Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 94 | 01.03.2021 | 1 |
3646-2020 (07 02 01, 09 06 00, 00 01 01)
Tartuntalain muutosten edellyttämät toimenpiteet
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle esitetään tartuntatautilain muutoksen johdosta toimivallan siirtämistä päätösten osalta kansliapäällikölle sekä valvontatoimenpiteiden osalta kaupunkiympäristötoimialan virkamiehille.
Kh § 94
Toimialajohtaja Riitta Liuksa, toimialajohtaja Christina Hovi, asiantuntijalääkäri Jane Marttila ja hallintojohtaja Harri Lehtinen 26.2.2021:
Yleistä tartuntatautilain muutoksesta
Tartuntatautilain muutos on vahvistettu, ja se tuli voimaan maanantaina 22. helmikuuta 2021. Lakimuutos vahvistaa paikallisten ja alueellisten viranomaisten mahdollisuuksia tehdä nopeita toimia koronaviruksen leviämisen estämiseksi.
Lain mukaan viranomainen voi asettaa alueellisia rajoituksia elinkeino- ja harrastustoimintaan silloin, kun se on välttämätöntä epidemian leviämisen estämiseksi. Velvoitteet ja rajoitukset perustuvat ihmisten välisten fyysisten kontaktien välttämiseen.
Lakimuutokset koskevat epidemian perustasolla muun muassa yleisiä hygieniatoimia asiakastiloissa, kiihtymisvaiheessa toiminnan järjestämistä niin, ettei lähikontakteja synny sekä leviämisvaiheessa mahdollisuutta sulkea väliaikaisesti tietyt tilat, joissa on erityinen mahdollisuus merkittävien tartuntaketjujen syntymiselle.
Pääosa lakimuutoksista on voimassa 30.6.2021 saakka. Pysyvämpiä muutoksia tulee esimerkiksi eristämistä koskevaan sääntelyyn. Lisäksi lakiin on täsmennetty viranomaisen tiedonsaantioikeutta ja virka-apua koskevaa sääntelyä.
Oheismateriaali 1Tartuntatautilain muutos 147/2021
Kaupungin organisaation eri toimijoiden tulee ryhtyä toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että tartuntatautilain 58 c §:n edellyttämät toimet ovat kaikissa kaupungin asiakastiloissa kunnossa. Tämä tarkoittaa mm. että asiakkailla ja osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen, asiakkaille ja osallistujille annetaan riittävän etäisyyden ylläpitämistä, annetaan käsien puhdistamista ja muita vastaavia tartuntojen leviämistä estäviä käytänteitä koskevat toimintaohjeet ja tilojen ja pintojen puhdistamista tehostetaan. Lisäksi on ryhdyttävä valmistelemaan tartuntatautilain muutoksen 58 h §:n tarkoittamia kirjallisia suunnitelmia sen varalle, että aluehallintovirasto tai kaupunki tekee 58 d §:n mukaisen päätöksen siitä, että yleisölle avoimien tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirinoleskeluun tarkoitettujen tilojen käyttö on järjestettävä siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden on tosiasiallisesti mahdollista välttää lähikontaktia toisiinsa. Lisäksi tulee määritellä millä tavalla valvontatoimenpiteistä huolehditaan erityisesti kaupunkiympäristötoimialalla.
Turun kaupungin hallintosääntöä on muutettu siten, että kaupunginhallitus toimii tartuntatautilain 58 §:n mukaisena tartuntataudeista vastaavana kunnan toimielimenä (hallintosääntö 3 § 1 mom.)
Hallintosäännön mukaan kaupunginhallituksella on oikeus siirtää toimivaltaansa muulle toimielimelle tai viranhaltijalle (hallintosääntö 33 §:n 3 mom.).
Päätöksillä voi olla merkittäviä taloudellisia tai yhteiskunnallisia vaikutuksia. Alati muuttuva koronavirusepidemia edellyttää, että mahdollisiin toimenpiteisiin on ryhdyttävä mahdollisimman nopeasti. Näin ollen päätösvalta toimenpiteistä on tarkoituksenmukaista delegoida viranhaltijatasolle. Koska mahdolliset toimenpiteet koskevat koko kaupungin toimintaa, tulisi toimivalta pääosin delegoida kansliapäällikölle.
Tartuntatautilain muutoksen mukaiset toimenpiteet kaupunkiympäristötoimialalla
Tartuntatautilain 59 b §:n 4 momentti antaa suoraan ympäristöterveyden tietyille henkilöille oikeuden terveydensuojelulain ja elintarvikelain mukaisten tarkastusten yhteydessä tarkastaa myös tartuntatautilain mukaisten velvollisuuksien ja rajoitusten sekä niitä koskevien päätösten noudattamisen. Toimivalta perustuu rakennus- ja lupalautakunnan päätöksellä 11.1.2018 § 7 ympäristöterveyden henkilöstölle siirrettyyn toimivaltaan, eikä siten edellytä muita toimivallan siirtopäätöksiä.
Tartuntatautilain 59 a §:n mukaan kunta valvoo toimialueellaan osaltaan tartuntatautilain tietyissä pykälissä säädettyjen velvollisuuksien ja rajoitusten sekä niitä koskevien päätösten noudattamista. Koska edellä mainittu ympäristöterveyden henkilöstölle annettu toimivalta rajoittuu vain terveydensuojelulain ja elintarvikelain mukaisen valvonnan yhteydessä suoritettuihin tarkastuksiin, on valvonnan kannalta tarkoituksenmukaista, että toimivaltaa laajennetaan kaupunginhallituksen päätöksellä myös muihin tartuntatautilain mukaisiin valvontatehtäviin.
Tartuntatautilaissa asetetaan velvollisuuksia myös henkilöliikenteen kuljetuspalveluja tarjoavalle toimijalle. Tältä osin määräyksiä voi asettaa aluehallintoviraston ja kunnan lisäksi Liikenne- ja viestintävirasto, jolla on myös valvontavastuu. Valtion viranomaiset tulevat oman valvontansa ohella todennäköisesti tukeutumaan myös paikalliseen valvontaan. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista siirtää kunnan valvontatoimivaltaa myös seudullisen joukkoliikenteen tarkastustoimintaa suorittavalle henkilöstölle.
Tartuntatautilain muutoksen mukaiset toimenpiteet hyvinvointitoimialalla
Tartuntatautilain muutokset koskevat lähinnä monijäseniselle toimielimelle määriteltyjä tehtäviä ja niihin liittyvää toimivaltaa. Kaupunginhallitus toimii tartuntatautilaissa tarkoitettuna monijäsenisenä toimielimenä, joten sosiaali- ja terveyslautakunnan osalta lakimuutokset eivät edellytä muutoksia sääntöihin. Tartuntataudeista vastaavan lääkärin tehtävistä ja toimivallasta on määrätty suoraan laissa, joten tämän osalta ei ole pääosin tarvetta muuttaa sääntöjä.
Terveystarkastusten osalta toimivallasta on määrättävä. Kunnan toimielin tai sen määräämä kunnan terveydenhuollon ammattihenkilö voi päättää järjestää kunnassa koronavirustaudin testaukset (terveystarkastus) tartuntatautilain 14 §:n nojalla Suomeen saapuville henkilöille. Tämä toimivalta tulee siirtää tartuntataudeista vastaavalle lääkärille.
Tarvittavat toimivallan edelleen siirrot
Tartuntatautilain 59 d § Toimivaltainen viranomainen kunnassa
Tartuntatautilain 59 §:n 1 momentin mukaan kunnan 59 a §:n mukaisesta valvonnasta vastaa sekä 58, 59 b ja 59 c §:n mukaisia toimivaltuuksia käyttää kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin, jollei kunta kuntalain (410/2015) nojalla toisin päätä.
Kaupunginvaltuusto on 16.3.2020 hyväksynyt hallintosäännön muutoksen, että kaupunginhallitus toimii tartuntatautilain 58 §:n mukaisena tartuntatautien torjunnasta vastaavana kunnan toimielimenä.
Tartuntatautilain 59 d §:n 2 momentin mukaan kunnanvaltuusto voi antaa 1 momentissa tarkoitetulle viranomaiselle oikeuden siirtää 59 c §:n 1 ja 2 momentin mukaisen toimivallan edelleen kunnan tartuntataudeista vastaavalle lääkärille, muulle kunnan viranhaltijalle, kunnan toimielimelle tai kunnan toimielimen jaostolle.
58 d § Asiakkaille ja osallistujille tarkoitettujen tilojen käytön edellytykset covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi
Jos on ilmeistä, että 58 c §:n mukaiset ja muut jo toteutetut toimenpiteet eivät ole riittäviä ja jos covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi 2 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä on välttämätöntä, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi antaa toimialueellaan kaikkia 5 momentissa mainittuja toimijoita velvoittavan päätöksen, jonka mukaan yleisölle avoimien tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitettujen tilojen käyttö on järjestettävä siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden on tosiasiallisesti mahdollista välttää 4 momentissa tarkoitettu lähikontakti toisiinsa. Päätöksestä on käytävä ilmi, että toimija voi toteuttaa velvoitteensa asiakasmäärää rajoittamalla, asiakaspaikka- tai tilajärjestelyin taikka muulla toimintansa erityispiirteet huomioon ottavalla tavalla. Päätöksessä on lisäksi selostettava, mitä yleisölle avoimilla ja rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetuilla tiloilla sekä lähikontaktilla tarkoitetaan. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavan päätöksen, jos toimenpiteet ovat välttämättömiä usean kunnan alueella. Kunnan tekemässä samanaikaisesti voimassa olevassa päätöksessä asetetut velvoitteet täydentävät kunnan alueella voimassa olevia aluehallintoviraston päätöksellä asetettuja velvoitteita.
Tartuntatautilain 58 d §:n mukainen toimivalta siirretään kansliapäällikölle.
58 g § Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi
Jos on ilmeistä, että 58 d §:n mukaisia ja muita jo toteutettuja toimenpiteitä ei voida pitää toimintaan liittyvän erityisen tartuntariskin vuoksi riittävinä ja jos se on 2 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä covid-19-epidemian hallitsemattoman leviämisen estämiseksi välttämätöntä, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi antaa toimialueellaan kaikkia 4 momentin mukaista toimintaa harjoittavia ja tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita velvoittavan päätöksen, jonka mukaan 58 d §:n 3 momentin mukaiset yleisölle avoimet tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetut asiakas-, osallistuja- ja odotustilat on suljettava asiakkailta ja osallistujilta. Sen lisäksi, mitä hallintolain 44 §:ssä säädetään, päätöksessä on todettava, mitä covid-19-taudin leviämiselle erityisen tartuntariskin muodostavalla toiminnalla sekä yleisölle avoimilla ja rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetuilla tiloilla tarkoitetaan. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavan päätöksen, jos toimenpiteet ovat välttämättömiä usean kunnan alueella. Kunnan tekemässä samanaikaisesti voimassa olevassa päätöksessä asetetut velvoitteet täydentävät kunnan alueella voimassa olevia aluehallintoviraston päätöksellä asetettuja velvoitteita
Tartuntatautilain 58 g §:n mukainen toimivalta siirretään kansliapäällikölle.
59 c Määräykset ja pakkokeinot
Jos 58 c §:n 1 momentissa säädettyjen velvollisuuksien noudattamisessa havaitaan puutteita tai epäkohtia, aluehallintovirasto ja kunta voivat antaa määräyksen niiden korjaamisesta. Jos 58 c §:n 6 momentissa tai 58 e §:ssä säädettyjen velvollisuuksien noudattamisessa havaitaan puutteita tai epäkohtia, määräyksen niiden korjaamiseksi voi antaa kunta ja Liikenne- ja viestintävirasto. Aluehallintovirasto ja kunta voivat antaa määräyksen 58, 58 d tai 58 g §:n sekä Liikenne- ja viestintävirasto ja kunta 58 f §:n nojalla tehdyn päätöksen noudattamisessa havaitun puutteen tai epäkohdan korjaamisesta. Aluehallintovirasto ja kunta voivat lisäksi määrätä 58 h §:n 1 momentissa sekä Liikenne- ja viestintävirasto 58 h §:n 2 momentissa säädetyn velvollisuuden noudattamisessa havaitun puutteen tai epäkohdan korjattavaksi.
Tartuntatautilain 59 c §:n mukainen toimivalta siirretään kansliapäällikölle.
Omistajaohjausjohtaja, kaupunginjohtajan varahenkilö Jarkko Virtanen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää siirtää tartuntatautilaissa kunnalle säädettyjen päätöstä edellyttävien tehtävien toimivallan kansliapäällikölle tartuntatautilain 58 d, 58 g ja 59 c §:n osalta lukuun ottamatta 59 c §:ssä mainittua toiminnan keskeyttämistä ja tilan määräämistä pidettäväksi suljettuna sekä uhkasakon asettamista, joilta osin päätösvalta säilyy kaupunginhallituksella.
Tartuntataudeista vastaava lääkäri voi päättää järjestää kunnassa koronavirustaudin testaukset (terveystarkastus) tartuntatautilain 14 §:n nojalla Suomeen saapuville henkilöille.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää oikeuttaa kaupunkiympäristötoimialan ympäristöterveyden ja seudullisen joukkoliikenteen tarkastustehtäviä suorittavat viranhaltijat suorittamaan tartuntatautilaissa mainittuja kunnan tehtäväksi säädettyjä valvontatehtäviä.
Mikäli muutos viranhaltijoiden tehtäviin edellyttää kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 5 luvun 23 §:n mukaista virantoimitusvelvollisuuden muuttamista, tulee ao. henkilöitä kuulla ennen päätöstä. Päätöksen virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta tekee virkaan ottava viranomainen.
Samalla kaupunginhallitus päättää, että tämä päätös pannaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta kuitenkin siten, että kaupunkiympäristötoimialan henkilöstön osalta vasta sen jälkeen, kun mahdollisesti edellytettävä virantoimitusvelvollisuuden muuttamista koskeva päätös on tehty tai on virkaan ottavan henkilön toimesta todettu, että päätöstä virantoimitusvelvollisuuden muuttamiseksi ei tarvita.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedHyvinvointitoimiala
tpvKaupunkiympäristötoimiala
tiedKonsernihallinto
tiedMatkailun palvelukeskus
tiedRevisiotoimisto
tiedSivistystoimiala
tiedTyöllisyyspalvelukeskus
tiedTyöterveyshuolto
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedXXXXX
tiedXXXXX