Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus8601.03.20214

14679-2020 (01 01 00)

Kahdeksan (8) terveyskeskuslääkärin viran perustaminen terveyspalveluiden palvelualueelle

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että hyvinvointitoimialan terveyspalveluiden palvelualueelle perustetaan kahdeksan terveyskeskuslääkärin virkaa

Kh § 86

Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, palvelussuhdepäällikkö Urpo Matilainen 12.2.2021:

Hyvinvointitoimialan vs. talous- ja hallintojohtaja on esittänyt, että hyvinvointitoimialalle perustetaan 1.3.2021 lukien yhteensä kahdeksan terveyskeskuslääkärin virkaa. Virkojen perustaminen sisältyy hyvinvointitoimialan vuoden 2021 henkilöstösuunnitelmaan ja talousarvioon.

Terveyskeskuslääkärin virat esitetään perustettavaksi yksikköihin ehkäisyneuvola, opiskeluterveydenhuolto, silmätautien poliklinikka ja mielenterveys- ja päihdeyksikkö (viisi virkaa).                

Ehkäisyneuvolaan perustettavaksi esitettävässä virassa on kyse aiemmin tilapäisellä henkilöstöresurssilla hoidetun tehtävän vakinaistamisesta.

Viran tarve liittyy kaupunginvaltuuston vuoden 2019 talousarvion yhteydessä tekemään päätökseen aloittaa maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen sovituin rajoituksin alle 25-vuotiaille.

Em. päätöksen jälkeen on lääkärityövoiman tarve lisääntynyt. Lääkärikäyntien määrä on lisääntynyt ehkäisyneuvolassa noin 35 % maksuttoman ehkäisyn aloituksesta 2.12.2019 verrattuna sitä edeltävään saman mittaiseen jaksoon.

Uuden lääkärin viran sijoittaminen ehkäisyneuvolaan on esityksen mukaan välttämätöntä.

Myös opiskeluterveydenhuoltoon perustettavaksi esitettävässä virassa on kyse aiemmin tilapäisellä henkilöstöresurssilla hoidetun tehtävän vakinaistamisesta.

Esityksen mukaan Turun kaupungin opiskeluterveydenhuolto on pystynyt toteuttamaan lakisääteiset terveystarkastukset melko hyvin, mutta sairaanhoitopalveluja vain rajoitetusti. Sairaanhoidoksi luokiteltavissa asioissa opiskeluterveydenhuollossa on resurssin riittämättömyyden vuoksi keskitytty opiskelukykyyn vaikuttaviin ongelmiin (etenkin mielenterveysongelmat), ja suuri osa opiskelijoiden sairaanhoitopalveluista on tarjottu terveysasemilta. Myös seksuaaliterveyspalvelut on tuotettu vain osittain opiskeluterveydenhuollossa.

Uuden viran perustaminen mahdollistaisi sen, että jatkossa pystytään tarjoamaan kattavammin lakisääteiset opiskeluterveydenhuollon lääkäripalvelut toisen asteen opiskelijoille ja ottamaan mukaan toisen asteen reformin jälkeen tulleet uudet opiskelijaryhmät (noin 4000 opiskelijaa). Viran perustaminen vaikuttaisi erityisesti sairaanhoitopalveluiden tarjoamiseen opiskeluterveydenhuollossa.

Silmätautien poliklinikalle perustettavaksi esitetty osa-aikainen terveyskeskuslääkärin virassa (50 %) on myös kyse aiemmin osa-aikaisella henkilöresurssilla hoidetun tehtävän vakinaistamisesta.

Esityksen mukaan silmätautien poliklinikan palvelutarve on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana. Poliklinikalla käytössä ollut määräaikainen lääkärin virka on mahdollistanut hoitotakuussa pysymisen ja ostopalvelutarpeen vähentämisen.

Silmätautien poliklinikan lääkärisuoritteet ovat lisääntyneet viime vuosina tasaisesti. Esityksen mukaan vuosina 2018–2019 käynnit lisääntyivät 20 %.

Silmälääkärin palveluja on ostettu ostopalveluna yksityissektorilta, mutta esityksen mukaan ostopalvelut eivät sovellu kaikille potilaille. Esim. glaukoomapotilaiden osalta pitäisi ostaa kokonaisvaltainen hoito vähintään kahdeksi vuodeksi kerrallaan kaikkine tutkimuksineen, jotta ostosta olisi hyötyä hyvinvointitoimialalle.

Toimialan esityksessä on arvioitu, että kustannussäästö (oma palvelutuotanto vs. ostopalvelut) olisi arviolta 10 200 –17 700 euroa/vuosi käyttäen tuotteistushinnoittelua ja lääkärinpalkkakustannuksia käytettäessä 15 173–22 673 euroa/vuosi.

Mielenterveys- ja päihdeyksikköön perustettavaksi esitetyt viisi terveyskeskuslääkärin virkaa liittyvät kaupungin sopeuttamisohjelmaan. Talouden sopeuttamisohjelman yhdeksi toimenpiteeksi on valittu matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluiden vahvistaminen ja avopalveluiden vahvempi integroiminen sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä. Lisäksi vastaavan toiminnallisen kokonaisuuden kehittämistä on nostettu kaupungin valtuuston kirjauksessa 2019 talousarviopäätöksen yhteydessä, valtuustoaloitteissa vuosien 2018-2019 aikana sekä sosiaali- ja terveydenhuollon alueellisen järjestämissuunnitelman päivityksessä vuosille 2019-2020.

Mielenterveys- ja päihdeyksikön tehtävänä on koota yhteen Turun kaupungin aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarjonta.  Tavoitteena on parantaa turkulaisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuutta ja laatua.

Mielenterveys- ja päihdeyksikköön on toistaiseksi palkattu yksikön johtaja ja palveluesimies, jotka ovat 1.9.2020 lähtien suunnitelleet tulevaa toimintaa. Yksikön vastuupsykiatrin rekrytointi on parhaillaan käynnissä. Yksikön alaisuuteen siirtyvien nykyisten Turun kaupungin työntekijöiden (mielenterveys- ja päihdetiimi, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin konsultoivat työntekijät, osa psykologi- ja sosiaalityön resurssia perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualueelta sekä yksi eläköitymisen vuoksi vapaaksi jäänyt mielisairaanhoitajan vakanssi) lisäksi toiminta vaatii suoraan potilastyöhön lisäresursseja suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Toimintaa tukemaan tarvitaan myös sihteeri.

Hyvinvointitoimialan vuoden 2021 henkilöstösuunnitelmassa on mielenterveys- ja päihdeyksikköön esitetty perustettavaksi 5 lääkärin virkaa ja 1 sihteerin toimi. Yksikön toiminnan kannalta on tärkeää, että potilaille löytyy tarvittaessa nopeastikin lääkäriaika. Yksikön omat lääkärit pystyvät suuntautumaan mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoitamiseen

Toimialan esityksessä on laajasti kuvattu kaikkien perustettavaksi esitettyjen virkojen toiminnallista tarvetta ja virkojen työtehtäviä. Konsernihallinnon henkilöstöpalveluilla ei ole perusteita lausua lääkärin virkojen tarpeen osalta toisin toimialajohtajan esityksen kanssa.

Virkojen perustamisesta aiheutuvat palkkakustannukset tulee sisältyä hyvinvointitoimialan vuoden 2021 sekä sitä seuraavien vuosien talousarvioon. Toimialan tulee lisäksi huomioida sille asetetut tavoitteet henkilöstön määrän kehityksessä.

Konsernihallinnon henkilöstöyksiköllä ei ole huomautettavaa toimialan esitykseen.

Liite 1Lomake viran perustamisesta

Liite 2Lomake viran perustamisesta

Liite 3Lomake virkojen (5 kpl) perustamisesta

Omistajaohjausjohtaja, kaupunginjohtajan varahenkilö Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana hyvinvointitoimiala, perustetaan 1.3.2021 lukien

että virat voidaan täyttää ilman erillistä palkkaamislupaa julkisella haulla

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen.

Jakelu

tiedHyvinvointitoimiala
tiedKonsernihallinto, henkilöstö
tpvKonsernihallinto, henkilöstöpalvelut


Liitteet:

Kh § 86
Liite 1:Lomake viran perustamisesta
Liite 2:Lomake viran perustamisesta
Liite 3:Lomake virkojen (5 kpl) perustamisesta