Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Konsernihallinto | |||
Kaupunginjohtaja | 276 | 19.11.2020 |
12109-2020 (01 01 00)
Yhdeksän lähihoitajan ja kahden sairaanhoitajan toimen perustaminen hyvinvointitoimialalle
Va. henkilöstöpäällikkö/vs. talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama 12.10.2020:
Asumispalvelujen päällikkö Soile Lahtonen-Kiviranta, Vanhuskeskus 1, asumispalvelujen johtaja Sari Hievanen ja palvelualuejohtaja Sari Ahonen, vanhus- ja vammaispalvelut esittävät Villa Piiparin osaston 1C toiminnan käynnistämistä.
Runosmäen vanhuskeskuksessa on vapautunut 27.3.2020 sairaalapalvelujen tulosalueelta 9-paikkainen osasto, nimeltään Villa Piipari 1C. Tiloja on vuodesta 2016 käytetty muistisairaiden kuntoutusyksikön eli Muiskun tiloina. Tätä ennen ne olivat osa Villa Piiparin asumispalveluyksikköä. Tilat ovat sellaisenaan suoraan otettavissa asumispalvelujen käyttöön.
Osaston asukkaiksi tullee sellaisia muistisairaita vanhuksia, jotka tarvitsevat pienen yksikön, pitkälle edenneen muistisairautensa vuoksi. Oleellista on, että asukkaiden kunto ei kuitenkaan saa edellyttää jatkuvaa vartijoiden läsnäoloa, vaan heidän hoidossaan riittää pääosin muistisairaiden hoitoon koulutetut lähihoitajat ja sairaanhoitajat. Huomioitava on myös, että yksikössä ei ole käytössään sellaisia sairaalatasoisia lääkäriresurssia, kuin esimerkiksi Muiskussa. Kun Villa Piipariin saapuvien asukkaiden lääkinnälliset tarpeet tulee olla laajasti huomioitu ja suunniteltu.
Samassa osastoryhmässä sijaitsevat Villa Piiparin 1A (13 asukaspaikkaa) ja Villa Piipari 1B (14 asukaspaikkaa), jotka ovat vuodesta 2013 alkaen tuottaneet vastaavaa muistisairaiden tehostettua asumispalvelua. Osasto 1C käyttäminen samaan tarkoitukseen tuo synergiaetua toimintaan. Osaston tilat ovat muistisairaiden asumiseen ihanteelliset. Ne mahdollistavat muun muassa asukkaiden ulkoilun turvallisilla sisäpihoilla. Tilojen käyttö nimenomaan muistisairaiden asumiseen on tulevaisuuden tarpeet huomioiden strateginen valinta. Haasteellisesti oirehtivien muistisairaiden määrä on kasvava ja heidän sijoittamisensa asumispalveluihin on jo tälläkin hetkellä vaikeaa, erityisesti jos käyttäytymiseen liittyviä ongelmia on vaikea hallita.
Tehtyjen RAI-arviointien mukaan vanhusten ympärivuorokautisen hoidon asiakkailla on runsaasti käytösoireita, jotka vaikuttavat asukasturvallisuuteen sekä henkilökunnan työturvallisuuteen. Käytös voi olla vaeltelua, karkeaa uhkaavaa kielenkäyttöä, sosiaalisesti sopimatonta käytöstä, kielteistä suhtautumista hoitoon, rankimmillaan muiden fyysistä pahoinpitelyä. Kaikille näin käyttäytyville ei ole tarkoituksenmukaista eikä edes mahdollista järjestää asuntoa vaativan hoidon dementiapienryhmäkotiin, vaan heidän käytösoireisiinsa etsitään ratkaisua lääkkeellisin ja toiminnallisin keinoin. Villa Piiparin kaltaiseen asuinyksikköön tulevat ne, joiden asuminen muualla ei onnistu.
Taulukko: RAI-arvioinnit 1/2020 (Villa-Piiparissa arviointeja 17, palveluasumisessa 459)
%-osuus Villa-Piipari | %-osuus palveluasuminen/Turku
| |
vaeltelu | 35 | 13 |
karkea, uhkaava kielenkäyttö | 24 | 7 |
fyysisen väkivallan käyttö | 12 | 1 |
sosiaalisesti sopimaton käytös | 24 | 7 |
kielteinen suhtautuminen hoitoon | 35 | 14 |
käytösoire, joka vaikuttaa muihin | 59 | 29 |
Taulukossa esitettyjen RAI-arviointilukujen perusteella tehostetussa palveluasumisessa oli kevään 2020 arviointikierroksella 59 vaeltelevaa ja 133 käytöksellään muita häiritsevää asukasta. Tehostetun palveluasumisen lisäksi meillä on vielä laitospaikoilla olevia vanhuksia, joilla näitä käytösoireita myös esiintyy.
Taulukko 2: RAI-arvioinnit 1/2020 (Kerttuli vk 43, pitkäaikaissairaanhoito 143)
%-osuus Kerttuli vk. | %-osuus pitkäaikaissairaanhoito | |
vaeltelu | 14 | 3 |
karkea, uhkaava kielenkäyttö | 10 | 8 |
fyysisen väkivallan käyttö | 14 | 1 |
sosiaalisesti sopimaton käytös | 26 | 13 |
kielteinen suhtautuminen hoitoon | 12 | 16 |
käytösoire, joka vaikuttaa muihin | 49 | 40 |
Taulukko 3: RAI-arvioinnit 1/2020 (Mäntyrinne vk 29, Runosmäki vk 43)
%-osuus Mäntyrinne vanhainkoti | %-osuus Runosmäen vanhainkoti | |
vaeltelu | 3 | 7 |
karkea, uhkaava kielenkäyttö | 3 | 12 |
fyysisen väkivallan käyttö | 0 | 5 |
sosiaalisesti sopimaton käytös | 3 | 26 |
kielteinen suhtautuminen hoitoon | 14 | 12 |
käytösoire, joka vaikuttaa muihin | 28 | 29 |
Asumispalveluissa työskentelevien työturvallisuutta seurataan HAIPRO työturvallisuusilmoitusten perusteella. Vanhusten asumispalveluissa oli tammikuu-kesäkuu 2020 ilmoitettu 235 väkivalta/uhkatilannetta. Kaikkiaan 33:ssa yksikössä 43:sta yksiköstä oli tehty 1 tai useampia väkivalta/uhkatilanneilmoituksia. (Työturvallisuusilmoitukset vanhusten asumispalvelut tammi-kesäkuu 2020)
Muistisairaiden hoidossa tulee henkilökuntaa olla niin, että asukkaat eivät joudu olemaan keskenään, vaan hoitajilla on mahdollisuus koko ajan seurata tapahtumia ja puuttua niihin välittömästi häiriötilanteen syntyessä. Näin vältetään vakavat vahingot, eikä jouduta käyttämään kokoaikaisesti vartiointipalvelua paikalla. Villa Piiparin osastojen 1A, 1B ja 1C mitoitus on laskettu niin, että kullakin osastolla aamuvuorossa työskentelee vähintään 3 työntekijää, iltavuorossa 3 ja yössä yksi. Osastoilla tulee olemaan yhteensä 28 koulutettua hoitajaa, mikä tarkoittaa 0,94 hoitajaa/asukas. Osastot tukevat toisiaan työvuorojen aikana, tehden säännöllisesti yhteistyötä työhuippuja tasaten ja asukas- ja työturvallisuudesta huolehtien, niin että työskentely kaikilla osastoilla on yhtä raskasta tai vaihtoehtoisesti, positiivisesti ilmaisten – kevyttä.
Keskittämällä haasteelliset asiakkaat pieneen yksikköön saadaan keskistettyä myös ammatillista osaamista yksikköön. Samalla se rauhoittaa yleistä tilannetta muissa yksiköissä, jos asiakkaita päästään siirtämään. Asukaspaikkojen tarve ei ole vähenemässä eli siten tämä tasapainottaa ostopalvelun tarvetta.
Liite 1Lomake toimien perustamisesta (9 lh)
Liite 2Lomake toimien perustamisesta (2 sh)
Esitämme, että Runosmäen vanhuskeskuksen 1C osastolle perustetaan 9 lähihoitajan toimea (tehtäväkohtainen palkka 2.105,09 €/kk, KVTES/03HOI040, vl 2A ) ja 2 sairaanhoitajan toimea (tehtäväkohtainen palkka 2.373,49 €/kk, KVTES/03HOI030, vl 2A) 1.12.2020 alkaen. Palkkakustannukset vuodelle 2020 työnantajasivukuluineen tulevat olemaan noin 35 000 € ja vuodelle 2021 noin 518 000 €. Lähihoitajan kelpoisuusehto on tehtävään soveltuva sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai muu vastaava tutkinto taikka aikaisempi kouluasteinen koulutus ja sairaanhoitajan kelpoisuusehto on terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen.
Toimialajohtaja Riitta Liuksa:
EhdotusEsitän, että
Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana hyvinvointitoimiala, perustetaan 1.12.2020 lukien
Edelleen esitän, että perustettavat toimet saadaan täyttää ilman erillistä lupamenettelyä.
Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, palvelussuhdepäällikkö Elina Reinikainen 10.11.2020:
Hyvinvointitoimialan toimialajohtaja Riitta Liuksa on esittänyt, että hyvinvointitoimialalle Runosmäen vanhuskeskuksen 1C osastolle perustetaan 1.12.2020 alkaen yhdeksän lähihoitajan toimea, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.105,09 €/kk (KVTES/03HOI040, vl 2A) ja kaksi sairaanhoitajan toimea, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.373,49 €/kk (KVTES/03HOI030, vl 2A). Konsernihallinnon henkilöstöpalveluilla ei ole huomauttamista perustettavaksi esitettyjen toimien tehtäväkohtaisesta palkasta. Toimiala on lisäksi esittänyt, että toimet saadaan täyttää ilman erillistä lupamenettelyä.
Toimialan esityksen mukaan lähihoitajan tehtävän kelpoisuusvaatimus on tehtävään soveltuva sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai muu vastaava tutkinto taikka aikaisempi kouluasteinen koulutus. Sairaanhoitajan tehtävän kelpoisuusvaatimus on esityksen mukaan terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen. Konsernihallinnon henkilöstöpalveluilla ei ole huomautettavaa esitettyjen kelpoisuusvaatimuksien osalta.
Esityksen mukaan Runosmäen vanhuskeskuksessa on vapautunut 27.3.2020 sairaalapalvelujen tulosalueelta 9-paikkainen osasto, nimeltään Villa Piipari 1C. Tilat ovat sellaisenaan suoraan otettavissa asumispalvelujen käyttöön. Osaston asukkaiksi tullee sellaisia muistisairaita vanhuksia, jotka tarvitsevat pienen yksikön, pitkälle edenneen muistisairautensa vuoksi. Oleellista on, että asukkaiden kunto ei kuitenkaan saa edellyttää jatkuvaa vartijoiden läsnäoloa, vaan heidän hoidossaan riittää pääosin muistisairaiden hoitoon koulutetut lähihoitajat ja sairaanhoitajat.
Esityksessä on todettu, että samassa osastoryhmässä sijaitsevat Villa Piiparin 1A (13 asukaspaikkaa) ja Villa Piipari 1B (14 asukaspaikkaa), jotka ovat vuodesta 2013 alkaen tuottaneet vastaavaa muistisairaiden tehostettua asumispalvelua. Osasto 1C käyttäminen samaan tarkoitukseen tuo synergiaetua toimintaan. Haasteellisesti oirehtivien muistisairaiden määrä on kasvava ja heidän sijoittamisensa asumispalveluihin on jo tälläkin hetkellä vaikeaa, erityisesti jos käyttäytymiseen liittyviä ongelmia on vaikea hallita. Villa Piiparin kaltaiseen asuinyksikköön tulevat ne, joiden asuminen muualla ei onnistu.
Toimialan esityksen mukaan muistisairaiden hoidossa tulee henkilökuntaa olla niin, että asukkaat eivät joudu olemaan keskenään, vaan hoitajilla on mahdollisuus koko ajan seurata tapahtumia ja puuttua niihin välittömästi häiriötilanteen syntyessä. Näin vältetään vakavat vahingot, eikä jouduta käyttämään kokoaikaisesti vartiointipalvelua paikalla. Villa Piiparin osastojen 1A, 1B ja 1C mitoitus on laskettu niin, että kullakin osastolla aamuvuorossa työskentelee vähintään 3 työntekijää, iltavuorossa 3 ja yössä yksi. Osastoilla tulee olemaan yhteensä 28 koulutettua hoitajaa, mikä tarkoittaa 0,94 hoitajaa/asukas. Osastot tukevat toisiaan työvuorojen aikana.
Keskittämällä haasteelliset asiakkaat pieneen yksikköön saadaan keskistettyä myös ammatillista osaamista yksikköön. Samalla se rauhoittaa yleistä tilannetta muissa yksiköissä, jos asiakkaita päästään siirtämään. Asukaspaikkojen tarve ei ole vähenemässä eli siten tämä tasapainottaa ostopalvelun tarvetta.
Palkkakustannukset vuodelle 2020 työnantajasivukuluineen tulevat olemaan noin 35 000 € ja vuodelle 2021 noin 518 000 €.
Toimiala vastaa siitä, että toiminta on järjestetty tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Perustettavaksi esitettyjen toimien toiminnallisen tarpeen osalta konsernihallinnon henkilöstöpalveluilla ei ole perusteita lausua toisin esityksen kanssa. Toimien perustamisesta aiheutuvat palkkakustannukset tulee sisältyä hyvinvointitoimialan talousarvioon. Toimialan tulee lisäksi huomioida asetetut tavoitteet henkilöstön määrän kehityksessä. Jos henkilöstön määrää lisätään, tulee toimialan raportoida saavutetuista kustannussäästöistä.
Liite 1Lomake toimien perustamisesta (9 lh)
Liite 2Lomake toimien perustamisesta (2 sh)
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
PäätösPäätin,
- että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana hyvinvointitoimiala, perustetaan 1.12.2020 lukien yhdeksän lähihoitajan toimea, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.105,09 €/kk (KVTES/03HOI040, vl 2A) ja joiden kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai muu vastaava tutkinto taikka aikaisempi kouluasteinen koulutus.
- että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana hyvinvointitoimiala, perustetaan 1.12.2020 lukien kaksi sairaanhoitajan toimea, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.373,49 €/kk (KVTES/03HOI030, vl 2A) ja joiden kelpoisuusvaatimus on terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) mukainen.
- että hyvinvointitoimiala saa luvan täyttää tällä päätöksellä perustettavan toimen ilman erillistä palkkaamislupaa.
Minna Arve
kaupunginjohtaja
Jakelu
tpvHyvinvointitoimiala
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, henkilöstöohjaus
tpvKonsernihallinto, henkilöstöpalvelukeskus
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Konha § 276
Liite 1:Lomake toimien perustamisesta (9 lh)
Liite 2:Lomake toimien perustamisesta (2 sh)