Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus57917.12.202010

3579-2020 (09 06 00, 02 06 01)

Turun kaupungin toimenpiteet vuokranantajana liikehuoneistojen vuokrasopimuksissa koronaepidemiatilanteessa

Tiivistelmä: -

Kh § 579

Johtava kaupunginlakimies Laura Klami ja kaupunginlakimies Riikka Lehtimäki:

Aikaisempi päätös Turkupaketista

Maan hallitus antoi valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle tiistaina 17. maaliskuuta 2020. Turun kaupunginhallitus käsitteli 30.3.2020 § 135 Turkupakettia, eli Turun kaupungin toimenpiteitä elinkeinoelämän ja kolmannen sektorin toimintaedellytysten helpottamiseksi koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Turkupaketin yhteydessä vuokrien osalta päätettiin, että Turun kaupungin vuokralaisen erillisestä pyynnöstä vuokranmaksua voidaan siirtää kolmella (3) kuukaudella ja siirretyille vuokrille laaditaan yksilöllinen maksuaikataulu takaisinmaksusopimuksineen enintään 24 kuukauden takaisinmaksuajalla. Kaupungin suljettavaksi määräämissä kulttuuri- ja liikuntalaitoksissa vapaa-aikatoimialan vuokralaisina olevien yrittäjien vuokrasopimusten vuokraa ei peritä siltä ajalta, kun kaupunki on määrännyt tilat suljettavaksi.

Turkupaketin yhteydessä ei käsitelty muita kuin edellä mainittuja vuokraustilanteita.  Tämä johdosta kaupunginhallitus päätti 14.4.2020 § 152 täydentää Turkupakettia vuokralaisiin kohdistuvilla toimenpiteillä. Tällöin vuokrahelpotuksia myönnettiin mm. kauppahallin yrittäjille. Lisäksi Turun kaupunki suositti suurten tapahtumien perumista ja tällä perusteella vapautti peruutettujen tapahtumien osalta tapahtumanjärjestäjät maanvuokrista ja muista suoraan tapahtumiin liittyvistä kaupungin perimistä maksuista sekä päätti palauttaa tapahtumanjärjestäjille mahdollisesti jo kaupungille suoritetut edellä mainitut maksut.

Eduskunta päätti torstaina 2.4.2020 perustuslakivaliokunnan ehdotuksen mukaisesti, ettei ravitsemisliikkeiden aukiolon väliaikaisesta rajoittamisesta tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi 31.3.2020 annettua valtioneuvoston asetusta kumota. Valtioneuvoston asetuksen mukaan (M 15/2020 vp) ravintolat kaikissa Suomen maakunnissa suljettiin 4. huhtikuuta. Ravintolat suljettiin 31.5. asti koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Tuotteiden ulosmyynti asiakkaille oli edelleen sallittua. Sulkeminen ei koskenut sellaisia ravintoloita, jotka eivät ole avoinna yleisölle eli esimerkiksi henkilöstöravintoloita tai oppilaitosten ruokaloita.

Edellä mainitulla perustella kaupunginhallitus päätti 14.4.2020 § 152 myöntää vapautuksia vuokranmaksuun valmiuslain ja sen käyttöönottoasetusten perusteella. Kaupunginjohtaja valtuutettiin päättämään mahdollisista vuokrahelpotuksista 13.8.asti.

Hallitus arvioi maanantaina 15. kesäkuuta saamansa tilannekuvan perusteella, että koronavirusepidemia on hallittavissa viranomaisten säännönmukaisin toimivaltuuksin. Valtioneuvosto antoi yleisistunnossaan valmiuslain toimivaltuuksien käytön kumoamisasetukset ja totesi, että maassa eivät enää vallitse valmiuslain 3 §:ssä tarkoitetut poikkeusolot. Kumoamisasetukset ja poikkeusolojen päättyminen tulivat voimaan tiistaina 16. kesäkuuta.

Nykyiset olosuhteet

Viimeisten kahden viikon aikana koronaepidemiatilanne on huonontunut Suomessa nopeasti. Koronaepidemian vuoksi annettujen rajoitusten ja suositusten tavoitteena on hidastaa ja estää koronaviruksen leviämistä Suomessa, turvata terveydenhuollon kapasiteetti ja kantokyky kaikkialla maassa sekä suojella erityisesti riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä.

Voimassa on sekä koko Suomea koskevia että alueellisia rajoituksia ja suosituksia. Alueelliset rajoitukset ja suositukset riippuvat siitä, missä epidemian vaiheessa alue on. Rajoituksia ja suosituksia voidaan tehdä myös määräajaksi.

Varsinais-Suomi on siirtynyt koronavirusepidemian leviämisvaiheeseen. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä totesi 8.12.2020, että tilanne on vaikeutunut edelleen. Tartuntamäärät ovat kasvaneet ja tapausmäärien kasvunopeus on kiihtynyt selvästi.

Valtakunnalliset ja alueelliset rajoitukset ja suositukset

Valtioneuvosto päättää sosiaali- ja terveysministeriön esityksestä ravitsemisliikkeiden aukioloajan, anniskeluajan ja asiakaspaikkamäärän rajoittamisesta. Aluehallintovirastot valvovat päätösten noudattamista.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on 2.12.2020 antamallaan päätöksellä LSAVI/11436/2020 kieltänyt tartuntatautilain 58 §:n 1 momentin nojalla Varsinais-Suomen kuntien alueella kaikki sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset. Sisätiloissa voidaan kuitenkin järjestää yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia, joihin osallistuu enintään 10 (kymmenen) henkilöä edellyttäen, että turvallisuus niissä voidaan varmistaa noudattaen opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 21.9.2020 antamaa ohjetta. Alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa voidaan kuitenkin järjestää yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia, joihin osallistuu enintään 20 (kaksikymmentä) henkilöä edellyttäen, että turvallisuus niissä voidaan varmistaa noudattaen opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 21.9.2020 antamaa ohjetta. Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräys on voimassa ajalla 3.12.-23.12.2020. Päätöksellä kumotaan 19.11.2020 annettu Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräys ajalta 3.12.-23.12.2020.

Varsinais-Suomen alueellinen koordinaatioryhmä antaa suosituksia maakunnan alueella.

Kaupunginhallituksen päätös 2.12.2020

Kaupunginhallitus on 2.12.2020 § 531 päättänyt tartuntatautilain 58 §:n nojalla, että ajanjaksolla 3.-23.12.2020

Liikehuoneiston vuokralaisten vuokrahelpotukset koronaepidemiatilanteen vuoksi

Nykyisissä olosuhteissa on perusteltua tarkastella Turun kaupungin vuokrasopimuksia.  Vuokrahelpotuksessa ei ole kyse valtiontuesta vaan sopimusoikeudellisesta arvioinnista poikkeuksellisessa tilanteessa. Lain liikehuoneiston vuokrauksesta tai vuokrasopimuksen perusteella vuokranmaksu ei ole sidottu siihen, käytetäänkö tiloja vai ei. Perustellusta syystä voidaan kuitenkin ottaa huomioon koronaepidemiatilanteesta johtuvista rajoituksista ja suosituksista aiheutuvat vaikutukset Turun kaupungin vuokralaisiin.

Kaupunginhallituksen aikaisemman 14.4.2020 § 152:n mukaan maksuvapautuksen edellytysten arviointiin vaikuttavia seikkoja olivat:

Lisäksi em. päätöksen perusteella päätettiin vapauttaa ne ravintolat vuokranmaksusta, joiden toiminnan Turun kaupunki oli kieltänyt valmiuslain käyttöönottoasetusten ja soveltamisasetusten perusteella, ja jotka eivät kuulu päätöksessä erikseen mainittuihin vuokralaisiin. Näiden osalta vuokranvapautus koski ajanjaksoa, jona toiminta oli kaupungin määräyksestä keskeytetty.

Näitä edellä mainitussa päätöksessä esitettyjä arviointiin vaikuttavia seikkoja ei ole perusteltua muuttaa. Niitä esitetään kuitenkin täydennettäväksi siten, että arvioinnissa voidaan ottaa huomioon, kohdistuuko vuokralaisen toimintaan rajoitus tai suositus, joka vaikuttaa vuokralaisen toimintaan merkittävästi.

Nykyisessä tilanteessa alueita käsitellään omina kokonaisuuksinaan ja eri alueille voidaan asettaa erilaisia rajoituksia ja suosituksia riippuen koronaepidemiatilanteesta. Tästä syystä arviointiin vaikuttavia seikkoja on perusteltua täsmentää siten, että arvioinnissa on otettava huomioon, kohdistuuko rajoitus tai suositus juuri Varsinais-Suomen alueeseen ja noudattaako vuokralainen annettuja rajoituksia ja suosituksia.

Vuokrahelpotus ei kuitenkaan koskisi sitä ajanjaksoa, jona vuokralaisen toiminta on ollut keskeytyneenä muusta syystä esim. talvikauden vuoksi tai mikäli vuokralainen ei ole noudattanut toiminnassaan annettuja rajoituksia tai suosituksia. Helpotuksia ei myöskään myönnetä maanvuokriin.

Arviointi tehdään vuokralaisen hakemuksen perusteella. Jokainen hakemus tulee käsitellä erikseen ja arvioinnin tulee perustua kokonaisarvioon edellä mainitut seikat huomioiden.

Kaupunginhallitus päätti 30.3.2020 § 135, että Turun kaupungin vuokralaisen erillisestä pyynnöstä vuokranmaksua voidaan siirtää kolmella (3) kuukaudella ja siirretyille vuokrille laaditaan yksilöllinen maksuaikataulu takaisinmaksusopimuksineen enintään 24 kuukauden takaisinmaksuajalla. Nykyinen tilanne huomioon ottaen saamaa käytäntöä on tarpeen jatkaa täsmennettynä siten, että kolmen kuukauden vuokrien siirtoa ei voida tehdä, mikäli vuokria on rästissä ja rästissä olevista vuokrista on jo maksusopimus voimassa.

Vuokrahelpotusten yhdenmukaisen ja sujuvan käsittelyn turvaamiseksi on perusteltua oikeuttaa kaupunginjohtaja päättämään helpotuksista vuokranmaksuun vuoden 2021 loppuun asti siten, että helpotus vuokranmaksusta voi kestää enintään koronaepidemiatilanteesta johtuvien rajoitusten ja suositusten keston ajan. Mikäli helpotuksen myöntämisen perusteena annettuja rajoituksia tai suosituksia ei noudateta, voidaan vuokranmaksun periminen tarvittaessa käynnistää vuokrasopimuksen mukaisena ja tarvittaessa myös periä takautuvasti vuokrat sopimuksen mukaisena.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää oikeuttaa kaupunginjohtajan päättämään edellä esitetyillä arviointiperusteilla helpotuksista Turun kaupungin vuokralaisten vuokriin vuoden 2021 loppuun asti siten, että helpotus vuokranmaksusta voi kestää enintään koronaepidemiatilanteen vuoksi annettujen, kyseistä toimialaa ja Turun aluetta koskevan rajoitusten tai suositusten keston ajan.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää jatkaa poikkeusta, jonka mukaan Turun kaupungin vuokralaisen erillisestä pyynnöstä vuokranmaksua voidaan siirtää kolmella (3) kuukaudella ja siirretyille vuokrille laaditaan yksilöllinen maksuaikataulu takaisinmaksusopimuksineen enintään 24 kuukauden takaisinmaksuajalla. Kolmen kuukauden vuokrien siirtoa ei voida tehdä, mikäli vuokria on rästissä ja rästissä olevista vuokrista on jo maksusopimus voimassa.

Samalla kaupunginjohtaja valtuutetaan päättämään kaupunginhallituksen 30.3.2020 § 135 tekemän päätöksen perusteella hakemukset, jotka kohdistuvat aikaan ennen tämän päätöksen voimaantuloa.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että tämä päätös voidaan panna täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala
tpvKonsernihallinto, lakipalvelut
tpvKonsernihallinto, tilapalvelut
tpvXXXXX