Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus3801.02.20218

13711-2020 (00 04 01, 14.07, 01 01 00)

Turun työllisyyden kuntakokeilun toteuttaminen

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy uudistetut tavoitteet alkavalle Turun työllisyyden kuntakokeilulle sekä kuntakokeilun toteuttamiseen liittyvät kokeilulakiin perustuvat valtion ja kuntien väliset yhteistyösopimukset, joissa sovitaan kokeiluun siirtyvästä henkilöstöstä, tehtävistä ja vastuista. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään perustettavaksi työllisyyden kuntakokeilun edellyttämät määräaikaiset virat siihen siirtyvälle kaupungin henkilöstölle. Samalla kaupunginhallitukselle tuodaan tiedoksi kokeilun valmisteluryhmien suunnitelma.

Kh § 38

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen, palvelujohtaja Mika Helva ja työllisyyspalvelujohtaja Riitta Uitto 22.1.2021:

Marinin hallitus on päättänyt käynnistää työllisyyden kuntakokeilut, joiden tavoitteena on parempien työllisyyspalvelujen tuottaminen ja työllisyysasteen nostaminen. Kokeiluilla valmistaudutaan pysyvään muutokseen, jolla vahvistetaan kuntien roolia työllisyyspalveluiden järjestäjänä ja tuottajana.

Tasavallan presidentti vahvisti työllisyyden kuntakokeiluja koskevan lain 30.12.2020. Laki tulee voimaan 1.3.2021, ja kokeilu kestää 1.3.2021–30.6.2023. Eduskunta edellytti kuntakokeilulain hyväksymisen yhteydessä, että hallitus valmistelee säännökset työttömyysturvatehtävien laajemmaksi siirtämiseksi TE-toimistoilta kokeilukunnille. Lisäksi eduskunta edellytti, että hallitus valmistelee asiakkaan siirtämistä kokeilukunnasta TE-toimistoon mahdollistavia säännöksiä. Työ- ja elinkeinoministeriö on jo aloittanut lainvalmistelutyön. Valmistelussa olevilla muutoksilla ei ole vaikutusta kuntakokeilujen aloitusajankohtaan. Näiden muutosten myötä kokeilulakia tullaan päivittämään.

Kuntakokeilut alkavat 1.3.2021 ja perustuvat kokeilulakiin. Kokeilualueen asiakkaita ovat työttömät työnhakijat, työllistettynä olevat ja työllistymistä edistävissä palveluissa olevat työnhakijat, joiden kotikunta on kokeilualueella ja jotka eivät täytä työttömyysturvalain 5 luvun 2 §:n 1 momentissa tai 6 §:n 1 momentissa säädettyjä ansiopäivärahan saamisen edellytyksiä; tai ovat alle 30-vuotiaita, maahanmuuttajia tai vieraskielisiä henkilöitä. Kuntakokeilussa kuntien vastuulle siirtyy tämän asiakasryhmän osalta kokeilulaissa erikseen määritellyt tehtävät sekä kunnan työnjohdon alle tätä asiakasmäärää vastaava osuus TE-toimiston henkilöstöstä. Turku saa lisäksi käyttöönsä TE-toimiston työvoimapoliittiset työkalut.

Kuntakokeilua on Turussa valmisteltu seitsemässä valmisteluryhmässä, joiden työhön on osallistunut henkilöstöä kaupungin eri toimialoilta, TE-toimistosta, ELY-keskuksesta, KELA:sta sekä kaupunkikonserniin kuuluvista oppilaitoksista ja muista yhteistyötahoista. Näiden valmisteluryhmien työn pohjalta syntynyt raportti on liitteenä tiedoksi kaupunginhallitukselle. Kokeilun käytännön toteutusta on valmisteltu työllisyyspalvelukeskuksessa.

Turun kaupungin tavoitteet työllisyyden kuntakokeilulle

Kaupunginhallitus päätti Turun osallistumisesta kokeiluun 4.11.2019 § 414. Samalla kaupunginhallitus hyväksyi kokeilun tavoitteet:

  1. Työttömien määrä on tarkoitus pudottaa kokeiluaikana alle 8000 hengen ja työttömyysaste alle 9 prosentin.
  2. Työllisyyskokeilun aikana työmarkkinatuen kuntaosuus saadaan painettua alle 18 miljoonan euron vuositasolla.
  3. Kokeiluaikana on tavoitteena nostaa aktivointiaste vaiheittain yli 50 %.
  4. Laajassa työttömyydessä olevien ulkomaalaisten (työttömät ja palveluissa olevat) määrän puolittaminen siten, että laajassa työttömyydessä olisi alle 1600 ulkomaan kansalaista työllisyyskokeilun päättyessä, jos maahanmuuton lisäys säilyy nykytasolla.
  5. Tavoitteena on kriittisen massan saamiseksi, että vähintään 10 000 turkulaista tekee ForeAmmatin osaamiskartoituksen ja/tai Kykyviisarin sitä kautta.
  6. Vähintään kolme neljästä työllisyyskokeilun asiakkaasta tulee olemaan saamaansa palveluun hyvin tai erittäin tyytyväinen.

Kokeiluun valmistautumisen aikana muun maailman tavoin Suomeen iski covid-19 -virus, jonka seurauksena vienti kärsi ja palvelusektorin työpaikkoja jouduttiin sulkemaan. Tämän seurauksena työttömyys kasvoi. Tavoitteista päätettäessä Turussa työttömyysprosentti oli 10,5 % ja työttömiä oli 9 884 henkeä (syyskuu 2019). Marraskuussa työttömyysprosentti oli 13,8 % ja työttömiä oli 13 133 henkeä. Työvoimapulasta siirryttiin monilla aloilla vaikean työttömyyden tilanteeseen. Taudin pitkäaikaisvaikutusten arviointi on vielä vaikeaa, mutta etenkin pitkäaikaistyöttömyyden pelätään kasvavan viiveellä, kun markkinoille tulee helpommin työllistyviä uusia työttömiä. Työmarkkinatuen kuntaosuus oli viime vuoden lopussa 19,4 M€, ja v. 2020 työmarkkinatuen kuntaosuus nousi, ja toteutuma on 21,9 M€. Kuntakokeilussa kaupunki saa käyttöönsä TE-toimiston asiakashallintajärjestelmän kuntakokeilun kohderyhmän osalta (ura-järjestelmä) ja pääsee suoraan aktivoimaan työmarkkinatuen kuntaosuudella olevia. Kuntakokeilujen haasteena on, että työnantaja- ja yrityspalvelut eivät siirry kokeiluun, mutta kaupunki kontaktoi omalla työvoimalla yrityksiä ns. piilotyöpaikkojen löytämiseksi.

Edellä mainitun pohjalta esitämme, että kaupunginhallitus asettaa kuntakokeilun tavoitteet uudestaan:

  1. Työttömien määrä on tarkoitus pudottaa kokeiluaikana alle 10 000 hengen ja työttömyysaste alle 10 prosentin.
  2. Työllisyyskokeilun aikana työmarkkinatuen kuntaosuus saadaan painettua alle 18 miljoonan euroon vuositasolla.
  3. Kokeiluaikana on tavoitteena nostaa aktivointiaste vaiheittain yli 50 %.
  4. Laajassa työttömyydessä olevien ulkomaalaisten (työttömät ja palveluissa olevat) määrän puolittaminen siten, että laajassa työttömyydessä olisi puolet vähemmän maahanmuuttajia työllisyyskokeilun päättyessä kuin sen alkaessa, jos maahanmuuton lisäys säilyy nykytasolla.
  5. Tavoitteena on kriittisen massan saamiseksi, että vähintään 10 000 turkulaista tekee ForeAmmatin osaamiskartoituksen ja/tai Kykyviisarin.
  6. Vähintään kolme neljästä työllisyyskokeilun asiakkaasta tulee olemaan saamaansa palveluun hyvin tai erittäin tyytyväinen.
  7. Kuntakokeilun aikana nuorisotyöttömien (alle 25-vuotiaat) määrä puolitetaan.
  8. Kuntakokeilussa tullaan panostamaan yrityskontaktointiin piilotyöpaikkojen löytämiseksi ja tässä onnistumista tullaan seuraamaan.

Edellä mainittujen tavoitteiden lisäksi kokeiluja tullaan seuraamaan monien valtakunnallisesti asetettujen mittarien kautta. Näille mittareille ei kuitenkaan ole asetettu kokeilukohtaisia tavoitteita.

Työllisyyden kuntakokeilun sopimukset

Kokeilulakiluonnoksen mukaan kokeilualueelle tulee perustaa yhteistyöelin. Turun kokeilun osalta yhteistyöelimen on nimennyt Turun kaupunginjohtaja päätöspöytäkirjallaan 23.3.2020. Siinä on Turun kaupungin edustajien lisäksi muiden samaan kokeiluun kuuluvien kuntien edustajat (Uusikaupunki, Laitila sekä Paimio ja Sauvo, joilla on yhteinen edustaja) sekä Varsinais-Suomen TE-toimiston, ELY-keskuksen ja Kehan edustajat sekä tärkeimpinä yhteistyökumppaneina KELA, TYP-verkosto ja Turku-konsernin oppilaitokset. Tässä ryhmässä on valmisteltu yhteistyösopimusta kuntakokeilujen toteuttamiseksi kokeilukuntien ja TE-toimiston sekä ELY- ja KEHA-keskuksen välille. Tässä sopimuksessa sovitaan siirtyvästä henkilöstöstä sekä tehtävistä ja vastuista.

Kokeilukuntien edustajat ovat lisäksi valmistelleet keskinäisen sopimuksen, jolla sovitaan siitä, mitkä siirtyvistä tehtävistä Turun kaupunki hoitaa muiden kokeilukuntien osalta ja miten tämä hoitaminen kompensoidaan siirtyvän henkilöstöresurssin osalta.

Nämä sopimukset tuodaan kaupunginhallitukseen hyväksyttäväksi. Koska sopimukset perustuvat kokeilulakiluonnokseen, on niiden hyväksyntä ehdollinen eli sopimukset tulevat voimaan, jos eduskunta hyväksyy kokeilulain. Mikäli kokeilulakiin tulee jokin sopimuksiin vaikuttava muutos, ehdotetaan, että kaupunginhallitus antaa tällaisen muutoksen hyväksymisvaltuuden kaupunginjohtajalle.

Kuntakokeiluun siirtyvä henkilöstö ja kaupungin kokeiluhenkilöstön tarvitsemat määräaikaiset virat

Turun alueen työllisyyskokeiluun siirtyy TE-toimistosta asiakasmäärään, joka on noin 15 000 henkilöä, suhteutettuna laskennallinen henkilöstöresurssi 78,2 htv:ta. Tästä Turun osuus on 71,8 htv:ta. Te-taustaiset virkailijat tulevat työskentelemään Työllisyyspalvelukeskuksen tiloihin. Henkilöt sijoittuvat Työllisyyspalvelukeskuksen työnjohdon alle. He pysyvät hallinnollisesti TE-toimiston virkamiehinä kokeilun ajan, ja heidän hallinnollinen esimiehensä on TE-toimistotaustainen palvelupäällikkö. Hallinnollinen esimiesresurssi on laskennallisesti TE-toimiston htv-resurssissa. On sovittu, että TE-toimistosta siirtyvät esimiehet eli palvelupäälliköt toimivat TE-toimistosta siirtyvän kokeiluhenkilöstön hallinnollisina esimiehinä. Tästä kompensaationa Turku saa kokeiluun 1 asiakasvirkailijan lisää. TE-toimistosta siirtyvien henkilöiden palkan maksaa valtio.

Työllisyyskokeilua varten on työllisyyspalvelukeskuksen organisaatiota kehitetty niin, että kokeiluun kuuluvat tehtävät on mahdollista hoitaa sujuvasti ja että TE-toimistosta siirtyvä henkilöstö sijoittuu luontevasti tekemään kokeilulain mukaisia tehtäviä. Toiminnan kannalta keskeisiä kokonaisuuksia ovat 1) Työllisyys asiakaspalvelu ja jatkuva oppiminen –kokonaisuus, joka sisältää työttömien alkupalvelut, työttömien työllistämisen, työttömien osaamisen kehittämisen, nuorten palveluiden, maahanmuuttajien kotoutumisen ja maahanmuuttajien palveluiden alueet 2) Työllisyys ja kuntoutuminen –kokonaisuus, joka sisältää kuntouttavan työtoiminnan järjestämisen, asiakkaiden lähtötilanteen kartoittamisen, palveluihin ohjauksen ja yhteistyön kolmannen sektorin kanssa sekä työllistymistä edistävän monialaisen palvelun 3) Työllisuus ja valmennus – kokonaisuuden, joka sisältää kuntouttavan työtoiminnan palveluiden tuottamisen, osatyökykyisten työllistämisen ja työtoiminnan 4) Työllisyys ja työnantajapalvelut, joka sisältää yritysyhteistyön, rekrytointipalvelut ja yhteistyön TE-toimiston yritys- ja työnantajapalveluiden kanssa. Työllisyyspalvelukeskuksessa toimivat hankkeet, kuten Osaamo ja Maahanmuuttajien osaamiskeskus, tukevat toiminnallaan työllisyyskokeilun palveluita ja tavoitteita. Työllisyyspalvelut on mukana myös Kaveria ei jätetä –hankkeessa, joka tavoittelee vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien työllistymistä.

Työllisyyskokeilussa käytetään julkisen työvoima- ja yrityspalvelulain mukaisesti julkista valtaa, mikä edellyttää tekijöiltään virkasuhdetta. Kaupungin työllisyyspalveluhenkilöstön on tarkoitus tehdä jtyp-lain mukaisia tehtäviä. Jotta tämä onnistuu, kaupungin työntekijöiden on oltava viranhaltijoita. Tällä hetkellä työllisyyspalveluiden asiakaspalveluhenkilöstö koostuu toimihenkilöistä. Kokeilun ajaksi tulee perustaa määräaikaisia virkoja. Kaupungin nykyiset toimihenkilöt sijoittuisivat näihin määräaikaisiin virkoihin. Ehdotetaan perustettavaksi työllisyyspalveluihin seuraavat määräaikaiset virat työllisyyskokeilun ajaksi 1.3.2021-30.6.2023:

Yhteiset henkilöstöpalvelut/Henkilöstöasioiden ohjaus, henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen:

Henkilöstöpalveluilla ei ole esitykseen huomautettavaa palkkojen tai kelpoisuusehtojen määrittelyn suhteen.

Liite 1Yhteistyösopimus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston, KEHA-keskuksen ja Turun, Uudenkaupungin, Laitilan ja Paimion kaupunkien sekä Sauvon kunnan välillä työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta liitteineen

Liite 2Turun, Paimion, Sauvon, Uudenkaupungin ja Laitilan työllisyyskokeilun kuntien yhteistyösopimus liitteineen

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee tiedokseen Turun kuntakokeilun valmisteluryhmien suunnitelman sekä päättää hyväksyä työllisyyskokeilun toteuttamiseksi:

  1. edellä mainitut tavoitteet Turun työllisyyden kuntakokeilulle siten, että nämä tavoitteet korvaavat kaupunginhallituksen aiemmin hyväksymät tavoitteet
  2. Turun kaupungin osalta liitteenä 1 olevan Yhteistyösopimuksen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston, KEHA-keskuksen ja Turun, Uudenkaupungin, Laitilan ja Paimion kaupunkien sekä Sauvon kunnan välillä työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta.
  3. Turun kaupungin osalta liitteenä 2 olevan Turun, Uudenkaupungin, Laitilan ja Paimion kaupunkien sekä Sauvon kunnan välille solmittavan yhteistyösopimuksen.
  4. että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana työllisyyspalvelukeskus, perustetaan määräajaksi 1.3.2021-30.6.2023 seuraavat virat:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKeha-keskus, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämi
tiedLaitilan kaupunki
tiedPaimion kaupunki
tiedSauvon kunta
tiedUudenkaupungin kaupunki
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedVarsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto
tiedKonsernihallinto, henkilöstö
tpvKonsernihallinto, henkilöstöpalvelut
tpvTyöllisyyspalvelukeskus


Liitteet:

Kh § 38
Liite 1:Yhteistyösopimus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Varsinais-Suomen TE-toimiston, KEHA-keskuksen ja Turun, Uudenkaupungin, Laitilan ja Paimion kaupunkien sekä Sauvon kunnan välillä työllisyyden edistämi
Liite 2:Turun, Paimion, Sauvon, Uudenkaupungin ja Laitilan työllisyyskokeilun kuntien yhteistyösopimus liitteineen