Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kaupunginjohtaja5018.02.2021 

14675-2020 (01 01 00)

Kahden apulaisosastonhoitajan toimen perustaminen hyvinvointitoimialalle ja kahden toimen lakkauttaminen

Palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas:

Osana kaupungin sopeuttamisohjelmaa (tp 27, kuntoutuspalvelujen kokonaisvaltaisen uudistaminen) on päätetty käynnistää valmistelu laaja-alaisen kuntoutuskeskuskonseptin käyttöönotosta (sosiaali- ja terveyslautakunta 8.1.2020 § 5). Tavoitteena on tukea asiakkaiden omatoimisuutta ja vähentää kalliimpien korjaavien ja erityispalvelujen käyttöä. Kuntoutuskeskuksien perustamisen yhteydessä terveyspalveluiden kuntoutuspalveluissa tapahtuu merkittävä organisaatiouudistus, jossa Kaskenlinnan kuntoutuskeskuksen ja lääkinnällisen kuntoutuksen aikuispuolen toimijat siirtyvät uuteen geriatristen ja kuntouttavien palveluiden tulosyksikköön . Myös apuvälineyksikön toiminta siirtyy uuteen yksikköön. Samassa yhteydessä myös johtamisen ja kuntoutuksen organisaation rakenteet uudistuvat. Kuntoutuksen uudessa yksikössä eri palvelukokonaisuuksia johtavat palveluesimiehet/osastonhoitajat tukenaan apulaisosastonhoitajat.

Esitys sisältää kahden apulaisosastonhoitajan toimen perustamisen, joiden taustalla on fysioterapeutin (253402) ja erikoistoimintaterapeutin ( 253607)vakanssien lakkautukset.

Fysioterapeutin vakanssin lakkauttaminen ja apulaisosastonhoitajan vakanssin perustaminen geriatristen ja kuntouttavien palveluiden tulosyksikön kotikuntoutuskeskukseen

Lääkinnällinen kuntoutus, ylilääkäri Juhani Juhola ja polikliiniset palvelut, tulosyksikköjohtaja Minna Aromaa 23.11.2020:

Hyvinvointitoimialan lääkinnällisen kuntoutuksen (254179) fysioterapeutin vakanssia (nro 253402) esitetään lakkautettavaksi ja perustettavaksi apulaisosastonhoitajan vakanssi.

Tällä hetkellä kotikuntoutuksen vastuuterapeuttina on toiminut työntekijä fysioterapeutin vakanssin pohjalta. Työn vaativuuden arvioinnissa vakanssin vaativuusluokitus on ollut muita fysioterapeuttien vakansseja korkeampi sisältäen asiantuntijatyötä sekä työn sisällön organisointia. Kyseiseen vakanssiin sidottu tehtävänkuva on jo nykyisellään lähellä apulaisosastonhoitajan tehtävää. Uudessa organisaatiorakenteessa jokaiseen kotikuntoutuskeskuskokonaisuuteen tarvitaan apulaisosastonhoitaja työskentelemään osastonhoitajan rinnalle.

Talouden ja henkilöstöresursoinnin näkökulmasta on tarkoituksenmukaista muuttaa kyseinen olemassa oleva vakanssi nro 253402 apulaisosastonhoitajan vakanssiksi, jota fysioterapeutin vakanssia nykyisellään hoitava henkilö tulisi jatkamaan apulaisosastonhoitajana.

Esitämme lääkinnällisen kuntoutuksen fysioterapeutin vakanssin nro 253402 lakkauttamista ja apulaisosastonhoitajan vakanssin perustamista 1.2.2021 alkaen. Apulaisosastonhoitajan tehtäväkohtainen palkka on 2.806,27 €, vuositasolla henkilöstökustannukset ovat noin 47.000 € (KVTES/03HOI020, vl 2B). Vakanssin kelpoisuusvaatimus on tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen laillistus taikka aikaisempi hyväksytty osastonhoitajan pätevyys. Lakkautettava fysioterapeutin tehtäväkohtainen palkka on 2559,89 €/kk, vuositasolla henkilöstökustannus on noin 43.000 €. Vakanssimuutoksen vuositason kustannusvaikutus on nettona 4000 €.

Erikoistoimintaterapeutin vakanssin lakkauttaminen ja apulaisosastonhoitajan vakanssin perustaminen

Terveyspalvelut, ylilääkäri Taru Falenius, 24.11.2020:

Tällä hetkellä apuvälineyksikön vastuuterapeuttina on toiminut työntekijä erikoistoimintaterapeutin vakanssin pohjalta (253607). Työn vaativuuden arvioinnissa vakanssin vaativuusluokitus on ollut muita toimintaterapeuttien vakansseja korkeampi sisältäen asiantuntijatyötä sekä työn sisällön organisointia sekä apuvälineyksikön päivittäistyön järjestelyitä. Kyseiseen vakanssiin sidottu tehtävänkuva on jo nykyisellään lähellä apulaisosastonhoitajan tehtävää. Uudessa perustettavassa tulosyksikössä nykyisten esimiesten työn vaativuus lisääntyy, ja esimiesresurssin näkökulmasta on tarkoituksenmukaista tehdä kyseinen nimikemuutos takaamaan riittävät esimiestyön vastuujaot päivittäis- ja henkilöstöjohtamisen näkökulmista.

Esitän, että lääkinnällisessä kuntoutuksessa olevan erikoistoimintaterapeutin vakanssi (253607) lakkautetaan ja perustetaan apulaisosastonhoitajan vakanssi 1.2.2021 alkaen. Apulaisosastonhoitaja tulee toimimaan uuden tulosyksikön apuvälineyksikössä. Apulaisosastonhoitajan tehtävää hoitaa jatkossa nykyiseen erikoistoimintaterapeutin vakanssiin nimettynä oleva työntekijä. Esityksellä tavoitellaan yhtenäistä nimikkeistöä ja palkkojen samanarvoisuutta perustettavaan uuteen kuntoutuksen tulosyksikköön.

Apulaisosastonhoitajan tehtäväkohtainen palkka on 2.806,27 €, vuositason kustannukset sivukuineen on noin 47.000 € (KVTES/03HOI020, vl 2B). Vakanssin kelpoisuusvaatimus on tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen laillistus taikka aikaisempi hyväksytty osastonhoitajan pätevyys. Lakkautettavan erikoistoimintaterapeutin tehtäväkohtainen palkka on 2559,89 €/kk, vuositasolla henkilöstökustannus on noin 43.000 €. Vakanssimuutoksen vuositason kustannusvaikutus on nettona noin 4000 €.

Liite 1Lomake toimien perustamisesta

Vs. talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama:

Esitän, että

Edelleen esitän, että perustettavat toimet saadaan täyttää ilman erillistä lupamenettelyä.

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, palvelussuhdepäällikkö Elina Reinikainen 15.2.2021:

Vs. talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama on esittänyt, että hyvinvointitoimialalle terveyspalveluiden palvelualueelle perustetaan 1.2.2021 lukien kaksi apulaisosastonhoitajan toimea, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.806,27 € (KVTES/03HOI020, vl 2B). Konsernihallinnon henkilöstöpalveluilla ei ole huomauttamista perustettavaksi esitettyjen toimien tehtäväkohtaisesta palkasta.

Toimiala on esittänyt myös, että samasta ajankohdasta lukien lakkautetaan fysioterapeutin (val.nro 253402) ja erikoistoimintaterapeutin (vak.nro 253607) toimet. Toimiala on lisäksi esittänyt, että perustettavat toimet saadaan täyttää ilman erillistä lupamenettelyä. 

Toimiala on esittänyt toimien kelpoisuusvaatimukseksi tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen laillistus taikka aikaisempi hyväksytty osastonhoitajan pätevyys. Konsernihallinnon henkilöstöpalveluilla ei ole huomautettavaa esitetyn kelpoisuusvaatimuksen osalta.

Esityksessä on todettu, että on perusteltua lakkauttaa fysioterapeutin vakanssi ja perustaa apulaisosastonhoitajan vakanssi geriatristen ja kuntouttavien palveluiden tulosyksikön kotikuntoutuskeskukseen. Tällä hetkellä kotikuntoutuksen vastuuterapeuttina on toiminut työntekijä fysioterapeutin vakanssin pohjalta. Työn vaativuuden arvioinnissa vakanssin vaativuusluokitus on ollut muita fysioterapeuttien vakansseja korkeampi sisältäen asiantuntijatyötä sekä työn sisällön organisointia. Kyseiseen vakanssiin sidottu tehtävänkuva on jo nykyisellään lähellä apulaisosastonhoitajan tehtävää. Uudessa organisaatiorakenteessa jokaiseen kotikuntoutuskeskuskokonaisuuteen tarvitaan apulaisosastonhoitaja työskentelemään osastonhoitajan rinnalle. Talouden ja henkilöstöresursoinnin näkökulmasta on tarkoituksenmukaista muuttaa kyseinen olemassa oleva vakanssi nro 253402 apulaisosastonhoitajan vakanssiksi, jota fysioterapeutin vakanssia nykyisellään hoitava henkilö tulisi jatkamaan apulaisosastonhoitajana.

Esityksessä on perusteltu myös erikoistoimintaterapeutin vakanssin lakkauttaminen ja apulaisosastonhoitajan vakanssin perustaminen terveyspalveluihin. Tällä hetkellä apuvälineyksikön vastuuterapeuttina on toiminut työntekijä erikoistoimintaterapeutin vakanssin pohjalta (253607). Työn vaativuuden arvioinnissa vakanssin vaativuusluokitus on ollut muita toimintaterapeuttien vakansseja korkeampi sisältäen asiantuntijatyötä sekä työn sisällön organisointia sekä apuvälineyksikön päivittäistyön järjestelyitä. Kyseiseen vakanssiin sidottu tehtävänkuva on jo nykyisellään lähellä apulaisosastonhoitajan tehtävää. Uudessa perustettavassa tulosyksikössä nykyisten esimiesten työn vaativuus lisääntyy, ja esimiesresurssin näkökulmasta on tarkoituksenmukaista tehdä kyseinen nimikemuutos takaamaan riittävät esimiestyön vastuujaot päivittäis- ja henkilöstöjohtamisen näkökulmista.

Toimialan esityksen mukaan esitettyjen vakanssimuutosten nettokustannusvaikutus on noin 8000 euroa, mikä tulee lakkautettavien ja perustettavien vakanssien välisistä palkkaeroista.

Toimiala vastaa siitä, että toiminta on järjestetty tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Perustettavaksi esitettyjen toimien toiminnallisen tarpeen osalta konsernihallinnon henkilöstöpalveluilla ei ole perusteita lausua toisin esityksen kanssa. Toimien perustamisesta aiheutuvat palkkakustannukset tulee sisältyä hyvinvointitoimialan talousarvioon. Toimialan tulee lisäksi huomioida asetetut tavoitteet henkilöstön määrän kehityksessä.

Liite 1Lomake toimien perustamisesta

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

PäätösPäätin,

-        että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana hyvinvointitoimiala, perustetaan 1.3.2021 lukien kaksi apulaisosastonhoitajan toimea, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.806,27 € (KVTES/03HOI020, vl 2B) ja joiden kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen laillistus taikka aikaisempi hyväksytty osastonhoitajan pätevyys,

-        että lakkautetaan fysioterapeutin toimi (vak. nro 253402) ja erikoistoimintaterapeutin toimi (vak. nro 253607) 1.3.2021 lukien ja 

-        että hyvinvointitoimiala saa luvan täyttää tällä päätöksellä perustettavat toimet ilman erillistä palkkaamislupaa.

 

Minna Arve

kaupunginjohtaja

Jakelu

tpvHyvinvointitoimiala
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, henkilöstöohjaus
tpvKonsernihallinto, operatiiviset henkilöstöasiat
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Konha § 50
Liite 1:Lomake toimien perustamisesta