Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 168 | 07.07.2021 |
1396-2021 (02 08 00)
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n mukainen päätös
Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen 7.7.2021:
Asian tausta
Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimeksiannosta avoimella menettelyllä tarjouksia ympäristötekniseen suunnitteluun liittyvistä asiantuntijatehtävistä. Asetettuun määräaikaan 11.6.2021 mennessä tarjouksensa toimittivat Golder Associates Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy sekä AFRY Finland Oy.
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy on tehnyt tietopyynnön koskien muiden tarjoajien tarjoustietoja. Kun Turun kaupunki on kieltäytynyt luovuttamasta tarjoajien tarjoustietoa vedoten siihen, että ko. tiedot sisältävät tarjoajien liikesalaisuuksia, on FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy ilmoittanut halustaan siirtää asia viranomaisen ratkaistavaksi.
Keskeiset sovellettavat oikeusohjeet
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee ( asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan tai avustajallaan ei ole oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa: a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.
Asian arviointi
AFRY Finland Oy on ilmoittanut liikesalaisuuksikseen kalustoresurssit sekä henkilöiden ansioluettelot.
Golder Associates Oy on ilmoittanut liikesalaisuuksikseen henkilöiden ansioluettelot, yritysreferenssien osalta asiakkaiden nimet sekä yhteyshenkilöiden tiedot ja yksikköhinnat.
Ramboll Finland Oy on ilmoittanut liikesalaisuuksikseen yritysreferenssit sekä tehtäväkohtaiset yksikköhinnat.
Sitowise Oy on ilmoittanut liikesalaisuuksikseen kaikki yksikköhinnat, alustavan valmiussuunnitelman, kalustoerittelyn, ansioluettelot asiantuntijoiden yhteystietojen, asiakkaiden ja kohteiden tietojen sekä muiden kuin tätä tarjousta koskevien referenssien osalta, yritysreferenssit asiakkaiden ja kohteiden tietojen sekä toimeksiantojen euromääräisen laadun osalta ja toimintajärjestelmän.
Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 49/2018 vp. s. 123) mukaan eri laeissa liikesalaisuuden käsite on tulkittu pitkälti samalla tavalla eikä liikesalaisuuslailla ole haluttu muuttaa sitä oikeustilaa, mitä on pidettävä liikesalaisuutena. Mainittujen esitöiden mukaan yrityssalaisuuden ja pitkälti myös liikesalaisuuden tunnusmerkiksi on katsottu haltijan salassapitotahto, salassapitointressi ja tosiasiallinen salassapito.
Osa tarjoajista on ilmoittanut, että niiden tarjousten yksikköhinnat ovat liikesalaisuuksia. Oikeuskäytännössä on katsottu, että yksikköhinnat voivat olla liikesalaisuuksia, minkä perusteella myös nyt ko. tapauksessa yksikköhintoja on pidettävä liikesalaisuuksina (ks. esim. KKO 12.12.2008, dnro R 2007/656 ja KHO 2007:83).
Osa tarjoajista on ilmoittanut henkilö- ja yritysreferenssit liikesalaisuuksiksi osittain taikka kokonaan. Lisäksi osa tarjoajista on ilmoittanut liikesalaisuuksiksi niiden kalustoresurssit taikka -erittelyt sekä valmiussuunnitelman ja toimintajärjestelmän. Edellä kuvatut tiedot liittyvät tarjoajien elinkeinotoimintaan, eivätkä ne ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä yleisesti tunnettuja tai helposti saatavissa, minkä vuoksi tiedoilla on tarjoajille taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa. Tarjoajat ovat ryhtyneet myös kohtuullisiin toimenpiteisiin tietojen suojaamiseksi, kun ne ovat ilmoittaneet Turun kaupungille, että ko. tiedot ovat salassa pidettäviä. Edellä kuvattujen tietojen paljastuminen aiheuttaisi tarjoajille taloudellista vahinkoa, ja näiden tietojen joutuminen kilpailevien elinkeinoharjoittajien tietoon voisi antaa näille kilpailuetua.
Ottaen huomioon edellä kuvattu arvio ei tarjoajien liikesalaisuuksina ilmoittamia tietoja voida objektiivisesti arvioida muina kuin liikesalaisuuksina. Koska viranomaisen on kuitenkin toteuttava mahdollisimman pitkälle menevää osajulkisuutta, tulisi tarjoukset antaa niiden ei salassa pidettäviltä osiltaan FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:lle noudattaen asiakirjojen laatimisesta mahdollisesti perittäviä maksuja.
Toimivalta
Turun kaupungin hallintosäännön (kv 17.5.2021 § 103) 42 §:n mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnossa ja koko kaupungin tasolla kuuluu päättää konsernihallinnossa 45 §:ssä tarkoitetuista asioista. Hallintosäännön 45 §:n nojalla kansliapäällikkö päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta. Kansliapäällikön päätöksen (3.7.2021 § 159) mukaan kansliapäällikön varahenkilönä hallintosäännön 46 §:ssä määrätyn lisäksi toimii hallintojohtaja.
Hallintojohtaja, kansliapäällikön varahenkilö Max Lönnqvist:
PäätösEdellä kuvatuin perustein päätin, että FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:lle ei luovuteta Golder Associates Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy ja AFRY Finland Oy tarjousten liikesalaisuuksia sisältäviä tietoja julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan sekä 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla. Asiakirjat tulee luovuttaa FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:lle ei salassa pidettäviltä osiltaan huomioiden asiakirjojen laatimisesta mahdollisesti perittävät maksut.
Max Lönnqvist
hallintojohtaja, kansliapäällikön varahenkilö
Valitusosoitus hallintovalitus liitteenä
Jakelu
aoAFRY Finland Oy
aoFCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
aoGolder Associates Oy
aoRamboll Finland Oy
aoSitowise Oy
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX