Kauppakirja

 

Myyjä:

Turun kaupunki

Y-tunnus: 0204819-8

 

Ostajat:

TVT Asunnot Oy

Y-tunnus: 0872109-9

Käsityöläiskatu 3

20100 Turku

 

Kaupan kohde:

 

Turun kaupungin Iso-Heikkilän (62.) kaupunginosan 3. korttelin tontti 3 (853-62-3-3), pinta-alaltaan 2848 m2.

 

Kaupan kohteen osoite on Ruissalontie 29 ja kohde on osoitettu kartalla M 485/ 29.12.2020.

 

Kauppahinta:   

 

Miljoona neljäsataaviisikymmentätuhatta (1.450.000,00) euroa.

 

Kaupan perusteet:

 

Kaupunginvaltuuston päätös xx.xx.2021 § xx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.202x

 

Muut kaupan ehdot:

 

Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.

 

1. Kauppahinnan maksaminen

 

Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.

 

2. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa kiinteistön heti omistukseensa ja hallintaansa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.

 

Kiinteistö myydään vapaana kiinnityksistä, rasitteista ja muista maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.

 

3. Käyttöoikeudet, rasitteet ja rasitukset

 

Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan kaupan kohteen omaisuuteen ei kohdistu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä rasituksia tai rajoituksia, eikä uusia asioita ole vireillä.

 

4. Verot, maksut ja vastuu vahingoista

 

Ostaja vastaa kaupanvahvistajan palkkiosta, kohteen lainhuudatuksesta sekä varainsiirtoverosta.

 

Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.

Myyjä vastaa kaupan kohdetta kohdanneista vahingoista siihen saakka kunnes omistusoikeus siirtyy ostajalle. Ostaja vastaa vahingoista omistusoikeuden siirtymisen jälkeen.

 

5. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat

 

Kaupan kohde on 16.5.2020 voimaan tulleen asemakaavan ”Kirstinpuisto” (2/2013) mukaista asuinkerrostalojen korttelialuetta. Viherkerroin vähintään 0,95 (AK-1).

 

Ostaja on tutustunut:

-kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset sekä –selostus ”Kirstinpuisto” (2/2013) sekä yleiskaava 2020)

 

Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:

-lainhuutotodistus xx.xx.xxxx

-rasitustodistus xx.xx.xxxx

-kiinteistörekisterin ote xx.xx.xxxx

 

Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:

-asemakaavakartat ja –määräykset

-yleiskaava 2020

 

Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.

 

6. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.

 

Kaupan kohteella sijaitsee liitekartalla M 485/ 29.12.2020 osoitettuja maanalaisia johtoja. Johdot tullaan poistamaan käytöstä kaupan kohteen rakentamisen edellyttämässä aikataulussa. Ostaja vastaa kustannuksellaan käytöstä poistettujen putkien poistamisesta tontilta rakennustöiden yhteydessä.

 

Ostaja on velvollinen kustannuksellaan poistamaan uudisrakentamisen edellyttämässä laajuudessa kaupan kohteella tai sen maaperässä mahdollisesti olevat vanhat yksittäiset rakenteet, kuten johdot, putket, pylväät, asfaltoinnin tai muut vastaavat.

 

Mikäli kaupan kohteen maaperästä löytyy laajempia rakenteita (esim. purettujen rakennusten perustukset) tai jätteitä (puu, tiili, betoni, lasi yms.), joiden poistamisesta arvioidaan aiheutuvan merkittäviä kustannuksia, vastaa Myyjä niiden poistamisen kustannuksista edellyttäen, että rakenteiden tai jätteiden poistamisesta Myyjän kustannuksella on sovittu Myyjän kanssa ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Muuten ostaja vastaa joka tapauksessa yksin kaikista mainituista kustannuksista.

 

Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta.

 

7. Rakentamisvelvollisuus

 

Kaupan kohteelle toteutettavissa rakennuksissa perheasuntojen osuuden tulee tonttikohtaisesti olla vähintään 20% asuntotuotannosta. Perheasunnoiksi katsotaan vähintään kahden makuuhuoneen asunto.

 

Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen, edellisessä kappaleessa esitetyn perheasuntovaatimuksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 60 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta kolmen vuoden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.

 

8. Luovutusrajoitus

 

Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.

 

9. Sanktiot

 

Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 7. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 8. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.

 

10. Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- ja leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

11. Rasiteoikeudet

 

Ostaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistön omistajalle korvataan em. toimenpiteestä mahdollisesti aiheutuvat suorannaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin ostajaa enempää kuulematta.

 

12. Pintavedet

 

Ostajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä kiinteistön rajoittuvilta puistoalueilta tai muilta alueilta ja jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, kiinteistölle mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.

 

13. Lämpö- ja porakaivot

 

Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.

 

14. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Turun Vesihuolto Oy:llä tai Turun kaupungilla on oikeus periä tontinomistajalta voimassaolevan taksansa mukaisen, runkolinjasta mahdollisesti rajalle tuodun, ns. tonttijohdon rakentamiskustannuksen välittömästi tämän kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Lisäksi Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä vesihuollon liittymismaksu sen jälkeen, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.

 

Turun kaupunki perii kiinteistönomistajalta vahvistetun taksan mukaisen vuotuisen hulevesimaksun.

 

Kirstinpuiston kaava-alueen kunnallistekniikan rakentaminen on käynnistymässä. Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistukset.

 

Ostaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.

 

15. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korvaamaan ja korjaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevalle alueelle.

 

16. Kiinteistön käyttö

 

Kiinteistö on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.

 

17. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 9 – 16 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 7. ja 8. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.

 

18. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

19. Ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus sekä pilaantuneen maa-aineksen ja pohjaveden käsittely

 

Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti myyjä ilmoittaa, että kaupan kohde on ollut 1950-1960-luvuilta saakka yhdyskuntateknisessä huolto- ja varastokäytössä. Alueella on tehty ympäristöteknisiä selvityksiä, joiden perusteella maaperässä on todettu kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sekä paikoin jätejakeita. Laaditun maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnin perusteella alueella on paikoin maaperän kunnostustarve ja lisäksi haitta-aineet on otettava huomioon kaikessa rakentamisessa ja kaivettujen maiden käsittelyssä ja sijoittamisessa.

 

Myyjä on laatinut kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman sekä ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaisen ilmoituksen pilaantuneen maaperän puhdistamisesta.  Myyjä vastaa viranomaisen antaman pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan päätöksen (7810-2020, 30.10.2020) mukaisista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista. Vastattaviin kustannuksiin kuuluvat maaperän pilaantuneisuudesta (haitta-ainepitoisuus yli VNa 214/2007 alemman ohjearvon) aiheutuvat, alueen rakentamisen edellyttämästä normaa­lis­ta maanrakentamisesta poikkeavat lisäkustannukset, kuten ympäristöteknisen valvojan kustannukset sekä pilaantuneen maa-aineksen kuljettamisesta ja vastaanottamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätettä sisältävien kaivumassojen osalta kaupunki vastaa kustannuksista siltä osin, kun haitta-ainepitoisuudet ylittävät VNa 214/2007 alemmat ohjearvot.

 

Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä osoittaa kohteelle puhdistustyön ympäristöteknisen valvojan ja vastaa tämän kustannuksista suoraan.  Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu asianomaisen viranomaisen päätökseen (7810-2020, 30.10.2020) tai ole tehty myyjän osoittaman ympäristöteknisen valvojan ohjauksessa. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennushankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan kaivu- ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).

 

Edellä tarkoitettujen puhdistuskustannusten lisäksi kaupunki vastaa ylimääräisistä kaivu- ja täyttökustannuksista niiltä osin, kun kaupan kohteelta joudutaan poistamaan pilaantumisen vuoksi maamassoja, jotka muutoin voisivat rakennussuunnitelman mukaan jäädä koskemattomiksi (ns. ylisyvät kaivannot). Ylisyvien kaivantojen täytön osalta kaupunki vastaa kuljetus-, tasoittamis- ja mahdollisista tiivistyskustannuksista sekä ominaisuuksiltaan poistettua maa-ainesta vastaavan pilaantumattoman maa-aineksen kustannuksista. Ensisijaisesti käytetään alueella mahdollisesti olevia hyödyntämiskelpoisia kaivumassoja. Mikäli rakentaja haluaa käyttää ylisyvien kaivantojen täyttämiseen ominaisuuksiltaan parempilaatuista täyttömaata, maksaa kaupunki puolet täyttömaan kustannuksista. Täytön osalta sovelletaan soveltuvin osin edellisessä kappaleessa sovittua menettelytapaa.

 

Pilaantuneen maan puhdistamiseen liittyvien kustannusten laskuttamisesta sekä mahdollisista muista puhdistamiseen liittyvistä kustannuksista tulee olla yhteydessä hankkeelle nimettyyn kaupungin yhteyshenkilöön ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.

 

Jos pilaantuneen maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

20. Autopaikkojen järjestäminen

 

Asemakaavamääräyksissä vaadituista autopaikoista tulee tontille sijoittaa asemakaavassa suluissa olevan prosenttiluvun osoittama osuus. Loput autopaikat on sijoitettava LPA- tai a-alueille enintään 300 metrin etäisyydelle tontin rajasta.

 

Ostaja vastaa tontille toteutettavan rakennushankkeen autopaikkojen järjestämisestä, siitä aiheutuvista kustannuksista sekä mahdollisesti vaadittavien väliaikaisten autopaikkojen järjestämisestä aiheutuvista kustannuksista.

 

21. Mahdollinen lisäkauppahinta

 

Kaupungin luovuttaman tontin kauppahinta on määräytynyt sillä perusteella, että tontille toteutetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) hyväksymää valtion tuella toteutettavaa asuntotuotantoa. Kauppahinta on markkinahintaa alhaisempi ja markkinaehtoisen kauppahinnan ja ARA-hinnan välinen erotus on korvausta yleistä taloudellista etua koskevan palvelun tuottamisesta eli niin sanottua SGEI-tukea (komission päätös 2012/21/EU, EUVL L7/2012).

 

Mikäli TVT Asunnot Oy toteuttaa tontille muuta kuin em. tuotantoa tai luovuttaa tontin edelleen muuhun kuin ARA-tuotantoon, on TVT Asunnot Oy velvollinen maksamaan Turun kaupungille käyvän hinnan ja ARA-hinnan välisen erotuksen jokaiselta kerrosneliöltä, joka on muuta kuin ARA-tuotantoa. Mahdollisesta lisäkauppahinnasta tehdään erillinen kauppahinnan täsmennys.

 

22. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle

 

Turussa, _________kuun __. päivänä 201

 

Myyjä

 

Ostaja

 

Aika ja paikka edellä mainitut.

 

Julkisen kaupanvahvistajan todistus

 

Köpebrev

 

Säljare:

Åbo stad

FO-nummer: 0204819-8

 

Köpare:

TVT Asunnot Oy

FO-nummer: 0872109-9

Hantverkaregatan 3

20100 Åbo

 

Köpeobjekt:

 

Åbo stads tomt 3 (853-62-3-3) i kvarter 3 i stadsdelen Storheikkilä (62), areal 2 848 m2.

 

Köpeobjektet ligger på adressen Runsalavägen 29 och har anvisats på kartan M 485/ 29.12.2020.

 

Köpeskilling:   

 

En miljon fyrahundrafemtiotusen (1.450.000,00) euro.

 

Grunderna för köpet:

 

Stadsfullmäktiges beslut xx.xx.2021 § xx,

beslutet har vunnit laga kraft xx.xx.202x

 

Andra köpevillkor:

 

Alla villkor för fastighetsköpet ingår i detta köpebrev.

 

1. Betalning av köpeskillingen

 

Köpeskillingen betalas i sin helhet på det konto som säljaren meddelat innan köpebrevet undertecknas och kvitteras som betald genom undertecknandet av detta köpebrev.

 

2. Ägande- och besittningsrätt

 

Ägande- och besittningsrätten till fastigheten övergår genast till köparen genom undertecknandet av detta köpebrev.

 

Fastigheten säljs fri från inteckningar, servitut och andra betalningsskyldigheter än de som anges i detta köpebrev.

 

3. Nyttjanderätt, servitut och gravationer

 

Enligt lagfarts- och inteckningsregistret hänför sig till köpeobjektets egendom inga gravationer eller begränsningar som har antecknats i registret och inga nya ärenden är anhängiga.

 

4. Skatter, avgifter och ansvar för skador

 

Köparen svarar för köpvittnesarvodet, lagfart för köpeobjektet och överlåtelseskatten.

 

Säljaren svarar för fastighetsskatten som fastställs för fastigheten det år då köpet ingås.

För skador som har drabbat köpeobjektet svarar säljaren tills äganderätten övergår till köparen. Köparen svarar för skador efter äganderättens övergång.

 

5. Granskning av köpeobjektet och handlingar

 

Köpeobjektet utgör ett kvartersområde för flervåningshus enligt detaljplanen för ”Kirstiparken” (2/2013) som trädde i kraft 16.5.2020. Grönfaktorn är minst 0,95 (AK-1).

 

Köparen har bekantat sig med följande:

-området som utgör köpeobjektet och dess gränser samt terrängförhållandena och markanvändningsbestämmelserna (karta, bestämmelser och redogörelsen för detaljplanen ”Kirstiparken” (2/2013) och generalplanen 2020)

 

Därtill har köparen tagit del av följande handlingar:

-lagfartsbevis xx.xx.xxxx

-gravationsbevis xx.xx.xxxx

-utdrag ur fastighetsregistret xx.xx.xxxx

 

Köparen har bekantat sig med markanvändningsbestämmelserna för kringliggande områden:

-detaljplanekartor och -bestämmelser

-generalplan 2020

 

Köparen har konstaterat att köpeobjektet motsvarar de handlingar och uppgifter som lagts fram och köparen har inget att anmärka beträffande dessa omständigheter.

 

6. Byggbarhet

 

Köparen svarar för valet av grundläggningssätt för fastigheten, för markundersökningar och andra undersökningar i anslutning till planeringen av byggprojektet, för utredningar av konstruktionslösningar för projekten som förutsätts av grunden, för utredningar av var eventuella underjordiska ledningar och rör ska placeras samt övrig detaljerad utredning av byggbarheten

 

I området som utgör köpeobjektet finns underjordiska ledningar som anges på kartbilagan M 485/ 29.12.2020. Ledningarna kommer att tas ur bruk i den tidtabell som byggandet av köpeobjektet förutsätter. Köparen svarar för kostnaderna för att avlägsna rör som tagits ur bruk från tomten i samband med byggandet.

 

Köparen är skyldig att på egen bekostnad avlägsna eventuella enskilda konstruktioner, såsom ledningar, rör, stolpar, asfalt eller dylikt, från området eller dess mark i den omfattning som nybyggandet förutsätter.

 

Om det påträffas mer omfattande konstruktioner i marken på det område som utgör köpeobjektet (t.ex. grundläggningar till redan rivna byggnader) eller avfall (trä, tegel, betong, glas etc.), vars avlägsnande uppskattas medföra betydande kostnader, svarar Säljaren för de kostnader som avlägsnandet av dessa orsakar förutsatt att detta har överenskommits med Säljaren innan åtgärden vidtas. I övrigt svarar köparen i varje fall ensam för alla ovannämnda kostnader.

 

Om köparens byggprojekt förutsätter flyttning av underjordiska ledningar svarar köparen för kostnaderna för flyttningen av ledningarna. Köparen är skyldig att låta ledningarnas ägare godkänna planerna för flyttning av ledningar samt att avtala med ledningarnas ägare om vidtagandet av flyttningsåtgärder.

 

7. Byggnadsskyldighet

 

Av byggnaderna som byggs på området som utgör köpeobjektet ska andelen familjebostäder per tomt vara minst 20 % av bostadsproduktionen. Som familjebostäder betraktas en bostad med minst två sovrum.

 

På fastigheten ska enligt godkända ritningar, byggnadsordningen, kravet på familjebostäder som nämns i föregående kapitel samt byggnadsanvisningarna som eventuellt ges i en bilaga till köpebrevet byggas en våningsyta på minst 60 % av den största byggrätten som tillåts i detaljplanen inom tre år från det att köpebrevet undertecknats så att bygglovsmyndigheten kan förrätta en syn för ibruktagande inom den bestämda tidsfristen.

 

8. Överlåtelsebegränsning

 

Köparen förbinder sig att inte sälja eller på något annat sätt överlåta den obebyggda fastigheten vidare till någon annan än en part som godkänts av staden.

 

9. Sanktioner

 

Om köparen inte uppfyller byggnadsskyldigheten som nämns ovan i punkt 7 eller om köparen i strid med punkt 8 har överlåtit en obebyggd tomt vidare, är köparen skyldig att omedelbart betala avtalsvite som är lika stor som köpeskillingen till staden.

 

10. Slänter

 

Om byggandet av gator enligt de fastställda planerna kräver på grund av höjdskillnaden mellan gatan och gårdens marknivå en terrass eller ytterslänt fram till fastigheten, ska fastighetsägaren utan ersättning tillåta detta.

 

11. Servitutsrättigheter

 

Köparen är skyldig att utan ersättning tillåta placering av stadens eller av staden anvisade ledningar, apparater och fästanordningar som betjänar samhället eller fastigheten på fastigheten, över fastigheten eller i byggnader som finns på fastigheten. Om ovannämnda åtgärd leder till direkta olägenheter eller skador ersätts dessa till fastighetsägaren. Staden har rätt att anteckna ovannämnda rätt som servitut i fastighetsregistret utan att höra köparen desto mer.

 

12. Ytvatten

 

Köparen ska på egen bekostnad i samband med avloppsanläggning på tomten svara för avledningen av eventuellt ytvatten som rinner till tomten från parkområden som gränsar till fastigheten eller andra områden och gångvägar som inte har allmänt avloppsnät.

 

13. Värme- och borrbrunnar

 

Fastighetsägaren är skyldig att se till att han har alla myndighetstillstånd som behövs för placeringen av värme- och borrbrunnar i marken och att eventuella krav och bestämmelser som förekommer i lagstiftning eller ges av myndigheterna iakttas vid placeringen av dessa.

 

14. Kommunalteknik och anslutningsavgifter

 

Åbo Vattenförsörjning Ab eller Åbo stad har rätt att av tomtägaren uppbära kostnaderna för byggande av en s.k. tomtledning som eventuellt dragits från stamlinjen till gränsen enligt gällande taxa omedelbart efter att detta köpebrev undertecknats. Därtill har Åbo Vattenförsörjning Ab rätt att uppbära en avgift för anslutning till vattenförsörjningsnätet efter att ett anslutningsavtal har undertecknats.

 

Åbo stad uppbär årligen en dagvattenavgift enligt fastställd taxa av fastighetsägaren.

 

Byggandet av kommunalteknik håller på att påbörjas i detaljplaneområdet för Kirstiparken. Staden bygger på egen bekostnad under en tid som den fastställt gatorna vid fastigheten enligt gaturitningar, samt allmänna el-, vatten-, avlopps- och fjärrvärmeledningar och gatubelysning.

 

Köparen svarar för underhåll och renhållning av gatan invid fastigheten, oavsett om den upplåtits för allmänt bruk, enligt det som föreskrivs i lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden. Denna skyldighet omfattar även skötsel av eventuella planteringar och gräsmatta på fastighetens gatuavsnitt.

 

15. Grannens rättigheter och skyldigheter

 

Grannfastighetens ägare eller innehavare har rätt att använda området till nödvändiga delar för att utföra bygg-, reparations- och underhållsarbeten e.d. av vägg och yttertak som eventuellt sträcker sig till tomtgränsen. Grannen är skyldig att ersätta och reparera skador som han orsakat.

 

Fastighetsägaren har rätt att vid byggande fast i tomtgränsen installera en takfots- och tjälskiva högst 500 mm på granntomtens område, om Åbo stad äger grannområdet i fråga. Grannfastighetens ägare eller innehavare har i sin tur rätt att vid byggande fast i tomtgränsen installera en takfots- och tjälskiva högst 500 mm på ifrågavarande område.

 

16. Fastighetens användning

 

Fastigheten ska hållas i vårdat skick och vid behov inhägnas på ett sätt som godkänts av myndigheterna.

 

17. Överföring av köpesvillkor

 

Bestämmelserna som nämns ovan i punkterna 9–16 ska tas upp i överlåtelsehandlingar gällande fastigheten. Om staden har gett sitt samtycke till att fastigheten kan överlämnas obebyggd ska även villkoren i punkterna 7 och 8 tas upp i överlåtelsehandlingen.

 

18. Lösöre

 

Genom detta köpebrev överlåts inget lösöre och inget separat avtal har ingåtts om överlåtelse av lösöre i samband med detta köp.

 

19. Anmälan enligt miljöskyddslagen samt behandling av förorenad mark och grundvatten

 

I enlighet med 139 § i miljöskyddslagen meddelar säljaren att köpeobjektet har sedan 1950–1960-talen använts för samhällsteknisk försörjning och lagring. I området har utförts miljötekniska utredningar på basis av vilka höjda halter av skadliga ämnen och avfallsfraktioner har ställvis påträffats i marken. På basis av en bedömning som utarbetats av markens föroreningsgrad och saneringsbehov råder det ställvis ett behov av att iståndsätta marken, och dessutom ska de skadliga ämnena beaktas i allt byggande samt hantering och deponering av grävd jord.

 

Säljaren har utarbetat en plan för iståndsättning av marken i köpeobjektet och en anmälan om sanering av förorenad mark enligt 136 § i miljöskyddslagen.  Säljaren svarar för kostnaderna för sanering av marken i köpeobjektet enligt myndighetens beslut om sanering av mark (7810-2020, 30.10.2020). I kostnaderna som säljaren svarar för ingår tilläggskostnader som förorsakas av den förorenade marken (halten av skadliga ämnen överskrider det lägre riktvärdet i SRf 214/2007) och som avviker från normal markbyggnad som byggandet av området förutsätter, såsom kostnaderna för miljöteknisk inspektör samt transport och mottagning av förorenad mark. Gällande schaktmassor som innehåller avfall svarar staden för kostnaderna till den del som halterna av skadliga ämnen överskrider de lägre riktvärdena i SRf 214/2007.

 

För tydlighetens skull konstateras att sådana åtgärder eller kostnader som förorsakas av skadeämneshalter som underskrider det lägre riktvärdet i SRf 214/2007 (s.k. tröskelvärdesjord) inte anses motsvara sådan sanering av förorenad mark som avses här. Köparen ska beakta tröskelvärdesjorden i allt markbyggande. Köparen svarar för kostnaderna som förorsakas av transport och hantering av tröskelvärdesjord.

 

Köparen svarar för saneringen på det sätt som är ekonomiskt mest fördelaktigt och så att saneringen inte orsakar dröjsmål för köparens byggprojekt på tomten. Säljaren utser en miljöteknisk inspektör för saneringen och svarar direkt för dessa kostnader.  Säljaren svarar inte för saneringskostnader som inte grundar sig på den behöriga myndighetens beslut (7810-2020, 30.10.2020) eller som inte har gjorts under handledning av den miljötekniska inspektör som säljaren utsett. Staden svarar inte heller för kostnader som förorsakats av avlägsnande och transport av jordmassor i den mån de enbart förorsakats av genomförandet av byggprojektet och inte i den mån det gäller köparens besparingar i kostnader som i övrigt är bundna till byggprojektet (t.ex. kostnader för grävning och transport av förorenad mark i den mån det skulle utföras även utan sanering av förorenad mark).

 

Utöver ovannämnda saneringskostnader svarar staden för extra grävnings- och fyllnadskostnader i den mån man är tvungen att avlägsna förorenade jordmassor från området som enligt byggplanen i annat fall skulle kunna förbli orörda (s.k. överdjupa schakter). I fråga om fyllning av överdjupa schakt svarar staden för kostnaderna för transport, jämning och eventuell tätning samt för kostnaderna för ren jord som motsvarar de avlägsnade jordmassorna. I första hand används schaktmassor som kan utnyttjas och som eventuellt påhittas i området. Om byggherren vill fylla de överdjupa schakten med högklassigare fyllnadsjord, betalar staden hälften av kostnaderna för fyllnadsjorden. Gällande fyllningen tillämpas i tillämpliga delar det förfarande som överenskommits i föregående kapitel.

 

Gällande faktureringen av kostnaderna för sanering av förorenad mark samt andra eventuella saneringskostnader ska stadens kontaktperson som utsetts för projektet kontaktas.

 

Om ansvaret för sanering av förorenad mark i enlighet med 133 § i miljöskyddslagen faller på staden, ska staden konkurrensutsätta saneringsarbetet i enlighet med lagen om offentlig upphandling. Om konkurrensutsättningen av saneringen som staden utför enligt upphandlingslagen samt det därpå följande saneringsarbetet orsakar dröjsmål vid inledandet av tomtbyggandet, är staden inte i något avseende ansvarig för de extra kostnader eller skador som detta dröjsmål eventuellt orsakar köparen.

 

20. Ordnandet av bilplatser

 

Av de bilplatser som krävs i detaljplanebestämmelserna ska på tomten placeras minst den procentandel som anges inom parentes. Resten av bilplatserna ska placeras på LPA- eller a-områden på högst 300 meters avstånd från tomtgränsen.

 

Köparen svarar för ordnandet av bilplatser för byggprojektet som genomförs på tomten, för kostnaderna som detta förorsakar samt kostnaderna som förorsakas av ordnandet av tillfälliga bilplatser som eventuellt krävs.

 

21. Eventuell tilläggsköpeskilling

 

Köpeskillingen för tomten som överlåts av staden har fastställts på den grunden att bostadsproduktionen som genomförs på tomten har godkänts av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA) och finansierats av staden. Köpeskillingen är lägre än marknadspriset och skillnaden mellan den marknadsmässiga köpeskillingen och ARA-priset fungerar som ersättning för produktionen av en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse, dvs. så kallat SGEI-stöd (kommissionens beslut 2012/21/EU, EUVL L7/2012).

 

Om TVT Asunnot Oy bygger annat på tomten än ovannämnda produktion eller överlåter tomten vidare för annat än ARA-produktion är TVT Asunnot Oy skyldig att betala till Åbo stad skillnaden mellan det gängse priset och ARA-priset för varje kvadratmeter våningsyta som inte motsvarar ARA-produktion. Gällande en eventuell tilläggsköpeskilling preciseras köpesumman separat.

 

22. Avgörande av meningsskiljaktigheter

 

Eventuella meningsskiljaktigheter om tolkningen av köpebrevet och omtvistade frågor kring ersättning och avtalsvite avgörs av Egentliga Finlands tingsrätt som första rättsinstans.

 

Detta köpebrev har upprättats i tre likalydande exemplar, ett för säljaren, ett för köparen och ett för det offentliga köpvittnet.

 

Åbo, den __ _________ 202

 

Säljare

 

Köpare

 

Tid och plats såsom nämns ovan.

 

Intyg av offentligt köpvittne