Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, hankintapalvelut 
Hankintapäällikkö3504.12.2020 

5676-2020 (02 08 00)

Ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalvelut ajalle 1.1.2021 (tavoite)- 31.12.2022

Konsernihallinnon hankintapalveluiden hankinta-asiantuntija Marja Poskiparta 4.12.2020:

 

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia ompelu-, saumaus- ja lukkotikkikoneiden huoltopalveluiden hankintaan Turun kaupungin eri toimialojen käyttöön ajalle 1.1.2021 (tavoite) - 31.12.2022, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa tilaajan kirjallisella päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella ajalle 1.1.2023-31.12.2024.

 

Hankintailmoitus kansallisena hankintana julkaistiin 6.11.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta ei esitetty lisätietokysymyksiä määräaikaan mennessä.

 

Tarjouspyyntö on jaettu seuraaviin osakokonaisuuksiin:

 

1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille

2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että molempien osakokonaisuuden osalta sopimus palveluiden tuottamisesta tehdään kahden (2) palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottajia käytetään edullisuusjärjestyksessä.

 

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo vuodessa on noin 50 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 1.12.2020 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

 

1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille:

Kodin Ompelukone Oy

Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy

 

2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille:

Ei tarjouksia

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjous tuli jättää suomen kielellä.

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten vertailu ja valinta.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 56 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä sekä laatua koskevia vaatimuksia sekä vaatia tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin tarjoajien täyttävän tässä hankinnassa tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 79 § 1 momentin mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen.

 

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta

 

Osakokonaisuuteen 1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia ja ne otettiin mukaan tarjousten vertailuun. Osakokokonaisuuteen 2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille ei saatu yhtään tarjousta.

 

Tarjousten vertailu ja valinta

 

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että tarjousten valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin, siten että hinta on vertailuperuste. Tarjotut hinnat lasketaan yhteen, ja saatu hinta on tarjoajan vertailuhinta. Halvin vertailuhinta saa täydet 100 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan hintaan (halvin hinta / vertailtava hinta x 100).

 

Hankintayksikkö katsoo, että tässä hankinnassa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla halvin hinta, koska hankinnan laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa asettamalla tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset, joita tukevat osaltaan palveluntuottajan kanssa solmittavan hankintasopimuksen tarkat sopimusehdot.

 

Osakokonaisuudessa 1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille tarjoushinta tuli ilmoittaa arvonlisäverottomina hintoina seuraavasti:

ompelukoneiden perushuolto (€/huolto)

saumureiden perushuolto (€/huolto)

korjauspalvelu (€/h)

Hinnat muodostuivat seuraavasti:

 

Tarjoaja

Vertailuhinta

Pisteet

Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy

13 648,00€

100,00

Kodin Ompelukone Oy

17 113,40€

79,75

 

 

Ehdotus        Edellä esitetyn perusteella ehdotan, että

osakokonaisuudessa 1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille palveluntuottajiksi ajalle 1.1.2021 (tavoite) - 31.12.2022 valitaan Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy ja Kodin Ompelukonehuolto Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

osakokonaisuudessa 2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille siirrytään suorahankintaan.

 

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Mahdollisen option käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintapäällikkö Susanna Sarvanto-Hohtari:

 

Päätös          Päätän, että

osakokonaisuudessa 1) Huolto- ja korjauspalvelut ns. kotikoneille palveluntuottajiksi ajalle 1.1.2021 (tavoite) - 31.12.2022 valitaan Länsi-Suomen Ompelukonehuolto Oy ja Kodin Ompelukonehuolto Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

osakokonaisuudessa 2) Huolto- ja korjauspalvelut teollisuuskoneille siirrytään suorahankintaan.

 

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

Option mahdollisesta käyttöönotosta päätetään erikseen.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

 

Susanna Sarvanto-Hohtari

hankintapäällikkö

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Marja Poskiparta, p.040 193 1971

 

 

Jakelu

aoTarjoajat
tiedKaupunginhallitus
tpvXXXXX