Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 468 | 30.10.2020 | 3 |
3646-2020 (07 02 01)
Koronatilanteen vaatimat toimenpiteet
Tiivistelmä: -
Kh § 468
Kaupunginsihteeri Antti Perälä ja johtava kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen:
Tartuntatautilain 58 §:n mukainen päätös oppilaitosten sulkemisesta
Tartuntatautien torjunnan kansallisena asiantuntijalaitoksena toimii Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, joka tukee asiantuntemuksellaan sosiaali- ja terveysministeriötä ja aluehallintovirastoja, ylläpitää tartuntatautien torjuntaa palvelevia valtakunnallisia epidemiologisia seurantajärjestelmiä sekä ohjaa ja tukee tartuntatautien torjuntatyötä kunnissa, sairaanhoitopiirien kuntayhtymissä ja sosiaalihuollon ja terveydenhuollon toimintayksiköissä.
Aluehallintovirasto sovittaa yhteen ja valvoo tartuntatautien torjuntaa alueellaan. Aluehallintovirasto valvoo, että sairaanhoitopiirien kuntayhtymät ovat varautuneet alueellisesti terveydenhuollon häiriötilanteita varten. Aluehallintovirasto valvoo torjuntatyön säännösten mukaista toteuttamista sekä kansallisten suunnitelmien ja sosiaali- ja terveysministeriön päätösten toimeenpanoa.
Tartuntatautilain (1227/2016) 58 §:n mukaan, kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella. Jos muu kuin 1 momentissa tarkoitettu tartuntatauti aiheuttaa laajaa tartunnan vaaraa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin ja aluehallintovirasto voivat alueellaan päättää oppilaitosten ja päiväkotien sulkemisesta, jos se on välttämätöntä taudin leviämisen ehkäisemiseksi. Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut päätökset tehdään enintään yhden kuukauden ajaksi. Toimenpiteet on heti lopetettava, kun tartunnan vaaraa ei enää ole.
Kaupunginvaltuusto on 16.3.2020 § 30 muuttanut Turun kaupungin hallintosääntöä siten, että kaupunginhallitus toimii tartuntatautilain 58 §:n mukaisena tartuntatautien torjunnasta vastaavana kunnan toimielimenä.
Päätöksen poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä tekee opetuksen järjestäjä eli hallintosäännön mukaisesti kaupunginhallitus. Kun opetuksen järjestäjänä on valtio, rekisteröity yhteisö tai säätiö, päätöksen tekee valtion ja yksityisen järjestämän koulutuksen hallinnosta annetun lain 4 §:n johtosäännössä määritelty toimielin. Poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymistä koskeva päätös voidaan tehdä enintään yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja sitä voidaan opetuksen järjestäjän päätöksellä jatkaa, mikäli tartuntatautilain mukaisia päätöksiä ja niissä asetettuja rajoituksia olisi edelleen välttämätöntä jatkaa.
Siirtyminen poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin edellyttää aina lisäksi välttämättömyysharkintaa, joka tehdään lain esitöiden mukaan yhteistyössä kunnan tartuntataudeista vastaavien toimijoiden kanssa.
Poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä on säädetty perusopetuslain (628/1998) 20 a §:ssä, joka on voimassa väliaikaisesti 1.8.2020–31.12.2020. Perusopetuslain 20 a §:n 1 momentin mukaan, mikäli opetusta ei tartuntatautilain (1227/2016) 58 §:n nojalla annettavan päätöksen johdosta voida järjestää turvallisesti lähiopetuksena koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa, voidaan opetuksessa siirtyä opetuksen järjestäjän päätöksellä poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin, jos se opetuksen järjestämiseksi on välttämätöntä. Oppilaan oikeus opetukseen tulee turvata myös poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana perusopetuslaissa tai sen nojalla säädetyn tai määrätyn mukaisesti.
Perusopetuslain 20 a §:n 4 momentin mukaan poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtyminen ei koske esiopetuksen oppilaita, perusopetuksen 1–3 vuosiluokkien oppilaita, 17 §:ssä tarkoitettuja erityisen tuenpäätöksen saaneita oppilaita, 25 §:n 2 momentissa tarkoitetuille pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaita eikä 5 §:ssä tarkoitettuja valmistavan opetuksen oppilaita.
Poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana opetusta voidaan järjestää osittain tai kokonaan muuna kuin lähiopetuksena etäyhteyksiä hyödyntäen. Opetuksen järjestäjä voi tehdä päätöksen vain tilanteessa, jossa se on välttämätöntä eikä opetuksen järjestämisessä pystytä noudattamaan tartuntatautiviranomaisen päätökseen sisältyvää ohjeistusta opetustilojen turvallisesta käyttämisestä tai kun opetustilat joudutaan sulkemaan osittain tai kokonaan tartuntatautilain 58 §:n nojalla. Lapsen oikeuksien rajoittamisen tulee olla tarkkarajaista, tarkoitussidonnaista ja kestoltaan mahdollisimman lyhytaikaista saavutettavaan päämäärään nähden.
Vs. ylilääkäri, tartuntataudeista vastaava lääkäri Jutta Peltoniemi:
Koronaepidemiatilanne on Varsinais-Suomessa ja myös Turussa kiihtymisvaiheessa. Turussa on ollut enemmän tartuntoja kuin muissa pienemmissä kunnissa keskimäärin, ja siksi Turussa on suunniteltu toimenpiteitä koronatilanteen hallitsemiseksi, jotta ei siirrytä leviämisvaiheeseen. Kiihtymis- ja leviämisvaiheen mittareina ovat myös tartuntojen jäljitettävyys sekä sairaalahoidon riittävyys kaikille tarvitsijoille. Turussa tartuntojen jäljitettävyys on pysynyt korkealla tasolla, mutta nyt kuluneen viikon aikana tilanne on muuttunut huolestuttavasti. Jo elokuusta 2020 lähtien Turussa on ollut useita koulualtistumisia ja ne on saatu hoidettua koulukohtaisilla järjestelyillä ja tilanteet ovat rauhoittuneet. Kouluissa on noudatettu opetus- ja kulttuuriministeriön sekä THL:n tekemää ohjetta koronaan liittyvistä hygieniatoimenpiteistä.
Lokakuussa 2020 Turussa on ollut useita koulualtistumisia ja niistä johtuneita oppilaiden karanteeneja. Koulualtistuminen tapahtuu suurelle määrälle oppilaita jo yhden koronatapauksen vuoksi, koska kouluissa yksittäinen oppilas on laajan oppilasmäärän kanssa tekemisissä päivittäin. Lisäksi yläkoulussa yksittäinen oppilas on monen opettajan kanssa tekemisissä päivittäin. Kansallisissa THL:n ohjeissa määritellään karanteeniin määrättäväksi lähikontakti, joka on ollut esimerkiksi 15 minuutin ajan samassa luokkahuoneessa koronaan sairastuneen kanssa tai on ollut fyysisessä kontaktissa sairastuneen kanssa 48 tuntia ennen sairastuneen oireiden alkamista tai 7 päivää sairastuneen oireiden alun jälkeen. Erityisesti tartuttavuuden alkaminen ennen oireiden alkamista johtaa altistumisiin kouluissa.
Laaja-alaiset oppilaiden ja opettajien karanteenit vaikeuttavat oppilaiden opetuksen järjestämistä, koska tilanteet tulevat oppilaille äkillisesti. Toisaalta moni opettaja voi joutua karanteeniin altistumisten vuoksi vaikeuttaen opetuksen toteuttamista oppilaille. Opetuksen järjestäminen lähiopetuksena vaatii opettajien fyysistä läsnäoloa, jolloin opettajan karanteenin aikana on haasteellista opettaa osaa oppilaista lähiopetuksessa.
Tartuntatautitilanteen paheneminen nopeasti viikoilla 43 ja 44 tarkoittaa, että toistuvien koulualtistumisten vuoksi mietitään keinoja järjestää opetus turvallisesti poikkeuksellisin järjestelyin. Tavoitteena on turvata lapsille ja nuorille perusopetus sekä vähentää heidän riskiään koronatartuntaan tai korona-altistumiseen koulussa. Muualta Suomesta tiedetään tältä syksyltä, että nopeilla ja ennakoivilla teoilla voidaan nopeastikin vaikuttaa koronan leviämistä hidastavasti.
Edellä olevan perusteella etäopetukseen ajalle 2.-15.11.2020 tulisi siirtyä Nummenpakan koulun sekä Varissuon koulun vuosiluokkien 4.-9. oppilaat. Erityisen tuen päätöksen saaneet tai pidennetyn oppivelvollisuuden saaneet oppilaat voivat osallistua opetukseen läsnäolo-opetuksena.
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
Päätösvallan siirtäminen poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisen osalta
Hallintosäännön 3 §:n mukaan kaupunginhallitus toimii tartuntatautilan 58 §:n mukaisena tartuntatautien torjunnasta vastaavana kunnan toimielimenä. Perusopetuslain 20 a §:n 1 momentin (voimassa 1.8.-31.12.2020) mukaan, mikäli opetusta ei tartuntatautilain 58 §:n nojalla annettavan päätöksen johdosta voida järjestää turvallisesti lähiopetuksena koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa, voidaan opetuksessa siirtyä opetuksen järjestäjän päätöksellä poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin, jos se opetuksen järjestämiseksi on välttämätöntä.
Poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisen tulee perustua aina uusimpaan tilannetietoon koronatilanteen kehittymisestä. Koska koronatilanne voi muuttua erittäin nopeasti, on erittäin tärkeää, että muuttuneeseen tilanteeseen voidaan reagoida ilman viivästystä. Em. syystä on tarkoituksenmukaista siirtää poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä päättäminen sivistystoimialan toimialajohtajalle. Toimivallan siirtämisen tulee olla voimassa päätöksentekopäivästä vuoden 2020 loppuun saakka, taikka kunnes toisin päätetään.
EhdotusKaupunginhallitus päättää tartuntatautilain 58 §:n nojalla, että Nummenpakan koulun sekä Varissuon koulun vuosiluokkien 4.-9. oppilaat siirtyvät etäopetukseen ajalla 2.-15.11.2020. Erityisen tuen päätöksen saanet tai pidennetyn oppivelvollisuuden saaneet oppilaat voivat osallistua opetukseen läsnäolo-opetuksena.
Samalla kaupunginhallitus päättää, että toimivalta poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä siirretään sivistystoimialan toimialajohtajalle. Tämä toimivallan siirto on voimassa päätöksentekopäivästä vuoden 2020 loppuun saakka, taikka kunnes asiasta toisin päätetään.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että tämä päätös pannaan täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä vs. ylilääkäri, tartuntataudeista vastaava lääkäri Jutta Peltoniemi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvSivistystoimiala