Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, talous 
Talousjohtaja114.12.2020 

13932-2020 (02 05 00, 02 06 02)

Henkilöstökassan talletuskoron lasku ja palveluhinnaston muutos

Maksuliikepäällikkö Riikka Kilpi ja rahoituspäällikkö Kim Moisiolinna 8.12.2020:

Kaupunginvaltuusto päätti 16.11.2020 § 188 talousarvion käsittelyn ja talousarviomuutosten osalta seuraavan henkilöstökassaa koskevan lausekkeen: Henkilöstökassaa ei tässä kohtaa lakkauteta. Henkilöstökassan talletuskorkoa lasketaan ja palvelumaksuja korotetaan kustannusten kattamiseksi. Järjestelmämuutosten aiheuttamista investointitarpeista ja toiminnallisista muutoksista tuodaan esitys kaupunginhallitukselle, joka päättää henkilöstökassan jatkosta.

Nykytilanne

Henkilöstökassan talletuskanta marraskuun lopussa oli noin 46,8 milj. euroa ja talletuskorko 0,10 % pa. Henkilöstökassan toiminta on nykyisellä tuotto- ja kustannusrakenteella kaupungille tappiollinen, ei lakisääteinen toiminto / lisäpalvelu, minkä vuoksi talletuskoron lasku ja palvelumaksujen korotus tulisi saattaa voimaan heti vuoden 2021 alusta lähtien. Henkilöstökassan tuloslaskelman tilikauden alijäämä nykyisellä talletuskorolla ja palvelumaksuilla on noin 183.000 euroa tappiollinen (oheismateriaali 1 tuloslaskelma ennen palvelumaksujen muutoksia).

Henkilöstökassan konttorin aukioloajat ovat tällä hetkellä ma-pe klo 9.00 - 12.00 ja puhelinpalveluaika ma-pe klo 9.00-15.00. Nykyisellä palvelutasolla toimintoon kohdistuu 2,5 henkilön työpanos. Palvelumaksut ovat hinnoiteltu siten, että laskujen maksupalvelusta kassalla veloitetaan kaksi (2) euroa per lasku, mutta muuten tilipalveluun ja verkkopankki ominaisuuteen ei liity muita veloituksia. Myös panot / otot tililtä ovat ilmaisia.

Tilanne muutosten jälkeen

Henkilöstökassan talletuskorkoa tulisi laskea nykyisestä 0,10 %:sta 0 %:iin heti vuoden 2021 alusta lähtien, jolloin se vähentää talletuskannasta johtuvia korkomenoja noin 47.000 euroa vuodessa ja parantaa tilikauden tulosta vastaavalla summalla. Oheismateriaalissa 3 on esitetty merkittävimpien liikepankkien käyttötilien talletuskorkoja. Esitetty nollakorko on markkinaehtoinen ja vastaa liikepankkien hinnoittelua vastaavalta käyttötililtä.

Henkilöstökassan palvelutasoa on mahdollista supistaa tulevassa toimintamallissa, koska talletusten määrä ja palvelun käyttö vähenee koko ajan. Uuden toimintamallin kustannusrakenne perustuu puolen päivän (klo 9-12) aukioloaikaan kolmena päivänä viikossa, jolloin henkilöstön käyttö vastaa kolmen henkilön osalta 30 % työpanoksen kohdistusta toimintoon.

Henkilöstökassan käytössä oleva ohjelmistosovellus on teknisesti vanhentunut ja se ei mahdollista eri palvelumaksujen joustavaa käyttöä. Käytännössä ainoa teknisesti mahdollinen palvelumaksun korotus on tässä vaiheessa korottaa konttorissa tapahtuvan laskunmaksun hintaa.

Laskujen maksupalvelun nykyhinta on ollut kaksi (2) euroa per lasku ja se esitetään nyt nostettavan liikepankkien keskimääräiseen hinnoitteluun (laskunmaksu konttorissa) eli viiteen (5) euroon kuukaudessa. Tästä arvioidaan kertyvän lisätuloa yhteensä noin 69.000 euroa vuodessa.

Talletuskoron laskun, aukioloaikojen supistuksen ja palvelumaksun korotuksen jälkeenkin henkilöstökassatoiminnon vuoden 2021 tilikauden tuloksen ennustetaan olevan noin 46.000 euroa tappiollinen.

Oheismateriaali 1Henkilöstökassan tuloslaskelma ennen palvelumaksujen muutoksia

Oheismateriaali 2Henkilöstökassan tuloslaskelma palvelumaksujen muutoksen jälkeen

Oheismateriaali 3Merkittävimpien liikepankkien käyttötilien talletuskorot

EhdotusEdellä esitettyyn viitaten esitämme, että

Talousjohtaja Valtteri Mikkola 14.12.2020:

PäätösPäätin, että

Valtteri Mikkola

talousjohtaja

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, rahoituspalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Konhatal § 1
Oheismateriaali 1:Henkilöstökassan tuloslaskelma ennen palvelumaksujen muutoksia
Oheismateriaali 2:Henkilöstökassan tuloslaskelma palvelumaksujen muutoksen jälkeen
Oheismateriaali 3:Merkittävimpien liikepankkien käyttötilien talletuskorot