Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kaupunginjohtaja32431.12.2020 

13424-2020 (08 00 00)

Turun kaupungin lausunto Liikennealan kestävän kasvun ohjelmasta

Hankepäällikkö Stella Aaltonen 18.12.2020:

Turun kaupungilta on pyydetty 31.12.2020 mennessä lausuntoa Työ- ja elinkeinoministeriön valmistelemaan Liikennealan kestävän kasvun ohjelmaan 2021-2023. Lausunto tulee antaa lausuntopalvelu.fi:n kautta vastaten esitettyihin kysymyksiin.

Turun kaupunki on osallistunut aktiivisesti kansallisen liikennealan kasvuohjelman työskentelyyn ja on ollut mukana valmistelemassa lausunnon alla olevaa ohjelman päivitystyötä ja näin ollen suuri osa nostamistamme asioista on jo sisällytettynä kyseiseen ohjelmaan.

Esitämme, että Turun kaupunki antaa kaupunginjohtajan päätöksellä seuraavan lausunnon Liikennealan kestävän kasvun ohjelmasta 2021-2023.

Turun kaupungin lausunto:

Turun kaupunki katsoo, että Liikennealan kansallinen kasvuohjelman 2018 -2022 päivitys Liikennealan kestävän kasvun ohjelmaksi on tervetullut muutos. Ohjelman tavoitteet on tunnistettu oikein ja tavoitteet on asetettu sopivalle tasolle. Luonnoksen toimintaympäristökuvaus on hyvin laadittu ja ohjelmassa on tunnistettuna oleelliset ekosysteemit. Olennainen osa liiketoiminnan ekosysteemistä kehittämistä on paikallinen ekosysteemityö, jonka tulee perustua systemaattisen, pitkäjänteiseen yritysyhteistyöhön.

Toimenpidekokonaisuudesta tärkein kestävän liiketoiminnan vauhdittaja on jatkuva ekosysteeminen yhteistyö kansallisesti ja kansainvälisesti. Kestävän kasvun toimintaympäristön kehittämisen osalta vaikuttavimpina toimenpiteinä nostamme Liikenne 12-suunnitelman, julkisen ja yksityisen sektorin roolien selkiyttäminen sekä suunnitelma liikennetoimialan standardointityön kehittämisestä.

Skaalautuvien vientimarkkinoille suuntautuvien kestävien ratkaisujen kehittämisen osalta on tärkeää edistää kestävän ja hiilineutraalin liikenteen ja liikkumisen liiketoimintaratkaisujen ja ekosysteemien syntymistä kaupunkiseuduilla, mahdollistaa saumattomat matkaketjut ja liikkumisen palvelut kaupungeissa, edelläkävijyys strategisten julkisten hankintojen ohjelman täytäntöönpanossa sekä eri toimijoiden yhteistyömallin kehittäminen yli sektorien menevien tietovarantojen hyödyntämiseksi palvelukehityksessä.

Jatkuvan ekosysteemisen yhteistyön osalta on nostettava esille toteutettujen tunnistettujen kasvuekosysteemien yhteinen ja koordinoitu kehittäminen, Future Mobility Finland – sivuston kehittäminen sekä tiiviimpi yhteistyö Nordi Innovationin sekä muiden Pohjoismaiden ja Viron kanssa.

Ohjelmaluonnoksessa esitettyjen toimenpiteitä tulisi kehittää niin, että kullakin toimenpiteellä on määritelty selkeä vetovastuu ja resurssointi per toimenpide, tämän tulisi ulottua kaikkiin toimijoihin. Lisäksi toivotaan konkreettisia askelmerkkejä ja julkista seurantaa toimenpiteiden toteutumisen osalta. Toimenpiteiden osalta on tärkeää huomioida asiakkaan tietosuojan varmistaminen aina tietorajapinnoissa tai tiedon siirtyessä. Lisäksi tulisi kehittää kuntien mahdollisuutta hyödyntää kokeiluja, jotta kunta kokeilualustan lisäksi pystyisi olemaan mukana dynaamisten kokeilujen kehittämisessä. Hankintalainsäädännön roolia tulisi kehittää niin, että se mahdollistaisi kunnille kokeilujen hankintaa tai sellaisen palvelun hankintaa, jota ei ole aivan täsmällisesti pystytty määrittelemään alussa. Näin kuntien olisi helpompi osallistua kokeiluihin. 

Turun kaupunki on kiinnostunut olemaan mukana aktiivisesti seuraavissa toimenpiteissä:

TP6: Tunnistetaan lähivuosien keskeiset EU-hankkeet sekä yhteistyöfoorumit, joilla on suuri merkitys liikennealan kasvuedellytyksille Suomessa.

Turun kaupunki on mukana seuraavissa hankkeissa, joissa on merkittävästi annettavaa yhteistyölle.

TP8: Edistetään kestävän ja hiilineutraalin liikenteen ja liikkumisen liiketoimintaratkaisujen ja ekosysteemien syntymistä kaupunkiseuduilla.

Turun osalta haluamme nostaa tässä esiin Kiertotalouden tiekarttatyö Turussa.

TP9: Mahdollistetaan julkisen liikenteen ja kaupalliset palvelut yhdistävät saumattomat matkaketjut ja  liikkumisen  palvelut  kaupungeissa  ja  niiden  välillä.

Turun työ CIVITAS ECCENTRIC –hankkeessa, Guidelines on How to implement MaaS in Local contexts https://civitas.eu/sites/default/files/maas_in_local_contexts_2020.pdf antaa pohjaa useampaankin toimenpiteeseen ja Turku haluaa olla tässä aktiivisesti mukana jatkossakin.  

TP10: Automaattiliikenteen mahdollistaminen tavoitteena automaattiliikenteen tuotantokäyttö ja automaattiliikenteen kehittämisen ekosysteemi.

Turku on valmis olemaan mukana kyseisessä toimenpiteessä osana Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa –hanketta, jossa toteutetaan Automaatioselvitys luomaan pohjaa mm. digitaalisen infran vaatimuksille.  

TP11: Kehitetään kestävän liikenteen kokeilutoimintaa niin kaupunki- kuin testialueilla yhdessä alan yritysten kanssa.

Turun kaupunki haluaa olla aktiivinen toimija toimenpiteessä luomassa kansallista kokeiluohjeistusta ja erityisesti sen liiketoimintamalleja ja vaikuttavuusmittareita. 

TP15: Jatketaan liikennealan tiedon avaamista liiketoiminnan pohjaksi, ml. dynaaminen data sekä käyttörajoitetun datan hyödyntäminen.

Turun kaupungin osalta toimenpiteen tavoitteet ovat linjassa Turun kaupungin omien tavoitteiden kanssa eli mielellään olemme mukana kehitystyössä.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

PäätösPäätin, että Turun kaupunki antaa kaupunginjohtajan päätöksellä seuraavan lausunnon Liikennealan kestävän kasvun ohjelmasta 2021-2023.

 

Minna Arve

kaupunginjohtaja

Jakelu

lausTyö- ja elinkeinoministeriö
tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tiedKonsernihallinto, strateginen maankäyttö, liikkuminen ja asuntopolitiikka