Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kaupunginjohtaja | 106 | 16.04.2021 |
4229-2021 (03.00)
Turun kaupungin lausunto Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaehdotuksesta ja ympäristöselostuksesta
Yhteysjohtaja Pasi Ahola 12.4.2021:
Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaehdotuksesta ja siihen liittyvästä ympäristöselostuksesta. Ohjelmaehdotus sisältää Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta tuettavat toimet.
Ohjelman rahoitus koostuu EU-rahoituksesta ja kansallisesta rahoituksesta. EU:n rahoitus on ohjelman mukaan ohjelmakauden aikana noin 1,45 miljardia euroa. Ohjelman strategiaosuudessa kuvataan toimintaympäristöä ja haasteita, joihin ohjelman toimin pyritään vastaamaan. Ohjelmassa on EAKR:n ja ESR:n osarahoittamana yhteensä kuusi toimintalinjaa:
- Innovatiivinen Suomi
- Hiilineutraali Suomi
- Saavutettavampi Suomi
- Työllistävä, osaava ja osallistava Suomi
- Sosiaalisten innovaatioiden Suomi
- Aineellista puutetta torjuva Suomi
Kukin toimintalinja jakaantuu erityistavoitteisiin, joista kuvataan tarkemmin tilannekuvaa, tavoiteltua kehitystä, tuettavaa toimintaa, seurantaindikaattoreita ja tavoiteltavia tuloksia ja muita ohjelmalta EU-asetusluonnoksen mukaan vaadittuja kohtia.
Lausunto ohjelmaehdotuksesta ja siihen liittyvästä ympäristöselostuksesta on pyydetty antamaan 16.4.2021 klo 16 mennessä lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Turun kaupungin lausunto
Lausunnon kohteena oleva ohjelmaehdotus tunnistaa hyvin haasteita, joihin Suomessa tulee ohjelmakauden aikana puuttua sekä ratkaisuehdotuksia, joita tulee toteuttaa. Esimerkiksi väestörakenteen muutos ja julkisen talouden rakenteellinen epätasapaino ovat ongelmia, jotka pitää ratkaista, ja rakennerahasto-ohjelma sisältää välineitä ongelmien ratkaisuun.
Ohjelman kokonaisvaikutukset riippuvat suurelta osin siitä, miten konkreettiset toimet suunnataan ja millä kriteereillä rahoituspäätökset tehdään. Ohjelmaluonnoksessa ei oteta juurikaan kantaa rahoituksen kohdentumiseen Suomen eri alueille, mutta on selvää, että asetettujen tavoitteiden toteutuminen edellyttää ohjelman toimeenpanossa huomion kiinnittämistä koko Suomen kehityspotentiaalin valjastamiseen. Rahoituksen keskittäminen entiseen tapaan vain pieneen osaan maata ei tuota riittäviä ratkaisuja. Varojen jakautuminen rakennerahasto-ohjelmassa on pääosin kansallisesti päätettävissä.
Rahoituksen kohdentumisen sijaan ohjelmaluonnoksessa kuvataan verrattain aktiivisesti Itä- ja Pohjois-Suomen erityispiirteitä. Esimerkiksi erityistavoitteen ”Ilmastonmuutokseen sopeutumisen, riskien ehkäisemisen ja katastrofivalmiuden ja -palautuvuuden edistäminen” kohdalla todetaan, että ”Ilmastonmuutos kohdistuu erittäin merkittävästi maan pohjoisosiin”, ja että ”arktisella alueella on erityisiä sopeutumistarpeita liittyen mm. luontoon pohjautuviin elinkeinoihin ja matkailuun, alkuperäiskansojen kulttuuriin ja elinkeinoihin sekä vieraslajien torjuntaan.”
Ilmastonmuutoksen vaikutukset eivät ole pohjoissuomalainen erityispiirre. Esimerkiksi kasvukauden pidentyminen voi kasvattaa satoja Pohjois-Suomessa, mutta toisaalta alkukesän kuivuusjaksot voivat haitata satoja Etelä-Suomessa. Pitenevän kasvukauden ennustetaan nopeuttavan puuston kasvua erityisesti Pohjois-Suomessa. Vedenkorkeudet ja virtaamat kasvavat selvästi etenkin Etelä- ja Keski-Suomessa, ja rannikkovesissä samentuminen ja rehevöityminen saattavat lisääntyä. Lisääntyvät myrskyt voivat aiheuttaa nopeita merenpinnan tason muutoksia rannikkoalueilla ja sula maaperä ongelmia rakennusten vakaudelle ja liikenneinfrastruktuurille.
Innovaatiot ja pilotoinnit (Toimintalinja 1) toteutetaan ennen kaikkea kaupunkialueilla ja samoin esimerkiksi vaikuttavia ilmastoratkaisuja (Toimintalinja 2) on mahdotonta saavuttaa ilman toimenpiteitä kaupungeissa ja tiiviisti asutuilla alueilla. Toimintalinja 3 on rajattu pelkästään Itä- ja Pohjois-Suomeen. Toimintalinjassa 4 ”Työllistävä, osaava ja osallistava Suomi” tulee huomioida, että määrällisesti työttömyys on merkittävin ilmiö Etelä-Suomen alueella.
Ohjelmaluonnoksen ympäristöselostus on laadittu luonnoksen ollessa jo pitkään valmisteltu. Siksi ympäristöselostus on laadittu arvioiden kahta toteuttamisvaihtoehtoa, joista ensimmäisessä (VE0) alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa ei laadita, ja toisessa (VE1) ohjelma laaditaan ja EU-rahoitusta ohjautuu suunnitelman mukaiseen kehittämistoimintaan.
Ympäristöselostuksen arvioiden mukaan vaihtoehto VE1 vahvistaa positiivisia vaikutuksia ja vähentää negatiivisia vaikutuksia verrattuna vaihtoehtoon VE0. Edellä mainitun syyn vuoksi ympäristöselostuksessa ei arvioida tilannetta, jossa jollakin muulla vaihtoehdolla voitaisiin saavuttaa vielä VE1-vaihtoehtoa enemmän positiivisia vaikutuksia tai vähentää entisestään negatiivisia vaikutuksia.
Ympäristöselostuksessa myös todetaan, että ohjelmaluonnos on niin yleispiirteinen puiteohjelma, että sen ympäristövaikutusten arviointi on väistämättä yleistasoinen ja epävarma.
Liite 1Ohjelmaehdotus 2021-2027
Liite 2Ympäristöselostus
Liite 3Liite ympäristöselostukseen
Kaupunginjohtaja Minna Arve 15.4.2021:
PäätösPäätin, että Turun kaupunki antaa edellä olevan lausunnon.
Minna Arve
kaupunginjohtaja
Jakelu
lausTyö- ja elinkeinoministeriö
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Konha § 106
Liite 1:Ohjelmaehdotus
Liite 2:Ympäristöselostus
Liite 3:Liite ympäristöselostukseen