Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus38214.09.202014

9919-2018 (00 01 01, 00 01 02)

Avustustoiminnan periaatteiden päivittäminen

Tiivistelmä: -

Kh § 382

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen 9.9.2020:

Kaupunginhallitus päätti 4.4.2016 § 143 kaupungin avustustoiminnan uudesta hallintamallista, jonka keskeinen tavoite kaupunkitasoisesta avustusrekisteristä perustui kaupunginvaltuuston talousarviokirjaukseen. Kaupunkitasoinen avustusrekisteri ja sähköinen hakuprosessi hakemuksen jättämisestä maksatukseen ovat toteutuneet ja käsittelyn avoimuus ja yhdenvertaisuus lisääntyneet. Avustusasiantuntijoiden matriisimainen työtapa on samalla vähitellen vakiintunut osaksi perustoimintaa.

Kaupunginhallitus hyväksyi 3.9.2018 § 331 avustusperiaatteet, joiden päälinjauksiin ei ole tarvetta tehdä muutoksia, sillä asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen samoin kuin liitteessä kuvatut avustusten myöntämisen keskeiset yleisperiaatteet ovat edelleen ajankohtaisia. Tuolloin hyväksytyt avustuslajit ja hakuajat samoin kuin päätöksentekomenettelyä koskevat toimintatavat ovat osoittautuneet toimiviksi ja uudistuksen tavoitteiden mukaisiksi.

Vuoden 2018 uudistukseen ei sisältynyt työllistämispalvelukeskuksen myöntämien tukien ja avustusten sekä kaupunginhallituksen alaisista määrärahoista myönnettävien avustusten yhteensovittamista tai kokonaistarkastelua. Kaupungin avustustoiminnan piirissä on kuitenkin yhdistyksiä ja muita yhteisöjä, joiden toiminta edistää työllisyyttä tai, joiden toiminnassa on mukana työllistämispalvelukeskuksen tuella työllistettyjä pitkäaikaistyöttömiä.

Yhteensovittaminen on välttämätöntä jo sen vuoksi, että kaupunginhallituksen alaisten määrärahojen avustamisen kohde on turkulainen tai Turussa toteutettava kansalaistoiminta, kun taas työllisyyspalvelukeskuksen yhdistyksille myöntämät tuet kohdistuvat pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen sekä työllisyyttä edistäviin erillishankkeisiin. Yhdistyksen toiminta voi olla työllisyyttä edistävää myös ilman, että henkilökuntaan kuuluisi työllistämistoimenpitein palkattuja henkilöitä.

Kokonaistarkastelu on osoittautunut välttämättömäksi erityisesti siksi että työllistämispalvelukeskuksen aiemmin myöntämien valtion työllistämishankeavustusten omarahoitusosuuksien ja kaupunginhallituksen aiemmin myöntämien huoneenvuokrahuojennusten samanaikainen poistuminen on johtamassa eräiden toimijoiden avustusten merkittävään alenemiseen huolimatta siitä, että avustuksen vuotuisen kokonaismäärän alenemista on rajattu toteutettavaksi useamman vuoden aikana. Tilakustannusten sisällyttäminen toiminta-avustuksen laskentaan on ollut muilta osin tarkoituksenmukainen ja osaltaan lisännyt avustusjaon yhdenvertaisuutta ja avoimuutta.

Ilmenneen epäkohdan poistamiseksi on tarpeen uudistaa avustusperiaatteiden painopisteitä siten, että työllisyyden edistäminen otetaan painopisteenä huomioon kaupunginhallituksen avustuksia myönnettäessä ja että työllisyyspalvelukeskuksen määrärahoista myönnettävät avustusluonteiset tuet työllisyyttä edistäviin erillishankkeisiin arvioidaan kaupunginhallituksen avustustoimikunnassa.

Tilakustannusten osalta avustusperiaatteissa esitetään muun ohessa otettavaksi huomioon toiminnan luonteesta johtuvat erityispiirteet kuten tilapäinen laaja varastotila tai muu vastaava tarve.

Avaamalla kokoontumis- ja harrastustiloja yhdistysten käyttöön maksutta tai kohtuullisella vuokralla kaupunki pyrkii kehittämään yhdistysten mahdollisuuksia järjestää asukastoimintaa eri asuinalueilla. Toimintaa on tarkoitus toteuttaa sähköisen varausjärjestelmän kautta (Varaamo).

Avustusperiaatteiden päivitykseen on avustusten määrään vaikuttavia tekijöitä muokattu siten, että yhdistyksen toiminnan vaikuttavuudessa on työllisyyden edistämisellä ja syrjäytymisen ehkäisemisellä aiempaa vahvempi merkitys. Lisäksi omaksi painopistealueekseen on otettu toiminnan kehittäminen; jossa huomioidaan erityisesti kestävä kehitys, innovatiivisuus ja digitaalisuus.

Kaupunki tukee yhdistyksiä ja muita yhteisöjä myös maanvuokrahuojennuksilla, joiden myöntämisperiaatteita ei toistaiseksi ole erikseen vahvistettu. Huojennukset perustuvat suurelta osin pitkäaikaisiin maanvuokrasopimuksiin, joiden sopimusehdoissa on mainittu kaupungin sitoumus olla irtisanomatta sopimusta sen voimassaoloaikana. Osa sopimuksista on irtisanottavissa esim. 3 kk:n irtisanomisajalla. Huojennusprosentti vaihtelee 50-100% välillä.

Avustusperiaatteisiin esitetään kirjattavaksi, että myös maanvuokrasopimusten huojennukset tarkastellaan uudelleen siten, että yleiset avoimuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteet toteutuvat ottaen kuitenkin huomioon kaupungin sitoumukset sopimuksen pysyvyydestä.

Liite 1Avustusperiaatteet 2020-

Oheismateriaali 1Työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelma vuodelle 2020 (kh 3.2.2020 § 40)

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä edellä esitetyn ja liitteen 1 mukaiset avustusperiaatteet otettaviksi käyttöön 1.10.2020 alkaen.

Päätös pannaan täytäntöön lainvoimaa odottamatta. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunginhallitukselle tuodaan 28.9.2020 pidettävään kokoukseen päätettäväksi Turun Seudun Työttömien ja Varissuon Työttömien yhdistysten kumppanuussopimuksiin liittyvä asia.

Vornanen ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedHyvinvointitoimiala
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tiedKonsernihallinto
tiedSivistystoimiala
tiedTyöllisyyspalvelukeskus
tiedVapaa-aikatoimiala


Liitteet:

Kh § 382
Liite 1:Avustusperiaatteet 2020-