Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kaupunginjohtaja28622.11.2020 

3911-2017 (015, 065, 032)

Kaupunkipyöräjärjestelmäsopimukseen liittyvät järjestelyt

Hankejohtaja Tapio Järvenpää ja hankepäällikkö Stella Aaltonen:

Nykyinen kaupunkipyöräjärjestelmä Turussa

Kaupunginhallitus päätti 3.4.2017 § 145, että kaupunkiin toteutetaan pilottihankkeena kaupunkipyöräjärjestelmä ja että hankinnan toteutuksesta ja järjestelmän käyttöönotosta vastaa CIVITAS ECCENTRIC -hanke. Hanke kilpailutti kaupunkipyöräjärjestelmän syksyllä 2017 (3911-2017) .

Kaupunkipyörät eli kutsumanimeltään föllärit otettiin käyttöön vappuna 2018. Pyöriä on nyt 300 kappaletta ja asemia 41 kappaletta. Lisäksi 22.7.2020 alkaen on otettu kuuden kuukauden kokeiluun 10 kappaletta sähköpyöriä (7281-2020) .

Föllärit ovat keränneet paljon positiivista huomiota ja niiden imagoarvo on hyvä. Polkupyörät itsessään ovat osoittautuneet toimiviksi, ja asemien välinen tasapainotus ja pyörien kunnossapito on onnistunut hyvin. Pyörät ovat käytössä ympäri vuoden, mikä lisää Turun kaupungin pyöräilykaupunki-imagoa ja on houkutellut monia pyöräilemään myös talvella. Tätä on tukenut myös talvikunnossapidon harjasuolauskokeilu pyöräteillä. 

Fölläreillä tehtiin vuonna 2019 yhteensä noin 203.000 matkaa. Vuonna 2020 (tammikuu-elokuu) on tehty 68 300 matkaa. Käyttömäärä on ollut paljon etukäteen arvioitua alhaisempi. Kaupunkipyörien käytössä on ollut paljon teknisiä ongelmia, mikä on selvästi vähentänyt pyörien käyttöä. Ongelmia on ollut sekä pyörien käyttöönotossa että palauttamisessa. Kaupunki on lähettänyt useita reklamaatioita järjestelmätoimittaja Nextbikelle ja saanut hyvitystä virheiden takia. Esimerkiksi datan saanti ei ole vieläkään sillä tasolla, joka tarjouksessa on luvattu.  

Optioiden käyttö perustuu siihen, että tilaaja on tyytyväinen toimitettuun palveluun.  Koska pyöräjärjestelmä ei ole toiminut tarjouksessa luvatulla tavalla, ei optiota tulisi käyttää. Tällöin sopimus päättyy 30.4.2021.

Kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttaminen edellyttää yhden henkilön 100 % työpanosta. Järjestelmälle tarvitaan koordinaattori, sillä työtä on paljon sen lisäksi, että asiakaspalvelu avustaa ongelmatilanteissa ja käsittelee reklamaatioita. Tämä henkilö voi toimia marraskuun 2020 loppuun saakka ECCENTRIC-hankkeessa, mutta hankkeen päätyttyä 30.11.2020 palkkauksen on siirryttävä Smart and Wise -kärkihankkeelle kaupunkipyörien nykyisen sopimuksen loppuun asti.

Kaupunkipyörien talous

Kaupunkipyöräjärjestelmä on saanut merkittävää taloudellista tukea CIVITAS-hankkeelta. Tuen hyödyntäminen on painotettu vuoteen 2018 ja osin vuoteen 2019. Kaupunkipyörät otettiin käyttöön 1.5.2018. CIVITAS-hanke on kaupunkipyöräjärjestelmän vastuutaho 30.11.2020 saakka. Seuraavat tiedot perustuvat hankkeen kirjanpitoon.

Vuoden 2018 kustannukset olivat 667.000 euroa. Asiakastulot olivat 103.000 euroa, markkinointitulot 115.000 euroa ja CIVITAS-hankerahoitus 250.000 euroa. Turun kaupungin osuus oli 199.000 euroa. 

Kaupunkipyöräjärjestelmän kustannukset olivat noin 738.000 euroa vuonna 2019. Kustannus oli noin 100.000 euroa alkuperäistä tarjoushintaa pienempi reklamaatioista johtuvan alennuksen seurauksena. Asiakastulot kattoivat noin 88.000 euroa, markkinointitulot noin 139.000 euroa, CIVITAS-rahoitus 100.000 euroa ja Turun kaupungin osuus 411.000 euroa (Smart and Wise 250.000 euroa ja muu subventio 161.000 euroa).

Hankkeen laatiman alkuperäisen talousarvion mukaan vuonna 2020 katettava kustannus kaupunkipyöräjärjestelmästä on 814.000 euroa. Asiakastulot kattaisivat tästä 144.000 euroa. Ehdoksi on kuitenkin laitettu, että tämä edellyttää asiakastulojen tuplaamista. Tätä ei voida alkuvuoden perusteella pitää todennäköisenä tai edes mahdollisena.

Hankkeen talousarviossa on laskettu, että markkinointitulot ovat vuonna 2020 noin 100.000 euroa, CIVITAS-osuus 55.000 euroa ja Turun kaupungin 600.000 euroa. Osittain koronatilanteesta johtuen asiakastulot eivät tule kattamaan budjetissa esitettyä 144.000 euroa, eivätkä sponsorointitulot tule pääsemään budjetoituun määrään. ECCENTRIC-hankkeen budjettimuutoksen myötä on saatu tilannetta tasapainotettua niin että koordinointikulut ja suurin osa markkinointikuluista saadaan katettua hankerahoista ja näin ollen tarvittava todennäköisin panostusmäärä kaupungilta tänä vuonna on siten 600.000 euroa.

Kaupunginhallitus on päättänyt 3.4.2017 § 145, että kaupunginhallituksen varausmäärärahoista osoitetaan vuosille 2018 – 2020 vuosittainen 150.000 € erillismääräraha kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttamista varten täydentämään käytettävissä olevaa EU-hankerahoitusta. Kaupunkipyörille on varattuna KJ-toimialan budjetissa 150.000 euroa vuodelle 2020 (604489 KH/Kaupunkipyöräjärjestelmä).

Vuoden 2020 rahoituksesta puuttuu siis 450.000 euroa. Tämä johtuu CIVITAS-tuen kohdistamisesta järjestelmän alkuvuosiin, alhaisesta käyttäjämäärästä, alhaisemmasta sponsorointitulosta sekä aiemmin kuvatuista teknisistä haasteista.

Nykyisen kaupunkipyöräjärjestelmän sopimuskausi jatkuu 30.4.2021 saakka. CIVITAS-hankkeen arvion mukaan kaupungilta tarvitaan 140.000 euron rahoitus tälle sopimuskaudelle.

Päätelmät ja ehdotukset

Kaupunkipyöräjärjestelmä tulee CIVITAS-hankkeen laskelman mukaan edellyttämään 450.000 euron lisäpanostuksen vuonna 2020 ja 140 000 euron rahoitus vuonna 2021.

Nykyinen kaupunkipyöräjärjestelmä ei toimi siten, kuin toimittaja on tarjouksessaan luvannut. Tekniset ongelmat ovat jatkuneet koko sopimuskauden ajan, eikä optiota siksi tule käyttää. Nykyisestä järjestelmästä on saatu runsaasti oppia tulevan mahdollisen järjestelmän vaatimusmäärittelyihin. Mikäli päätetään esityksen mukaisesti, että optiota ei käytetä, nykyinen sopimus päättyy 30.4.2021.

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

PäätösPäätin,

- että nykyisen kaupunkipyöräsopimuksen optiota ei käytetä,

- että kaupunkipyöräjärjestelmän nykyisen sopimuksen hallinta siirretään Smart and Wise –kärkihankkeen Liikenteen ja liikkumisen osa-alueelle ja että tehtävää varten jatketaan kaupunkipyörien koordinaattorin palkkausta 30.4.2021 asti,

- että nykyisen sopimuskauden vuoden 2020 lisäkustannukset 450.000 euroa kohdennetaan kustannuspaikalta 11612 / tilastolliselta tilaukselta 604422 KH/SAWT Liikenne ja liikkuminen ja

- että vuodelle 2021 tarvittava rahoitus (140.000 euroa) maksetaan kustannuspaikalle 11602 / tilastolliselle tilaukselle 604489 KH/Kaupunkipyöräjärjestelmä varatusta määrärahasta.  

 

Minna Arve

kaupunginjohtaja

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tiedKonsernihallinto, henkilöstöpalvelukeskus
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX