Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kansliapäällikkö | 14 | 01.02.2021 |
14521-2020 (02 08 00)
Ratkaisuehdotus ja tekninen toteutus palvelutietojen palvelupolkumaisesta esittämisestä verkkopalvelussa -hankinnan hankintamenettelyn keskeyttäminen
Projektipäällikkö, Mira Koivumäki-Lindholm 29.1.2021:
Hankinnan kohteena on ratkaisuehdotus ja tekninen toteutus palvelutietojen tarve- ja kohderyhmälähtöisestä sekä intuitiivisiin palvelupolkuihin perustuvasta esittämisestä verkkopalvelussa, sekä koulutusmateriaali, jolla kehitetty ratkaisu on mahdollista ottaa käyttöön minkä tahansa kunnan/organisaation verkkopalvelussa.
Ratkaisuehdotuksen ja teknisen toteutuksen tulee perustua Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) palvelutietojen rakenteisen muodon tehokkaaseen hyödyntämiseen, ja optiona toteutettavaan alustan ja PTV:n väliseen PTV-OUT-integraatioon.
Hankinta koostuu seuraavista kokonaisuuksista:
Lisäksi optio: alustan ja PTV:n välisen PTV-OUT-integraation toteuttaminen.
Hankinta on osa ”Digikannustin: Kohderyhmä- ja tarvelähtöinen palveluviestintä kunnissa uuden sukupolven julkaisualustalla” -hanketta (Turun kaupungin diaarinumero 4364-2020).
Tarjouspyyntö lähetettiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta 8.1.2021 IT-konsultointi- ja asiantuntijapalvelut (puitesopimuksen diaarinro 8985-2018) korin 4: Verkkopalvelun kehittämisen asiantuntijapalvelut -puitesopimustoimittajille (Wunder Finland Oy, Druid Oy ja Digitalist Finland Oy).
Tarjouspyyntöä täydennettiin vastaamalla yhteisesti tarjoajien esittämiin kysymyksiin 15.1.2021 sekä ohjeistamalla referenssien ilmoittamisessa 18.1.2021.
Määräaikaan 22.1.2021 klo 12:00 mennessä jätettiin yhteensä 2 tarjousta:
Tarjouspyynnössä todettiin, että määräajan jälkeen saapunut tarjous suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle. Digitalist Finland Oy:n tarjous ei saapunut määräaikaan mennessä. Tällä perusteella Digitalist Finland Oy:n tarjous suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle.
Tarjouspyynnössä todettiin, että tarjousten avaamisen jälkeen määräajassa saapuneet tarjoukset tarkistetaan ja arvioidaan. Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kahdessa vaiheessa:
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan määräajassa saapuneiden tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimukseen, joita ostettavalta palvelulta tarjouspyynnössä edellytettiin.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 79 § 1 momentin mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen.
Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Lisäksi tarjouspyynnössä todettiin, että tarjous hylätään, jos tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt vaatimukset eivät täyty tai jos tarjous ei muilta osin vastaa tarjouspyyntöä.
Tarjouspyynnössä vaadittiin, että teknisen toteutuksen, palvelumuotoiltavan ja käyttäjiltä testattavan ratkaisun sekä koulutusmateriaalin hinta on annettava €/pvä (alv 0 %). Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisessa on käynyt ilmi, että Druid Oy ei ole antanut tarjouksessaan hintoja tarjouspyynnön mukaisesti. Druid Oy:n tarjous on täten suljettava pois tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana.
Tarjouskilpailuun saatiin siis vain yksi hyväksyttävä, Wunder Finland Oy:n tarjous, eikä tarjousvertailua voida tehdä.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Perusteltuna syynä voidaan hankintalain 125 §:ään johtaneen valmisteluaineiston nojalla pitää esimerkiksi sitä, että hankintamenettelyssä on saatu vain yksi hyväksyttävä tarjous (HE 182/2010, s. 22). Myös oikeuskäytännössä hyväksyttäväksi perusteeksi on katsottu vain yhden hyväksyttävän tarjouksen saaminen (ks. esim. MAO 209/19).
Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on se, ettei tarjouskilpailuun ole saatu kuin yksi hyväksyttävä tarjous ja riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken ei voida tehdä. Hankintamenettelyssä ei ole syntynyt todellista kilpailua.
Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.
Hankintayksikkö tulee käynnistämään hankinnan kohteessa uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.
EhdotusEhdotan, että
Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:
PäätösPäätin, että
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Tuomas Heikkinen
kansliapäällikkö
Oikaisuohje ja valitusosoitus ovat liitteenä.
Lisätietoja: Mira Koivumäki-Lindholm, mira.koivumaki-lindholm@turku.fi
Jakelu
aoDigitalist Finland Oy
aoDruid Oy
aoWunder Finland Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX