Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintapäällikkö | 53 | 04.05.2021 |
5591-2020 (02 08 00)
Ajoneuvojen korjaus- ja huoltopalvelut, hankinnan keskeyttäminen
Projektipäällikkö Jere Lumikko ja hankinnan työryhmä 3.5.2021:
Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia ajoneuvojen huolto- ja korjauspalveluiden hankintaan Turun kaupungin eri toimialojen käyttöön ajalle 1.6.2021 (tavoite)–31.5.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.6.2023-31.5.2024 ja 1.6.2024-31.5.2025.
Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot ylittävästä EU-hankinnasta.
Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 23.3.2021 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 7.4.2021. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoituksia 6.4.2021 ja 8.4.2021. Korjausilmoituksissa korjattiin vähäisiä muotovirheitä sekä virheellinen viittaus ESPD-lomakkeeseen.
Hankinnassa on kaksi (2) osa-aluetta:
-Osa-alue 1: Henkilö- ja pakettiautojen huolto- ja korjauspalvelut
-Osa-alue 2: Kevytkuorma- ja kuorma-autojen huolto- ja korjauspalvelut
Tarjoukset saatiin määräaikaan 26.4.2021 klo 11.00 mennessä seuraavilta:
-Osa-alue 1: Autoklinikka Oy, Raskone Oy, Rolan Oy, Vianor Oy ja V-S Huolto Oy
-Osa-alue 2: Raskone Oy ja V-S Huolto Oy
Tarjouspyynnöstä esitettiin yksi kysymys, jossa ehdotettiin määräaikaishuoltoihin muutosta, jossa kokonaishinnan sijasta määritettäisiin työlle tuntihinta ja varaosille yms. erillishinnat alennusprosentteineen. Kysymykseen vastattiin, että ajoneuvot huolletaan valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti.
Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan arvonlisäverottomaksi arvoksi on arvioitu noin 400 000 euroa / vuosi. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi tarjouspyynnön virheellisyyttä ja tulkinnanvaraisuutta (HE 182/2010, s. 22).
Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on se, että tarjouspyynnössä esitetty hinnoittelumalli on muodostunut virheelliseksi ja tarjouspyynnössä on epäselvästi kerrottu, miten palveluntuottaja hinnoittelee palvelunsa ja mitä määräaikaishuoltopalvelun kokonaishinnan tulee sisältää. Saadut tarjoukset eivät ole olleet keskenään vertailukelpoisia, eikä tarjoajien tasapuolista kohtelua hankintamenettelyssä ole voitu täten taata.
Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Hankintayksikkö tulee käynnistämään hankinnan kohteessa uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Ehdotus
Ehdotan, että hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Päätös
Päätän, että hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat liitteenä.
Lisätietoja: Jere Lumikko, 040 184 7328
Jakelu
aoTarjoajat
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX