Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus4801.02.20211

5676-2020 (02 08 00)

Hankintaoikaisuvaatimus ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalveluiden hankintaa koskevasta hankintapäätöksestä 04.12.2020 § 35, osakokonaisuus 1 Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille

Tiivistelmä:

Konsernihallinnon hankintapalveluiden hankintapäällikön hankintapäätöksestä 04.12.2020 § 35 liittyen ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalveluiden hankintaan on osakokonaisuuden 1 Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille osalta tehty yksi (1) hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hankintamenettely keskeytetään.

Kh § 48

Konsernihallinto, lakipalvelut, avustava lakimies Titta Venho ja lakimies Sanni-Sofia Nieminen 19.01.2021:

Asian tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalveluiden hankintaan Turun kaupungin eri toimialojen käyttöön ajalle 1.1.2021 (tavoite) - 31.12.2022, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.1.2023-31.12.2024.

Hankintailmoitus kansallisena hankintana julkaistiin 6.11.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankinta on jaettu seuraaviin osakokonaisuuksiin:

1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille

2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että molempien osakokonaisuuden osalta sopimus palveluiden tuottamisesta tehdään kahden (2) palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottajia käytetään edullisuusjärjestyksessä.

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo vuodessa on noin 50 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon sopimuskauden aikana.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 1.12.2020 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille:

2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille:

Hankintapalveluiden hankintapäällikkö on hankintapäätöksellään 04.12.2020 § 35 päättänyt seuraavaa:

”Päätän, että

Kodin Ompelukone Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 16.12.2020.

Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen

Kodin Ompelukone Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että hankintapäätös 04.12.2020 § 35 koskien ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalvelujen hankintaa kumotaan, koska toinen valituista palveluntuottajista, Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy, ei vastaa kaikkia tarjouspyynnössä tarjoajalle asetettuja vaatimuksia. Lisäksi Kodin Ompelukone Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että Kodin Ompelukone Oy valitaan edellä mainitusta syystä yksin Turun kaupungin ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalvelujen tuottajaksi.

Kodin Ompelukone Oy on perustellut vaatimuksiaan pääasiallisesti ensinnäkin sillä, että tarjouspyynnössä on edellytetty, että ”Jokaisella korjauksia ja huoltoja tekevällä palveluntuottajalla on asianmukainen koulutus sähkölaitteiden korjaukseen ja voimassa olevat sähkötyöluvat.” ja että TUKES on ainoa valtakunnallinen valvontaviranomainen, joka myöntää ja ylläpitää julkista rekisteriä, josta voi tarkistaa kenellä on voimassa olevat sähkötyöluvat. Kodin Ompelukone Oy:n mukaan Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:tä tai Matti Järveläistä ei löydy TUKES:n rekisteristä, eikä Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:llä siten ole voimassa olevaa sähkötyölupaa.

Kodin Ompelukone Oy on perustellut vaatimuksiaan pääasiallisesti toiseksi sillä, että Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on Elna, Janome ja Babylock merkkisten koneiden auktorisoitu huolto ja että kyseisen merkkisiä ompelukoneita ei Kodin Ompelukone Oy:n käsityksen mukaan löydy Turun kaupungin eri toimipisteistä, vaan Turun kaupungin eri toimipisteiden ns. kotiompelu- ja saumauskoneista Kodin Ompelukone Oy:n käsityksen mukaan vähintään 90 % on Bernina ja Husqvarna merkkisiä. Kodin Ompelukone Oy on edelleen esittänyt, että kyseisiä koneita ei voi huoltaa tai korjata ilman maahantuojien antamaa koulutusta ja että Kodin Ompelukone Oy on Berninan virallisen maahantuojan ainoa valtuuttama myynti- ja huoltoliike Turun talousalueella. Kodin Ompelukone Oy:n näkemyksen mukaan Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n tarjous ei siten voi täyttää tarjouspyynnön vaatimusta siitä, että ”Työsuoritukset tehdään huolellisesti ja ammattitaitoisesti. Tarjoaja vastaa siitä, että Tarjoajalla on ko. työhön vaadittava ammattitaito.”

Kuultavien lausunnot

Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on 1.1.2021 antamassaan lausunnossa todennut, että Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on huoltanut menestyksekkäästi kaiken merkkisiä ompelukoneita ja saumureita, myös Bernina/Bernette -merkkisiä. Lisäksi Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on lausunnossaan todennut, että Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy kuuluu Scandinavian suurimman ompelukoneiden maahantuojan SHP As. Norja Nordic -huoltotiimiin, jonka puitteissa järjestetään jatkuvaa koulutusta ja jonka puitteissa Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:llä on käytössään kaikki SHP:n huoltomanuaalikirjastot, sisäiset Intranet-järjestelmät ja tehdasdokumentoinnit. Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on edelleen lausunnossaan todennut, että Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:llä on yhteistyöverkosto Ruotsissa ja Englannissa ja että sen yhteistyöverkosto kattaa kaikki Euroopassa myydyt konemallit. Pienlaitteiden sähkötöissä Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy käyttää lausuntonsa mukaan ainoastaan nimettyjä TUKES-hyväksyttyjä asentajia.

Hankintayksikkö on 5.1.2021 pyytänyt Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:ltä lisäselvitystä siltä osin kuin Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n lausunnossa ei ole otettu kantaa Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyyn seikkaan siitä, että Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:llä ei ole voimassa olevaa sähkölaitteiden korjaukseen vaadittavaa sähkötyölupaa. Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on 7.1.2021 antamassaan lisäselvityksessä todennut, että Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:llä ei ole sähkötyölupaa ja että Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on ilmoittanut tarjouksessaan käyttävänsä sähkötöiden osalta alihankkijaa. Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy on edelleen todennut, että ompelukonehuollossa mekaanisen korjauksen osuus huolloista on noin 82 %, sellaisten sähkövikojen, jotka eivät vaadi sähkötyölupia, osuus huolloista on noin 10 % ja sellaisten sähkövikojen, jotka vaativat sähköasentajan työtä, osuus huolloista on noin 8 %. Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy ei lisäselvityksensä mukaan ole sähkötöiden vähäistä määrää varten palkannut omaa sähköasentajaa, vaan käyttää sähkötöissä alihankintana TUKES:n hyväksymää asentajaa alihankkijana.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintalain 123 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen ( hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Säännöstä koskevien esitöiden mukaan hankintamenettelyssä voi tulla harkittavaksi myös hankintamenettelyn keskeyttäminen, jos virhe on oikeudelliselta laadultaan sellainen, että jo tarjouspyyntö on ollut lainvastainen. Tällainen virhe voi tulla esille juuri hankintaoikaisun yhteydessä, joten hankintaoikaisun lopputuloksena voi olla myös hankintamenettelyn keskeyttämispäätös (HE 190/2009 vp, s. 55).

Asian arviointi

Kodin Ompelukone Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan yksilöinyt, mihin hankinnan osakokonaisuuteen tai osakokonaisuuksiin sen hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu. Ottaen huomioon, että Kodin Ompelukone Oy on kuitenkin jättänyt tarjouksen ainoastaan osakokonaisuuteen 1 Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille, hankintaoikaisuvaatimuksen on katsottava kohdistuvan kyseiseen osakokonaisuuteen.

Tarjouspyynnössä on tarjoajan soveltuvuusvaatimuksiin liittyen edellytetty seuraavaa (s. 12/22):

”Jokaisella korjauksia ja huoltoja tekevällä Palveluntuottajalla on asianmukainen koulutus sähkölaitteiden korjaukseen ja voimassa olevat sähkötyöluvat.”

Tarjouspyynnössä on siis edellytetty, että jokaisella palveluntuottajalla, joka tekee huolto- ja korjaustöitä, on koulutus sähkölaitteiden korjaukseen ja voimassa olevat sähkötyöluvat, vaikka suoritettavissa huolto- ja korjaustöissä ei olisi edes kysymys sähkötöistä. Kuten tarjouspyynnön liitteenä 1 olevasta palvelukuvauksesta käy ilmi, kaikki hankinnan kohteena oleviin huoltoihin ja korjauksiin liittyvät työt eivät kuitenkaan välttämättä sisällä sähkötöitä, eikä hankintayksikön tarkoituksena ole ollut ulottaa sähkölaitteiden korjauksen koulutukseen ja voimassa oleviin sähkötyölupiinliittyvää vaatimusta sellaisiin huolto- ja korjaustöihin, joissa ei ole kyse sähkötöistä.

Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksen muotoilu on edellä mainituin perustein osoittautunut hankintapäätöksen tekemisen jälkeen epäonnistuneeksi ja virheelliseksi. Tarjouspyynnön vaatimuksen on todettu rajoittavan tarpeettomasti tarjouskilpailua, kun tarjouspyynnön vaatimuksella on ulotettu sähkölaitteiden korjauksen koulutusta ja sähkötyölupaa koskeva vaatimus myös sellaisiin töihin, joihin sitä ei tarvita. Koska virheellinen vaatimus on ollut jo tarjouspyynnössä, tarjouspyynnön laadinnassa tapahtunutta virhettä ei ole mahdollista korjata uudella hankintapäätöksellä, vaan virhe voidaan korjata ainoastaan keskeyttämällä hankintamenettely ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

Hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Tarjouspyynnön virheelliseksi osoittautumista on vakiintuneesti pidetty oikeuskäytännössä hyväksyttävänä perusteena hankintamenettelyn keskeyttämiselle (ks. esim. MAO 229/19). Oikeuskäytännössä on edelleen vakiintuneesti katsottu myös, että hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä (ks. esim. MAO 229/19).

Ottaen huomioon, että hankintayksikkö on Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimusta käsitellessään todennut tarjouspyynnön olleen edellä esitetyllä tavalla epäonnistunut ja virheellinen ja että hankintayksikkö on todennut olevan tarkoituksenmukaista keskeyttää hankintamenettely, Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyjä väitteitä ei ole tässä yhteydessä tarpeen käsitellä laajemmin.

Osakokonaisuus 2 Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille

Osakokonaisuuden 2 Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille osalta hankintapäällikön hankintapäätöksellä 04.12.2020 § 35 on päätetty siirtyä suorahankintaan. Suorahankintaan on päätetty siirtyä, koska avoimessa menettelyssä ei ole saatu yhtään tarjousta.

Vaikka Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen on katsottava kohdistuvan ainoastaan osakokonaisuuteen 1 Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille, tarjouspyynnön tarjoajan soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena ollut sähkölaitteiden korjauksen koulutukseen ja voimassa oleviin sähkötyölupiin liittynyt vaatimus on koskenut myös osakokonaisuutta 2 Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille. Ottaenkin huomioon, että tarjouskilpailussa ei osakokonaisuuden 2 Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille osalta ole saatu yhtään tarjousta, ei voida poissulkea sitä mahdollisuutta, että tarjousten antamatta jättäminen on voinut johtunut tarjouspyynnön epäonnistuneesta ja virheellisestä tarjoajan soveltuvuutta koskevasta vähimmäisvaatimuksesta. Hankintamenettely on tarkoituksenmukaista keskeyttää siten myös osakokonaisuuden 2 Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille osalta.

Johtopäätökset

Asiassa on hankintapäätöksen tekemisen jälkeen tullut esiin sellaista hankintalain 132 §:ssä tarkoitettua uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin ja jonka perusteella hankintayksikölle syntyy oikeus oikaista hankintapäätöstä 04.12.2020 § 35.

Ottaen huomioon, että tarjouspyynnössä on edellä esitetyllä tavalla ollut epäonnistunut ja virheellinen tarjoajan soveltuvuutta koskeva vähimmäisvaatimus ja että virheen oltua jo tarjouspyynnössä sitä ei voida korjata muuten kuin keskeyttämällä hankintamenettely, kaupunginhallitus päättänee, että hankintapäällikön hankintapäätös 04.12.2020 § 35 poistetaan hankintaoikaisuna ja hankintamenettely keskeytetään sekä osakokonaisuuden 1 Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille että osakokonaisuuden 2 Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille osalta hankintaa tekemättä. Lisäksi kaupunginhallitus päättänee, että hankinnasta käynnistetään uusi hankintamenettely ja julkaistaan uusi tarjouspyyntö, uuden hankintamenettelyn ollessa kuitenkin keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden uusi ja erillinen prosessi.

Hankintayksiköllä on hankintalain 125 §:n mukainen todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely.  Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja ehdokkaita syrjimättä.

Liite 1Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 16.12.2020

Liite 2Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n lausunto 1.1.2021 ilman liikesalaisuuksia

Liite 3Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n lisäselvitys 7.1.2021 ilman liikesalaisuuksia

Oheismateriaali 1Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n lausunto 1.1.2021 (salassa pidettävä, JulkL 24.1 §:n 20 kohta, sisältää liikesalaisuuksia) 

Oheismateriaali 2Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n lisäselvitys 7.1.2021 (salassa pidettävä, JluklL 24.1 §:n 20 kohta, sisältää liikesalaisuuksia) 

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoKodin Ompelukone Oy
aoLänsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy
tpvKonsernihallinto, hankinnat
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut


Liitteet:

Kh § 48
Liite 1:Kodin Ompelukone Oy:n hankintaoikaisuvaatimus 16.12.2020
Liite 2:Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n lausunto 1.1.2021 ilman liikesalaisuuksia
Liite 3:Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy:n lisäselvitys 7.1.2021 ilman liikesalaisuuksia