely tule sovellettavaksi kyseiseen siltahankkeeseen, koska hankkeen ominaisuudet, luonne ja sijainti huomioon ottaen sen toteuttaminen ei aiheuta sellaisia todennäköisesti merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia, jotka ovat verrattavissa YVA-asetuksessa (nykyään lain liiteluettelossa) mainittujen ympäristövaikutusten arviointimenettelyä edellyttävien hankkeiden vaikutuksiin. Siten ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ei ole tarpeen soveltaa Uittamosta Hirvensaloon toteutettavan silta- ja katuyhteyden rakentamiseen. Vaikutukset arvioidaan kaavoitusmenettelyssä ja muissa hankkeen toteuttamiseksi tarpeellisissa hyväksymismenettelyissä.
Yhteenveto
Turun kaupunki uudistaa asiassa aikaisemmin lausumansa ja viittaa Turun hallinto-oikeuden päätökseen perusteluineen. Hallinto-oikeuden päätös on kaikilta osin perusteellinen ja selkeä ja siinä on kattavasti vastattu valituksissa esitettyihin perusteisiin. Kaupunginvaltuuston päätös ei ole maankäyttö- ja rakennuslain tai luonnonsuojelulain vastainen eikä valituksessa esitetyillä perusteilla muutoinkaan lainvastainen. Valituslupaa ei tule myöntää. Mikäli valituslupa kuitenkin myönnetään, valitus tulee hylätä.
Lisätietoja asiassa antaa tarvittaessa ympäristölakimies Nina Mattila, puh. 040-6741633,
nina.mattila@turku.fi, PL 355, 20101 Turku.