Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö4307.12.2020 

8429-2020 (00 01 01)

Maakunnallisen asiakasohjauksen siirtäminen osaksi järjestämisen toimintoa asiakkuudet- ja digi- yksikköön

Asiakkuus- ja digijohtaja Juha-Pekka Vuorinen ja muutosjohtaja Antti Parpo:

KomPAssi hankkeessa on kehitetty yhtenäinen, asiakaslähtöinen ja organisaatiosta riippumaton, keskitetty asiakasneuvonta ja - ohjaus. Sähköinen palvelualusta toimii asiakkaiden ja omaisten neuvontatarkoituksessa ja ammattilaisten työn tukena ja kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muiden asiakasohjausta tekevien toimijoiden tiedonvälityspaikkana maakunnan alueella. KomPAssi-hanke toteutettiin vuosina 2016 – 2018.

Varsinais-Suomen asiakasohjauksen toimintaan osallistuvien kuntien välillä tehdään yhteistyö- ja hallinnointisopimus toiminnan jatkamisesta 30.11.2021 saakka kuntien välisenä yhteistyönä. Turun kaupunki hallinnoi yhteistyö- ja hallinnointisopimusta.  

KomPAssin toiminta-alue on Varsinais-Suomen maakunta. KomPAssi –toimintamallin ylläpito jatkuu kuntien välisen hallinnointisopimuksen mukaisesti.

Sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun päätyttyä KomPAssin hyvän toiminnan jatkuvuuden ja laajenemisen varmistamiseksi toiminta siirrettiin konsernihallintoon osaksi teemallisesti sopivan asiakkuuksien ja palvelujen hallinnan yhteyteen. Asiakkuuksien ja palvelujen hallinta on yksi Smart and Wise Turku – kärkihankkeen painopistealueista.

Jatkossa asiakasohjauksen kehittäminen tapahtuu Asiakkuudet- ja digiyksikössä järjestämisen toiminnassa Juha-Pekka Vuorisen johdolla. Tässä vaiheessa on tarkoituksenmukaista siirtää em. toiminta pysyvästi ao. yksikköön.

Toiminnan siirtämisen osana tehdään seuraavat toimenpiteet:

Yksikön toiminta siirtyy (Geneerinen maakunnallinen asiakasohjaus, KomPAssi) osaksi konsernihallinnon asiakkuudet- ja digiyksikköä. Yksikössä toiminut henkilökunta palkataan 1.1.2021 lähtien asiakkuudet- ja digiyksikköön. Uudet työsopimukset tehdään 1.1.2021 lukien konsernihallintoon asiakkuudet- ja digiyksikköön.

Kehittämispäällikön tilapäinen määräaikainen vakanssi 922227 täytetään 1.1.2021 lähtien asiakkuudet- ja digiyksikössä. Vakanssi on määräaikainen 1.6.2021 saakka. Kehittämispäällikön resurssin pysyvä siirto järjestämistoimintoon päätetään järjestämistoiminnon organisaation perustamisen yhteydessä myöhemmin keväällä 2021. Määrärahat siirtyvät vanhus- ja vammaispalveluista kustannuspaikalta 22504 (Maakunnallinen asiakasneuvonta ja –ohjaus) kustannuspaikalle 11209 KH/Asiakkuudet- ja digipalvelut Tilastollinen tilaus 605639 KH/Maakunnallinen asiakasneuvonta ja –ohjaus. Käytössä on KomPAssin hallinnointisopimukseen perustuva vakanssi.

Kehittämispäälliköllä on alaisinaan 3 suunnittelijaa. Vakanssit ovat 923067, 923132 ja 922304.

IT-suunnittelijan määräaikainen vakanssi täytetään jatkossa niin ikään myös asiakkuus- ja digiyksikköön. Määrärahat siirtyvät vanhus- ja vammaispalveluista kustannuspaikalta 22504 (Maakunnallinen asiakasneuvonta ja –ohjaus) kustannuspaikalle 11209 KH/Asiakkuudet- ja digipalvelut Tilastollinen tilaus 605639 KH/Maakunnallinen asiakasneuvonta ja -ohjaus. Käytössä on KomPAssin hallinnointisopimukseen perustuva vakanssi määräajalle 1.1.2021 - 30.11.2021.

Kahden asiakasohjauksen määräaikaisen suunnittelijan tehtävät ja vakanssit täytetään myös asiakkuudet ja digipalvelut- yksikköön. Määrärahat siirtyvät nykyisestä (22504 Maakunnallinen asiakasneuvonta ja –ohjaus) kustannuspaikalle 11209 KH/Asiakkuus- ja digipalvelut Tilastollinen tilaus 605639 KH/Maakunnallinen asiakasneuvonta ja -ohjaus. Käytössä on KomPAssin hallinnointisopimukseen perustuvat vakanssit määräajalle 1.1.2021 - 30.11.2021.

Asiakkuudet ja digipalvelut – yksiköstä vastaa Juha-Pekka Vuorinen. Hän toimii kehittämispäällikön esimiehenä. Kehittämispäällikön alaisuuteen sijoittuvat kolme tilapäistä määräaikaista suunnittelijaa.  

Ehdotetaan että,

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

PäätösPäätin geneerisen maakunnallisen asiakasohjauksen siirtymisestä sekä kehittämispäällikön ja kolmen suunnittelijan tilapäisten määräaikaisten vakanssien täyttämisestä jatkossa asiakkuudet ja digipalvelut -yksikköön.  

Kustannukset siirtyvät myös kustannuspaikalta 22504 kustannuspaikalle 11209 KH/Asiakkuudet- ja digipalvelut Tilastollinen tilaus 605639 KH/Maakunnallinen asiakasneuvonta ja -ohjaus.

Maakunnallisen yhteistyö ja hallinnointisopimuksen hallinnointi sekä rekisterinpitäjyys siirtyy 1.1.2021 asiakkuuksien ja digipalvelujen yksikköön ja siitä vastaa Juha-Pekka Vuorinen.

 

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, asiakkuus- ja digiyksikkö
tiedKonsernihallinto, henkilöstöpalvelut
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX