Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus20126.04.20211

14074-2020 (02 08 00)

Hankintaoikaisuvaatimus pienkodinkoneiden tavarahankintaa koskevasta hankintapäätöksestä 07.04.2021 § 38

Tiivistelmä:

Konsernihallinnon hankintapalveluiden hankintapäällikön hankintapäätöksestä 07.04.2021 § 38 koskien pienkodinkoneiden tavarahankintaa on tehty yksi (1) hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Kh § 201

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen 21.4.2021:

Asian tausta

Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia pienkodinkoneista (veden- ja kahvinkeittimet, imurit, silitysraudat, parran- ja hiustenleikkuukoneet jne.) ajalle 1.5.2021–30.4.2022, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa tilaajan päätöksellä yhdellä (1) vuodella ajalle 1.5.2022–30.4.2023 (optio).

Hankinnan arvonlisäverottomaksi arvoksi on arvioitu 40 000 euroa / vuosi. Kyseessä on siten julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta, ja siitä on julkaistu hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa 1.3.2021. Tarjouspyyntö julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Hankintamenettelyksi ilmoitettiin avoin menettely.

Annettuun määräaikaan, 31.3.2021 klo 11.00, mennessä tarjouksen toimittivat Digilind Oy, Gigantti Oy, Huolto Vuorio Oy sekä Power Yritysmyynti.

Konsernihallinnon hankintapäällikkö on hankintapäätöksellään 7.4.2021 § 38 päättänyt seuraavaa:

’’Päätän, että pienkodinkoneiden toimittajaksi valitaan ajalle 1.5.2021 – 30.4.2022 Huolto Vuorio Oy tarjoamillaan yksikköhinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.’’

Power Finland Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 13.4.2021.

Oikaisuvaatimus perusteineen

Power Finland Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että hankintayksikkö joko hylkää voittaneen tarjouksen tai vaihtoehtoisesti toimittaa todisteet siitä, että voittaneessa tarjouksessa on tarjottu tarjouspyynnön mukaisia tuotteita.

Power Finland Oy on perustellut hankintaoikaisuvaatimuksensa vaatimuksia siten, että voittaneen tarjouksen hinta olisi erittäin alhainen, 20 % edullisempi kuin seuraavaksi edullisin tarjous. Power Finland Oy:n jatkoselvityksien mukaan olisi siten epätodennäköistä, että voittanut tarjous on sisältänyt tarjouspyynnön mukaisia tuotteita. Power Finland Oy:n näkemyksen mukaan hintaero syntyy hyvin todennäköisesti vaadituista metallirunkoisista kahvinkeittimistä.

Lisäksi Power Finland Oy esittää, että hankintayksikkö on laiminlyönyt hankintalain 74 §:n 1 momenttia ja 79 §:n 1 momenttia liittyen tarjoajan tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamiseen.

Kuultavien lausunnot

Huolto Vuorio Oy on Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 19.4.2021 antamassaan lausunnossa todennut, että kaikki tarjotut tuotteet ovat täyttäneet tarjouspyynnön ehdottomat vaatimukset. Huolto Vuorio Oy toteaa myös, että tarjotuista tuotteista on toimitettu tekniset tiedot ja tuotekortit tuotteiden ominaisuuksien selvittämiseksi. Lisäksi Huolto Vuorio Oy on toimittanut asiasta selvityksen, joka on merkattu salassa pidettäväksi.

Gigantti Oy on todennut 14.4.2021, ettei sillä ole lausuttavaa asiassa.

Digilind Oy ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut lausuntoa asiasta.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 64 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet

Power Finland Oy on vedonnut hankintaoikaisuvaatimuksessaan EU-kynnysrajat ylittäviin hankintoihin koskeviin hankintalain pykäliin. Hankinnassa on kuitenkin kysymys kansallisesta hankinnasta, jolloin hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyssä sovelletaan kansallisia hankintoja koskevia säännöksiä.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 104 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen ( hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä 1 momentissa tarkoitettua oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.

Asian arviointi

Power Finland Oy on väittänyt, että Huolto Vuorio Oy:n tarjous on merkittävästi muita tarjouksia alhaisempi, ettei se voi sisältää tarjouspyynnön mukaisia tuotteita. Niin ikään Power Finland Oy esittää, että Huolto Vuorio Oy:n tarjouksen kokonaishinta olisi 20 % edullisempi kuin seuraavaksi edullisin tarjous.

Power Finland Oy:n väite siitä, että voittaneen tarjoajan alhaisemman tarjoushinnan tulisi tarkoittaa sitä, ettei tarjous voi olla tarjouspyynnön mukainen, on virheellinen. Huolto Vuorio Oy:n tarjouksen vertailuhinta on 24 411,17 €. Power Finland Oy:n tarjouksen vertailuhinta on 28 312,85 €. Tarjousten välinen hintaero on siten 3 901,68 € (noin 14 %). Hankintayksikön näkemyksen mukaan Huolto Vuorio Oy:n tarjouksen vertailuhinta ei ole ollut merkittävästi alhaisempi, että tarjouksessa olisi tarjottu tarjouspyynnön vastaisia tuotteita.

Hankintayksikkö on hankintapäällikön hankintapäätöksen 7.4.2021 § 38 yhteydessä todennut, että kaikkien tarjousten on todettu täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset. Em. on koskenut myös Huolto Vuorio Oy:n tarjousta. Koska tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus on tarkistettu jo ennen tarjousvertailua, on niin ikään väite hankintalain säännösten laiminlyönnistä vailla perusteita.

Huolto Vuorio Oy on kuitenkin vielä hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta antamassaan lausunnossa toimittanut selvityksen, jonka perusteella hankintayksikkö on arvioinut uudemman kerran, että Huolto Vuorio Oy:n tarjoamat tuotteet ovat täyttäneet tarjouspyynnössä tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset, eikä hankintamenettelyssä ole toimittu Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessaan esittämällä tavalla hankintalain vastaisesti.

Power Finland Oy on pyytänyt hankintayksikköä toimittamaan todisteet siitä, että voittaneessa tarjouksessa on tarjottu kriteerien mukaiset metallirunkoiset kahvinkeittimet. Hankintayksikkö on saanut Huolto Vuorio Oy:ltä selvityksen, joka on koskenut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuutta. Kyseinen selvitys sisältää kuitenkin osittain Huolto Vuorio Oy:n liikesalaisuuksiksi katsomiaan tietoja, joita ei voida luovuttaa Power Finland Oy julkisuuslain 11 § 2 momentin 6 kohdan mukaan.

Johtopäätökset

Edellä esitetyin perustein hankintapäällikön päätös 07.04.2021 § 38 ei perustu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen, eikä Power Finland Oy ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista hankintapäällikön päätöstä 07.04.2021 § 38.

Edellä esitetyin perustein kaupunginhallitus päättänee hylätä Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 13.4.2021

Liite 2Huolto Vuorio Oy:n lausunto hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 19.4.2021 (julkinen versio)

Oheismateriaali 1Huolto Vuorio Oy:n lausunto hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 19.4.2021 (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 20 kohta)

Omistajaohjausjohtaja, kaupunginjohtajan varahenkilö Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana.  

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoDigilind Oy
aoGigantti Oy Ab
aoHuolto Vuorio Oy
aoPower Finland Oy
tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut


Liitteet:

Kh § 201
Liite 1:Power Finland Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 13.4.2021
Liite 2:Huolto Vuorio Oy:n lausunto hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 19.4.2021 (julkinen versio)