Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, strateginen maankäyttö, liikkuminen ja asuntopolitiikka 
Kaupunkisuunnittelujohtaja11602.12.2020 

13409-2020 (02 08 00, 00 04 01)

Kansainvälisten osaajien houkuttelukampanjan toteutus ja markkinointipalvelujen kilpailutus

Seutujohtaja Pekka Sundman 27.11.2020:

Tausta

Turun kaupunki on osa Talent Hub Turku -verkostoa, joka kokoaa yhteen kansainvälisten osaajien houkutteluun, vastaanottoon ja integroitumiseen liittyviä palveluja ja toimijoita Turun seudulla ja Lounais-Suomessa. Talent Hub -toiminnan tavoitteena on tehdä seudusta entistä vetovoimaisempi kansainvälisille osaajille ja heidän perheilleen. Talent Hub Turun kehittämisestä ja koordinaatiosta vastaavat Turun kaupunki ja Turku Science Park Oy. Yhteistyöverkostossa ovat mukana myös Salon, Rauman, Porin ja Uudenkaupungin kaupungit.

Turku on mukana myös Lounaisrannikkoyhteistyössä (LOURA), jonka osapuolet ovat lounaisrannikon kaupungit Pori, Rauma, Uusikaupunki ja Turku. LOURA on strateginen yhteistoimintamalli, jolla tavoitellaan enemmän näkyvyyttä ja vaikuttavuutta kuin erikseen toimimalla. Yhteistyön päämääränä on koko alueen kilpailukyvyn, houkuttelevuuden ja tunnettuuden lisääminen. Lounaisrannikkoyhteistyötä tehdään lounaisrannikon kehittämisvyöhykkeellä. Kehittämisvyöhyke on aluekehityksen ja kaupunkipolitiikan yhdistävä viitekehys, joka pohjautuu toiminnallisuuteen.

Osana Talent Hub Turkua ja LOURA-työtä Turku ja muut kumppanikaupungit järjestävät alkuvuoden 2021 aikana kansainvälisen Talent Turku –nimisen digitaalisen houkuttelukampanjan. Kampanjan tavoitteena on lisätä Lounais-Suomen tarjoamien työ- ja uramahdollisuuksien kansainvälistä tunnettuutta korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden keskuudessa. Kampanjan kautta henkilö voi leikkimielisen testin avulla kokeilla miten hyvin hän sopisi asettumaan Lounais-Suomeen. Lisäksi kampanjan tueksi tuotetaan testimoniaalivideoita, joissa alueen eri yrityksiin jo työllistyneet osaajat kertovat kannustavasti elämästään ja työstään Lounais-Suomessa.

Kampanjan tärkeimmät tavoitteet ovat alueen yritysten tarpeita vastaavan huippuosaamisen löytäminen ja mahdollinen rekrytointi yrityksiin, Turun seudun ja Lounais-Suomen kansainvälisen tunnettuuden lisääminen ura- ja työnäkökulmasta sekä yleinen alueen vetovoiman lisääminen. Kampanja toimii myös pohjustuksena myöhemmin keväällä jo toista kertaa järjestettävälle Talent Call -kutsukilpailulle, jonka kautta kansainväliset osaajat perheineen pääsee maksutta tutustumaan Lounais-Suomen kaupunkeihin työ- ja asuinpaikkana. Tämän houkuttelukampanjan yksi tavoite on herättää kansainvälisten osaajien mielenkiinto Lounais-Suomea kohtaan ja saada heidät jättämään yhteystietonsa varsinaista Talent Call -kutsukilpailua varten.

Viestintä ja näkyvyys

Kutsukilpailun markkinoinnissa panostetaan erityisesti sosiaaliseen mediaan ja järjestävien tahojen laajoihin viestintäverkostoihin ja -kanaviin. Samoin pyritään hyödyntämään tehokkaasti Business Finlandin #Finlandworks-tapahtumia sekä -kanavia.

Kampanjan visuaalisen ilmeen suunnittelussa hyödynnetään soveltuvin osin jo olemassa olevaa Career in Turku & Southwest Finland -markkinointikonseptin ja Talent Call -kampanjan visuaalista ilmettä sekä Work in Finland / #Finlandworks -materiaaleja. 

Kampanjan markkinoinnin toteuttamiseksi haettiin minikilpailutuksella mainostoimistoa. Laajempi tarjouspyyntö on viestin liitteenä. Markkinoinnin kokonaisuus sisältää kampanjan suunnitelman (sisältäen mm. konseptin ja ydinviestit), kampanjan visuaalisen ilmeen, valmiit sisällöt verkkoon ja sosiaalisen median kanaviin, markkinointimateriaalit sekä testimoniaalivideot viidestä eri kaupungista.

Kohdemaat ja -ryhmät

Houkuttelukampanjan kohderyhmänä ovat sellaiset kansainväliset osaajat (mukaan lukien maahanmuuttajat tai suomalaiset paluumuuttajat), joilla on korkeaa osaamista, kansainvälistä kokemusta ja asiantuntemusta sekä verkostoja, jotka voivat tuoda lisäarvoa elinkeinoelämälle.

Kohdemaita ovat mm. Saksa ja Baltian maat, Venäjä, Intia, Korea, Iran, Japani, Kiina, Vietnam, USA ja mahdollisesti muutkin kohdemaat. Haku painottuu perheellisiin osaajiin, mutta ketään ei suljeta pois haun piiristä.

Päävastuu kampanjan toteuttamisesta ja yritysyhteistyöstä on Turun kaupungilla ja Turku Science Park Oy:llä. Toteutuksessa hyödynnetään alueellisia kumppanuuksia.

Budjetti

Kokonaisubudjetti kampanjan toteuttamiselle on yhteensä 33 000 euroa. Rahoitussuunnitelma ulkopuolisten palveluiden hankinnalle on 29 000 euroa. Tähän summaan sisältyy markkinointipalveluiden hankinta ostopalveluna. Lisäksi varataan mahdollisiin muihin kampanjasta aiheutuviin kuluihin enintään 4000 euroa.

Kulut jakautuvat seuraavasti:

Rahoituksen kattamat toimenpiteet

Lounaisrannikkoyhteistyön (Loura) ja Seutukaupunkihankkeen (Salo) kulut kattavat:

Projektin koordinointiin ja toteutukseen liittyvät kulut

Turku Science Park Oy on vastuussa kampanjan koordinaatiosta ja tuotannosta (henkilöresurssit). Lisäksi Satakunnasta Prizztechin Talent Boostin ja Seutukaupunkihankkeen henkilöstö tukee toteutusta. Myös Turun kaupungin Talent Boost -valtionavustushankkeen viestintäkoordinaattori osallistuu kampanjan toteutukseen. Turun kaupungin omasta budjetista varataan enintään 4000 euroa kampanjasta mahdollisesti aiheutuviin muihin kustannuksiin.

Kulut muodostuvat markkinoinnin suunnittelusta ja konseptoinnista, monipuolisen markkinointimateriaalin tuottamisesta, kohdennetusta markkinoinnista eri maissa ja kanavissa sekä kyselyalustan toteutuksesta ja muista markkinoinnin ja projektituotannon kuluista.

Kilpailutus ja tarjouskilpailun voittaja

Kansainvälisten osaajien houkuttelukampanjan markkinointi kilpailutettiin minikilpailutuksena lokakuussa 2020. Kilpailutuksen toteuttivat yhteyspäällikkö Anna Kivinen ja viestintäkoordinaattori Nuppu Ervasti Turun kaupungilta ja asiantuntija Janina Nieminen Turku Science Parkilta.

Tarjouskilpailussa määritettiin, että työ saa kaikkineen maksaa enintään 18 000 € (alv 0%).

Annettuun määräaikaan mennessä saatiin tarjous kahdelta toimijalta kolmesta, joilta tarjousta pyydettiin. Tarjouksen lähettivät

Kolmannelta tarjouspyynnön kohteena olleelta palveluntarjoajalta G-Worksilta ei saatu tarjousta.

Tarjoukset arvioitiin kolme kategorian mukaan. Kullekin kategorialle oli määritelty oma painoarvonsa prosenteissa. Kategoriat ja painoarvot olivat seuraavat:

-      hinta (50%), tuntihinnan ja arvioidun tuntimäärän perusteella laskettu hinta

-      toteutus/projektisuunnitelma (30%)

-      soveltuvat referenssityöt (20%)

 

ToimijaHinta (50%)

Toteutus/projekti-

suunnitelma (30%)

Soveltuva referenssityö (20%)
KMG Turku16 955 € alv 0% - 4 pistettä 2 pistettä 2 pistettä
Hansdotter Oy16 880 € alv 0% - 6 pistettä 3 pistettä 3 pistettä

 

Vertailu ja voittaja

Tarjouskilpailun voitti Hansdotter Oy:n tarjous, joka oli kokonaispistemäärältään paras. 

Liite 1Tarjouspyyntö

Liite 2Hansdotter Oy:n tarjous

Esitän, että kansainvälisille osaajille suunnatun digitaalisen houkuttelukampanjan kulut 27 200 € katetaan seuraavasti: kustannuspaikalta 11604, tilaus 400550 KH/ Turun omarahoitusosuus Lounaisrannikon kehittäminen, enintään 23 200 €. Lisäksi voidaan käyttää muihin mahdollisiin kampanjasta aiheutuviin kuluihin enintään 4 000 € tilaukselta 604649 KH/ Kaupungin palvelut KV-toimijoille ja maahanmuuttajille.

Esitän myös, että kansainvälisten osaajien houkuttelukampanjan markkinoinnintoteuttaa Hansdotter. Hansdotterin projektityö maksaa kokonaisuudessaan enintään 18 000 € (alv 0%). Tämä summa sisältyy edellä mainittuun kampanjan kokonaisbudjettiin.

Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen:

PäätösPäätin, että

Timo Hintsanen

kaupunkisuunnittelujohtaja

Jakelu

aoHansdotter Oy
aoKMG Turku
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Ksmalias § 116
Liite 1:Tajouspyyntö
Liite 2:Hansdotter Oy:n tarjous