Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 304 | 21.06.2021 | 2 | |
Kaupunginhallitus | 328 | 24.06.2021 | 3 |
7944-2021 (10 03 01)
Tiedepuiston kansihankkeeseen liittyvän infrahankkeen tarveselvityksen hyväksyminen
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle esitetään Helsinginkadun ja Karjaan radan ylittävän infrahankkeen tarveselvityksen hyväksymistä osana Tiedepuiston kansihanke- kokonaisuutta.
Kh § 304
Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja erityisasiantuntija Janne Mustonen 17.6.2021:
Asian tausta ja aiempi päätöksenteko asiassa
Turun kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2016 talousarvion yhteydessä Turun Tiedepuisto- kärkihankkeen asettamisesta. Turun kaupunginhallitus toimeenpani valtuuston päätöksen käynnistämällä hankkeen huhtikuussa 2016 (Kh 25.4.2016 § 163). Kärkihankkeessa tuotettu Turun Tiedepuiston masterplan 2050 esiteltiin kaupunginhallitukselle joulukuussa 2017.
Kaupunginvaltuusto päätti14.5.2018 § 91, että Tiedepuiston kärkihanke ohjaa kulloinkin toimivaltaisen toimielimen ja viranhaltijan valmistelua ja päätöksentekoa. Samalla se hyväksyi kärkihankkeen toteuttamista ja suunnittelua ohjaavat periaatteet. Kaupunginhallitus päätti 18.6.2018 § 265 Turun Tiedepuisto hankkeen toimeenpanosuunnitelman tarkennettuine tavoitteineen. Tavoitteena on mm. 24/7/365 elävä kohtaamisten keidas. Yhtenä toimenpiteenä päätettiin Kupittaan kantta koskevan kilpailun järjestämisestä.
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päätti 22.10.2018 § 97 asettaa Tiedepuiston kansi -nimisen strategisen maankäytön hankkeen ja hyväksyä sen tavoitteet.
Kaupunginhallitus hyväksyi 27.5.2019 § 229 Ammatillisen koulutuksen kampuksen (Taito-kampus) tilatarveselvityksen. Samalla kaupunginhallitus päätti käynnistää ammatillisen koulutuksen kampuksen hankesuunnittelun Itäharjun alueelle siten, että investointi toteutetaan Tiedepuiston kansi -hankkeen yhteydessä.
Infrahankkeen tarveselvitys
Infrahanke on kokonaisuus, jonka osina ovat Helsinginkadun ja Karjaanradan ylittävä kansi ja Itäharjun puolelle rakennettava velvoitepysäköintilaitos. Hyväksyttäväksi esitettävä infrahankkeen tarveselvitys on laadittu osana Tiedepuiston kansihankkeen valmistelua. Tarveselvitys ei kaikilta osin noudata infrahankkeen tarveselvitys- ja hankesuunnittelun menettelyohjeen (kv23.9.2019 § 139) mukaista teknistä jaottelua. Infrahankkeesta ei ole tilaajalla yksityiskohtaisia suunnitelmia, vaan hankkeen innovointi ja siihen liittyvä optimointi, suunnittelu ja kehitys toteutetaan osana erikseen päätettävää hankintamenettelyä.
Infrahankkeen kansiosuudella käsitetään Helsinginkadun ja Karjaan radan ylittäviä rakenteita sekä välittömästi molemmin puolin kantta olevia liityntärakenteita, jotka mahdollistavat kannen käytön. Kannen tehtävänä on mahdollistaa Kupittaan ja Itäharjun kaupunginosien fyysinen ja toiminnallinen kasvaminen yhteen sekä luoda julkisen liikenneväylän kulkuyhteys erikseen päätettävän raitiotien tai korvaavan liikennevälineen linjauksen toteuttamiseksi. Kannen tehtävänä on mahdollistaa jalankulku ja pyöräily sekä monimuotoiset julkisen liikenteen liityntämahdollisuudet liikenteellisessä solmupisteessä sekä mahdollistaa Taito-kampuksen sijoittuminen alueelle. Kansi ja velvoitepysäköinti nähdään toiminnallisesti ja rakenteellisesti Infrahankekokonaisuutena. Infrahankkeen velvoitepysäköinti -kokonaisuudella käsitetään Itäharjun puolelle, suunnittelualueelle rakennettavaa keskitettyä pysäköintilaitosta. Sijoittuminen kannen välittömään yhteyteen nähdään kannen korkeuden ja nykyisen maanpinnan välisen korkeuseron vuoksi perusteltuna. Keskitetyllä kaupungin investoimalla ratkaisulla mahdollistetaan Itäharjun yksityisen alkuinvestointitarpeen keventäminen, kerralla rakentuminen ja jatkokehittymisen nopeutuminen. Keskitetty ratkaisu parantaa tunnin junan käytettävyyttä, uusien MaaS -ratkaisujen käyttöönottoa ja voi hyvin suunniteltuna nopeuttaa Taito-kampuksen toteutusta ollessaan esim. osa rakennettavan kampuksen perustuksia / kantavia rakenteita.
Infrahankkeen tarveselvitysvaiheen kustannusarvio on 98 milj. euroa.
Väyläviraston kanssa on valmisteltu aiesopimus, joka tuodaan syyskaudella 2021 erikseen päätettäväksi.
Päätöksentekotaso
Maankäyttöön liittyvän strategisen hankkeen tarveselvityksen ja tavoitteiden hyväksyminen on kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluva asia. Tiedepuiston kansihanketta esitetään kaupunkikehitysjaoston aikaisemmasta päätöksestä (22.10.2018 § 97) poiketen toteutettavaksi allianssimallisena hankintana. Hankinnan tavoitteet ovat kuitenkin em. kaupunkikehitysjaoston päätöksen mukaiset.
Kaupunginhallitukselle esitetään liitteen 1 mukaisen infrahankkeen tarveselvityksen hyväksymisen lisäksi Tiedepuiston kansihankkeen toteutusmallin muutosta tontinluovutuksesta kaupungin hankinnaksi, tilaajan tavoitteiden hyväksymistä sekä allianssin hankintamenettelyn käynnistämistä. Asia on hankinta-asiana käsittelyssä tästä tarveselvityksestä erillisenä pykälänä. Tarveselvityksen hyväksyminen on kuitenkin erottamaton osa Tiedepuiston kansihankekokonaisuutta, josta päättäminen kuuluu kaupunginhallituksen toimivaltaan. Näin ollen on tarkoituksenmukaista tuoda Tiedepuiston kansihankkeen infran tarveselvitys kaupunginhallituksen päätettäväksi, kuten Taito-kampuksen tilatarveselvitys (27.5.2019 § 229).
Liite 1Tiedepuiston kansi - infrahankkeen tarveselvitys 17.6.2021
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen Tiedepuiston kansihankkeen infrahankkeen tarveselvityksen.
PäätösAsia pantiin pöydälle Ruohosen Maaskolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Heikkinen ja Virtanen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.
Kh § 328
Pöydältä 21.6.2021 § 304
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Ennen varsinaista päätöksentekoa äänestettiin asian palauttamisesta.
Asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 10-2, 2 poissa.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Takatalo, Vierimaa ja Ruohonen.
Lindforsin tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Rinne:
”Kaupunginhallitus päättää palauttaa hankkeen uudelleen valmisteluun siten, että hanketta ja sen noin sadan miljoonan euron menoja karsitaan merkittävästi.
Perustelut:
Kannesta uhkaa tulla mammuttimainen betonikolossi, jolla olisi ongelmalliset taloudelliset, kaupunkikuvalliset ja ilmastovaikutukset. Hanke on nykymuodossaan kallis, ei-välttämätön ja kiireetön. Tässä muodossa hanke johtaisi siihen, että Itäharju rakennettaisiin niin tukkoon, että viihtyisä ja hyvä kaupunkikuva kärsisivät. Samalla mammuttihanke uhkaa osaltaan lisätä Turun sisäisten alueiden eriytymistä, kun Kupittaan korkeaa maanarvoa nostatettaisiin ei-välttämättömällä jätti-investoinnilla edelleen verrattuna Turun muihin alueisiin.”
Huovinen oli poissa kokouksesta ja Vornanen esteellisenä poissa äänestyksestä.
Aaltonen, Heikkinen, Vornanen ja Virtanen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Aaltosen tilalla asian käsittelyyn osallistui Takatalo.
Jakelu
tpvKaupunkiympäristö
Liitteet:
Kh § 304
Liite 1:Tiedepuiston kansi - infrahankkeen tarveselvitys 17.6.2021
Kh § 328
Liite 1:Tiedepuiston kansi - infrahankkeen tarveselvitys 17.6.2021