Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

Mielipiteesi koronarajoitusten purkamisesta

1. Tällä hetkellä on voimassa useita rajoituksia ja suosituksia. Minkä rajoituksen purkaminen on mielestäsi tärkeintä? *

Valitse yksi

Matkustaminen ulkomaille sallitaan.

Ravintolat avataan.

Oppilaitoksissa palataan lähiopetukseen. X

Etätöistä palataan takaisin toimistolle.

Sisäliikunta ja ryhmäharrastustoiminta voi alkaa.

Kulttuuritapahtumiin ja konsertteihin osallistuminen sallitaan.

Jotain muuta, mitä?

Tämä kenttä vaaditaan.

Jos valitsit "Jotain muuta, mitä?", kirjoita vastauksesi tähän:

2. Mitkä toimet ovat mielestäsi tärkeimpänä uusien koronatapausten ehkäisyssä? Valitse kolme tärkeintä. *

Kaikki sitoutuvat noudattamaan turvallisia toimintatapoja (etäisyydet, maskit, hyvä käsi- ja yskimishygienia) X

Koronatesti ja karanteeni vaaditaan kaikilta maahantulijoilta.

Koko väestö rokotetaan. X

Maahantulijoilta vaaditaan rokotustodistus.

Kasvomaskin käyttöä vaaditaan julkisissa tiloissa ja tilanteissa, joissa ihmiset kohtaavat. X

Ravintoloiden aukioloaikoja ja asiakasmääriä rajoitetaan.

Suuret yleisötapahtumat kielletään.

Perhejuhlat ja muut juhlat siirretään myöhäisempään ajankohtaan.

Tämä kenttä vaaditaan.

3. Rajoitusten purkamiseen liittyy paljon epävarmoja asioita. Mitä näistä on mielestäsi suurin uhka rajoitusten purkamiselle? *

Tartuntojen määrä ei laske.

Rokotteita on saatavilla liian vähän.

Tulee uusia herkästi tarttuvat virusmuunnoksia. X

Tämä kenttä vaaditaan.

Mitä mieltä olet seuraavista väittämistä?

4. Rajoitusten purkamisen aikataulu on mielestäni *

Liian hidas. X

Sopiva.

Liian nopea.

Tämä kenttä vaaditaan.

5. Suunnitelmassa esitetty rajoitusten purkujärjestys on oikea. *

Täysin samaa mieltä

Jokseenkin samaa mieltä X

Jokseenkin eri mieltä

Täysin eri mieltä

En osaa sanoa

Tämä kenttä vaaditaan.

6. Suunnitelma auttaa minua oman elämäni suunnittelussa.

Täysin samaa mieltä

Jokseenkin samaa mieltä

Jokseenkin eri mieltä

Täysin eri mieltä

En osaa sanoa

7. On tärkeää, että lapset ja nuoret pääsevät ensimmäisenä palaamaan normaaliin elämään ja esimerkiksi iäkkäiden ja muiden rajoituksista eniten kärsineiden asemaa helpotetaan. Rajoituksia pitäisi purkaa tämän mukaisessa järjestyksessä. *

Täysin samaa mieltä X

Jokseenkin samaa mieltä

Jokseenkin eri mieltä

Täysin eri mieltä

En osaa sanoa

Tämä kenttä vaaditaan.

8. Suunnitelman mukainen rajoitusten purkaminen auttaa yhteiskuntaa ja yrityksiä toipumaan koronakriisistä. *

Täysin samaa mieltä

Jokseenkin samaa mieltä X

Jokseenkin eri mieltä

Täysin eri mieltä

En osaa sanoa

Tämä kenttä vaaditaan.

9. Suunnitelma ottaa riittävästi huomioon alueiden erilaisen koronatilanteen. *

Täysin samaa mieltä

Jokseenkin samaa mieltä X

Jokseenkin eri mieltä

Täysin eri mieltä

En osaa sanoa

Tämä kenttä vaaditaan.

10. Ymmärrän ja hyväksyn sen, että alueilla on erilaisia rajoituksia epidemiatilanteen vuoksi. *

Täysin samaa mieltä

Jokseenkin samaa mieltä X

Jokseenkin eri mieltä

Täysin eri mieltä

En osaa sanoa

Tämä kenttä vaaditaan.

11. Puuttuuko suunnitelmasta mielestäsi jokin asia, joka olisi tärkeää huomioida rajoituksien purkamisessa? *

- On erittäin tärkeää viestiä rajoitusten purkamisesta täsmällisesti ja yhdenmukaisesti, jotta toimijat osaavat varautua siihen mitä voi tehdä ja millä edellytyksillä. On esimerkiksi vaara, että suunnitelman toteuttamisen viestinnässä sekoitetaan purkamisen valtakunnalliset ja alueelliset edellytykset.

- On erittäin tärkeää päästä laajamittaisesti jatkamaan sote-henkilöstön rokotuksia. Lisäksi olisi lääketieteellisesti syytä harkita tiettyjen kriittisten ammattiryhmien kuten poliisien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan rokottamista ennen ikäryhmäperusteista rokottamista, jos paikallinen koronatilanne on pidempään ollut hankala. Näissä ammateissa koronavarotoimien noudattaminen ei ole tosiasiallisesti mahdollista kaikkien asiakkaiden kohdalla.

Todennäköisesti jatkossa tullaan tarvitsemaan jopa vuosittaisia rokotuksia ja rokotusten toimeenpanossa on hyvin tarkoituksenmukaista ja tärkeää hyödyntää laajamittaisesti työterveyshuoltoa.

Koronarokotteiden jakelussa on lääketieteellisesti perusteltua painottaa alueita, joilla koronavirustartuntojen ilmaantuvuus on selkeästi muuta maata suurempaa. Usein näillä alueilla ilmaantuvuus on ollut korkea jo pitkään eikä voimakkaillakaan toimilla sitä ole saatu laskettua yhtä alas kuin pienemmillä alueilla. Tätä selittävät muun muassa tiheä kaupunkirakenne, monikulttuurisuus ja rajakaupungin asema. Työikäisen väestön nopeampi rokottaminen pahemmilla tartunta-alueilla hyödyttäisi koko Suomen väestöä.

- Tapahtuma-alan toimintaedellytysten nopeaksi palauttamiseksi tulee selvittää pikaisesti, voisiko koronapassin kytkeä kansallisesti tapahtumien järjestämiseen ja niihin osallistumiseen. Koronapassin käytöllä voidaan helpottaa kriisistä kärsineiden yritysten toimintaa ja vähentää erityisesti nuorten työttömyyttä terveysturvallisella tavalla.

- Suunnitelman mukaan tehokkaita rajaliikenteen terveysturvatoimia on jatkettava, kunnes rajojen yli tulevat tartunnat eivät uhkaa epidemian hillintää. Komissio katsoo, että Suomen tapauksessa matkustamisen kieltämistä vähemmän rajoittavia toimia, kuten karanteeni ja testausvelvoitteet, olisi käytettävissä. Sekä karanteeni että testausvelvoitteet ovat hyviä ja toimivia, mutta riittämättömiä ratkaisuja rajaliikenteen terveysturvallisuuden toteuttamisessa. Suunnitelmassa tulisi ensinnäkin todeta keinot, joiden avulla toteutetaan a) vaikuttava karanteenimääräysten toteutus ja noudattaminen sekä korvata näistä aiheutuneet kustannukset kunnille, sekä b) riittävä resursointi testauksen toteutukseen. Karanteeni- ja testauskapasiteetin säästämiseksi EU:n yhteinen vihreä todistus (Digital Green Certificate) tulee ottaa rajaliikenteessä pikaisesti käyttöön. Lisäksi maahantulon edellytykseksi tulee säätää todistus tuoreesta negatiivisesta testituloksesta tai vähintään velvoittaa maahantulija varaamaan kaksi koronatestiä.

Edelleen valtion vastuuta tulee kasvattaa rajaliikenteen terveysturvallisuuden toteutuksessa tai mahdollisesti siirtää toiminnan järjestämisvastuu kokonaan valtiolle. On kohtuutonta, että rajaliikenteen terveysturvallisuuden organisointi jää rajakunnan vastuulle huomioiden, että nimenomaan rajaliikenteestä johtuen näiden kuntien tautitilanne on usein heikompi ja näin resurssipainetta on sekä hoidon ja testauksen että rajaliikenteen suunnilta.

12. Mitä muuta palautetta haluaisit vielä antaa suunnitelmasta? *

- Vakaa epidemiatilanne on edellytys rajoitusten purkamiselle. Suunnitelmassa vakaan epidemiatilanteen kriteerit on asetettu epätarkoituksenmukaisen kireäksi. Vakaan epidemiatilanteen tunnusluvut voisivat olla 14 vuorokauden ilmaantuvuuden osalta tasoa 75-100 / 100 000 väestö sekä positiivisten näytteiden osuuden taso alle 2,0 prosenttia arvioituna sairaanhoitopiirin alueella. Epidemiatilanteen vakauden arvioinnissa tulisi käyttää ilmaantuvuusluvun lisäksi myös muita mittareita, koska testaamalla tehokkaasti tautia löytyy, toisaalta testaamalla vähemmän ilmaantuvuus painuu alas. Lisäksi suuremmissa kaupungeissa erityisesti rajanylityspaikoilla rajatestaus ja ulkomaalaiset työntekijät pitävät ilmaantuvuuslukua korkealla.

- Suunnitelmasta on rajattu ulos kriisistä aiheutuvien taloudellisten ja sosiaalisten vaikutusten korjaamiseen liittyviin kustannuksiin liittyvä päätöksenteko. On kuitenkin selvää, että suunnitelman tavoite luoda näkymää ja ennakoitavuutta kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille edellyttää rajoitusten purkamisen lisäksi myös taloudelliseen tukeen liittyviä päätöksiä. On tärkeää, että suorien tukien lisäksi jatketaan yrityksille kohdennettujen tuki-instrumenttien hakuaikoja eikä aseteta uusiin instrumentteihin tiukkoja rajauksia.

- Pandemian pitkittymisen myötä hoito- ja palveluvelka on kasvanut, ja pandemian haitalliset vaikutukset ovat realisoituneet. Haasteet ovat näkyvissä erityisesti nuorten tilanteessa, perheissä, lastensuojelussa ja perheneuvolassa. Exit-suunnitelman toteutuksen yhteydessä on varattava merkittävästi resursseja mm. matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin, perhepalveluihin ja nuorisotyöhön.

- Lapset ja nuoret ensin -periaatteen mukaisesti lasten ja nuorten ryhmäharrastustoiminta pitää voida mahdollistaa pikaisesti. Aikuisten harrastustoiminnan osalta vähintään yksilölajien harrastustoiminta pitää mahdollistaa nopeammin kuin suunnitelman mukaan tehtäisiin.