Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto 
Kansliapäällikkö2817.11.2020 

11045-2020 (02 05 01, 00 01 05)

Turun kaupunki hakee Kevan rahoitusta Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto julkisorganisaation kulttuurisen muutoksen tukijana -hankeelle.

Vs. strategia- ja kehittämisjohtaja Rami Savila ja projektipäällikkö Sanna-Maria Salmi:

Turun kaupunki hakee Kevan rahoitusta Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto julkisorganisaation kulttuurisen muutoksen tukijana -hankeelle.

Turun kaupunki osallistuu Kevan työelämän kehittämisrahan rahoitushakuun. Keva jakaa vuonna 2020 kehittämisrahaa kuntien, kunta- ja sote-yhtymien, kuntien osakeyhtiöiden ja kuntakonsernien sekä kirkon työnantajien työelämän kehittämishankkeille. Hakuaika on 12.3.-30.9.2020. Työelämän kehittämisrahan avulla on mahdollista saada tukea työelämän kehittämistoimintaan. Keva tukee innovatiivisia ja vaikuttavia hankkeita, joilla vahvistetaan strategista työkykyjohtamista ja työhyvinvointia, ennaltaehkäistään työkyvyttömyysriskiä sekä edistetään tuloksellisuutta ja uudistumista työpaikoilla.

Turun kaupungissa on meneillään johtamisjärjestelmän uudistus. Uudistuksen tavoitteena on nykyi-stä matalampi organisaatio, kyky vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin sekä palveluiden johtami-nen järjestämisvastuun näkökulmasta, asukas- ja asiakaslähtöisyyttä korostaen. Uusi hallintomalli luodaan tukemaan asiakaslähtöistä toimintaa ja se on mainittu myös uudistuksen tavoitteena. Tavoite nousee suoraan kaupunkistrategian kolmesta toimintalupauksesta, joihin kaikkiin sisältyy myös osallisuuden periaate. Tämän uudistuksen takia organisaatiossa on nyt tarpeen rakentaa yhteinen ymmärrys siitä, mitä asiakaslähtöisyydellä Turun kaupungissa jatkossa tarkoitetaan, sekä miten siihen pyritään. Koska asiakaslähtöisyys tulee jatkossa ohjaamaan kaikkea kaupungin toi-mintaa, tarvitaan myös organisaatiotasoiset työkalut sen toteuttamiseen.

Hankkeen tavoitteena on koko organisaation ajattelu- ja toimintatapojen muutoksen alkuun saat-taminen. Hankkeen aikana organisaatiossa aloitetaan yhteisen ymmärryksen rakentaminen siitä, mitä asiakaslähtöisyydellä tarkoitetaan Turun kaupungissa. Toimintamallien kuvaamisen kautta aloi-tetaan myös asiakaslähtöisyyttä tukevien rakenteiden rakentaminen ja turvataan riittävät työkalut ja tietotaito muutosten alkuunsaamiselle. Asiakkaiden osallisuuden kokemuksen mittaamiselle kaupungin palveluissa laaditaan mittari ja sen toimivuutta kokeillaan käytännössä. Mittari muodostaa lähtökohdan, jota vasten kaupungin asiakaslähtöisyyden edistymistä voidaan seurata jatkossakin. Digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia verkoston toiminnassa kartoitetaan.

Hankkeella tuetaan kaupungissa meneillään olevia kriittisiä muutosprosesseja. Samoilla toimilla tue-taan myös henkilöstön muutoskyvykkyyttä, oppimista, uudistumista ja työhyvinvointia. Sekä luodaan valmiuksia jatkuvaan ja tarpeesta lähtevään kehittämiseen sekä innovatiiviseen ajatteluun.

Hankkeen toteuttaa Turun kaupungissa toimiva Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto, projektipäällikön johdolla. Hankkeen keskeisimmät toimenpiteet voidaan jakaa 7 eri kokonaisuuteen: Toimintamallien laatiminen, verkoston tarjoamien palveluiden tuotteistaminen, koulutusmoduulien ja intranet sivun laatiminen, henkilöstön infopakettien laatiminen, verkoston kouluttaminen, palvelujen tarjoaminen organisaatiolle, asiakaslähtöisen kehittämisen kaupunkitasoinen organisoituminen sekä asiakkaan osallisuuden kokemusta mittaavan mittarin sekä koulutuspalautteen seurantamittariston laatiminen.

Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Turun kaupungissa toimitaan entistä asiakaslähtöisemmin, tietämys ja ymmärrys asiakaslähtöisyydestä ja osallisuudesta, sekä sitä tukevista teemoista on henkilöstön joukossa lisääntynyt. Henkilöstö on hankkeen seurauksena aiempaa paremmin mukana muutoksissa ja kokee voivansa vaikuttaa omaan työhönsä, sekä kehittää sitä. Tämä lisää myös työhyvinvointia ja -viihtyvyyttä. Ennen kaikkea, kaupungin sisäiset ja ulkoiset asiakkaat kokevat saavansa oikea-aikaista ja parempaa palvelua.

Turun kaupunki saa hankkeen aikana arvokkaan kokemuksen toimialarajat ylittävän verkoston avulla toteutettavasta toimintakonseptista, joka tukee meneillään olevaa organisaation kulttuurinmuutosta. Poikkeuksellista hankkeessa on se, että asiakaslähtöisyyttä edistetään työntekijän, työyhteisöjen ja organisaation tasolla. Ajatuksissa, toiminnassa mutta myös rakenteiden avulla. Ruohonjuuritasolta organisaation johtoon. Lean-menetelmää tai palvelumuotoilua on käytetty menestyksekkäästi eri tahoilla jo pitkään. Tässä hankkeessa yhdistetään niiden lisäksi erilaisia, strategian mukaista toimintaa ja muutoskyvykkyyttä tukevia ajattelutapoja ja työkaluja. Ei pelkästään organisaatiolle tarjottavina kehittämisen tuen palveluina, vaan teemat tuodaan jokaisen työntekijän arkeen.

Hankkeen avulla saadaan kokemus systemaattisesta asiakaslähtöisestä kehittämisestä. Tulosten perusteella laaditaan jatkosuunnitelma. Hankkeen avulla kaupunki panostaa laajasti henkilöstön innovointikykyyn, tämä lisää kompleksisten haasteiden ratkaisukykyä, jota tavoitellaan myös organisaation rakenneuudistusten kautta. Jatkossa henkilöstö ymmärtää paremmin roolinsa asiakkaan kokonaisprosessissa.

Hanke on osa kaupungin johtamisjärjestelmäuudistuksen tavoitteiden toteutumista.

Hanke toteutetaan 1.1.2021 - 31.12.2022 välillä. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 157 000 euroa. Kevan rahoitus on 75 000 euroa, joka on 48% hankkeen kokonaiskustannuksista. Kaupungin omarahoitusosuus on 82 000 euroa.

Hankkeen omistaa Rami Savila.

Hankkeen henkilöresurssien tarve hankeajalle on projektipäällikkö (1 htv).

Lisäksi esitetään, että määräaikaisen vakanssin saa täyttää ilman erillistä palkkauslupaa.

Liite 1 Hankehakemus Kevalle 30.9.2020

Esitämme, että Turun kaupunki hakee Kevan työelämän kehittämisrahaa Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto julkisorganisaation kulttuurisen muutoksen tukijana- hankkeeseen. Hankkeen henkilöresurssien tarve hankeajalle on projektipäällikkö (1 htv). Lisäksi esitetään, että määräaikaisen vakanssin saa täyttää ilman erillistä palkkauslupaa.

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

PäätösPäätin, että Turun kaupunki hakee Kevan työelämän kehittämisrahaa Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto julkisorganisaation kulttuurisen muutoksen tukijana- hankkeeseen. Hankkeen henkilöresurssien tarve hankeajalle on projektipäällikkö (1 htv). Lisäksi päätin, että määräaikaisen vakanssin saa täyttää ilman erillistä palkkauslupaa.

Tuomas Heikkinen

kansliapäällikkö

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, henkilöstöpalvelut
tiedKonsernihallinto, kehittäminen ja tietohallinto
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Konha § 28
Liite 1:Hankehakemus Kevalle 30.9.2020