Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintapäällikkö | 16 | 18.02.2021 |
7926-2020 (02 08 00)
Valkoisen kopiopaperin lavatoimitukset hankintamenettelyn keskeyttäminen
Hankinta-asiantuntija Johanna Perälä 15.2.2021:
Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia avoimella menettelyllä Turun, Liedon, Marttilan, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Oripään, Paimion, Raision, Ruskon, Taivassalon ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin käyttöön hankittavista kopiopapereista ajalle 1.5.2021–30.04.2025.
Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana julkaistiin 15.1.2021 TED-tietokannassa sekä HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Tarjouspyyntöön tehtiin korjausilmoitus 25.1.2021. Korjausilmoituksen julkaisemisen yhteydessä järjestelmässä ilmeni tekninen vika, eikä korjausilmoituksen julkaiseminen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi onnistunut. Ongelmaa yritettiin korjata järjestelmätoimittajien toimesta ja korjattu tarjouspyyntö saatiin julkaistua Hilmassa ja Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa 9.2.2021. Tarjouspyynnön tarjousaika olisi päättynyt suunnitellusti 12.2.2021, mutta tarjousaikaa päätettiin jatkaa 19.2.2021 asti, järjestelmässä olleiden teknisten ongelmien vuoksi. Tarjousajan pidentäminen ei kuitenkaan päivittynyt HILMA-ilmoituskanavaan, eikä TED-tietokantaan aiemmista järjestelmäongelmista johtuen, vaikka tarjouspyyntö näkyi avoimena Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa vielä alkuperäisen tarjousajan päättymisen jälkeen.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hankintalain 60 §:n mukaan korjausilmoitukset tulee julkaista sähköisesti internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyynnön määräajan pidentämistä koskevaa ilmoitusta 9.2.2021 ei saatu julkaistua HILMA-ilmoituskanavassa, eikä TED-tietokannassa alkuperäisen tarjousajan puitteissa. Tarjousajan alkuperäisen päättymisajan aikaan olisi tarjouksen jättäminen ollut mahdollista, mutta tarjousaika jäi todellisuudessa lyhyeksi järjestelmän teknisen vian vuoksi, eikä tarjousajan pidentäminen päivittynyt kaikkiin järjestelmiin.
Ottaen huomioon, että hankintayksikkö ei ole järjestelmässä olleen teknisen vian vuoksi pystynyt julkaisemaan tarjouspyynnön korjausilmoituksia hankintalaissa edellytetyllä tavalla, hankintamenettely on tarpeen keskeyttää hankintaa tekemättä.
Hankintayksiköillä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeytyspäätöstä tehdessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Hankinnan kohteesta on tarpeen käynnistää uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Ehdotus Ehdotan, että Turun, Liedon, Marttilan, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Oripään, Paimion, Raision, Ruskon, Taivassalon ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin käyttöön hankittavien kopiopapereiden hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Päätös Päätän, että Turun, Liedon, Marttilan, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Oripään, Paimion, Raision, Ruskon, Taivassalon ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin käyttöön hankittavien kopiopapereiden hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä ja hankinnan kohteesta käynnistetään uusi hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen tai hankintaoikaisun johdosta.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintapäällikkö
Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Johanna Perälä, puhelin 040 144 8223
Jakelu
tiedKaupunginhallitus