Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus12408.03.20212

14151-2020 (02 08 00)

Hankintaoikaisuvaatimus The Tall Ship Races 2021 -tapahtuman Turun etapin turvallisuuspalveluiden hankintaa koskevasta hankintapäätöksestä 3.2.2021 § 1

Tiivistelmä:

Omistajaohjausjohtajan päätöksestä 3.2.2021 § 1 koskien The Tall Ship Races 2021 -tapahtuman Turun etapin turvallisuuspalveluiden hankintaa on tehty yksi (1) hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään perusteettomana.

Kh § 124

Konsernihallinto, Lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen ja lakimies Kari Paara 2.3.2021:

Asian tausta

Turun kaupungin Konsernihallinnon Hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia turvallisuuspalveluista Turussa heinäkuussa 2021 järjestettävään The Tall Ships Races 2021 -tapahtumaan. Hankittavat turvallisuuspalvelut sisältävät turvapäällikön, turvallisuussuunnitelman sekä muut ennakkotyöt ja tapahtuman aikaisen järjestyksenvalvonnan, ensiavun, liikenteenohjauksen ym. tarjouspyynnössä kuvatut palvelut ja tuotteet.

Kyseessä on ns. pienhankinta, joka alittaa hankintalain 12 luvun mukaisille muille erityisille palveluhankinnoille (liite E) säädetyn kansallisen kynnysarvon ja tarjouspyyntö on lähetetty vain rajatulle määrälle palveluntuottajia. Tarjouspyyntö lähetettiin valituille viidelle tarjoajalle 22.12.2020 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin 14.1.2021 ja samana päivänä tarjouspyynnöstä julkaistiin korjausilmoitus.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään puitesopimus yhden palveluntuottajan kanssa.

Annettuun määräaikaan 22.1.2021 klo 11.00 mennessä saatiin kolme (3) tarjousta. Tarjouksen antoivat:

- Local Crew Oy

- Panda Turva Oy

- X-Sec Group Oy

Omistajaohjausjohtaja on hankintapäätöksellään 3.2.2021 § 1 päättänyt seuraavasti:

”Päätin, että turvallisuuspalvelut The Tall Ships Races 2021 -tapahtumaan hankitaan Local Crew Oy:ltä tarjotuin hinnoin sekä muutoin tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.”

X.Sec Group Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 9.2.2021.

Oikaisuvaatimus perusteineen

X-Sec Group Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan ensimmäiseksi pyytänyt, että ensiapupalveluita käsiteltäisiin kokonaishinnan lisäksi tai sijasta, erittelyssä annettujen yksikköhintojen perusteella siten, että verrataan keskenään vertailukelpoisten palvelusisältöjen hintoja. Toiseksi X.Sec Group Oy on pyytänyt, että myös toisen tarjouksen antajan yksikköhinnat julkaistaisiin.

X-Sec Group Oy on perustellut ensimmäistä pyyntöään sillä, että ensiapupalveluiden osalta ei tarjouspyynnössä ollut määritelty tarkkoja työaikoja, joten annetut hinnat ja laskelmat ensiavun kokonaiskustannuksesta perustuvat vain tarjousten antajien omiin arvioihin mahdollisesta tarpeesta, ei todellisiin kustannuksiin. Koska ensiapupalvelukokonaisuus muodostaa merkittävän summan myös X-Sec Group Oy:n tarjouksessa, on sen merkitys X.Sec Group Oy:n mukaan koko heidän tarjouksensa kokonaissumman osalta ratkaiseva. X-Sec Group Oy:n mukaan heidän tarjouksensa saattaa olla kokonaisuutena arvioiden edullisempi, kun otetaan huomioon ensiapupalvelukokonaisuuden sisältö suhteessa hintaan.

Toista pyyntöään X-Sec Group Oy on perustellut sillä, että vertailutaulukossa on näkyvillä vain toisen tarjoajan yksikköhinnat. X-Sec Group Oy:n mukaan tasapuolisuuden ja läpinäkyvän arvioinnin nimissä olisi kohtuullista, että julkisesti näkyvissä olisi vain toisen tai ei kummankaan tarjoajan yksikköhintoja. X-Sec Group Oy katsoo, että myös sen antamat yksikköhinnat olisivat olleet samoilla perustein liikesalaisuuksiksi luokiteltavia, vaikkei asiaa tällä kertaa ollut tiedostonimeen erikseen kirjattu.

Kuultavien lausunnot

Panda Turva Oy on X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 23.2.2021 antamassaan lausunnossa todennut yhtyvänsä X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyyn näkemykseen siitä, että yksikköhintojen olisi ollut hyvä olla näkyvissä kaikkien tarjoajien osalta. Panda Turva Oy on ollut lausunnossaan hankintaoikaisun vireille tulosta X-Sec Group Oy:n kanssa eri mieltä siitä, ettei tarjouspyynnössä olisi määritelty ensiapupalveluita koskevia työaikoja riittävän täsmällisesti. Panda Turva Oy:n mielestä hintapyyntö oli ensiavun kannalta hyvin selkeä.

Local Crew Oy on X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 25.2.2021 antamassaan lausunnossa todennut, että X-Sec Group Oy:n esittämät pyynnöt ja niille esitetyt syyt ovat perusteettomia.

Local Crew Oy toteaa X-Sec Group Oy:n ensimmäisen pyynnön osalta, että tarjouspyynnössä osa-alueet on kuvattu riittävällä tarkkuudella ja kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tahot ovat näin ollen pystyneet tasa-arvoisesta asemasta luomaan kuvan tapahtumasta. Local Crew Oy:n mukaan ensiapupalveluiden laajuus oli kuvattu tarjouspyynnössä siten, että kaikilla tarjoajilla on ollut mahdollisuus niiden perusteella muodostaa tarjous. Local Crew Oy:n näkökulmasta vivahde-erot ennakkotietojen tulkinnassa eivät ole merkityksellisiä kokonaisuuden kannalta.

Local Crew Oy toteaa X-Sec Group Oy:n toisen pyynnön osalta, että kilpailuun osallistuvat tahot ovat halutessaan voineet tarjousta jättäessään määritellä ennalta tarjouksenpyytäjän määrittelemiä osa-alueita salassa pidettäviksi/liikesalaisuuksiksi. Local Crew Oy katsoo, että kaikilla toimijoilla on ollut tähän selkeästi kerrottu mahdollisuus. Local Crew Oy mukaan olisi tarjouspyynnön hengen vastaista, että tarjousten vertaamista varten avattaisiin sen liikesalaisuuksiksi määrittelemiä osia tarjouksesta. Local Crew Oy toteaa, että pyyntö tai vaatimus hankintahintojen jälkikäteen julkiseksi avaamisesta muuttaisi tilanteen tasapuolisesta epätasapuoliseksi sääntöjä noudattaneiden tahojen osalta.

Toimivalta 

Turun kaupungin hallintosäännön 64 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.  

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet 

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen ( hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 135 §:n mukaan hankintaoikaisua sovelletaan myös sellaisen hankintayksikön päätöksen tai muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun korjaamiseen, johon ei muutoin sovelleta tätä lakia. Tällaisen hankintaoikaisun johdosta tehtävään päätökseen ei saa hakea valittamalla muutosta markkinaoikeudelta.

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Saman pykälän 2 momentin kohdan 6) mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä 1 momentissa tarkoitettua oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.

Julkisuuslain 24.1 §:n 20 kohdan mukaan asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista ovat salassa pidettäviä.

Väite ensiapupalveluiden tarkkojen työaikojen puuttumisesta tarjouspyynnössä

X-Sec Group Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan väittänyt, että annetut hinnat ja laskelmat ensiavun kokonaiskustannuksesta perustuvat vain tarjousten antajien omiin arvioihin mahdollisesta tarpeesta eivätkä todellisiin kustannuksiin. Tämä johtuu X-Sec Group Oy:n mukaan siitä, että tarjouspyynnössä ei ollut määritelty ensiapupalveluiden osalta tarkkoja työaikoja.

Tarjouspyynnössä on ensiapua koskevassa osiossa todettu seuraavaa (s. 10):

”Tapahtuma-aikoina väh. 12 henkilöä sekä toiminnanjohtaja. Lisäksi 2 EA toimintaryhmää. Liikkuminen alueella mönkijä tmv..”

”Sairaankuljetusauto (ambulanssi) ja 2 EA pistettä paikalla tapahtuma-aikoina, sunnuntai-keskiviikko klo 10-24 ja torstaina klo 10-18.”

X-Sec Group Oy:n väite ensiapupalveluiden tarkkojen työaikojen puuttumisesta on virheellinen. Tarjouspyynnössä on todettu sekä tarkat työajat että tarvittavat henkilö- ja tarpeistoresurssit sellaisella tarkkuudella, että tarjoajilla on ollut mahdollisuus arvioida ensiapupalveluiden kokonaiskustannukset todellisten kustannuksen mukaisesti. Hankintayksikön näkemyksen mukaan tarjouspyynnössä on esitetty riittävällä tarkkuudella ensiapupalveluiden hinnan muodostuminen, eikä X-Sec Group Oy:n pyyntöä hintojen alkuperäisestä hankintapäätöksestä poikkeavaan tarjousvertailuun ole täten syytä hyväksyä.

Hintojen ilmoittaminen tarjousvertailussa

X-Sec Group Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan todennut, että tasapuolisuuden ja läpinäkyvän arvioinnin nimissä olisi kohtuullista, että julkisesti näkyvissä olisi vain toisen tai ei kummankaan tarjoajan yksikköhintoja. X-Sec Group Oy on lisäksi katsonut, että myös sen antamat yksikköhinnat olisivat olleet samoilla perustein liikesalaisuuksiksi luokiteltavia, vaikkei asiaa tällä kertaa ollut tiedostonimeen erikseen kirjattu.

Tarjouspyynnössä on asiakirjojen julkisuutta koskevassa osiossa todettu muun muassa seuraavaa (s. 15):

”Jos liikesalaisuuksien sisällyttäminen tarjoukseen on välttämätöntä, on ne merkittävä tarjousta antaessa Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa liikesalaisuudeksi. Mikäli tarjouksessa annettuja tietoja ei ole merkitty liikesalaisuudeksi, hankintayksikkö kohtelee niitä lähtökohtaisesti ns. asianosaisjulkisina.

Tarjoukseen ladattavia liitteitä ei voi merkitä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa liikesalaisuudeksi, vaan liitteisiin tulee merkitä selkeästi ja yksiselitteisesti miltä osin ne sisältävät liikesalaisuuksia.”

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ohjeistanut tarjoajia nimenomaisesti merkitsemään tarjouksessaan sellaiset tiedot, joita he itse pitävät liikesalaisuutena. Hankintayksikkö on tarjoukset saatuaan toiminut ohjeistuksensa mukaisesti ja kohdellut Local Crew Oy:n merkitsemiä tietoja liikesalaisuuksina. X-Sec Group Oy:n tietoja on ohjeistuksen mukaisesti kohdeltu asianosaisjulkisina, sillä X-Sec Group Oy ei ole merkinnyt tarjouksestaan tietoja, joita se haluaa kohdeltavan liikesalaisuuksina.

Oikeuskäytännössä on katsottu (ks. esim. KHO 2007:83), että yksikköhinnat voivat olla myös liikesalaisuuksia. Hankintayksiköllä ei ole siten ollut oikeutta julkaista hankintapäätöksen vertailutaulukossa Local Crew Oy:n yksikköhintoja, jotka Local Crew Oy on myös merkinnyt liikesalaisuuksiksi. Hankintayksikkö on toiminut julkisuuslain ja oikeuskäytännön edellyttämällä tavalla liikesalaisuuksien julkaisematta jättämisen osalta. Hankintayksikkö on ohjeistanut tarjouspyynnössä tarjoajia omatoimisesti merkitsemään tarjouksestaan yksiselitteisesti sellaiset kohdat, joita he itse pitävät liikesalaisuuksina. X-Sec Group Oy ei ole toiminut hankintayksikön tarjouspyynnössään antamien ohjeiden mukaisesti siitä huolimatta, että hankintayksikkö on todennut käsittelevänsä tietoja muussa tapauksessa lähtökohtaisesti asianosaisjulkisina.

Johtopäätökset

Edellä esitetyin perustein hankintayksikkö on antanut tarjouspyynnössään riittävän täsmälliset tiedot koskien ensiapupalveluiden työaikoja sekä toiminut oman tarjouspyyntönsä mukaisesti että julkisuuslain edellyttämällä tavalla ratkaistessaan tarjoajien ilmoittamien yksikköhintojen asemaa liikesalaisuutena. X-Sec Group Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista omistajaohjausjohtajan päätöstä 3.2.2021 § 1.

Edellä esitetyin perustein kaupunginhallitus päättänee hylätä X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 09.02.2021

Oheismateriaali 1Panda Turva Oy:n lausunto X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksesta 23.2.2021

Oheismateriaali 2Local Crew Oy:n lausunto X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksesta 25.2.2021

Omistajaohjausjohtaja, kaupunginjohtajan varahenkilö Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana.  

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLocal Crew Oy
aoPanda Turva Oy
aoX-SEC GROUP OY
tiedKaupunkiympäristötoimiala, johdon tuki
tiedKonsernihallinto, hankinnat
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvKonsernihallinto, kansainväliset asiat
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvKonsernihallinto, vetovoima


Liitteet:

Kh § 124
Liite 1:X-Sec Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 09.02.2021