Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintapäällikkö6431.05.2021 

11916-2020 (02 08 00)

Opasteet (nimikilvet, teksti- ja huonenumerotarrat, seinäopasteet, yms.) ajalle 1.10.2021 - 31.1.2023

 

Projektipäällikkö Riikka Niemelä, esteettömyyskoordinaattori Jyri Kuparinen ja hankinta-asiantuntija Liisa Heinonen 31.5.2021:

 

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia opasteiden hankintaan Turun kaupungin eri toimialojen käyttöön ajalle 1.10.2021 (tavoite)– 31.1.2023 minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.2.2023 – 31.1.2025.

 

Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot ylittävästä EU-hankinnasta.

 

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 8.4.2021 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 26.4.2021.

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin tarjoajalle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset sekä hankinnan kohde ja tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

 

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 90 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta muodostetaan puitejärjestely kahden (2) toimittajan kesken etusijajärjestyksessä. Tilaaja tilaa sopimuksen mukaisia tuotteita ensisijaisesti tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä. Mikäli ensimmäinen yritys ei pysty toimittamaan Tilaajan tarvitsemaa tuotetta, tilataan kyseinen tuote toiseksi tulleelta toimittajalta. Tarjouspyynnön liitteenä olleessa Sopimusluonnoksessa on kuvattu tarkemmin varatoimittajilta tehtäviä tilauksia.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 14.5.2021 klo 11.00 mennessä seuraavilta toimittajilta: Adworks Oy, AM Security Oy, GoFair Oy, Grano Oy, Logoa Oy, Normiopaste Oy, Suomen käyttötarra Oy, Versaali Oy

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten vertailu ja valinta.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä

teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaati-muksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksellaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut kelpoisuusvaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoa-mansa tavaran olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten vertailu ja valinta

 

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan halvin sekä varatoimittajaksi toiseksi halvin.

 

Valinta muodostui seuraavasti:

 

Tarjoaja

Kokonaishinta

Sija

Adworks Oy

15982,29 €

2.

AM Security Oy

23577,90 €

3.

GoFair Oy

39730,00 €

6.

Grano Oy

44269,79 €

7.

Logoa Oy

15189,50 €

1.

Normiopaste Oy

24325,45 €

4.

Suomen käyttötarra Oy

69927,40 €

8.

Versaali Oy

35477,45 €

5.

 

Halvimman tarjouksen antoi Logoa Oy ja toiseksi halvimman Adworks Oy.

 

Ehdotus        

 

Edellä esitetyn perusteella ehdotamme, että opasteet hankinnan toimittajaksi ajalle 1.10.2021 (tavoite)– 31.1.2023 valitaan Logoa Oy ja varatoimittajaksi Adworks Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintapäällikkö, Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          

Päätän, että opasteet hankinnan toimittajaksi ajalle 1.10.2021 (tavoite)– 31.1.2023 valitaan Logoa Oy ja varatoimittajaksi Adworks Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija, Liisa Heinonen, p. 0400 944 064

Jakelu

aoAdworks Oy Turku
aoAM Security Oy
aoGoFair Oy
aoGrano Oy
aoLogoa Oy
aoNormiopaste Oy
aoSuomen käyttötarra Oy
aoVersaali Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX