Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus51930.11.20205

7214-2020 (08 00 00, 00 04 01, 08 01 00)

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 on kokonaissuunnitelma kaupunkiseudun liikennejärjestelmän kehittämisen suuntaviivoista, pääteemoista ja toimenpiteistä. Kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarkentaa maakunnallista suunnitelmaa ja käsittelee tarkemmin Turun kaupunkiseudun 13 kunnan alueen sisäistä liikennejärjestelmää ja sen erityiskysymyksiä kuten jalankulku- pyöräily- ja joukkoliikennekaupungin kehittämistä. Suunnitelmassa laadittu toimenpidelista on kattava ja kunnianhimoinen. Toimenpideluetteloita on varauduttava päivittämään ns. jatkuvassa liikennejärjestelmätyössä ja MAL-sopimusta koskevissa neuvotteluissa.

Kh § 519

Kaupunkiympäristötoimiala, maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi, liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salonen ja liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 24.11.2020:

Taustaa

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 on toinen koko MAL-alueelle laadittu suunnitelma. Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa esitetyt merkittävimmät liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteet on kirjattu Turun kaupunkiseudun MAL-sopimukseen 2020-2031, jonka kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2020 § 97. Kaupunkiseudun ydinalueella liikennejärjestelmätyötä ja -suunnitelmia on tehty pidempään. Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu yhteisessä prosessissa Varsinais-Suomen maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa ja samanaikaisesti ensimmäisen 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa. Liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivitystyö on kytkeytynyt yhtä aikaa valmisteltuihin Turun kaupunkiseudun MAL-sopimukseen, Varsinais-Suomen ilmastotiekarttaan ja neljän maakunnan yhteiseen Etelä-Suomen liikennestrategiaan. Kuntien ja maakuntaliiton lisäksi liikennejärjestelmäsuunnitelmien laatimiseen ja ohjaamiseen ovat osallistuneet Turun kauppakamari, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Väylävirasto ja Traficom.

Suunnitelmien päivitysprosessissa suunnittelun taustaksi analysoitiin yhteiskunnan muutostekijöiden, kuten talouden ja elinkeinorakenteen, väestönkehityksen ja kaupungistumisen sekä työssäkäynnin, vapaa-ajan ja elämäntapojen muutosten kehityssuuntia ja vaikutuksia liikennejärjestelmään mm. skenaario- ja Turun seudun liikennemallitarkastelujen avulla. 

Koko maakunnan kattavassa Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa käsitellään sekä maakunnan sisäisiä, että ulkoisia yhteyksiä ja suunnitelmassa on määritelty maakunnan, sen elinkeinoelämän ja asukkaiden tulevaisuuden kannalta keskeiset kehittämistarpeet. Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma hyväksyttiin maakuntahallituksessa lokakuussa 2020.

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarkentaa maakunnallista suunnitelmaa ja käsittelee tarkemmin Turun kaupunkiseudun 13 kunnan alueen sisäistä liikennejärjestelmää ja sen erityiskysymyksiä kuten jalankulku- pyöräily- ja joukkoliikennekaupungin kehittämistä. Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen liikenteen toimenpiteet perustuvat Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman valmisteluun ja priorisointiin. Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma on tarkoituksena hyväksyä vuoden 2020 loppuun mennessä kaupunkiseudun kunnissa.

Tavoitteet

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmän kehittämistavoitteet on määritelty yhdessä samaan aikaan laaditun koko maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa. Yleistavoitteet liikennejärjestelmälle ovat yhteiset:  

Turun kaupunkiseudun suunnitelmaa varten yleistavoitteita on tarkennettu ja painotettu seudun tarpeet ja olosuhteet huomioon ottaen. Kaupunkiseudun tavoitteissa korostuvat mm. kestävän ja turvallisen liikkumisen edistäminen, uudet liikkumispalvelut, liikennejärjestelmän tehokas käyttö ja tavara- ja joukkoliikenteen pääreittien toimivuus. Asetetut tavoitteet palvelevat myös Turun kaupungin tavoitteita kestävästä liikkumisesta ja liikennejärjestelmästä.

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on esitetty neljä kehittämisteemaa ja joukko kutakin teemaa toteuttavia kärkitehtäviä.

Kehittämisteemat

  1. Varsinais-Suomi osana Eurooppaa ja porttina Skandinaviaan
  2. Tehokkaammat ja kestävämmät rannikon ja sisämaan yhteydet
  3. Toimivat ja vähäpäästöiset alueelliset yhteydet
  4. Kestävä, turvallinen ja terveellinen kaupunki- ja taajamaliikenne

Varsinais-Suomen TOP5-kehittämistoimiksi on nostettu seuraavat:

  1. Tunnin juna
  2. Turun kehätien parantaminen Raision kohdalla ja välillä Raisio–Naantali
  3. Kaupunkiseutujen ja taajamien joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kehittäminen​
  4. Pääväylien ja saaristoyhteyksien ongelmakohteiden parantaminen​
  5. Paikallisjunaliikenteen aloittaminen Salon, Loimaan ja Uudenkaupungin suuntiin.

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmaraportin liitteessä on esitetty myös isojen investointien tavoitteellinen suunnittelu- ja kehittämisohjelma, jossa on otettu kantaa hankkeiden aikatauluun ja tavoitteiden toteutumiseen. Isoimpia hankkeita ovat:

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa kehittämisteemat on jaettu neljään liikennejärjestelmän osa-alueeseen ja seudun maankäyttöön kytkeytyvään pääteemaan:

  1. Viihtyisä jalankulku- ja pyöräkaupunki
  2. Vahva joukkoliikennekaupunki
  3. Kustannustehokkaat kuljetukset ja kestävämpi autoliikenne
  4. Turvallinen liikenne ja viisaat valinnat

Kustakin teemasta on esitetty painopisteet ja kehittämistoimet. Suuressa osassa toimenpiteitä Turku on yksin tai yhdessä muiden tahojen kanssa esitetty toimenpiteen vastuutahoksi. Raportin liitteessä 1 on lisäksi esitetty vuosille 2020–2031 liikenneinvestointiohjelma, jossa on arvioitu hankkeiden aloitusajankohtaa. Ensimmäisellä neljän vuoden aikajaksolla 2020–2023 on esitetty alkavaksi muun muassa Turun ratapihan ja Turku–Kupittaa kaksoisraiteen muutostyöt, Turun matkustajasataman uusi henkilöraideyhteys, Vanhan Tampereentien ratasillan suunnittelu ja raitiotien 1. vaiheen toteutussuunnittelu.

Laadittu toimenpidelista Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman toteuttamiseksi on kunnianhimoinen ja kattava. Kaupunki pystynee kuitenkin pidemmällä tähtäimellä sitoutumaan toimien toteuttamiseen esitetyssä aikataulussa vain rajallisesti. Kuntatalouden haasteet voivat vähentää liikennejärjestelmän kehittämiseen käytettävissä olevaa rahoitusta ja siirtää hankkeita. Lisäksi suunnittelun eteneminen tarkemmalle tasolle voi myös tuoda esiin seikkoja, jotka voivat siirtää tai jopa estää toimien toteutuksen. Toimenpideluetteloita on varauduttava päivittämään ns. jatkuvassa liikennejärjestelmätyössä ja MAL-sopimusta koskevissa neuvotteluissa.

Turun matkustajasataman henkilöraideyhteyden siirtämisestä ei kaupunki ole vielä tehnyt päätöstä. Siirron toteutettavuus ja aikataulu ratkeavat vasta jatkosuunnittelussa.

Pyydetyt lausunnot ja jatkotoimenpiteet

Turun kaupunginhallitus on antanut molempien yllä mainittujen liikennejärjestelmäsuunnitelmien luonnoksista lausunnot maakuntaliitolle (kh 14.9.2020 § 390). Myös Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on antanut suunnitelmista lausuntonsa (Tksjlk 9.9.2020 § 138). Kaupunginhallituksen lausunnossa nostettiin esiin, että kaupunki ei voi pidemmällä tähtäimellä täysin sitoutua hankkeille esitettyihin aikatauluihin ja rahoitukseen. Seudullinen joukkoliikennelautakunta korosti lausunnossaan erityisesti kehätien ja muutamien muiden väylähankkeiden merkitystä sujuvan joukkoliikenteen kehittämisessä.

Liikennejärjestelmäsuunnitelman raporttia on päivitetty edellä mainitun lausuntovaiheen jälkeen, minkä vuoksi Turun yleiskaavan selostukseen lainattu kuva 5. ”Visio seudun kaupunkiseudun pyöräilyn seudullisten pääreittien tavoiteverkosta 2040+” ei ole aivan ajantasainen. Muutoksella ei ole kuitenkaan vaikutusta yleiskaavan pyöräilyn pääreitteihin. Pääreittien laatutaso määräytyy jatkosuunnittelussa.

Varsinais-Suomen liitto on lähettänyt Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman 2020 seudun kunnille hyväksymiskäsittelyä varten sekä Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman 2020 tiedoksi.

Kuten edellä on todettu, liikennejärjestelmäsuunnitelmassa esitetyt merkittävimmät liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteet ovat Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa vuosille 2020-2031, jonka kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2020 § 97. Hallintosäännön 33.1 §:n 12) -kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupunkitasoisista seudullisista ja ylikunnallisista asioista, joten Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 esitetään kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

Liite 1Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman 2020 ohjeellisena noudatettavaksi sekä päättää samalla merkitä Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman 2020 tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Miikkolan seuraavansisältöinen palautusehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:

”Asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että lisätään kohtaan pyöräilyn ja jalankulun kehittäminen: ”Saariston rengastien parantaminen pyöräilymahdollisuuksien osalta (painopisteaihe sekä iso että pieni saariston rengastie)”

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen liitto
tpvKaupunkiympäristötoimiala


Liitteet:

Kh § 519
Liite 1:Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020