Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto, hankintapalvelut | |||
Hankintapäällikkö | 24 | 02.03.2021 |
4890-2019 (02 08 00)
Opasteet (nimikilvet, teksti- ja huonenumerotarrat, seinäopasteet, yms.) sopimuksien jatkaminen ajalle 1.6.2021 - 30.9.2021
Hankinta-asiantuntija Liisa Heinonen 1.3.2021:
Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkajohtaja on päätöksellään 14.5.2019 § 39 valinnut Turun kaupungin käyttöön tulevien opasteiden hankinnan (diaari 4890-2019) 31.5.2020 päättyvälle sopimuskaudelle toimittajaksi Logoa Oy:n.
Tarjouspyynnössä 4890-2019 varattiin mahdollisuus jatkaa sopimusta tilaajan päätöksellä samoin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.6.2020-31.5.2021. Turun kaupungin hankintapäällikkö on päätöksellään 3.4.2020 § 33 päättänyt jatkaa hankintasopimusta Logoa Oy:n kanssa yhdellä vuodella, ajalle 1.6.2020-31.5.2021.
Sopimusta on tarkoitus jatkaa ajalle 01.06.2021- 30.9.2021, koska parhaillaan käynnissä oleva kilpailutus viivästyi Turun kaupungin kaupunkiopastamisen kumppani hankinnan vuoksi, eikä uusia sopimuksia saada voimaan 01.06.2021. Opasteiden saatavuus on tarpeen turvata siihen asti, kunnes uusi kilpailutus saadaan toteutettua ja uudet sopimukset astuvat voimaan.
Kun otetaan huomioon, että hankintayksikön tulisi aikataulusyiden vuoksi kilpailuttaa uudet toimittajat lyhyelle siirtymäjaksolle, ei kahden lähes päällekkäisen hankinnan järjestämistä voida pitää teknisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukaisena. Vanhaa sopimusta nykyisen toimittajan kanssa on siten tarpeen sopimusmuutoksella jatkaa uuden kilpailutuksen valmistumisen ajaksi. Sopimusmuutos voidaan tehdä julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 136 §:n 2 momentin 5 nojalla, koska kyseessä on vähäarvoinen sopimusmuutos, joka alittaa EU-kynnysarvon ja jonka arvo on pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta eikä muutos vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen.
Sopimuksen jatkamista koskevan sopimusmuutoksen tekemisen nykyisten toimittajien kanssa on katsottava noudattavan hankintalain 3 §:n mukaisia tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteita ottaen huomioon, että opasteita koskeva uuden kilpailutuksen perusteella solmittava hankintasopimus on tarkoitus saada voimaan mahdollisimman pian ja että sopimuksen jatkaminen koskee ainoastaan lyhyttä saatavuuden turvaamiseksi välttämätöntä ajanjaksoa.
Turun kaupunki on tiedustellut kirjallisesti Logoa Oy:n halukkuutta jatkaa sopimusta nykyisen sopimuksen mukaisin ehdoin ja hinnoin ajalle 01.06.2021-30.9.2021. Logoa Oy on kirjallisesti ilmoittanut halukkuutensa sopimuksen jatkamiseen.
Ehdotus Ehdotan, että opasteiden hankintaa koskevaa sopimusta jatketaan Logoa Oy:n kanssa alkuperäisin ja nykyisten sopimusten mukaisin ehdoin ja hinnoin ajalle 01.06.2021-30.9.2021.
Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:
Päätös Päätän, että opasteiden hankintaa koskevaa sopimusta jatketaan Logoa Oy:n kanssa alkuperäisin ja nykyisten sopimusten mukaisin ehdoin ja hinnoin ajalle 01.06.2021-30.9.2021.
Hankintayksikköä sitova sopimusmuutos ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimusliitteen allekirjoittamisella.
Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Hankintasopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Susanna Sarvanto-Hohtari
hankintapäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat liitteenä.
Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Liisa Heinonen, 0400 944 064
Jakelu
aoLogoa Oy
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX