Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus27031.05.20211

850-2021 (02 08 00)

Hankintaoikaisuvaatimus ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalveluiden hankintaa koskevasta hankintapäätöksestä 4.5.2021 § 54, osakokonaisuus 1 Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille

Tiivistelmä:

Konsernihallinnon hankintapäällikön hankintapäätöksestä 4.5.2021 § 54 koskien ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalveluiden hankintaa on osakokokonaisuuden 1 "Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille" osalta tehty hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Kh § 270

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen 26.5.2021:

Asian tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalveluiden hankintaan Turun kaupungin eri toimialojen käyttöön ajalle 1.5.2021 (tavoite)–30.4.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.5.2023–30.4.2025.

Hankinta on jaettu osiin, ja palveluja hankitaan kahden (2) eri osakokonaisuuden mukaan:

1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille

2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille

Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot ylittävästä kansallisesta hankinnasta.

Hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 11.3.2021 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi- toimittajaportaalissa 23.3.2021.

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 50 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 1.4.2021 klo 11.00 mennessä seuraavilta toimittajilta:

- Osakokonaisuus 1: Digilind Oy, Kodin Ompelukone Oy, Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy ja

- Osakokonaisuus 2: Digilind Oy.

Konsernihallinnon hankintapäällikkö on hankintapäätöksellään 4.5.2021 § 54 päättänyt seuraavasti:

’’Päätän, että

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Option mahdollisesta käyttöönotosta päätetään erikseen.’’

Kodin Ompelukone Oy on tehnyt asiassa osakokonaisuuden 1 ’’Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille’’ osalta hankintaoikaisuvaatimuksen 17.5.2021.

Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen

Kodin Ompelukone Oy vaatii, että hankintayksikkö kumoaa Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapäällikön 4.5.2021 § 54 hankintapäätöksen ja keskeyttää hankintamenettelyn. Kodin Ompelukone Oy vaatii myös, että hankinnasta käynnistetään uusi hankintamenettely ja julkaistaan uusi sähköturvallisuuslain mukainen tarjouspyyntö, jossa ammatillisena pätevyysvaatimuksena kaikilta edellytetään lain mukaista sähköturvallisuustutkintoa.

Kodin Ompelukone Oy toteaa, että silloin kun huolto- ja korjaustyö kohdistuu sähkölaitteisiin ja sähkötyön laatu on sellainen, jota maallikko ei saa tehdä, niin työn suorittavan yrityksen pitää löytyä Tukes:in toiminnanharjoittajarekisteristä. Kodin Ompelukone Oy esittää, että tarjouspyynnön vaatimus koskien tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen on ollut sähköturvallisuuslain vastainen, koska sähköturvallisuuslain mukaan kaikki sähkölaitteen korjaus on sähkötyötä.

Kodin Ompelukone Oy:n mukaan ilmoitus sähkötöistä pitää löytyä siltä yritykseltä, jonka työntekijä tai työntekijät tekevät sähkötöitä, eli mikäli sähkötyön tekijä ei ole suorassa työsuhteessa (työntekijä tai vuokratyöntekijä) yrityksessä, joka löytyy Tukes:in toiminnanharjoittajarekisteristä, niin sähköturvallisuuslain edellytys sähkötyön tekemiselle ei täyty. Aliurakoitsija toimii omilla luvillaan eikä vastuuhenkilön toimivalta ylety toisen yrityksen työntekijöihin, vaikka kyse olisi ns. alihankintaketjusta. Jos yrityksellä ei ole lain vaatimaa lupaa tehdä sähkötöitä, ei yritys saa lain mukaan tehdä mitään sähköllä toimivalle ompelu- tai saumauskoneelle. Yrityksen pitää siis kaikissa huolto- ja korjaustöissä käyttää ”voimavara-alihankkijaa”. Tätä ei voida mitenkään valvoa, kun koneet noudetaan korjaukseen liikkeeseen.

Kuultavien lausunnot

Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on todennut, ettei sillä ole lausuttavaa asiassa.

Digilind Oy ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut lausuntoa asiassa.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 64 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet

Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 105 § mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Asian arviointi

Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti todettu, että tarjoajien soveltuvuutta koskevilla vaatimuksilla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan toimittajan kyvystä toteuttaa hankinta, ja että hankintayksiköllä on harkintavalta soveltuvuusvaatimusten asettamisessa.

Hankinnan tarjouspyynnössä on edellytetty, että tarjoajan on täytettävä hankintaan nähden riittävät suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset (s. 11). Tarjouspyynnössä on tarkemmin asetettu seuraava vaatimus: ’’Mikäli tilattu palvelu sisältää sähkötöitä, tulee sähkötyötä tekevän palveluntuottajan tai sen alihankkijan olla rekisteröitynyt TUKES:in sähkö- ja hissialan toiminnanharjoittajan rekisteriin’’ (s. 12).

Hankintayksikkö on tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimusta laatiessaan konsultoinut TUKES:a, ja tämän konsultoinnin perusteella hankintayksikkö on päätynyt harkintavaltansa puitteissa asettamaan kyseisen soveltuvuusvaatimuksen. Hankintayksikkö ei ole soveltuvuusvaatimusta laatiessaan väittänytkään, etteikö kaikki sähkölaitteen korjaukset voisi olla sähköturvallisuuslain mukaista sähkötyötä. Soveltuvuusvaatimus on siten sähköturvallisuuslain mukainen, kun vaatimuksessa on todettu, että sähkötyötä tekevän palveluntuottajan tai alihankkijan tulee olla rekisteröitynyt TUKES:in sähkö- ja hissialan toiminnanharjoittajan rekisteriin.

Kodin Ompelukone Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan todennut, että ilmoitus sähköistä pitää löytyä siltä yritykseltä, jonka työntekijä tai työntekijät tekevät sähkötöitä ja että aliurakoitsija toimii omilla luvillaan. Hankintayksikölle jää epäselväksi se, mitä Kodin Ompelukone Oy on toteamuksellaan tarkoittanut. Soveltuvuusvaatimuksessa on nimittäin nimenomaisesti todettu, että joko palveluntuottajan tai sen alihankkijan täytyy olla rekisteröitynyt em. TUKES:in rekisteriin, mikä vastaa Kodin Ompelukone Oy:n esittämää tilannekuvaa.

Lisäksi Kodin Ompelukone Oy toteaa, että mikäli yrityksellä ei ole lain vaatimaa lupaa tehdä sähkötöitä, täytyisi yrityksen käyttää alihankkijaa, mitä ei taas voida mitenkään valoa, kun koneet noudetaan korjaukseen liikkeeseen. Hankintayksikkö toteaa, että sen asettama soveltuvuusvaatimus täyttää myös edellä esitetyn tilannekuvan. Todettakoon myös, että tarjouspyynnön liitteenä olevassa hankintasopimusluonnoksessa on todettu, että ’’mikäli Palveluntuottaja käyttää alihankkijoita, vastaa Palveluntuottaja alihankkijoidensa työn tekemisestä ja lopputuloksen laadusta kuin omasta työstään’’ ja että ’’Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Palveluntuottajalle sopimuksessa tai laissa asetettuja velvoitteita.’’ Palveluntuottajalla on siis myös alihankintaa käyttäessään kokonaisvastuu sopimuksen mukaisten velvoitteiden noudattamisessa, ja muutoin sopimusseurantaan sovelletaan hankintasopimuksen ehtoja.

Lisäksi sopimusluonnoksessa on vaatimus siitä, että palveluntuottajan tulee sopimuskaudella noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä. Kyseinen vaatimus ulottuu myös sähköturvallisuuslain noudattamiseen sopimuskaudella.

Edellä mainitun perustein hankintayksikkö katsoo, ettei hankinnan tarjouspyyntö ole ollut lain vastainen, eikä tarvetta uudelle hankintamenettelylle ja siten uudelle tarjouspyynnölle ole.

Johtopäätökset

Kodin Ompelukone Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista konsernihallinnon hankintapäällikön hankintapäätöstä 4.5.2021 § 54.

Edellä esitetyin perustein kaupunginhallitus päättänee hylätä Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 17.5.2021

Omistajaohjausjohtaja, kaupunginjohtajan varahenkilö Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomina.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoDigilind Oy
aoKodin Ompelukone Oy
aoLänsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy
tpvKonsernihallinto, hankinnat
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut


Liitteet:

Kh § 270
Liite 1:Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 17.5.2021