TEN-T-kuuleminen

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä ja tämän jälkeen ilmastopositiivinen. Tavoitteen saavuttaminen vaatii kunnianhimoisia toimia myös kaupunkiliikenteen osalta. Turussa panostetaan voimakkaasti mm. sähköisen joukkoliikenteen sekä kevyen liikenteen kehittämiseen, vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin laajentamiseen sekä MaaS-ratkaisuihin.

TEN-T-asetuksen uudistuksen yhteydessä Turun kaupunki painottaa seuraavia kohtia:

1. Kaupunkisolmukohtia vahvistettava ja riittävä rahoitus varmistettava

Kaupunkien solmukohtien roolia tulee vahvistaa TEN-T-asetuksessa. Kaupunkialueilla on strateginen roolinsa liikennevirtojen lähtö- ja määränpäänä sekä eri liikennemuotojen yhteenliittämisessä. Samalla kaupunkien solmukohtien määritelmää tulisi laajentaa kattamaan myös ympäröivä alue (ns. functional urban area), jolloin voitaisiin paremmin huomioida seudullinen liikenne. Kaupungit ovat myös avainasemassa EU:n ilmastotavoitteen saavuttamisessa – ilman kaupunkien panostuksia tavoitteisiin ei päästä.

Kaupungit tarvitsevat kuitenkin tukea yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa. Tämän vuoksi CEF-rahoitusta tulisi suunnata entistä enemmän kaupunkien liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen.

2. Liikenteen ympäristöystävällisyys keskiössä

Ympäristöystävällisen liikenteen tukemiseen on panostettava entistä enemmän. EU:n kestävän ja älykkään liikkuvuuden strategian tavoite vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 90 % vuoteen 2050 mennessä on kunnianhimoinen ja vaatii tiukkoja toimia.

Tämän vuoksi CEF-rahoitus on kohdistettava kestävien liikennemuotojen tukemiseen. Erityisesti junayhteyksien ja raideliikenteen tukemisen (pitkän matkan junayhteydet, alueellinen junaliikenne sekä paikallinen raideliikenne / raitiotie) tulee olla CEF-rahoituksen keskiössä. Myös puhtaaseen vesiliikenteeseen ja satamiin on panostettava, jos ja kun tavaraliikennettä halutaan siirtää entistä enemmän vesille. Myös merten moottoritie -hankkeiden CEF-kriteerejä tulisi helpottaa nykyisestä.

3. Nykyinen TEN-T-arkkitehtuuri edelleen relevantti

Nykyinen TEN-T-arkkitehtuuri (ydinverkkokäytävät, ydinverkko sekä kattava verkko) on edelleen erittäin relevantti, eikä siihen ole syytä tehdä suuria muutoksia. Samoin tavoitevuodet tulee säilyttää. Lisäksi kansallisten investointisuunnitelmien tulee olla linjassa ydinverkkokäytävien työohjelmien kanssa, jolloin varmistetaan investointien toteutuminen.

Pieniä mukauttamisia karttoihin on kuitenkin syytä tehdä. Esimerkiksi nykyisessä TEN-T-asetuksessa Turun ja Helsingin välinen rataosuus on linjattu huonokuntoisen rantaradan kautta. Uusi suora ja nopea raideyhteys on kuitenkin suunnitteluvaiheessa, ja tämä linjaus tulisi myös lisätä TEN-T-karttoihin.

4. Koordinaattoreiden roolin vahvistaminen

Ydinverkkokäytävien koordinaattoreiden roolia tule vahvistaa TEN-T-asetuksen päivityksen yhteydessä. Koordinaattorit ovat olleet keskeinen kanava osallistaa paikallisia ja alueellisia sidosryhmiä ja saada heidän äänensä kuuluviin. Ydinverkkokäytävien työsuunnitelmien ansiosta paikallisia ja alueellisia investointi- ja infrastruktuuritarpeita on voitu nostaa esiin entistä paremmin.