Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö16707.07.2021 

562-2021 (02 08 00)

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n mukainen päätös

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen 7.7.2021:

Asian tausta

Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia Turun kaupungille ja Turun ammattikorkeakoulu Oy:lle hankittavista kalusteista. Asetettuun määräaikaan 22.3.2021 kello 11.00 mennessä tarjouksensa toimittivat muiden ohella Input Interior Oy (Ryhmät 1 ja 2), Martela Oyj (Ryhmät 1, 2 ja 3) ja Pa-Ri Materia Oy (Ryhmät 1).

Martela Oyj on tehnyt tietopyynnön koskien Pa-Ri Materia Oy:n ja Input Interior Oy:n tarjouksia hankinnan ryhmän 1 osalta ja pyytänyt tekemään asiassa perustellun päätöksen. Pa-Ri Materia Oy ja Input Interior Oy ovat ilmoittaneet tarjouksiensa sisältävän liikesalaisuuksia. Asiassa on ratkaistavana se, miltä osin Pa-Ri Materia Oy:n ja Input Interior Oy:n tarjousten tiedot ovat luovutettavissa Martela Oyj:lle.

Keskeiset sovellettavat oikeusohjeet

Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee ( asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.

Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan tai avustajallaan ei ole oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.

Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa: a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.

Asian arviointi

Martela Oyj:n näkemyksen mukaan on kyseenalaista, onko Pari-Materia Oy:n sekä Input Interior Oy:n koko tarjous ollut liike- ja ammattisalaisuus. Esimerkiksi tieto Pari-Materia Oy:n sekä Input Interior Oy:n tarjoamien tuotteiden tuotenimistä ei voi olla Pari-Materia Oy:n sekä Input Interior Oy:n liike- tai ammattisalaisuus, koska mitä todennäköisimmin tarjotut tuotteet kuuluvat Pari-Materia Oy:n sekä Input Interior Oy:n tavanomaiseen tuotevalikoimaan, josta on saatavilla runsaasti julkista tietoa muun muassa tuote-esitteiden muodossa. Näin ollen myöskään tuotteiden tekniset tiedot, jotka eivät täytä liike- ja ammattisalaisuuden tunnusmerkkejä, eivät voi myöskään nauttia lain antamaa liike- ja ammattisalaisuuksien suojaa.

Turun kaupunki on pyytänyt Pari-Materia Oy:ltä ja Input Interior Oy:ltä selvitystä siitä, millä perusteella niiden tarjousten tiedot täyttävät liikesalaisuuden 2 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisen liikesalaisuuden määritelmän.

Pa-Ri Materia Oy on selvityksissään todennut, että tuotekortit ja muut selvitykset sekä liitteet täyttävät liikesalaisuuslain käsitteen, koska tiedot sisältävät tuotteisiin liittyviä teknisiä tai muita vastaavia tietoja, jotka kolmansille osapuolille joutuessaan aiheuttavat yrityksellä taloudellista vahinkoa sekä merkittävää kilpailuedun menettämistä. Pa-Ri Materia Oy on todennut myös, että se on ryhtynyt kohtuullisin toimenpiteisiin liikesalaisuuksien suojaamiseksi, kun se on nimennyt tarjouksensa liitteet salaisiksi sekä merkinnyt ne tarjouspalvelussa salaisiksi. Lisäksi Pa-Ri Materia Oy on todennut, että sen tarjoamaa kokonaisuutta tulisi käsitellä liikesalaisuutena, koska tuotekorttien perusteella toisille tarjoajille selviäisi Pa-Ri Materia Oy:n solmimat liikesalaisuuden piirissä olevat sopimukset.

Input Interior Oy on selvityksissään viitannut siihen, että kaikki liikesalaisuuslain tunnusmerkit koskien yrityssalaisuutta täyttyvät sen toiminnassa ja niiden paljastuminen voi aiheuttaa yritykselle taloudellista vahinkoa.

Julkisuuslain esitöiden (HE 30/1998 vp. s. 96) mukaan toiminnan harjoittajan salassapitotahto ei yksinään olisi ratkaiseva, vaan viranomaisen tulee arvioida asiaan liittyvät salassapitointressit kokonaisuutena. Yrityksen perusteltua arviota on kuitenkin yleensä mahdollista pitää liikesalaisuutta koskevan arvion perusteena, sillä liikesalaisuuden tarkoituksena on yksityisen taloudellisen edun suojaaminen. Yrityksen salassapitointressi liittyy useimmiten suojaan kilpailijoilta ja tiedon sisältämään kilpailuetuun (Olli Mäenpää – Julkisuusperiaate 2020, s. 470‒471).

Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 49/2018 vp. s. 123) mukaan eri laeissa liikesalaisuuden käsite on tulkittu pitkälti samalla tavalla eikä liikesalaisuuslailla ole haluttu muuttaa sitä oikeustilaa, mitä on pidettävä liikesalaisuutena. Mainittujen esitöiden mukaan yrityssalaisuuden ja pitkälti myös liikesalaisuuden tunnusmerkiksi on katsottu haltijan salassapitotahto, salassapitointressi ja tosiasiallinen salassapito.

Pa-Ri Materia Oy:n ja Input Interior Oy:n kalustehankinnan yhteydessä toimitetut tuotekortit voivat sinänsä sisältää tietoja, jotka olisivat julkisesti saatavilla, jolloin liikesalaisuuden määritelmä ei lähtökohtaisesti täyttyisi. Tuotenimillä ja niiden perusteella selville saatavilla yksityiskohtaisilla teknisillä tiedoilla ja muilla tuotetiedoilla voi kuitenkin olla elinkeinotoiminnassa taloudellista arvoa. Kyseisten tietojen perusteella muut tarjoajat voivat saada selville sen, mitä tuotteita Pa-Ri Materia Oy ja Input Interior Oy ovat tarjonneet nimenomaan nyt ko. hankintaan ja minkälaisia mahdollisia yhteistyösopimuksia em. tarjoajat ovat solmineet nimenomaan Turun kaupungin kalustehankinnan kilpailutusta varten. Nämä tiedot eivät ole kuitenkaan julkisesti saatavilla, kun em. tarjoajat ovat ryhtyneet kohtuullisiin toimenpiteisiin merkitsemällä liikesalaisuuksia sisältävät tiedot salassa pidettäväksi tarjouskilpailussa. Tuotenimien ja -tietojen luovuttamisella Pa-Ri Materia Oy:n ja Input Interior Oy:n mahdolliset salassa pidettävät yhteystyösopimukset tai -sopimukset saattaisivat paljastua, mikä saattaisi vaarantaa tarjoajien edellytyksiä osallistua vastaaviin julkisiin hankintoihin. Pa-Ri Materia Oy:n ja Input Interior Oy:n liikesalaisuuksiksi ilmoittamilla tiedoilla on olennaista merkitystä ja taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa. Ko. tietojen antaminen olisi omiaan aiheuttamaan em. tarjoajille taloudellista vahinkoa.

Ottaen huomioon edellä kuvattu arvio ei em. tarjoajien liikesalaisuuksina ilmoittamia tietoja voida objektiivisesti arvioida muina kuin liikesalaisuuksina. Martela Oyj:lle ei siten tule luovuttaa Pa-Ri Materia Oy:n ja Input Interior Oy:n tarjouksissaan liikesalaisuuksiksi merkittyjä tietoja.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön (kv 17.5.2021 § 103) 42 §:n mukaan kansliapäällikön erityiseen toimivaltaan konsernihallinnossa ja koko kaupungin tasolla kuuluu päättää konsernihallinnossa 45 §:ssä tarkoitetuista asioista. Hallintosäännön 45 §:n nojalla kansliapäällikkö päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta. Kansliapäällikön päätöksen (3.7.2021 § 159) mukaan kansliapäällikön varahenkilönä hallintosäännön 46 §:ssä määrätyn lisäksi toimii hallintojohtaja.

Hallintojohtaja, kansliapäällikön varahenkilö Max Lönnqvist:

PäätösEdellä kuvatuin perustein päätin, että Martela Oyj:lle ei luovuteta Pa-Ri Materia Oy:n ja Input Interior Oy:n tarjousten liikesalaisuuksia sisältäviä tietoja julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan sekä 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla.

 

Max Lönnqvist

hallintojohtaja, kansliapäällikön varahenkilö

 

Valitusosoitus hallintovalitus liitteenä

Jakelu

aoInput Interior Oy
aoMartela Oyj
aoPa-Ri Materia Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX