SOPIMUS TURUN TAIDEMUSEOSTA

 

 

 

I Sopijapuolet

 

1)Turun kaupunki, y-tunnus 0204819-8 (jäljempänä Kaupunki)

2)Konstföreningen i Åbo – Turun Taideyhdistys ry, y-tunnus 0217567-2 (jäljempänä Taideyhdistys)

 

II Taustaa

 

Turun kaupunginvaltuuston kokouksessa 25. päivänä huhtikuuta 1895 § 1 puheenjohtaja ilmoitti eräiden henkilöiden, jotka silloin vielä halusivat pysyä tuntemattomina (Ernst ja Magnus Dahlström) luovuttaneen Kaupungille 150.000 markkaa yhteisen talon rakentamista varten kansan- ja kaupunginkirjastolle lukusaleineen sekä Taideyhdistyksen kokoelmia varten, mikäli Kaupunki luovuttaisi tarkoitukseen soveltuvan tontin. Sanotussa valtuuston päätöksessä lahjoitus otettiin kiitollisuudella vastaan ja yleiselle valmisteluvaliokunnalle annettiin tehtäväksi ryhtyä toimenpiteisiin hankkeen johdosta.

 

Kaupungin saatua toisena lahjoituksena kirjastotalon, edellä mainittu lahjoitus voitiin kokonaisuudessaan käyttää taidemuseota varten.

 

Turun kaupunginvaltuuston kokouksessa 7. päivänä huhtikuuta 1904 § 6 luettiin Turun taidemuseon rakennustoimikunnan kirje maaliskuun 24. päivältä, jossa rakennustoimikunta ilmoitti kyseisen rakennustyön edenneen niin pitkälle, että rakennus kuun jälkipuoliskolla voidaan luovuttaa valtuustolle. Samoin luettiin valmisteluvaliokunnan lausunto, jossa valiokunta ehdotti, että kyseinen rakennus asetettaisiin rahatoimikamarin valvontaa ja annettaisiin Taideyhdistyksen käyttöön, minkä valtuusto yksimielisesti hyväksyi.

 

Rahatoimikamari päätti kokouksessaan 27.6.1904 § 3 ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että rakennuksen lähin valvonta uskottaisiin Taideyhdistyksen johtokunnalle, joka palkkaamansa museossa säilytettävien taidekokoelmien intendentin kautta hoitaisi rakennusta ja siihen kuuluvia laitoksia. Rakennuksen välttämättömät korjaukset tehtäisiin rahatoimikarin toimesta ja niistä aiheutuvat menot otettaisiin, kuten Kaupungin muidenkin talojen kohdalla, menoarvioon. Henkilökunnan osalta rahatoimikamari päätti esittää, että Taideyhdistyksen intendentti toimisi laitoksen taloudenhoitajana, mistä hänelle maksettaisiin vuotuinen palkkio ja että museoon tulisi palkata vahtimestari ja koneenkäyttäjä lämpöjohdon hoitoa varten ja viimeksi mainittu tulisi samalla velvoittaa huolehtimaan kaikista talonmiehelle tavallisesti kuuluvista töistä kuten lumenluonnista, puhtaanapidosta ja teiden hiekoittamisesta ym. Taideyhdistyksen johtokunnan tulisi ottaa ja erottaa mainitut henkilöt ja henkilökunnan vaihtuessa rahatoimikamarille tulisi ilmoittaa uuden työntekijän nimi. Lisäksi rahatoimikamari oli laatinut museorakennuksen menoarvion, joka koostui edellä mainitun henkilökunnan palkoista, talon lämmityksestä, valaistuksesta ja sekalaisista menoista, jotka syntyivät lumen pois kuljettamisesta, hiekan ja luutien yms. hankinnasta.

 

Turun kaupunginvaltuusto kokouksessaan 30.6.1904 § 8 hyväksyi rahatoimikamarin ehdotuksen ja päätti, että museorakennuksen valvonta saadaan järjestää siten kuin rahatoimikamari yllä on puoltanut, hyväksyi kamarin laatiman kyseisen laitoksen menoarvion ja päätti samalla mistä määrärahoista kyseiset menot kuluvana vuonna rahoitetaan.

 

Turun va. apulaiskaupunginjohtaja Paavo Heinonen asetti 5.1.1996 puheenjohdollaan toimivan työryhmän tutkimaan taidemuseon peruskorjausta ja laajennusta. Kaupunki ja Taideyhdistys suunnittelivat yhdessä Taideyhdistyksen antamien tietojen ja sen tarpeiden pohjalta taidemuseorakennuksen peruskorjauksen ja uudisosana varastotilan. Kaupunginvaltuusto hyväksyi hankesuunnitelman 28.5.2001 § 189. Arvioitua laajemmaksi osoittautuneiden korjaustöiden valmistuttua Turun taidemuseon uusituissa tiloissa vietettiin avajaisia 28.4.2005. Avajaisten juhlapuhujana oli kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Pertti Paasio.

 

Puolalanmäen taidemuseorakennus on aiemmin mainittujen Turun kaupunginvaltuuston päätösten nojalla ollut Taideyhdistyksen käytössä ilman, että tiloista on peritty korvausta ja lisäksi Kaupunki on avustanut Taideyhdistyksen museotoimintaa vuosittain.

 

III Taidemuseon toimintaa koskevat ehdot

 

Taideyhdistys ja Kaupunki sopivat seuraavaa:

 

1.Turun taidemuseon tilat Puolalanmäellä sellaisina kuin ne keväällä 2005 valmistuneen remontin jälkeen ovat, säilyvät jatkossakin Taideyhdistyksen käytössä siten kuin niiden käytöstä jäljempänä erikseen sovitaan ja niin pitkään kuin Taideyhdistys säilyttää siellä arvokkainta osaa taidekokoelmastaan.

2.Kaupunki pyrkii varmistamaan Taideyhdistykselle riittävät toimintaedellytykset sen taidekokoelmien säilyttämiseksi ja taidemuseotoiminnan harjoittamiseksi Turussa. Taideyhdistyksen tekemästä hakemuksesta Kaupunki tukee vuosina 2021-2030 Taideyhdistyksen toimintaa vuosittain 200.000 eurolla kuitenkin siten, että lopullisesti avustuksen määrä vahvistuu Kaupungin talousarvion tultua hyväksytyksi Turun kaupunginvaltuustossa. Avustuksella on tarkoitus kattaa kiinteistön hoidosta ja henkilöstön palkkauksesta aiheutuvia menoja. Avustuksen määrässä otetaan lisäksi huomioon, ettei Taideyhdistykseltä peritä erillistä korvausta sähköstä.

3.Taideyhdistys sitoutuu vaalimaan turkulaista ja suomalaista kulttuuriperintöä ylläpitämällä korkeatasoista taidemuseotoimintaa Turun taidemuseon tiloissa, jolloin Taideyhdistys käytettävissä olevien resurssiensa puitteissa ja toimintaansa innovatiivisesti kehittämällä:

 

ylläpitää kansallisaarteiston veroista taidekokoelmaa (yli 5000 teosta) ja pitää edustavaa otosta esillä yleisön nähtävänä Puolalanmäen museorakennuksessa,

järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kuvataiteita ja visuaalista kulttuuria esitteleviä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittäviä näyttelyitä ja niitä täydentävää oheisohjelmaa,

tarjoaa museopedagogisia palveluja eri-ikäisille: päiväkotilapset, koululaiset, opiskelijat, aikuisväestö, vanhukset. Erityinen painoarvo on Turun kaupungin kanssa yhdessä toteutettavalla Kulttuuripolku-toiminnalla,

tarjoaa kuvataiteisiin ja visuaaliseen kulttuuriin liittyvää asiantuntemusta, tutkimusta ja sisältötuotantoa kuten julkaisutoimintaa, yleisöneuvontaa ja tutkijoiden avustamista. Museo tekee yhteistyötä paikallisten yliopistojen ja Turun Taideakatemian kanssa järjestäen luentoja, taiteilijatapaamisia ja projekteja,

ylläpitää sadan vuoden aikana talletettua arkisto- ja kirjastomateriaalia tutkijoitten ja muiden tietoa tarvitsevien käyttöön painottuen Varsinais-Suomen kuvataiteeseen,

harjoittaa yhteistyötä yhteiskunnan eri tahojen kanssa ja Turussa toimivien museoiden, erityisesti Turun museokeskuksen, Aboa Vetus & Ars Nova -museoiden ja Forum Marinumin kanssa näiden museoiden välisen yhteistoimintasopimuksen tarkoittamalla tavalla,

tarjoaa taidemuseopalveluja molemmilla kotimaisilla kielillä sekä resurssien mukaan muilla vierailla kielillä sekä viittomakielellä,

harjoittaa taidemuseotoimintaa Museoviraston ja Valtion taidemuseon kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti,

pyrkii olemaan merkittävä ja vetovoimainen matkailukohde sekä näkyvä positiivisen Turku-kuvan rakentaja.

 

4.Turun taidemuseon johto ja valvonta taidemuseotoiminnan osalta rakennukseen kohdistuvia korjaus- ja muita toimenpiteitä lukuun ottamatta säilyvät jatkossakin Taideyhdistyksen hallituksella tai vastaavalla toimielimellä.

5.Taideyhdistys sitoutuu siihen, että Taideyhdistyksen hallitukseen tai vastaavaan toimielimeen valitaan kaksi Turun kaupunginhallituksen ehdottamaa jäsentä. Tämän sitoumuksen noudattaminen on ehtona edellä kohdassa 2 tarkoitetun Kaupungin avustuksen maksamiselle.

6.Jos sopimus päättyy mistä tahansa syystä, Kaupungilla on oikeus saada Taideyhdistykseltä takaisin se määrä mahdollisesti jo maksetusta avustuksesta, joka kohdistuu sopimuksen päättymisen jälkeiseen aikaan.

 

Kaupungilla on oikeus saada Taideyhdistykseltä myös sopimuksen voimassaoloaikana maksettu avustus tai sen osa takaisin, jos:

-Taideyhdistyksen toiminnasta on annettu virheellisiä tai harhaanjohtavia tietoja tai salattu tietoja taikka on kieltäydytty antamasta vaadittuja tietoja, asiakirjoja tai muuta aineistoa;

-avustus on käytetty tämän sopimuksen tai avustuspäätöksen vastaiseen tarkoitukseen;

-Taideyhdistys on lopettanut avustuksen kohteena olevan toimintansa, supistanut tai muuttanut sitä olennaisesti taikka luovuttanut sen toiselle;

-Taideyhdistys on joutunut ulosottotoimenpiteen kohteeksi, selvitystilaan, konkurssiin tai saneerausmenettelyn kohteeksi;

-lainsäädäntö edellyttää avustuksen takaisin perimistä; taikka

-Taideyhdistys menettelee muulla tämän kohdan seikkoihin rinnastettavalla tavalla.

Mikäli maksettu avustus todetaan lainvoimaisella päätöksellä lainvastaiseksi, ei Kaupungilla ole myöskään velvollisuutta jatkaa kohdan 2. mukaista avustustoimintaa. Taideyhdistykselle myönnetty avustus voidaan vaatia maksettavaksi takaisin enintään kolmelta vuodelta.

 

7.Sopijapuolet sitoutuvat kaikin tavoin muun muassa tiedonkulkua lisäämällä ja toimenpiteitään yhteen sovittamalla työskentelemään yhteistyössä ylläpitääkseen ja lisätäkseen kaupunkilaisten tietoutta kulttuuristaan, historiastaan ja ympäristöstään erityisesti kuvataiteiden alueella sekä muiden yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

 

IV Taidemuseorakennuksen käyttöä koskevat sopimusehdot

 

1. Määritelmät

 

Omistajalla tarkoitetaan jäljempänä Turun kaupunkia.

 

Käyttäjällä tarkoitetaan jäljempänä Taideyhdistystä

 

2. Käyttökohde

 

Turun kaupungin 7. kaupunginosan korttelissa 38, tontilla no 1, osoitteessa Aurakatu 26 sijaitsevan museorakennuksen tilat.

 

Käyttöä rasittaa P-Turkuparkki Oy:llä (Y-tunnus 1559516-6) / Parkkihalli Louhella oleva oikeus käyttää taidemuseoon liittyviä tiloja hätäpoistumistienä.

 

Tällä sopimuksella ei myönnetä kulkuoikeutta P-Turkuparkki Oy:n tilojen kautta, vaan kulkuoikeudesta ja sen ehdoista sovitaan erikseen.

 

3. Käyttötarkoitus

 

Museorakennuksen tilat on annettu käyttöön tässä sopimuksessa tarkoitettua taidemuseotoimintaa ja siihen liitännäistä kahvilatoimintaa varten. Käyttäjä sitoutuu harjoittamaan käyttöönsä saamissaan tiloissa ainoastaan yllä mainittua toimintaa. Jos toimintaa halutaan muuttaa, siihen on saatava omistajan kirjallinen suostumus.

 

Käyttäjä on velvollinen antamaan omistajalle tämän pyytämät tarpeelliset tiedot harjoitetun toiminnan tarkastamiseksi omistajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa.

 

4. Käyttöaika

 

Museorakennuksen tilojen hallinta on luovutettu käyttäjälle 2.1.2005.

 

5. Rajoitukset käyttöön

 

Kaupungilla on oikeus kansliapäällikön päätöksellä käyttää taidemuseorakennuksen tiloja korvauksetta lyhytaikaiseen edustuskäyttöön ilmoittamalla siitä Taideyhdistykselle riittävän ajoissa. Turun kaupunki voi myös järjestää taidemuseorakennuksessa korvauksetta näyttelyitä niin kuin siitä erikseen sovitaan. Kaupunki korvaa kuitenkin Taideyhdistykselle käytöstään johtuvat ylimääräiset ja välittömät kustannukset sekä vastaa tilojen siivoamisesta ennalleen käytön jälkeen.

 

6. Käyttöoikeus ja kohteen käytöstä aiheutuvat kulut

 

Tilojen käytöstä ei peritä vuokraa tai muuta vastiketta.

 

Osapuolet ovat tietoisia, että tähän sopimussuhteeseen ei sovelleta huoneenvuokraa koskevaa lainsäädäntöä.

 

Käyttäjä tekee sopimukset tarvitsemistaan hyödykkeistä, kuten kulunvalvonnasta- ja rikosvalvontajärjestelmistä sekä vastaa niistä aiheutuvista kustannuksista, ellei sopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu.

 

7. Avaimet

 

Käyttäjälle luovutetaan kiinteistön avaimet kuittausta vastaan, kun tämä sopimus on allekirjoitettu. Käyttäjä vastaa siitä, että avaimia säilytetään huolellisesti. Mikäli avaimia kuitenkin katoaa tai varastetaan, vastaa käyttäjä tämän aiheuttamista kustannuksista mukaan lukien lukkojen sarjoituksen.

 

Käyttäjä on velvollinen noudattamaan omistajan vakuutusyhtiön asettamia vaatimuksia avainten säilyttämisen suhteen.

 

8. Tilojen turvallinen käyttö

 

Käyttäjä on velvollinen käyttämään tiloja huolellisesti sekä noudattamaan työturvallisuudesta, ympäristöstä, terveydestä ja siisteydestä ym. annettuja määräyksiä ja normeja. Käyttäjä on vastuussa tilojen turvallisesta käytöstä paitsi omalta, myös henkilökuntansa, asiakkaidensa sekä vieraidensa osalta.

 

9. Ylläpito

 

Käyttäjän on hoidettava käytössään olevia tiloja huolellisesti. Käyttäjä on velvollinen ilmoittamaan viipymättä omistajalle havaitsemistaan omistajan korjattavaksi kuuluvista vioista tai puutteista.

 

Käyttäjän toiminnan vaatimista perusparannuksista ja niiden suorittamisesta ja niiden kustannuksista sovitaan erikseen omistajan ja käyttäjän välillä. Omistaja päättää suoritettavista perusparannuksista.

 

Omistajan vastuulla oleva ylläpito:

 

Omistaja vastaa kohteen rakenteista, rakenteesta johtuvista vioista sekä koko kiinteistöä palvelevien johtojen, putkistojen ja kanavien kunnossapidosta ja huollosta.

 

Omistaja vastaa rakennukseen kiinteästi asentamiensa koneiden ja laitteiden huollosta ja ylläpidosta murto- ja kulunvalvontajärjestelmiä lukuun ottamatta.

 

Omistaja vastaa myös sisäpuolisten tilojen osalta ikkunoiden, lattioiden, seinien ja kattojen vuosikorjauksista.

 

Omistaja vastaa rakennuksen ulkoportaita lukuun ottamatta ulkoalueiden hoidosta ja ylläpidosta.

 

Omistaja maksaa veden ja lämmön kulutuksesta johtuvat kustannukset.

 

Käyttäjän vastuulla oleva ylläpito:

 

Käyttäjä vastaa muilta osin käyttämiensä tilojen ylläpidosta, kuten siivouksesta ulkoikkunat mukaan lukien. Omistaja ei kuitenkaan vastaa käyttäjän asentamien normaalista tasosta poikkeavien pinnoitteiden ym. vastaavien ennalleen saattamisesta vuosikorjausten jälkeen tai muutoin. Käyttäjä vastaa myös liputuksista.

 

Käyttäjä vastaa myös itse hankkimiensa laitteiden ja muiden järjestelmien ylläpidosta. Käyttäjä vastaa hallinnassaan olevien tilojen ulkopuolellakin sellaisten rakennelmien, järjestelmien laitteiden yms. vastaavien kunnossapidosta, jotka palvelevat ainoastaan käyttäjän toimintaa.

 

10. Jätehuolto

 

Roskien ja jätteiden pidempiaikainen säilytys käyttäjän tiloissa ei ole sallittua. Käyttäjän tulee omalla kustannuksellaan viedä roskat ja jätteet niille erityisesti osoitettuun paikkaa kiinteistön omistajan antamien lajittelu- ja käsittelyohjeiden mukaisesti.

 

Omistaja vastaa normaalin jätehuollon järjestämisestä ja siitä syntyvistä kustannuksista. Normaalilla jätehuollolla tarkoitetaan sellaisen käyttäjän toiminnassa syntyvän jätteen, joka voidaan määrältään, ominaisuuksiltaan ja koostumukseltaan rinnastaa asumisessa syntyvään jätteeseen, jätehuollon järjestämistä.

 

Muun kuin edellä mainitun normaaliin jätehuoltoon kuuluvan jätteen sekä ongelmajätteiden jätehuollosta, käsittelystä ja siitä syntyneistä kustannuksista vastaa käyttäjä.

 

11. Käyttäjän muutostyöt

 

Käyttäjällä on oikeus tehdä käytössään olevissa tiloissa muutoksia vasta kun on saanut muutoksiin omistajan kirjallisen etukäteisen suostumuksen.

 

Kirjallisessa luvassa on muutostöistä sovittava ainakin:

-mitä muutostöitä saa tehdä

-miten muutokset on tehtävä ja valvottava

-kuka vastaa kustannuksista

-kuka tekee muutokset

-korvataanko käyttäjän kustantamat muutostyöt

-onko muutostyöt poistettava käytön päättyessä tai tietyn ajan kuluttua, onko jäljet siistittävä

 

Kilpiä ja mainoksia julkisivuun käyttäjä saa kiinnittää vain omistajan luvalla.

 

12. Omistajan muutostyöt

 

Omistaja saa tehdä korjauksia ja muutoksia tiloissa ilmoitettuaan töistä etukäteen käyttäjälle.

 

Omistajan on ilmoitettava etukäteen kaikista tiloissa tekemistään korjauksista vähintään kahta viikkoa ennen töihin ryhtymistä. Olennaista haittaa huoneiston käytölle aiheuttavista muutoksista ja korjauksista on ilmoitettava kuusi kuukautta ennen töihin ryhtymistä. Poikkeuksena ovat kiireellistä korjausta vaativat työt, joihin voidaan ryhtyä välittömästi sekä pienet huoltotyöt, jotka voidaan tehdä aiheuttamatta haittaa käyttäjän toiminnalle.

 

Osapuolet toteavat, että nykyiset tilat on suunniteltu yhteisesti käyttäjän tarpeet huomioon ottaen, Siltä varalta, että tilat eivät vastaa toimivuudeltaan museotoiminnan mahdollisesti edellyttämiä erityisolosuhteita esimerkiksi lämmön tai kosteuden suhteen, niin selvyyden vuoksi todetaan, että omistajalla ei ole velvollisuutta saattaa tiloja käyttäjän erityisten tarpeiden mukaiseksi.

 

13. Vakuutukset

 

Osapuolet sopivat, että käyttäjä vakuuttaa huoneistossa tai kiinteistössä olevan oman tai hänen hallussaan olevan kolmannen henkilön omistaman omaisuuden vahinkojen varalta ja pitää vakuutukset voimassa.

 

Käyttäjä vakuuttaa tiloissa harjoittamansa toiminnan vastuuvakuutuksin.

 

14. Väestönsuojelu / Turvallisuussuunnitelma

 

Käyttäjä on velvollinen varautumaan käyttämässään tilassa olevien henkilöiden ja omaisuuden sekä ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa sekä sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin hän omatoimisesti kykenee.

 

Ellei tässä sopimuksessa ole muualla toisin sovittu, käyttäjän on hallinnassaan olevien tilojen osalta huolehdittava, että viranomaisten määräämät tai säädöksissä vaaditut sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto, sammutus- ja pelastustyötä helpottavat laitteet, palonilmaisulaitteet ja hälytyslaitteet sekä muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet, poistumisteiden opasteet ja turvamerkinnät sekä väestönsuojien varusteet ja laitteet ovat toimintakunnossa ja ne huolletaan ja tarkastetaan, siten kuin pelastustoimesta vastaava viranomainen tarvittaessa määrää.

 

Omistaja tai hänen edustajansa ja käyttäjät huolehtivat yhteistyössä rakennuksessa yhteisesti tarvittavien pelastustoimilain edellyttämien toimenpiteiden suunnittelusta, joita tarvitaan varautumaan asianomaisessa kohteessa olevien henkilöiden ja omaisuuden sekä ympäristön suojaamiseen varatilanteissa ja pelastustoimenpiteisiin.

 

15. Rakennuksen turvallisuus

 

Rakennuksen uloskäytävät sekä pelastustiet, joilla tarkoitetaan hälytysajoneuvoille varattua ajotietä tai -yhteyttä lähelle rakennusta, on pidettävä aina esteettöminä. Helposti syttyvää materiaalia tai muuta tavaraa, joka lisää tulipalon vaaraa tai vaikeuttaa tulipalon sammuttamista, ei saa tarpeettomasti säilyttää ullakoilla, kellareissa, rakennusten alla tai rakennuksen välittömässä läheisyydessä. Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa.

 

Käyttäjän on erityisesti huolehdittava siitä, että P-Turkuparkki Oy:n pysäköintilaitoksesta on hätätilanteessa esteetön kulku hissikuiluun. Omistaja vastaa hissikuilun varustamisesta varapoistumistieltä edellytetyllä tavalla turvavalaistuksin ja opastuksin.

 

Käyttäjä on velvollinen noudattamaan omistajan vakuutusyhtiön antamia suojelu- ja turvallisuusohjeita.

 

16. Käyttöoikeuden siirto tai luovutus

 

Käyttäjä ei saa ilman omistajan kirjallista lupaa siirtää käyttöoikeuttansa tai muulla tavoin luovuttaa tiloja osittain tai kokonaisuudessaan toisen hallintaan. Tämä koskee myös liikkeen luovutusta.

 

Saatuaan omistajan luvan käyttöoikeuden luovutukseen vastaa käyttäjä edelleenkin tämän sopimuksen mukaan hänelle kuuluvista velvollisuuksista omistajaa kohtaan, ellei toisin sovita.

 

Omistaja sitoutuu siihen, ettei se ilman perusteltua syytä kieltäydy antamasta suostumustaan sille, että kahvilatoimintaa harjoitetaan museorakennuksessa kolmannen osapuolen toimesta.

 

17. Salassapito

 

Käyttäjä on velvollinen pitämään kiinteistön turvallisuusasiat salassa. Käyttäjä on velvollinen huolehtimaan, että tiloissa työskentelevät henkilöt noudattavat tätä salassapitovelvoitetta myös työ- tai toimeksiantosuhteensa päättymisen jälkeen.

 

Omistaja on velvollinen pitämään sille annetut salassa pidettäviksi ilmoitetut tiedot luottamuksellisina, ellei lainsäädännöstä tai viranomaisen määräyksestä muuta johdu.

 

18. Vahingonkorvausvelvollisuus

 

Kumpikin osapuoli on velvollinen korvaamaan toiselle sen vahingon, joka tämän sopimuksen rikkomisesta aiheutuu.

 

Kumpikin osapuoli vastaa kolmannelle osapuolella aiheuttamistaan vahingoista.

 

Ellei erikseen toisin kirjallisesti sovita, omistaja ei kuitenkaan ole velvollinen korvaamaan käyttäjälle sitä vahinkoa, joka aiheutuu muutos-, huolto- tai korjaustöistä taikka tarjoamaan vaihtoehtoisia tiloja siksi ajaksi, kun kiinteistö osittain tai kokonaisuudessaan on poissa käytöstä edellä mainitusta syystä.

 

19. Vuorovaikutus

 

Käyttäjä ja omistaja järjestävät kerran vuodessa tai tarvittaessa tilaisuuden, jossa tarkistetaan käyttöehtojen toimivuus ja kartoitetaan mahdolliset muuttuneet tarpeet. Samalla laaditaan pöytäkirja niistä korjaustarpeista, joita kiinteistössä ilmenee.

 

V Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen

 

1. Sopimuksen voimassaolo

 

Tämä sopimus astuu voimaan 1.1.2021 ja on voimassa 31.12.2030 asti. Määräaikaisena sopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista. Sopimusosapuolet neuvottelevat vuoden 2030 aikana uuden 1.1.2031 voimaan astuvan sopimuksen.

 

2. Irtisanominen

 

Kummallakin osapuolella on oikeus irtisanoa tämä sopimus olosuhteiden olennaisen muuttumisen johdosta tai muusta pätevästä syystä. Pätevänä syynä pidetään esim. sopimusrikkomusta, jolla on toiselle sopijapuolelle olennainen merkitys. Sopimus päättyy irtisanomisajankohtaa seuraavan kalenterivuoden päättyessä. Tämän sopimuksen Taideyhdistystä velvoittavat ehdot ovat kuitenkin voimassa irtisanomisesta huolimatta niin kauan kuin Kaupunki avustuksella, lainalla tai muulla tavoin tukee tai rahoittaa Taideyhdistyksen toimintaa. Kohta IV. 17. säilyy voimassa sopimuksen päättymisestä huolimatta.

 

3. Purkaminen

 

Mikäli Taideyhdistys laiminlyö olennaisesti tämän sopimuksen noudattamista, Kaupungilla on oikeus purkaa tämä sopimus. Kaupungilla on oikeus purkaa sopimus esim., jos se toteaa, että Taideyhdistys ei tule käyttämään tai ole käyttänyt avustusta sopimuksen mukaiseen tarkoitukseen tai mikäli sopimuksen tarkoituksen toteuttaminen käy mahdottomaksi mistä tahansa syystä.

 

Jos sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää, ettei sopimusrikkomukseen syyllistynyt sopijapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä toiselta sopijapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.

 

Sopimuksen purkaminen on tehtävä kirjallisesti.

 

VI Muut ehdot

 

1.Tässä sopimussuhteessa noudatetaan Suomessa voimassa olevaa lainsäädäntöä.

2.Tästä sopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan osapuolten välisissä neuvotteluissa, mutta jos tässä ei onnistuta, erimielisyydet ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

3.Osapuoli vapautuu velvoitteistaan ja velvollisuudestaan maksaa vahingonkorvaus, jos sopimusvelvoitteiden rikkominen tai niiden täyttämättä jättäminen johtuu vapauttamisperusteesta. Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota sopijapuoli ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä ja joka on sopijapuolesta riippumaton ja jonka vaikutusta ei kohtuudella voida välttää tai voittaa. Tällainen tapahtuma on esimerkiksi sota, kapina, luonnonmullistukset, valuuttarajoitukset, lainsäännökset ja viranomaismääräykset, lakko tai muu työselkkaus, yleisen liikenteen, tietoliikenteen tai energiajakelun keskeytys, tulipalo tai muu vaikutuksiltaan vastaava ja epätavallinen sopijapuolesta riippumaton syy.

4.Sopimuksessa noudatetaan näiden ehtojen lisäksi liitteenä 1 olevia Kaupungin yleisiä avustusohjeita.

5.Maksuajankohdat ovat helmikuu ja elokuu edellyttäen, että kaikki avustuksen maksamiseen tarvittavat selvitykset on toimitettu Turun kaupungille.

6.Vuoden 2021 hakemus on jätettävä marraskuun 2020 loppuun mennessä kaupungin avustusjärjestelmään. Jatkossa avustushakemus jätetään vuosittain vuotta edeltävän elokuun loppuun mennessä kaupungin sähköiseen avustusjärjestelmään.

7.Muutokset tähän sopimukseen ovat päteviä vain, jos ne on tehty kirjallisesti ja on molempien osapuolten toimivaltaisen toimielimen hyväksymiä.

8.Vakuutamme tutustuneemme tähän sopimukseen, joka on yhteisten neuvottelujen tulos ja sitoudumme noudattamaan sen ehtoja.

9.Tätä sopimusta on tehty kaksi yhtäpitävää kappaletta, yksi kummallekin sopijapuolelle.

 

VII Allekirjoitukset

 

Turussa

 

 

 

Turun kaupunki

 

 

 

Konstföreningen i Åbo – Turun Taideyhdistys ry

 

 

Liite 1: Avustuksia koskevat yleiset ohjeet


 

Kaupunginhallitus 4.4.2016 § 143

 

Voimassa:

1.5.2016-

Viite:

Korvaa kaupunginhallituksen 21.12.1998 § 1380 hyväksymät Avustuksia koskevat

 

yleisohjeet.

____________________________________________

 

Avustuksia koskevat yleiset ohjeet

 

1. Yleistä    

 

Turun strategisena tavoitteena on, että Turku tekee hyvää asukkaidensa ja asiakkaidensa hyvinvoinnille sekä kaupungin ja elinkeinoelämän kilpailukyvylle. Hyvinvoinnille keskeistä on aktiivinen elämäntapa, jonka edellytyksiä parannetaan. Kaupungin tehtävänä on luoda puitteet, joissa yksilöt, yhteisöt ja järjestöt pääsevät osallistumaan ja tuottamaan tarpeitaan vastaavia palveluja ja toimintaa. Kolmannen sektorin palveluntuottajien toimintaedellytyksiä vahvistetaan kumppanuuksilla ja avustuspolitiikan uudistamisella strategisia tavoitteita tukeviksi. Osallistuminen kansalais- ja järjestötoimintaan lisää asukkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä aktiivisuutta ja elämänhallintaa.

 

Turun kaupungin avustustoiminnassa toimitaan hallintolaissa (434/2003) sääde-tyn hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvien oikeusperiaatteiden kuten yhdenvertaisuus, tarkoitussidonnaisuus ja objektiviteetti mukaisesti. Säädösten, määräysten ja ohjeiden lisäksi avustusten myöntämistä ohjaavat kaupungin strategiset painopisteet, linjaukset ja tavoitteet.

 

Kaupungin avustustoiminnan ulkopuolelle rajataan yhteisöjen toiminta, jonka kaupunki on kilpailuttanut ja/tai jota kaupunki ostaa hakijalta. Avustusten myöntäminen ei saa vaikuttaa tarjouskilpailutuksessa palveluiden hinnoitteluun ja sisältöön.

 

2. Avustusten myöntämisperiaatteet

 

Turun kaupungin toimialat varaavat talousarvioon vuosittain määrärahat käytettäväksi turkulaisen kansalaistoiminnan tukemiseen.

 

Kukin toimiala täydentää näitä yleisohjeita määrittelemällä oman vastuualueensa yhteisöille ja toimintaryhmille jaettavien avustusten sekä yksityisille henkilöille myönnettävien apurahojen ja stipendien muodot ja jakoperusteet.

 

Kaupunki jakaa yhteisöjen sääntömääräiseen toimintaan tarkemmin erittelemättömiä yleisavustuksia sekä tiettyyn tapahtumaan tai toimintoon kohdennettuja erityisavustuksia. Vakiintuneiden toimijoiden kanssa voidaan yhteistyön vahvistamiseksi ja toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen tueksi tehdä yhteistyösopimus.

 

 

Myöntämispäätöksessä määritellään avustuksen käyttötarkoitus. Käyttötarkoitusta voidaan toimielimen päätöksellä perustellusta syystä ja kirjallisen hakemuksen pohjalta muuttaa.

 

Mikäli avustusta ei ole osittain tai kokonaan käytetty myönnettyyn tarkoitukseen, on käyttämättä jäänyt tai muuhun tarkoitukseen käytetty avustus tai sen osa palautettava avustuksen myöntäneelle taholle.

 

3. Avustusten myöntämisedellytykset

 

Avustettavien yhteisöjen tulee toiminnassa noudattaa voimassa olevia lakeja ja asetuksia sekä hyviä tapoja.

 

Avustusta myönnetään hakijalle, jonka kotipaikka on Turku. Kohdennettuja erityisavustuksia voidaan harkinnan mukaan Turussa toteutettavaan toimintaan myöntää myös ulkopaikkakuntalaiselle hakijalle.

 

Avustuksen saajan tulee toimittaa avustushakemuksen käsittelemiseksi ja avustuksen myöntämiseksi edellytetyt tiedot (hakemus liitteineen). Avustusta ei myönnetä hakijalle, joka ei ole toimittanut tarvittavaa selvitystä edellisen vuoden avustuksen käytöstä.

 

Avustusta hakevan yhteisön hallinto ja talous on oltava voimassa olevien lakien mukaan järjestetty. Yhteisön hallinto on järjestettävä toiminnan laadun ja laajuuden edellyttämällä tavalla. Kirjanpito on järjestettävä siten, että avustusten käyttö voidaan tarkistaa kirjanpidosta. Tilin- ja toiminnantarkastus tulee toteuttaa yhdistyslain (503/1989, § 38 ja § 38 a) ja tilintarkastuslain (459/2007 § 4 ja § 5) mukaisesti.

 

Turun kaupunki myöntää kuhunkin tarkoitukseen vain yhden avustuksen. Tästä voidaan poiketa vain erityisestä syystä. Avustusta haettaessa hakijan tulee ilmoittaa anottuun tarkoitukseen sekä Turun kaupungilta että muilta tahoilta haetut ja saadut tuet ja avustukset.

 

4. Avustusten hakeminen, hakemusten käsittely ja päätöksenteko

 

Haettavina olevista avustuksista tiedotetaan kaupungin päättämällä tavalla. Lisäksi tiedotuksessa käytetään harkinnan mukaan sosiaalista mediaa sekä toimialojen järjestöille ja yhdistyksille kohdennettua viestintää.

 

Avustushakemukset tehdään sekä selonteot ja muu tarvittava materiaali toimitetaan ensisijaisesti sähköiseen järjestelmään.

 

Määräaikana saapunut hakemus ja tietojen riittävyys ja oikeellisuus tarkistetaan. Puutteelliseksi todettua hakemusta pyydetään täydentämään. Täydentämiselle on asetettava asian laatuun nähden riittävä määräaika. Hakijalle on ilmoitettava, miten tietoja on täydennettävä ja myös, ettei määräajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista.

 

Myöhästyneenä saapunut hakemus merkitään saapuneeksi, mutta sitä ei oteta käsiteltäväksi.

 

Toimielimet ja viranhaltijat päättävät avustusten myöntämisestä näiden yleisohjeiden linjauksia ja periaatteita sekä toimialan tarkentavia ohjeita noudattaen.

 

Avustuspäätöksestä annetaan tieto avustusta anoneelle kuntalain mukaisesti. Tiedoksiannossa mainitaan avustuksen saamiseen, maksatukseen ja käytön valvontaan liittyvät ehdot.

 

5. Maksatus ja ennakko

 

Avustus maksetaan päätöksen tultua lainvoimaiseksi ja kun toimialan mahdollisesti määrittelemät muut maksuehdot ovat täyttyneet, ellei päätöksessä ole maksuaikataulusta muuta mainittu.

 

Avustuksen ennakkoa voidaan myöntää päätöksessä tarkemmin määritellyin ehdoin edellisenä vuonna yleisavustusta saaneelle hakijalle.

 

Avustuksen saajan on sitouduttava tarvittaessa palauttamaan saamansa avustus ja saajan tulee vaadittaessa asettaa palauttamiselle turvaava vakuus.

 

6. Valvonta

 

Konsernihallinto ja kukin toimiala valvovat myöntämiensä avustusten, apurahojen ja stipendien käyttöä kunnan hallinnon ja talouden säännösten, hallintosäännön, tämän yleisohjeen ja toimialakohtaisten erillisohjeiden edellyttämällä tavalla.

 

Avustuksen saajan on määräajassa annettava toimialalle avustuspäätöksen perusteena olevien ehtojen noudattamisen valvomiseksi selontekona oikeat ja riittävät tiedot, jotka on ilmoitettu avustuksen saajalle tiedoksiannon yhteydessä.

 

Selontekona on toimitettava

-toimintaan myönnetystä avustuksesta tilinpäätös, josta ilmenevät tulopuolella kaupungilta saadut avustukset sekä muut samana vuonna saadut avustukset ja menopuolella avustuksella toteutetun toiminnan menot, tilintarkastuskertomus ja toimintakertomus sekä

-tiettyyn tarkoitukseen myönnetystä erityisavustuksesta toimialan edellyttämät tiedot.

 

Jokaisen avustuksia saaneen tahon toiminta ja talous voi joutua vuosittain tarkemmin tarkastettavaksi.

 

Mikäli avustuksen, apurahan tai stipendin saaja ei anna edellytettyä selontekoa tai tarkoitus, johon avustus on myönnetty on jäänyt toteutumatta eikä hakijalle ole myönnetty käyttötarkoituksen muutosta tai meno on ollut myönnettyä avustusta pienempi, peritään avustus tai sen osa takaisin.

 

Valvonnan toteuttamisessa voidaan käyttää kaupungin sisäistä tarkastusta.

 

7. Julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden huomioiminen

 

Avustuksella tuettavassa toiminnassa tai hankkeessa hankintoja tehtäessä on otettava huomioon julkisia hankintoja koskevat oikeusohjeet.