Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö7017.05.2021 

5506-2021 (02 08 00)

Osallistuminen matkailun palvelukeskuksen kesäkampanjaan

Vapaa-aikatoimialan johtaja Minna Sartes ja viestintäjohtaja Saara Malila 30.4.2021:

Koronapandemia on kurittanut kaupungin matkailuelinkeinoa ja siihen linkittyvää kulttuuri-, tapahtuma- ja elämysalojen toimintaa. Kesän 2021 toivotaan olevan siinä mielessä helpompi, että matkailijat voivat matkustaa Turkuun ja kaupunkilaiset osallistua kulttuuri- ja tapahtumakaupunki Turun lukuisiin tapahtumiin, näyttelyihin ja esityksiin sekä nauttia puistoista, jokivarresta tai ravintoloiden terasseista ja jokilaivoista.

Matkailua ja kulttuuri- ja tapahtumakaupunkia tukeakseen Turun kaupunki osallistuu kesäisen Turun kulttuuri- ja tapahtumamarkkinointiin kustantamalla osan kaupungin matkailusta vastaavan matkailun palvelukeskuksen kesäkampanjasta kissmyturku.fi-sivustolla.

Vuoden 2021 aikana kissmyturku.fi-sivustolle tuotetaan 35 artikkelia ajankohtaisista aiheista. Artikkeleissa nostetaan esiin kampanjan maksajia ja heidän tarjontaansa. Kampanjan tavoitteena on ohjata liikennettä kissmyturku.fi-sivustolle ja herättää yleisön kiinnostus Turkua ja sen monipuolista tarjontaa kohtaan. Kaikkia julkaistuja artikkeleita markkinoidaan sosiaalisen median kanavissa. Artikkeleita kirjoitetaan eri teemoista ja mainonta suunnataan aina sopivalle kohderyhmälle artikkelin aiheen perusteella. Kevään mainonta kohdennetaan enemmän paikallisille asukkaille ja koronatilanteen parantuessa kohdennusta laajennetaan koko Suomeen. Mainonnan tavoitteena on, että kukin artikkeli tavoittaa noin 60 000–100 000 ihmistä.

Turun kaupunki on varautunut rahoittamaan kampanjaa yhteensä 80 000 eurolla, josta 40 000 euroa maksetaan vapaa-aikatoimialalta ja 40 000 euroa viestinnän ja markkinoinnin tukipalvelun budjetista. Kampanjan kokonaiskustannus on 130 000 euroa, josta loppuosan eli 50 000 euroa rahoittavat matkailualan yrittäjät.

Vapaa-aikatoimiala on osallistunut matkailumarkkinoinnin kampanjoihin vuosittain vastaavalla summalla kaupungin oman toiminnan ja myös ns. vapaan kentän eli yksityis- tai yhdistyspohjalta toimivien teatterien, nukketeatterien, tanssiryhmien, taidekoulujen jne. toiminnan markkinoimiseksi. Kaupunki on koronapandemian vuoksi panostanut aiempaa vähemmän palveluiden ja tapahtumien markkinointiin. Useat toiminnot ovat olleet suljettuja ja tapahtumia on peruttu. Tästä johtuen viestinnän ja markkinoinnin tukipalvelun on mahdollista panostaa tulevana kesänä normaalia enemmän matkailun palvelukeskuksen kampanjaan.

Viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta on hyvin tärkeää, että Turusta syntyy kiinnostava, rohkaiseva ja terveysturvallinen mielikuva, joka johtaa päätökseen matkustaa Turkuun ja osallistua tapahtumiin ja käyttää kaupungin tarjoamia palveluita. Markkinointikampanjassa nostetaan esiin tarjolla olevia toimintoja ja tapahtumia. Koronatilannetta seurataan tarkkaan ja markkinoinnin toimenpiteitä muokataan tilanteen muuttuessa. Kampanjan tavoitteiden toteutumista seurataan kuukausittain.

Esitämme, että Turun kaupunki osallistuu matkailun palvelukeskuksen kesän 2021 markkinointikampanjaan yhteensä 80 000 eurolla. Kustannuksista 40 000 euroa kohdennetaan vapaa-aikatoimialan kustannuspaikalle 26001 ja 40 000 euroa viestinnän ja markkinoinnin tukipalvelun kustannuspaikalle 11301, tilastollinen tilaus 400024.

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

PäätösPäätin, että Turun kaupunki osallistuu matkailun palvelukeskuksen kesän 2021 markkinointikampanjaan yhteensä 80 000 eurolla. Kustannuksista 40 000 euroa kohdennetaan vapaa-aikatoimialan kustannuspaikalle 26001 ja 40 000 euroa viestinnän ja markkinoinnin tukipalvelun kustannuspaikalle 11301, tilastollinen tilaus 400024.

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKonsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut
tiedMatkailun palvelukeskus
tiedVapaa-aikatoimiala, toimialan hallinto
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX