Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, yhteiset palvelut 
Hallintojohtaja822.03.2021 

3057-2021 (02 08 00)

Kokeilu tekoälyn ja chatbotin hyödyntämisestä palautteiden luokittelussa ja käsittelyssä /Korvaa päätöksen 19.3.2021 § 7

Suunnittelija Marjo Marjamäki 17.3.2021:

Turun kaupungilla on ollut vuodesta 2012 lähtien käytössä Trimble Oy:n eFeedback asiakaspalautejärjestelmä, Palautepalvelu. Antaakseen kaupungille palautetta Palautepalvelussa, palautteenantajan on osattava valita useasta eri vaihtoehdosta palautetyyppi ja -aihe, josta haluaa palautetta antaa. Valinnat tehdäkseen tarvitaan monta eri vaihetta eikä se kaupungin toimintaa ja organisaatiota tuntemattomalle ole aina kovinkaan intuitiivista. Tarve yksinkertaistaa ja helpottaa palautteen antamista on noussut selkeästi esiin.

Turun kaupunki haluaa erottautua uudenlaisella älykkäällä ja interaktiivisella palautekanavalla, jonka kautta palautteen antaminen on helppoa ja nopeaa. Siten onkin oleellista helpottaa palautteen antamista sekä palautteiden käsittelyä.  Tämä pystytään tekemään tekoälyä hyödyntämällä, opettaen chatbot-ratkaisu ymmärtämään saapuvien palautteiden sisältöä palautteenantajan palautetekstistä ilman, että palautteenantaja tekee palautetyyppi- ja aiheluokitteluja.

Kuntien Tiera Oy on antanut tarjouksen luokittelumalliin perustuvan tekoälyn hyödyntämisestä palautteen antamisessa, jolloin palautteen antaminen helpottuu ja nopeutuu. Luokittelumallin kouluttamiseen käytettävä kaupungin avoin palauteaineisto sisältää pääosin vain kaupunkiympäristöön liittyvää palautetta. Siten onkin luontevaa, että luokittelumallin toteutuksessa käytetään kaupunkiympäristötoimialan palautteita.

Qalmari Oy:ltä saadun tarjouksen mukaan ratkaisuna yksinkertaisempaan asiakkaan palautteenantoprosessiin on älykäs chat-pohjainen palvelukanava, jolla toteutettuun asiakasdialogiin on mahdollista integroida ulkoinen palautteiden luokittelumalli. Tekoälymallin tuottaman luokitellun perusteella chatbot osaa joko kysyä palautteeseen liittyviä tarkentavia kysymyksiä tai kiittää palautteesta ja päättää dialogin. Tämän jälkeen chatbot ohjaa Turku.fi sivustolla ja palautepalvelussa annetun palautteen oikeaan käsittelyprosessiin Trimblen palautejärjestelmässä ilman palautteen antajan tekemiä luokitteluja. Chatbot lähettää palautteen Trimble Feedback -järjestelmän palauterajapintaan, josta palaute etenee normaalin palautteiden käsittelyprosessin mukaisesti. Chatbot kohdistetaan tässä vaiheessa kaupunkiympäristötoimialan palautteisiin.

Qalmari IT Services Oy:ltä saadun tarjouksen mukaan Jalmari-botti orkestroi dialogia asiakkaan kanssa. Jalmari-botin taustalla Turku City Data Oy:n n-bridgesin luokittelu-API tunnistaa palautteen luokan, jonka avulla Jalmari-botti osaa ohjata palautteen oikeaan työjonoon Trimble-järjestelmässä. Jalmari-botin monikanavainen toteutus on saavutettava ja toteuttaa palautedialogin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä ohjaa palautteet Trimble eFeedback järjestelmään sekä toteuttaa neuvontapalveludialogin.

Palautteissa on kausivaihteluihin perustuvaa vaihtelua, varsinkin kaupunkiympäristöön liittyvissä palautteissa, joten tarkoituksen mukaista on tehdä tekoälyn hyödyntämisetä vuoden kokeilu.

Qalmari Oy:ltä tehtävälle suorahankinnalle on kaksi perustetta: tekninen yhteensopivuus Turku City Datan luokittelumallin kanssa ja hintapositio. Kuntien Tiera Oy tarjosi omaa Kunta-Kati bottiaan, jonka hankinta- ja ylläpitohinta ylittää moninkertaisesti nyt hankittavan Jalmari-botin hankintahinnan.  Tieran botin käyttöönottohinta oli tarjouksessa 6.253 €, lisenssit ensimmäinen 6 kk 11.166 € ja seuraavat 6 kk n. 65.000 €. Lisäksi tulisi erikseen hinnoiteltava Trimble-integraatioprojekti.

Esitän, että Kuntien Tiera Oy:ltä hankitaan yhden vuoden kokeilujaksona toteutettava tuotantokäyttöön soveltuvan HTTP-rajapinnan kautta käytettävän luokittelumallin laatiminen 19 240 euroa (alv. 0%) ja sen jatkuva ylläpitopalvelu 377 euroa / kk (alv. 0%) Vuoden kokeilujakson kustannusten ollessa siten 4524€.  Lisäksi esitän, että Qalmari IT Services Oy:ltä hankitaan yhden vuoden kokeiluna edellä mainituin ominaisuuksin toimiva Jalmari-botti, hankinnan kokonaiskustannusten ollessa enintään 17.380 € (lisäksi alv), josta hankinnan osuus on enintään 11.500 € (lisäksi alv.) ja yhden vuoden (12 kk) kestävän kokeilun kustannukset 490€/kk, yhteensä enintään 5.880€ (lisäksi alv). Molempien hankintojen kustannukset kohdistetaan Smart and Wise Turku -hankkeen kustannuspaikalle 11612, tilastollinen tilaus 605535 Kh/ SAWT alusta.

PäätösPäätin, että Kuntien Tiera Oy:ltä hankitaan yhden vuoden kokeilujaksona toteutettava tuotantokäyttöön soveltuvan HTTP-rajapinnan kautta käytettävän luokittelumallin laatiminen 19 240 euroa (alv. 0%) ja sen jatkuva ylläpitopalvelu 377 euroa / kk (alv. 0%).  Ja että, Qalmari IT Services Oy:ltä hankitaan yhden vuoden kokeiluna edellä mainituin ominaisuuksin toimiva Jalmari-botti hankinnan kokonaiskustannusten ollessa enintään 17.380 €  (lisäksi alv), josta hankintahinnan osuus on enintään 11.500 € (lisäksi alv) ja yhden vuoden (12 kk) kestävän kokeilun kustannukset enintään 5.880 € (lisäksi alv). Kustannukset kohdistetaan Smart and Wise Turku -hankkeen kustannuspaikalle 11612, tilastollinen tilaus 605535 Kh/ SAWT alusta.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta erikseen tehtävällä tilauksella. Päätös voi muuttua hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

 

Max Lönnqvist

hallintojohtaja

 

Oikaisu- ja valitusosoitusohje liitteenä

Jakelu

aoKuntien Tiera Oy
aoQalmari IT Services Oy
aoTurku City Data Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX